Inne/utetermometer med stor display

Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inne/utetermometer med stor display

Inlägg av papabear »

Jag funderade på att sätta upp en esp8266 med två tempsensorer för att mäta tempen i uterummet och utanför och skicka detta till en node-red-instans.
Dels för att jag vill veta tempen, men också för att labba med node-red.
Nämnde dock detta för frun, så nu ska det till en stor display.

Jag kollade display-alternativ och hittade att det finns stora 7-segmentssiffror att köpa ex 5 tum, dock blir det i så fall röda.
Frun tänkte sig en vanlig LCD, men stora hittade jag inga bra återförsäljare för.
Sen hittade jag flera projekt där folk använd ws2812:or för att bygga egna, vilket jag också kommer försöka.
Ex


Till min display nöjer jag mig med 10cm höga siffror och yttermåttern blir ca 350x150mm.

Sensorer kommer jag ta DHT22:or och sen blir det en ESP8266- eller ESP32-baserad modul som drar i spakarna.
PSU tänkte jag ta från en gammal laptop, samt step-down-modul.

Det som inte finns hemma är beställt och jag har börjat rita på displayen, som troligen blir MDF+akryl.
Detta ska ju helst vara färdigt före, eller tidigt av uterumssäsongen, så jag får försöka skärpa mig (sett till hur mina andra projekt gått/går).
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Inne/utetermometer med stor display

Inlägg av Zhorts »

Intressant, detta ska jag följa! Jag har lite tröttnat på min temperaturmätning hemma - den sägs vara trådlös och klara 50 meter avstånd, men runt ett hörn och tre meter bort så fungerar den ungefär halva tiden... Jag hade faktiskt hellre dragit kablar. Men en wifi-lösning där man själv kan kontrollera lite av det hela är nog värt att undersöka i alla fall.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Inne/utetermometer med stor display

Inlägg av cosmox »

Om du inte skaffat lysdioderna ännu så finns det ett stort lager RGB-LED-snören kvar. (GW6205 drivare).
Man kan skruva ur kretskortet och länka ihop dem till alla möjliga former.
Funkar med Arduino och FastLed
Det är tillräckligt med kräm i dem för att bli bländad :)
Skriv svar