Projekt lillfräsen

Berätta om dina pågående projekt.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

Tänkte det kanske skulle kunna vara intressant att dela med mig av mitt lilla projekt här också.

Det hela började väl med en tanke om en liten fräs som jag skulle kunna använda som ett komplement till min stora styrda fräs efter att jag hade monterat "subspindel" på den stora för att få upp varvtalet till mer småverktyg och 2,5D körning.
Funktionen med en extra spindel monterad på sidan som detta blev funkar väl okej, men då maskinen har ett gammalt styrsystem så ämnar den sig inte för bra till full 2,5D körning "det funkar men går inte fort" samt att det endast är impulssmörjda gejder på den, vilket heller inte är allt för optimalt för små plotter körningar.

Sagt och gjort jag började knåpa lite i Fusion360 på lediga stunder, och någon vecka senare hade jag en "okej" design som åtminstonne jag var nöjd med.

Skärning fixades hos en bekant med skärmaskin, endel svetsning fick jag hjälp med och endel inte, det syns vilken jag gjorde själv :rofl

Bearbetningen har jag gjort till 99% själv, några hål samt en planing som fick göras i en horisontalmaskin då jag inte fick plats i min maskin.

Linjärenheterna är 20mm på alla axlar samt 16mm kulskruvar på alla axlar.

Styrsystemet är för tillfället ett stort svart hål känner jag just nu då jag inte verkar att kunna bestämma mig vad jag vill ha, drömmen vore ju att ha om så vore möjligt ett Diy system som går att konfigurera till att likna något av de stora fabrikaten. säg typ EMCO's olika skolmaskiner med utbytbara paneler.
Jag är tyvärr inget stort fan av vanliga tangentbord och mus till styrda maskiner, touchpaneler är väl också lite sådär känner jag. Vi har ett nytt "om jag inte missminner mig Siemens 840D SL" på jobbet med touch och det känns ju på något sätt "billigt"

Axeldrivning kommer det att köras hybridstegmotorer, 12Nm på Z samt 4,5Nm på X och Y.

Spindel till att börja med kommer jag att flytta ifrån den stora maskinen "2,2kw kinaspindel" för att se så att det lirar som det ska, tanken är väl kanske en likadan spindel frammöver fast med iso20 växlar fäste för att kunna montera verktygsväxlare inom en framtid.

Första inlägget får bli ett tämligen bildtungt ett då jag redan är på god väg med maskinen så mycket är redan gjort, sen uppdaterar jag lite sporadiskt allt efter som det händer grejjer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

Fler bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7851
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av Gimbal »

:bravo: Tjusigt!
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av GeekJoan »

:tumupp: Hur mycket tid har du lagt på det där?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av arvidb »

Mycket snyggt bygge! :tumupp:
stefanden skrev: 3 april 2021, 20:58:24 Styrsystemet är för tillfället ett stort svart hål känner jag just nu då jag inte verkar att kunna bestämma mig vad jag vill ha, drömmen vore ju att ha om så vore möjligt ett Diy system som går att konfigurera till att likna något av de stora fabrikaten. säg typ EMCO's olika skolmaskiner med utbytbara paneler.
Jag är tyvärr inget stort fan av vanliga tangentbord och mus till styrda maskiner, touchpaneler är väl också lite sådär känner jag. Vi har ett nytt "om jag inte missminner mig Siemens 840D SL" på jobbet med touch och det känns ju på något sätt "billigt"
Du måste ju nästan köra LinuxCNC på den där. Mer konfigurerbart blir det inte! Nu vet jag inte hur en EMCO-panel ser ut, men du kan hänga på nästan vilka "kommandosystem" som helst: MPG:er, knappar och så vidare, allt avläst i realtid. Men om du ska köra G-kod så lär det väl behövas tangentbord och mus eller touchscreen hur som helst?

Med LinuxCNC kan du även hänga på linjärenkodrar om du vill. Och du får ut ~10 MHz pulståg till stegmotorerna med något i stil med Mesa 7I76E.
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av gustavn »

Häftigt bygge! Vilken slaglängd/arbetsområde har den på de olika axlarna?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av säter »

Har du avspänningsglödgat efter svetsning?
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

Gimbal skrev: 3 april 2021, 22:04:08 :bravo: Tjusigt!
Man får tacka så mycket ;)
GeekJoan skrev: 4 april 2021, 02:09:38 :tumupp: Hur mycket tid har du lagt på det där?
Caden var väl strötimmar under några veckor, svetsningen en dag kanske, bearbetningen några dagar och ett antal timmar camberedning. Men helt exakt har jag inte hållit koll på det faktiskt.
arvidb skrev: 4 april 2021, 04:00:51 Mycket snyggt bygge! :tumupp:
Du måste ju nästan köra LinuxCNC på den där. Mer konfigurerbart blir det inte! Nu vet jag inte hur en EMCO-panel ser ut, men du kan hänga på nästan vilka "kommandosystem" som helst: MPG:er, knappar och så vidare, allt avläst i realtid. Men om du ska köra G-kod så lär det väl behövas tangentbord och mus eller touchscreen hur som helst?

