Elektrolys/fosfatering/förzinkning

Berätta om dina pågående projekt.
nordinaren
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 augusti 2014, 16:08:43

Elektrolys/fosfatering/förzinkning

Inlägg av nordinaren »

Hej

Jag har snöat in lite på olika ytbehandlingar man kan göra hemma, renoverar min gamla amerikanare och det är riktigt roligt att montera ihop när alla skruvar och delar är ordentligt skyddade från rost och med fin finish.

Pulverlackar själv sedan en tid tillbaka och har 2 olika ugnar som jag använder mig utav. Nu är tiden inne att ta tag i samtliga skruvar och metoden jag tänkt mig är förzinkning och efterföljande svart och gul passivisering.
Har gjort en del elektrolysbad för att få bort rost och bygger just nu en bänk med olika baljor för förzinkning och elektrolysbad.

Alla kemikalier går att köpa från England, förbereder en order just nu MEN. Jag behöver ett nätaggregat. Köpte ett nyligen på Ebay som är ställbart 0-30 volt och 0-5 A. Till min förvåning kan man inte ställa volt och A separat trots att beskrivningen säger så.

Har jag missat något ang såna här aggregat? det är viktigt att inte ha för mycket ampere vid förzinkning.

Skulle vilja ha ett riktigt bra ett som man hade i skolan vid olika experiment men dom är dyra som fasen, någon som har eller vet av begagnade? kanske man kan ringa någon skola som säljer ut?

Bild
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5757
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Elektrolys/fosfatering/förzinkning

Inlägg av hcb »

Är det aggregatet du köpte som är på bild?

Tänk på att "Volt" och "Ampere" (kalla det helst "spänning" och "ström") är begränsningar, inte vad aggregatet ger in i en godtycklig last. Ställer du strömbegränsningen på 1 A och inte har något anslutet så blir spänningen den som du ställer in. Kortslutet du utgången blir strömmen 1 A och spänningen nära 0 V oavsett vad du ställer in spänningen på.
nordinaren
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 augusti 2014, 16:08:43

Re: Elektrolys/fosfatering/förzinkning

Inlägg av nordinaren »

Ok ja då är jag med lite, har visst glömt bort lite vad som var viktigt vid just förzinkning som denna ska användas till. spänningen spelar precis som du säger inte så stor roll. Strömmen däremot ska man försöka ha 100mA per 100cm2. blandar ihop en massa!

jag letar dock fortfarande en lite mer avancerad strömkälla att använda till mina projekt om du har någon bra koll?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elektrolys/fosfatering/förzinkning

Inlägg av mrfrenzy »

Egentligen fungerar säkert det du köpt redan alldeles utmärkt, men kan man ju aldrig ha för bra instrument!

Siglent har ett fint med dubbla utgångar och digital inställning ström & spänning för ca €250. Det har också olika minnespositioner.
http://www.siglent.eu/power-supply.html

På ebay kan du hitta begagnade HP som är ännu mer avancerade för ungefär samma pengar. Billig frakt från Tyskland.
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=agi ... y&_sacat=0

Dom flesta går att styra från datorn med USB eller GPIB (kräver extrakort).
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Elektrolys/fosfatering/förzinkning

Inlägg av alexanderson »

Använder du cyanidbad för zink?
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Elektrolys/fosfatering/förzinkning

Inlägg av alexanderson »

Är det inte enklare att lämna in delarna och få dem varmförzinkade?
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Elektrolys/fosfatering/förzinkning

Inlägg av Gizmo »

Det vore intressant med en tråd där du berättar mer om hur du går till väga, eller vilka kemikalier du kör.
Ja kanske rent utav lite bilder på resultatet med. :)
alexanderson
Inlägg: 831
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Elektrolys/fosfatering/förzinkning

Inlägg av alexanderson »

Ett problem med elektolytisk förzinkning är att man måste ha zinkanoder på alla sidor om objektet som skall förzinkas, annars blir zinkbeläggningen, väldigt ojämn i tjocklek.
Detta gäller för övrigt all ytbehandling.
Ibland vill man ha ett tjockare skikt på en del av objektet. Detta gäller exempelvis om en del av objektet är utsatt för nötning.
Då placeras anoden närmare här.
Skriv svar