Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b+t)

Berätta om dina pågående projekt.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Eli »

Tror att det blir mycket reglerande i onödan på reflexer från moln, som inte ger någon energi.

Ständig reglering i höjled gör nog också mer skada än nytta. Solen går stadigt och hoppar inte upp och ner.
Det är så liten ändring som behövs t.o.m över en hel månad att det är bättre att manuellt ( eller via en mcu.) köra motorn ett litet steg t.ex en gång i veckan.
Panelerna bör rotera runt en axel som är // med jordaxeln som är optimalt vid vår/höst dagjämning och sedan finregleras +/- från denna vinkel.

Skall den själv hitta tillbaka på morgonen?
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Gimbal »

Håller med Eli här, aktiv följning är nog bra om solens rörelser vore svåra att förutsäga. Men nu går ju solen som en klocka och då är en klocka alldeles utmärkt att använda då den inte blir lurad av smuts, blänk eller skuggor.

Åkte förbi en skaplig anläggning för några månader sedan, mulet väder och panelerna var till synes slumpmässigt orienterade. Bryter solen fram får man hoppas att de vrids rätt, går den sen i moln antar jag att många paneler vrids åt fanders igen. Ser inte riktigt fördelen med sådan aktivitet.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Nerre »

Det är ju bara att använda tillräckligt lång tidskonstant på filtreringen för att slippa onödiga ändringar. Solen flyttar sig ju långsamt så man kan styra baserat på ett medelvärde över 5 minuter eller nåt sånt.

Om man bygger en följare som riktar sig mot ljuset så går den väl per automatik tillbaka på morgonen?
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Går nog tunea in.

Men frågan är om och isåfall hur mycket tjänar man på att ritka om dem vid moln? Har testat lite under dagen och verkar som om man får bäst instrålning nästan rakt uppifrån jämfört mot solen när det kommer moln ivägen. Är detta bara båg eller kan det vara så?

Jag får nog ta och mäta upp skillnaderna och se. Borde ju rellativt lätt gå att få fram ett % värde på detta....


Nerre: Jo dom går tillbaks på morgonen. Den elektronikboxen jag har nu ställer man t ex min "ljus"värde för att dom ens ska röra sig. Dock finns det ingen inställning för hysteres eller tid men går ju lägga tid. jag är lite sugen på att hänga på en uC.

Oavsett om en manuell historia funkar och att man vet vart solen finns så är det alltid roligt att kunna styra dem :D Nu får man inte glömma att just denna biten är utöver nuvarande anläggning.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Nerre »

Om sensorn består av solceller så kommer den ju att rikta sig åt det håll som ger mest el?

Bygger man sensorn med LDR eller nåt blir det ju dock kanske "fel" riktning när det kommer moln. Å andra sidan kan väl tidskonstanten vara flera minuter, då kommer den inte rikta om sig särskilt mycket vid enskilda moln.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Yes den jag har är med 4 miniatyr paneler.
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av Eli »

Uppskattad 60%-ig prissänkning på 15år anledning att vänta?
http://fortune.com/2016/06/13/solar-to-get-crazy-cheap/
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Bra fråga. Datorer sjunker mer än 60% under den tiden kontra prestanda. Väntar du där med? :)


Ärligt talat så är det bara 60% på 15 år så säger jag nej. På 10 år har du ju ändå tjänat in investeringen.... Hade det varit 60% på 1-2 år hade läget varit annorlunda.


Är många som uttryckt att ja dom väntar pga av att priserna ändras.. Men ja jo... Slår du ut vad du sparar på ett helt år så är det inte tillräkligt för att motivera att vänta. (Enligt mig ivf)
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Så nu har en månad till gått till ända.

Tiden har varit dålig men så här ser det ut:
September inbringade 858kwh och månaden innan 1138kwh. Detta på 38*260w paneler.

Jag satte dit en Victron batterimätare som på ett mer exakt sätt mäter batterierna samt vad som är använt och inte använt.
Håller på att försöker få ihop till LiIon pack istället men är inte lätt att hitta tillräkligt med celler och att köpa nytt är inte lönt i sverige om man räknar till brukbar kwh som man kan få ur dem.

Jag ska också ta och införskaffa minst 10 paneler till. Vill ha paneler som även sitter mot öst och plockar morgonsolen och jag har tak åt det hållet på verkstaden också. Får se när detta blir av då man ska ta sig ner och hämta dem.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av MiaM »

danielr112 skrev:Sido note så här långt: 3 fas kontakterna ovan har omvänd ordning mot kablen och dess färger. Så man får vrida ledarna innuti för att det ska passa ihop. Något störigt och något extremt jobbigt med 5g10 kabel men det går.
... eller så vänder man på kabeln och monterar kontakten i andra änden? :)


P.S. jag håller med de andra. Solens position går att förutse såpass exakt att det inte är värt att följa manuellt.

Vet inte hur dina fästen ser ut men om du vill så kan du ju hänga på något som ger manuell påverkan på bakåt-framåt-lutningen på axeln som är parallellt med jordaxeln, för att kompensera för årstidsvariationerna. Den lär bara behöva justeras nån gång i månaden eller liknande för att ge en vinst jämfört med om den inte fanns alls, så det är ju ingen större idé att ha motor till den.

(Däremot är jag lite mer skeptisk till "astro-ur" med kalendergrej för att styra belysning, de har ju ingen aning om hur ljust/mörkt det är pga moln å sånt).
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Problemet är ju att andre änden sitter i invertern så svårt att vända. Eller du tänkte på annat sätt?

Jo för tillfället är inte den automatiska följningen helt nåt som jag ev slutför... Utan blir nog en semi-auto som det ser ut :) Vi får se när tiden ges.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Kort uppdatering.
Det har hänt ganska mycket tyvär så har allt som hänt också gjort att jag inte hunnit göra uppdateringar då det kräver lite tid att både skriva och lägga in sakerna.

Vill man följa mig så har jag börjat att bli lite mera aktiv på Youtube. Delvis för att det har gett lite utdelning.
https://www.youtube.com/user/daromeresperyd (Jag är inte helt bekväm att lägga fram allt kanske men aja :) )


Jag har ju under en tid samlat 18650 celler. Har just nu ca 25kWh utav detta och det har tagit en del tid. Jag arrangerar dessa i 80p klasar.
Dessa kommer ligga i 14s80p. nedan ser ni en hel del av dem.
1.jpg
Jag säkrar av alla dessa celler som en extra säkerhet. Ca 10mm och kör med 35AWG förtennad kopparwire som då är gjord för avsäkring. Specad till ca 5A men på detta kortare avstånd krävs 7-11A i genomsnitt. Testat och beräknat. Varje sträng säkras också av. Max uttag per cell var i första skedet satt till 1A men i nuvarande då jag fått tag på mer lagring kommer jag inte över 0.5A.
11111.jpg
För att gå igenom så här många celler så behöver man ju då också något att testa dem med. De storskaliga testerna kör jag med 10st Opus BT-3100. Alla inbördes testade mot varandra. Så att jag med säkerhet vet att spänning och kapacitet stämmer någorlunda. Nu sorterar jag inte mina pack till 110% nogranhet utan mer per 100mAh. Och detta är typ vad en Opus kan fela utan större problem. Med lite slumpmässig byggande så bör packen vara lika. Processar ca 80st per dygn. Vill jag köra snabbare går det men jag har inte haft tid eller celler till att köra högre temp. (Har 35st laddare för 18650 på annat bräde...)
11.jpg
Nu har jag visserligen fått tag på lite LifePo4 batterier. Närmare bestämt 12v 130Ah paket. Sägs använts ca 500 cykler och är god för över 2000 cykler till 80% och 5000 cykler till 65% om man cyklar dem ca 90&. Cellerna är på 1400mAh och 400 st i varje paket :) Jag har testat dessa i min iCharger och mätt upp 120Ah i genomsnitt. Orsaken att jag inte fått ut hela är framför allt att jag inte har laddat dem helt fullt upp. (Samt lite annat) Dom har presterat mycket bra.
111.jpg

Och så här ser de ut utanpå. 20Kg och 130Ah är inte så dåligt. Inbyggd BMS slav. (Kräver extern enhet). 12St hemma och 20 st kommer nästa vecka...
1111.jpg
BMS systemet sades vara förstört men jag tror bara huvudenheten är kass och enheterna i batterierna i sig lyser grönt = inga fel. Dock är detta kanske inte aktuellt i mitt fall då jag håller på med eget BMS system.

Det liknar mycket batrium men med aktiv balansering samt lite mer funktion för hemma-pularen. Vi får se hur detta går. Slavarna finns nerritade och ska nästa vecka prototypas och testköras. Programvaran är under uppbyggnad. Vi är 3 st som jobbar delvis aktivt på fritiden med detta samt 1 som hoppar in.


Nästa uppdatering? Borde vara när jag fått in och kastat ut Bly-Syra ackarna. Samt då även när det kommet en pall med solpaneler till....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Och så här ser taken ut idag:
screen_e434faf1b01d1a7f_1483273883000.jpg
Syns att det får plats några till :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av eeedis »

Nu blev man ju inte mindre sugen på solceller... :vissla:

Men fastnade lite och kollade på dina filmer på tuben, massa saker man funderat på att göra, men inte kommit till skott med. Inspirerande! :tumupp: :D
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solcellsprojekt (Möjlighet till off-grid) (2016-06-09, b

Inlägg av danielr112 »

Tackar.

Jo testar mig lite fram. Har ändrats lite sedan ovan så är väl dags för nån ny uppdatering.
Försöker helt klart att fundera ut hur man skulle kunna göra för att förenkla vissa saker. Sverige är ganska insnöade att göra det på visst sätt medans i många andra länder faktiskt går löst och testar sig runt.

Givetvis ska man hålla sig inom ramarna för vad som är tillåtet o.s.v :)
Skriv svar