Huggbävern bygger transistorförstärkare (ex-2SK1058-tråden)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Huggbävern bygger transistorförstärkare (ex-2SK1058-tråden)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Blev det en ny krasch?! Jag hade skrivit en massa men kunde ite posta ... Försöker igen. Friskt mod går inte av för råg i pungen, eller vad man u säger.

Electricmannen som haft Leif som lärare (visst var det så?), har säkert byggt enklaste enklaste förstärkare med EN transistor. Jag tror Leif pratade om, typ BDX33 eller 34.

Jag vet inte varifrån jag fick idén att bygga en en-transistorsförstärkare, men det som jag av en outgrundlig orsak fick för mig att bygga finns, lite flyktigt, beskrivet i diyaudioprojectsforum. Här är länk till en beskrivning: http://diyaudioprojects.com/Solid/ZCA/ZCA.htm
Val av transistor är i detta fall en MOSFET, 2SK1058. Bortser från transistortypen för ett kort ögonblick ser man att det hela är så skitenkelt det bara kan bli. Alla komponenter är standardslika (eller 'standardsådana' för dem som inte kan svenska :wink: ) och jag hittade allt i mina gömmor UTOM transistorerna (återkommer till dessa) och transformatorerna.

Trafarna beställde jag från eBay (England) (Spiratronics) och valde en med 2x18V sekundär och med lagom effekt (120VA, vill jag minnas).
Jo, för att få till det hela lägger man ett smärre (Ohm) motstånd på Drain och det bör vara större (Watt) - sådana beställde jag ganska billigt från Kina (AliX) - 15Ohm/50W.

Det enda jag "egentligen" inte har just nu är en lämplig låda men idéer finnes. Kylfläsar hade jag tror de ska räcka. Motstånden får jag montera mot chassit för lite kylning om jag inte hittar på något kul med en bautakylfläns.

Vidare vet jag inte om det ska bli dubbla nätaggregat - kvasi-monoblock. Jag har två lindningar på trafon och kan skapa två separata nätdelar. Det finns inga direkta fördelar med en nätdel eller med två mer än lite marginell signalseparatation. Jag har kondensatorer så det räcker och två biffiga bryggor, så varför inte. Drosseln skiter jag dock i, kanske om jag har två kondingar i varje nätdel stoppar in ett litet motstånd ... (litet och litet :vissla: )

Det är ett gott råd att ALDRIG starta projekt med komponenter som slutade tillverkas ungefär när sista mammuten dog. Jag har ett kul projekt med en sorts ljudskapare som i original byggdes med RTL-kretsar. Jag har hittat just de kretsarna på nätet men somliga kostar runt hundralappen, varför jag givetvis droppar det och tänker CMOS istället. I det här projektet ingår transistor som tillhör en utgå¨ngen typ. De fyra jag beställde från eBay var det skit med, men jag hittade också i Tyskland och ska beställa några till, just in case. Trissorna är av typen 2SK1058, MOSFET och jag uppfattar det som att typen är ganska kritisk.
Eftersom jag nu sitter hemma med influensa tog jag faktiskt tag i det här projektet när jag fick hem motstånden och transistorerna i veckan och lödde ihop kretsarna på små experimentkort (vilka beställdes från AliX och som barait blivit liggande). En transistor monterades på kylfläns och allt kopplades samman men kortsluten ingång, DMM kopplad över transistorn (source-drain) och mitt kinesiska nätaggregat att mata hela konkarongen.
Uppenbarligen inga problem att ställa biasspänningen. Alltså måste det hela fungera ... eller??!! ...
2SK1059_02.jpg
Efter detta framsteg för mänskligheten måste jag ju bara prova att mata in en musiksignal och se om den rasslade ut i andra änden. Det blev till att löda dit en potentiometer, en RCA-kontakt och högtalarkontakter (Clas-i-Sjön har bra sådana och billiga och TYSTA). Det där med högtalarkontaker blev ju lite larvigt då jag inte hittade mina extrakablar med bananer men jag fick ihop allt ändå. Anslöt iPoden med rysk rockmusik och började spela samtidigt som jag höjde volymen. Visst fasen spelades det musik! 8). Volymen var inte alltför hög vilken kan bero på högtalarna eller något annat. Här kanske jag borde mäta lite ... kanske :roll: . Men det var ingen fulsång. Med mina små horn kan det kanske bli ännu bättre.
2SK1059_01.jpg
Kvar blir att kolla kanal #2 och fundera på låda.

Ska man tweaka kan man fundera lite över det där stora motståndet. Kan man byta det mot en strömgenerator istället kanske?! :humm: Och byta potentiometrarna mot trimpotar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 12 april 2020, 12:06:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bilderna blev omkastade men det kanske ni fattar.
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av Sparky »

Du skriver bra! Och det ska bli ett nöje att följa den här starkaren fram till färdig produkt. Keep up the good work, amigo! :tumupp: :)

Edit:
BTW, tack för den sidan med FET-testet! Den ligger nu som bokmärke i min browser!

