Trippmätare

Berätta om dina pågående projekt.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Trippmätare

Inlägg av Bjaellerud »

Det jag saknar i alla bilar är en trippmätare, eller egentligen flera oberoende trippmätare.
Jo det finns ofta en som man kan mäta upp sträckor med men jag vill ha flera.
Ungefär som gamla tiders HALDA "tripmaster" i rallybilar. Som kalibrerades med olika kugghjul......
Det lär väl finnas moderna elektroniska numera.
Detta trots att moderna bilar har all tänkbar annan elektronik.

Men bygge är jag intresserad av. I första hand för husbilen som är lite äldre och inte har elektronik.
Exvis 3 mätare, med LED eller LCD display, som var och en går att nollställa och hantera utan att behöva stanna bilen och bläddra i menyer. Den bör visa ner till 10 m eller 100 m och klara upp till 99,99 km.
Någon som sett ett sådant projekt på nätet?
Förslag på var man tar ut signaler, exvis från ABS sensorn eller en eller flera magneter på ett hjul som ger en puls per hjulvarv. Kanske på drivaxeln.
Sen krävs då någon form av ställbar delare för att kalibrera pulserna till sträcka, beroende på hjuldiameter..
Förr tog man signal från hastighetsmätarekabeln, men det kräver en viss mekanik och modernare bilar har ju ingen sådan mekanisk kabel.

de
Roy
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6119
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Trippmätare

Inlägg av Biker »

Folk som bygger trippmätar grejer till mc rallyn tar o bygger om cykeldatorer.
Finns ju massa råvara där ute
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Trippmätare

Inlägg av RDX* »

Vad har du för budget och mål med avseende på kvalitet? Vill du bygga något bara för det är kul, eller vill du göra något med produkt kvalitet?

Jag har byggt ett par trippmätare till MC, de fungerar med en hall-effektgivare.
Trippmätaren är den lilla boxen i mitten mellan GPS:en och Roadbooken.
Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trippmätare

Inlägg av Glenn »

Jag höll på att bygga en liknande sak en gång i tiden, typ en avancerad färddator, bland annat skulle den ha just flera trippmätare, men även prestandamätning och möjlighet att få statistik på bränsleförbrukning och annat.

Har man lite tur finns det ju en färdig signal i bilen du kan tappa av, typ en givare i växellådan som är kopplad till instrumentet.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Trippmätare

Inlägg av Icecap »

Jag byggde en trippmätare i sin tid.
20x2 tecken LCD.
10 st rally-trippmätare med längd och tid på varje. Kunde frysas i utläsningen och stoppas/startas individuellt.
1 st odometer. Ej nollställningsbar.
1 st "tankmätare", alltså en generell trippmätare som kunde nollställas.

Man kunde växla mellan att sträckan på rally-trippmätarna räknade upp eller ner (ifall man hade kört fel och körde tillbaka).
Och det var en del andra features på den, hade även tändpulserna in så att jag kunde utläsa RPM osv.

Men nu för tiden hade jag tagit ABS-pulserna och använd dom. In i var sin capture-enhet, sedan koppla till en RTC, då plötsligt får man många möjligheter.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Trippmätare

Inlägg av Bjaellerud »

Tack för svaren ang "trippmätare".
Mitt intresse är i första hand att bygga själv, budget? (vad är det?)
Tiden är väl kanske det dyraste men skall man ha en sak som funkar för vad man vill ha så gäller at bygga själv.....
Vi får se hur intresset utvecklar sig. Hösten och vintern är lång....

Skall räkna lite på hjulvarv och sträcka så får vi se.
Men det lär behövas flera pulser per hjulvarv för att kunna kalibrerar för däckdimension och däckstryck....
En kuggring, typ ABS kuggring, på en drivaxel är nog det mest praktiska och genomförbara.
Det finns ingen ABS på den äldre bilen.

Klart man kunde öppen instrumentet (hastigehtsmätaren bensinmät temp etc) och göra en givare i hastighetsmätaren... där mätarkabeln kommer in. Där snurrar det ju...... Kanske så enkelt som en givare på den mekaniska trippmätarens 100 m hjul.
Men då blir förstås systemet bundet till en viss bil.

de
Roy
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Trippmätare

Inlägg av RDX* »

Men det lär behövas flera pulser per hjulvarv för att kunna kalibrerar för däckdimension och däckstryck....
Det enda "antal-pulser per Hjulvarv" sätter är minsta mätbara sträcka. Du behöver inte ha fler pulser för att kunna kalibrera sträckan map. däckdimension och däckstryck. Med en puls per varv får du en minsta mätbar sträcka på en omkräts (ca +-115cm). Nu vet jag inte exakt vad du vill mäta med den noggrannheten borde vara fullt tillräckligt. Om du där emot vill mäta låga hastigheter (<15km/h) noggrant så är det bättre med lite fler pulser per varv.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Trippmätare

Inlägg av Icecap »

Jag byggde en ring på navet i min Volvo 245L som gav pulser, jag menar att den gav 8 pulser/varv. Kalibreringen var bara en fråga om att räkna pulser på en känd sträcka, jag använde en 500m utmätt sträcka jag hade tillgång till.

Det är mycket enkelt att byta bil, man kan antingen ha en identifiering i anslutningen eller ett antal kalibreringsminnen som är knutna till var sin bil/var sitt sätt hjul/däck. Dessa data sparas i EEPROM och saken är biff.

Jag använde min räknare i båda min SAAB 96 och i min Volvo 245.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Trippmätare

Inlägg av kodar-holger »

Om du använder GPS behöver du ju ingen puls från drivlinan. Moderna (embedded) mottagare startar på sekunder om dom har batteribackup för kalendern.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trippmätare

Inlägg av Glenn »

GPS har flera nackdelar, till att börja med funkar dom ju inte i tunnlar, men du får också problem när det sluttar uppåt eller neråt, då stämmer ju inte sträckan. ..Det beror förstås lite på vilken precision man vill ha men ändå.

(Det finns lösningar för detta, som tex flyget använder, typ WGS84, men det är ändå bara en förbättring snarare än något exakt.)
Användarvisningsbild
hyperion
Inlägg: 1306
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:19:20
Ort: Nynäshamn

Re: Trippmätare

Inlägg av hyperion »

Bara en liten inflikning ang. avståndsmätning med GPS så kan man använda sig av t.ex. en BMP280 och kompensera för eventuell nivåskillnad mellan två mätpunkter. Sen om det är aktuellt för trådskaparen eller inte låter jag vara osagt :)
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Trippmätare

Inlägg av kodar-holger »

Glenn skrev:GPS har flera nackdelar, till att börja med funkar dom ju inte i tunnlar, men du får också problem när det sluttar uppåt eller neråt, då stämmer ju inte sträckan. ..Det beror förstås lite på vilken precision man vill ha men ändå.

(Det finns lösningar för detta, som tex flyget använder, typ WGS84, men det är ändå bara en förbättring snarare än något exakt.)
Ja, tunnlar är ju en riktig sänkare för GPS. Om man nu åker i trakter där såna finns. Här på vischan är dom inte ett så stort problem att jag ens tänkte på dom.

Sen var aldrig min tanke att man skulle bortse från höjddata utan naturligtvis inkludera detta i sina beräkningar. Men att dissa GPS p.g.a. detta är som att sila mygg och svälja elefanter.

Anta att du åker i en riktigt brant backe. Har nog aldrig sett mer än 10%-skyltar i sverige, men säg 12% då för att få lite marginal. Och säg att den backen är 10km lång på kartan. Då är total stigning 1200m. sqrt(10000^2+1200^2)=> Vägsträckan är 10071m! Alltså en missvisning på 0,7%. Hur stor skillnad är det på diametern på däcken när dom är nya och slitna några år? Kollade mina och det är nog minst 4mm på varje sida borta (Ja, måste byta) => 1,5% skillnad på diameter och därmed också omkrets.

Åkte för övrigt 830km bil i lördags. Min GPS sa då att total stigning var 4526m. Borde va ungefär lika mycket åt andra hållet, eller ja 360m mer då eftersom jag startade 360m högre än jag slutade. Det är med samma beräkning ca 50m extra p.g.a. höjdskillnaderna....

Vad du menar med WGS84 förstår jag inte. Det är en referensellipsoid. Och ja, just den används (oftast) vid konvertering från kartesiska koordinater som GPS-mottagaren använder internt till NMEA-meddelandena. Givetvis måste man använda samma ellipsoid när man räknar tillbaka till ECEF om man inte kan få GPS-mottagaren att spotta ur okonverterade koordinater. Gick iaf för några år sen att få ut från dom som kunde prata binärprotokoll istället för NMEA.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Trippmätare

Inlägg av Andy »

Beroende på vilken modell av husbil det är finns olika möjligheter. Troligen har den framhjulsdrift och beroende på hur drivaxlarna ser ut där de är kopplade till växellådan kan man få pulser från valfri sida.
Drivaxlarna sitter ibland med 6 - 10 st insexskruv som man kan räkna på induktivt och får då ganska bra precision. Rulla bilen ett hjulvarv och mät sträckan, dela med antal skruvar i drivaxeln och pulssträckan är klar.
Om man eftersträvar mycket hög precision kan man mäta på båda drivaxlarna och räkna medelvärde för att kompensera för svängarna. :-)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Trippmätare

Inlägg av Glenn »

kodar-holger skrev: Ja, tunnlar är ju en riktig sänkare för GPS. Om man nu åker i trakter där såna finns. Här på vischan är dom inte ett så stort problem att jag ens tänkte på dom.
Jag bor "på landet" och åker ändå ofta i tunnlar, innan jag bytte jobb åkte jag dagligen i två tunnlar.
Sen var aldrig min tanke att man skulle bortse från höjddata utan naturligtvis inkludera detta i sina beräkningar. Men att dissa GPS p.g.a. detta är som att sila mygg och svälja elefanter.

Anta att du åker i en riktigt brant backe. Har nog aldrig sett mer än 10%-skyltar i sverige, men säg 12% då för att få lite marginal. Och säg att den backen är 10km lång på kartan. Då är total stigning 1200m. sqrt(10000^2+1200^2)=> Vägsträckan är 10071m! Alltså en missvisning på 0,7%. Hur stor skillnad är det på diametern på däcken när dom är nya och slitna några år? Kollade mina och det är nog minst 4mm på varje sida borta (Ja, måste byta) => 1,5% skillnad på diameter och därmed också omkrets.
Anledningen att man inte brukar (brukade iaf) använda GPS vid prestandamätningar i typ tidningar och liknande brukar vara just det, du får missvisning pga att vägen har höjdskillnader. Vet inte hur det är numera men förr använde man gärna ett speciellt hjul som gick i marken för att slippa kompensera för bilens hjul också.

För övrigt, att kalibrera efter vad det sitter för hjul på bilen är ju tämligen skitenkelt om man har en referensträcka (under kalibreringen).
Thomas O
Inlägg: 51
Blev medlem: 2 november 2012, 17:38:54

Re: Trippmätare

Inlägg av Thomas O »

Med GPS kommer även färjeöverfarter att mätas utan att bilens hjul roterar. Frågan är om TS vill mäta tllryggalagd sträcka eller körd sträcka.
Skriv svar