Med LinuxCNC kan du även hänga på linjärenkodrar om du vill. Och du får ut ~10 MHz pulståg till stegmotorerna med något i stil med Mesa 7I76E.
Man får tacka så mycket ;)
Ja tanken har ju vandrat lite åt det hållet, sammtidigt känns det nästan lite overwhelming för en annan då jag inte har hållit på med liknande överhuvudtaget. Jag har även varit inne på Centroids Acorn styrning just av den anledningen att et verkar va väldigt rätt på att koppla och det finns inte 50/11 olika kort att välja på som gör exakt samma sak, men som sagt jag har inte kunnat bestämma än XD
gustavn skrev: 4 april 2021, 06:55:43 Häftigt bygge! Vilken slaglängd/arbetsområde har den på de olika axlarna?
Tackar tackar ;)
Den blir ungefär X-260mm, Y-200mm, Z-310mm. Sen om jag kommer att använda hela spörs att se men det är ungefärliga max mekaniska måtten.
säter skrev: 4 april 2021, 09:21:57 Har du avspänningsglödgat efter svetsning?


Nej den är inte avspänningsglödgad efter svetsning, jag hoppas att det ska gå vägen ändå då det är så lite bearbetat, men vi får se jag kanske får ångra mig surt senare när det börjar att vandra men det tar jag då.
Samma är lite med bordet, det är också gjort ur s355, vilket troligtvis inte är optimalt känner jag, men visar det sig inte bli nå vidare får jag försöka få tag i någon gjutjärnsbit att göra ett nytt ur.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av säter »

Finns det något intresse för en hängpanel som "H.O" här på forumet har byggt?
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

säter skrev: 4 april 2021, 10:08:31 Finns det något intresse för en hängpanel som "H.O" här på forumet har byggt?
Det är mer än jag har sett faktiskt :humm: länk?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av arvidb »

stefanden skrev: 4 april 2021, 09:51:38 Ja tanken har ju vandrat lite åt det hållet, sammtidigt känns det nästan lite overwhelming för en annan då jag inte har hållit på med liknande överhuvudtaget. Jag har även varit inne på Centroids Acorn styrning just av den anledningen att et verkar va väldigt rätt på att koppla och det finns inte 50/11 olika kort att välja på som gör exakt samma sak, men som sagt jag har inte kunnat bestämma än XD
Jo visst är det lite överväldigande. :) Jag tror tricket är att ta sig tid att sammanställa vad för IO man behöver (3x step+dir, si-och-så många inputs och outputs, si-och-så många MPG-ingångar, analog ut+enkoder för spindel och så vidare). De flesta verkar välja 7I76E (step+dir) eller 7I77 (analoga servon).

Det finns säljare i EU för Mesa-korten:
https://www.welectron.com/
https://eusurplus.com/

Jag har dock ingen koll på Acorn-styrningen så jag kan inte jämföra.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av säter »

Jag hittar fasen inte på säljestråden.
Fråga "H.O", han kanske minns?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av säter »

Jag hittade det här i alla fall.
viewtopic.php?p=215573
Tyvärr kan jag inte bifoga någon bild, då .webp inte stöds här.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av stefanden »

arvidb skrev: 4 april 2021, 10:39:40 Jo visst är det lite överväldigande. :) Jag tror tricket är att ta sig tid att sammanställa vad för IO man behöver (3x step+dir, si-och-så många inputs och outputs, si-och-så många MPG-ingångar, analog ut+enkoder för spindel och så vidare). De flesta verkar välja 7I76E (step+dir) eller 7I77 (analoga servon).

Det finns säljare i EU för Mesa-korten:
https://www.welectron.com/
https://eusurplus.com/

Jag har dock ingen koll på Acorn-styrningen så jag kan inte jämföra.
Jo det är ju det känner jag, speciellt när man inte har en aning om vad man håller på med skämt å sido ;) Nej men det är nog som du skriver inte helt fel att börja med att rada upp de tänkta I/O man behöver för att ha ett hum om vad som skulle kunna behövas, sen lär man väl lägga till lite extra självklart men ;)
Skall ta och kolla på länkarna, jag tackar och bockar.
säter skrev: 4 april 2021, 11:40:48 Jag hittade det här i alla fall.
viewtopic.php?p=215573
Tyvärr kan jag inte bifoga någon bild, då .webp inte stöds här.
Jepp något sådant är det jag skulle vilja ha liknande samt kanske ett integrerat tangentbord för eventuell programmering, alternativt en kort knapp till ett skärmtangentbord och touch, men helst ett fysiskt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Projekt lillfräsen

Inlägg av säter »

Panelen är till salu.
Skriv svar