-Sparky-
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fick en beskrivning i form av en video av en dansk. Han använde en 12V-källa och en glödlampa men jag inser att testproceduren i princip var likadan. Läxan man lär är att många specialkomponenter som gått ur produktion och som dyker upp på eBay och AliExpress, antingen är fake eller ommärkta undermåliga eller helt felaktiga komponenter.

Den här förstärkaren kan säker modifieras för andra typer av transistorer som 2N3055, BDX33 eller om det var 34, osv. De däringa IRFP520 ... kan kanske också fungera.

Jag ska koppla ihop tvåan och se att den fungerar med och sedan inventera chassiförrädet.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av ensten »

Jag fattar inte vad motståndet gör? Dum fråga säkert men YOLO :D
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av Electricguy »

Kul! :D

Jag byggde för en tid sen denna versionen av "Death Of Zen" klass-A förstärkaren, och den låter väldigt bra!
Förvånansvärt okänslig för brum från nätdel, och förvånansvärt mycket uteffekt.
Samt att den har en lite självjusterande bias krets som kompenserar till viss grad beroende på insignal.
Mer finns att läsa här: http://sound.westhost.com/project36.htm
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

ensten skrev:Jag fattar inte vad motståndet gör? Dum fråga säkert men YOLO :D
Normalt har du, se Electricguys schema, två aktiva element i totempole-konfiguration. Där elementen möts har du en växelspänning som matas till högtalarna. I min modell finns inte det övre elementet utan jag måste skapa en punkt där jag har en varierande spänning. Anslöte jag drain direkt till PLUS skulle jag ju inte ha någon sådan punkt. Blev det förståeligt?

Electricguy: är det där inte lite som John Linsey Hoods klassA-stärkare? Den är ju en klassiker.

Det är, oavsett hur enkla kretsar man än bygger, bra att bygga på små kort. De här gröna beställde jag från AliX och de kom i ett 20-pack. Jag har en trave dubbelt så stora som är tänkta för allehanda kuliga ljudkretsar (synthmoduler).
2SK1059_03.jpg
Undersidan:
2SK1059_04.jpg
Trafon:
2SK1059_05.jpg
Kylflänsen är inte ju inte vrålstor men har stora ytor så den borde räcka:
2SK1059_06.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Forser
Inlägg: 100
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:34:41
Ort: Tyresö, Stockholm

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av Forser »

Soundbridge, Vad heter kabeln / tråden på undersidan av korten mellan dom olika punkterna?

/Marcus
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av Electricguy »

Jag har aldrig hört talas om John Linsey Hood, men det kan säkert stämma! :D

Ett tips om du vill ha den där förstärkaren betydligt känsligare på ingången så går det utmärkt att darlingtonkoppla en typ TO-220 MOSFET med Gate för logiknivå som ingångstrissa. Man sätter då även all bias genom den, med typ en 7805 som bias matning.
Jag gjorde så på min för en massa år sen och det blev en otroligt stor skillnad. Det går tom. att överstyra steget rejält med en MP3 spelare då.

Här har du lite inspiration! :D
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Forser: det är förtennt koppartråd. Jag har 2 varianter, en köpt på ELFA för några år sedan. Den är just tänkt att användas i stället för kopparbanaor på experimentkort; är 0,5mm. Jag köpte en grövre från FragJanZuerst i Tyskland. Den kan vara 1-1.5mm. När jag bygger rörkretsar "i luften" är den perfekt för den är så stel. :idea:

Electricguy: Det var ju en idé. :tumupp: En annan cool idé är att mata med rör. Typ såhär. Kanske ett ECC88 eller ECC85 som matas med 40-50V hade varit fullt tillräckligt. Måste ta rätt på vad det är för rör den här snubben använt (6S31B). Det var ju lätt: http://tubes-store.com/product_info.php?products_id=733
Bild

Här är JLH-stärkaren i original:
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sådär, nu "råkade" jag köpa fyra sådana där rör .... :roll: Undrar hur det gick till :vissla: .
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av Electricguy »

Jodå, matat med rör har man testat med! :) Fungerar hur bra som helst!
Bild
Forser
Inlägg: 100
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:34:41
Ort: Tyresö, Stockholm

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av Forser »

@Soundbridge,

Tackar. Sitter och kollar på EBay för framtida projekt blandannat olika ljudprojekt.
Första jag kommer ge mig på är http://www.redcircuits.com/Page119.htm

Just koppartråd är det jag inte har koll på riktigt vad det heter på engelska, nu vet jag det svenska namnet så det blir lättare.

Tackar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Copper wire kanske funkar. Eventuellt Tinned Copper Wire. Enamelled, å andra sidan betyder lackad.
Om du ska bygga den, kolla en krets som heter PT2308. Den verkar, vad jag fattar, ha drivförmåga nog för hörlurar.
Kolla: http://diyaudioprojects.com/Tubes/6418- ... phone-Kit/
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kanske en gammal ful låda kan användas till chassi. Med flänsarna monterade på framstycket, trafo och kondingar inuti; kondingarna eventuellt uppstickande och med en räjal aluplåt (Knoppson skulle nog föreslå koppar :wink: ) på ovansidan och en på undersidan skulle det bli kanoners.
2SK1059_07.jpg
Taget med ipaddan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar