Mysprojekt: Storservice av en "Flott" borrmaskin

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Mysprojekt: Storservice av en "Flott" borrmaskin

Inlägg av Sparky »

Sen finns det också dom som har gjort arbetsbelysning av IKEAs svanhals-lampa "Jansjö". En prisvärd LED-lampa som kommer i många färger, har varmvitt ljus och möjligheter att fästa den på nästan vad som helst - antigen som den är med klämma, eller köpa bordversionen och göra ett eget magnetfäste som t.ex. Chris på Clickspring har gjort:

https://www.youtube.com/watch?v=n6JkUO8AHOQ

-Sparky-
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mysprojekt: Storservice av en "Flott" borrmaskin

Inlägg av Magnus_K »

Väldigt bra belysningstips från er båda. Tack så hemskt mycket för det. Clickspring's Jansjö-mod kikade jag på när han precis lagt ut videon, men faktiskt glömt av. Underbar man det där. En av mina stora favoriter "på tuben".
En sån LED-ring som du länkar till anders_bzn, står väldigt högt på möjlig belysning! Vi får se vart det slutar.

SeniorLemuren:s tips om naftabad var nog inte dumt. Svaret får jag nog första gången jag startar motorn men för att rengöra liknande smuts så var det hel suveränt. Imorrn tänkte jag blåsa rent allt en andra gång och sen får det torka ett par dagar till innan montering.

Istället för att pladdra på så har jag satt ihop lite före/efter bilder som förhoppningsvis talar för sig själv.
Lagerytorna och kommutatorn (har jag för mig det hette) har jag putsat med grå skotch-brite för att få ytterligare lite bättre finish på, utan att ta bort för mycket material.
Badet.jpg
remhjul.jpg
rotor.jpg
stator.jpg
Motorkåpa.jpg
kåpa.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Mysprojekt: Storservice av en "Flott" borrmaskin

Inlägg av X-IL »

Det blir bra det där! Kul att se att energin du lägger ner ger fina resultat.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mysprojekt: Storservice av en "Flott" borrmaskin

Inlägg av Glenn »

kom bara ihåg att rensa mellan polerna efter att du putsat, kan lätt ligga små kopparkorn där och leda ström.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mysprojekt: Storservice av en "Flott" borrmaskin

Inlägg av Magnus_K »

Det ska jag göra Glenn :tumupp:

Tack för snälla ord X-IL. Är så jäkla spänd på att få ihop och testa motorn men måste hejda mig lite. Var precis ute och blåste lite på rotorn och det kommer fortfarande ut en del nafta.
Kvällen får spenderas på att byta ut elen istället.
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: Mysprojekt: Storservice av en "Flott" borrmaskin

Inlägg av Sparky »

Det där blir guld, Magnus! :tumupp:

Jo, Chris (Clickspring) är också en av mina favoriter, jag misstänker att han har ett stort överskott av "elbow grease", när man ser hur han polerar och blånerar sina skapelser! :)

-Sparky-
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mysprojekt: Storservice av en "Flott" borrmaskin

Inlägg av Magnus_K »

Jo man tackar! :)
Bifogar en länk till Clickspring också. Rekommenderas!

Japp, ikväll fixade jag elen. Hittade några meter med behaglig gummikabel så bytte ut nuvarande kvastskaft. Passade också på att modda bort kabeln för lampan.
Blåste även rotorn för tredje gången och nu är den nära torr.
Strömbrytaren.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mysprojekt: Storservice av en "Flott" borrmaskin

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Underbart att se ett sådant omhändertagande.
Tror (och hoppas) att detta inspirerar andra att ta var på gamla grejor.
Tack för alla pedagogiska bilder säger Lasp
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mysprojekt: Storservice av en "Flott" borrmaskin

Inlägg av SeniorLemuren »

Tänk på att när du blåser med tryckluft så kan den vara fuktig av kondensvatten, så lägg helst både stator och rotor på ett element över natten efter att du blåst på den sista gången, när du tror att naftan är borta.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mysprojekt: Storservice av en "Flott" borrmaskin

Inlägg av Magnus_K »

Japp. Nu ligger den på tork! Med lite flyt så kan jag montera ihop det mesta imorrn.

