Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

Lösa den övre halvan med enlagers-kort var svårare än jag trodde!
Huvudkort.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

Trot eller ej men nu finns det inga ratlines kvar. Bara ett evighetsjobb att få alla komponenter snyggt på rad, lägga till monteringshål och biffa upp diverse ledare.

Någon som vill tipsa om hur man enkelt radar upp komponenter i Diptrace?
Klockjaveln.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av YD1150 »

Ett litet tips om du tycker att motstånden tar för mycket plats
är att använda motståndsnät, finns i SIL & DIL-kapsel.
Typ denna: http://www.electrokit.com/motstandsnat- ... -10k.44581
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av PeterH »

Är det någon speciell anledning till att du inte vill använda tvålagers kort? Kortet nu är ju väldigt stort och det blir väldigt mycket luft :vissla: På den tiden jag etsade själv så ritade jag tvålagers kort men såg till att alla banor på topplagret gick rakt och inte över någon komponent, då kan man enkelt sätta byglingar där och det blir nästan som om det vore ett tvålagerskort 8)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

@YD1150:
:doh: Det hade jag helt förträngt att det fanns... Tror inte jag gör om korten i det här läget men tack för påminnelsen!

@PeterH:
Kortets storlek är vad det är du jag redan har låddan.
Det här var absolut det mest komplexa enlagers-kort jag gjort och som du ser nedan så använda jag många jumpers med ungefär samma metod som du använde. Gjorde kortet i två lager och sett till att alla ledare i undre lagret bara är i 90 grader så med komponenter och jumpers så blir det inte jättemycket luft kvar. Sen är jag inte speciellt bra på att rita kort heller.
Klockjaveln.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av PeterH »

Nu ser jag, hade missat dina byglingar... :)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

Klandrar dig inte. Upplösningen blev så dålig när jag "snippade" så det syns ju knappt.
Håller på att stacka (eller vad det kallas när dom sitter som trappsteg) och korta ner dom en anings. Äsch, bifogar en bild till.
Även lagt en midja jag hade missat... Varför lär man sig inte att bara fixa sånt här det första man gör? :doh:
Klockjavel.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av überfuzz »

Tjusigt! Ett tips, anpassa kopparradien på dina pads till huvudet på skruven du tänker fästa kortet med. Det blir skitsnyggt, och då gör det inget att det inte syns. ;-)
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

Nu ska jag inte spamma er med fler bilder med kass upplösning men avslutningsvis får ni det färdigritade kortet.
Fastän det inte kommer synas så utvidgade jag fillen lite kring monteringshålen, tack überfuzz :D

För övrigt så är alltså nedre vänstra delen AC och spänningsreglering, nedre högre delen är 5V-logik och processorn.
Dom två raddorna med massa motstånd och trissor är drivstegen till displayen och det övre delen mellan hålen är H-bryggan för att driva klockan.

Så, iväg på etsning och sen dags att förbereda sig på dom vanliga feltänken och CAD-misstagen :wink:
Klockjavel.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Icecap »

Jag fasthåller att den lösningen du vill använda är avsevärd mindre stabil än den jag föreslog.
Samtidig ser elektroniken ut att bli en del mer komplicerat.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av PeterH »

Jag kan inte hitta ditt förslag i denna tråd Icecap, finns det någon annanstans? Vad gick det förslaget ut på i så fall? Har lite egna centralstyrda ur så jag är intresserad för framtida projekt (när jag får tid över vill säga :lol: )
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Icecap »

Hmmm...?

Nåväl:
Montera någon form av indikering av visarnas position. Inte en absolutgivare, bara någon känd position, t.ex. "kl 12" för vardera visare.

Sedan tar man en RTC med TCXO för stabilitetens skull, Dallas/Maxim har DS323x-serien som är hyggligt stabila, lägger såklart en backup-kondensator på.

Det hela styrs med en µC efter tycke och en seriell port i någon form kan vara bra att lägga till så att man inte behöver knappar och display för att ställa tid & datum.

När datum & tid är satt kan styrningen sedan stega på i "högsta hastigheten" till den får koll på pulserna. Detta ger ett nollpunkt och i detta låtsas vi att det är kl. 12:00 som gäller, alltså att man får en puls från vardera visare när de är lodrät upp.

Sedan är det bara att stega fram klockan till tiden passar, är det t.ex. 11:55 som ska passas in kan det vara värd att vänta 5 minuter till klockan ändå är 12:00 och sedan köra vidare därifrån.

Omställningen mellan vinter- och sommartid kan man lösa vid att låta den stå still 1 timme och sommar- till vintertid är det bara att stega fram snabbt en extra timme.

Drivsteget till själva stegningsmotorn är oförändrat.

Jag har som sagt rutiner för att räkna fram när det ska bytas mellan sommar- och vintertid och vice-versa om det är av intresse. Faktisk har jag en massa andra rutiner rörande datum & tid:
- Veckonummer.
- Skottår.
- Omräkning mellan Datum & Tid och UNIX-tid.
- Veckodag.

Men att visa dessa värden kräver ju ett display och tjusningen (för mig) med dessa verk är ju just att de är "äkta" visuellt analoga och inget hybrid. Men möjligt är det och jag kunde vara sugen på att bygga sånt själv.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5798
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av rvl »

Att ha RTC i ett slavur är väl inte riktigt i anda med vad ett slavur är? I mastern kan det dock vara på sin plats, för avbrott måste man räkna med. Nätspänningssync på mastern tycker jag också passar bra som primär klockkälla i det här projektet.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av PeterH »

För min egen del så är det ganska ointressant att det är ett slav-ur, jag vill bara återanvända uret och dess utseende. Eftersom det är en mekaniskt stabil design är det intressant att bygga något för att styra befintligt "urverk", man kan ju tänka sig att byta urverket också men om man hittar en förhållandevis enkel lösning att bygga så får man ju lite roligt också :) För min egen del är det "stand alone" som gäller, jag kommer inte att koppla flera ur till ett central-ur, så stort garage har jag inte :vissla:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Styrning till en industriklocka från LM Ericsson

Inlägg av Magnus_K »

Jag förstår att din lösning Icecap är både bättre och stabilare än den här men jag tror vi måste skilja lite på projekten här.
Det här slavuret ville jag rädda och göra en kul lösning på styrningen. Nu gick det tyvärr in en processor på kortet vilket jag hade bestämt sen innan att jag inte ville ha men sånt är livet.
Man hör och förstår att din lösning är säkrare på alla sätt och gjord för att installeras och sedan glömmas, men det är inte riktigt mitt mål. Jag vill sätta en personlig prägel på styrningen och ser fram emot lite manuellt arbete med att ställa om den.

Självklart tackar och bockar jag för det du skriver för det kommer jag använda den dagen jag ska göra något ur till mig själv :tumupp:
Hoppas det kan accepteras att jag valt min egna väg, med en del av er som ledsagare :wink:

Ps. Nu går jag och mentalt förbereder mig för programmeringen... Ds.
Skriv svar