@Lasp: Tack själv. Det är ju "ni" som har tillverkat detta fina maskineri :wink:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mysprojekt: Storservice av en "Flott" borrmaskin

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Skall bli spännande att se i drift!
Jo, jag gick ju i ASEAs Industriskola i början på femtiotalet! Torde ha varit 1952 eller 1953!
Och jag må säga att vi fick lära oss allt från grunden.
Törs jag säga att man lärde sig när man skulle ta "skitpauser" och annat personligt också.
Men handskavning, knacka en rotorlindning, justera kol och rensa spåren i kollektorn! Japp.
Kanske är jag idag mest tacksam för kunskaper om Räknestickan och överslagsberäkningar!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mysprojekt: Storservice av en "Flott" borrmaskin

Inlägg av Magnus_K »

Skulle verkligen vilja lära mig allt det där Lasp. Kunskap kan man inte få för mycket av!

Till slut fick jag hem en fylld fettspruta, men vägen var lång... tack vare posthanteringen. Nu ska det inte bli någon "posten är odugliga"-tråd men tänkte ändå berätta det här för det blev nästan komiskt.

Som ni tidigare läst så fick jag ett erbjudande av tecno att skicka sprutan till honom för fyllning, och ett sånt erbjudande kan man inte tacka nej till.
Sagt och gjort. Beställde teleskopspruta från eBay och när den kom hem så var det bara att packa om innan den skulle gå vidare. Emballaget klurade jag lite på men det slutade med ett avloppsrör. Adresslapp i ena änden, avsändare och porto i andra och sen rakt ner i lådan.

Efter kanske 2-3 dagar så hämtade jag posten och blev otroligt förvånad när det låg ett frankerat avloppsrör i låddan. -"Det var som fasen vad snabb den där sörmlänningen var", tänkte jag. Egentligen var det nästan en teknisk omöjlighet att det kunde gått så snabbt men hann inte tänka så mycket mer då jag inser att röret är mycket kortare än när jag postade det.
Jo visst, det var bara "avsändaränden" som låg i lådan med en klisterlapp från Postnord att dom bad om ursäkt för att det gått lite illa i posthanteringen. Tyvärr var sprutan och kartan med nya frimärken borta och efter ett samtal till postnord så var det bara att gilla läget.
Jahopp, ett PM till tecno (med möjligtvis innehållande några svordomar) och tillbaka på ruta 1 och ett par hundra fattigare.

Vad händer inte några dagar senare? Jo, tecno hör av sig om att andra änden och sprutan damp just ner i hans låda, och att sprutan verkar ha klarat sig!

Ja, så här står jag nu. Med fylld spruta och ett flin på läpparna över den lite svängiga vägen dit :wink:
Med facit i hand så kanske avloppsröret var för sprött så jag har väl bara mig själv att skylla. Men man lär så länge man lever.

Har inte hunnit meddela dig än tecno, att jag fick hem sprutan idag, men misstänker att du kanske "kikar hit" under kvällen :wink:
Du ska ha ett jättetack! :tumupp:
Fylld_fettspruta.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mysprojekt: Storservice av en "Flott" borrmaskin

Inlägg av tecno »

Skönt att det löste sig till slut, nu har du fett ett tag framöver.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Mysprojekt: Storservice av en "Flott" borrmaskin

Inlägg av ensten »

Lasp skrev:Skall bli spännande att se i drift!
Jo, jag gick ju i ASEAs Industriskola i början på femtiotalet! Torde ha varit 1952 eller 1953!
Och jag må säga att vi fick lära oss allt från grunden.
Törs jag säga att man lärde sig när man skulle ta "skitpauser" och annat personligt också.
Men handskavning, knacka en rotorlindning, justera kol och rensa spåren i kollektorn! Japp.
Kanske är jag idag mest tacksam för kunskaper om Räknestickan och överslagsberäkningar!
[Kuriosa]
Svärgubben var på ASEA på den tiden, jobbade som montagechef på första kärnkraftverket som byggdes som experiment. Han är också uppfinnare av den automatiska rörsvetsen.
[/Kuriosa]
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Mysprojekt: Storservice av en "Flott" borrmaskin

Inlägg av ToPNoTCH »

Magnus_K skrev: Vad händer inte några dagar senare? Jo, tecno hör av sig om att andra änden och sprutan damp just ner i hans låda, och att sprutan verkar ha klarat sig!
Vilken solskenshistoria.
Här har BÅDE avsändare och mottagare fått paket, trots bara ett har skickats totalt.
Så hör man klagomål på Postnord emellanåt. Helt obefogat tydligen :lol:
Skriv svar