Huggbävern bygger transistorförstärkare (ex-2SK1058-tråden)

Berätta om dina pågående projekt.
Forser
Inlägg: 100
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:34:41
Ort: Tyresö, Stockholm

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av Forser »

@Soundbridge,

Den jag länkade till är mest för att lära mig tolka schema ordentligt, lödövning och så vidare.

Har allt förutom kopparkabel biten vilket är ingen brådis, har lösa kablar som jag kan använda.

Därefter kommer jag bygga andra grejer allt eftersom jag lär mig, inkl olika förstärkare, eget labaggregat (för att lära mig först och främst) och så.

/Marcus
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det låter bra det. Valet du har är att börja försiktigt och lära dig allteftersom, eller satsa STORT och lära dig genom att hitta alla fel du gjort ..... :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kanal #2 fungerar den med. Ska tillfriskna lite så jag kan leta plåt, eller tigga till mig från närbelägen plåtfirma (mot en semmelkrans).
Forser
Inlägg: 100
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:34:41
Ort: Tyresö, Stockholm

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av Forser »

soundbrigade skrev:Det låter bra det. Valet du har är att börja försiktigt och lära dig allteftersom, eller satsa STORT och lära dig genom att hitta alla fel du gjort ..... :wink:
Båda funkar ju bra, dock tar jag det försiktigt då jag t.ex saknar osiloskop då det kostar en del för en utan direkt inkomst så blir att klura på vad som kan vara fel.
Multimätare har man, diverse verktyg också men just sådant som jag stöter på att flera personer använder sig av vid diverse projekt så är det Osiloskop som saknas.

Ber om ursäkt för offtopic ifrån original trådskaparens tråd.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ei olle probleem, eller vad No problems heter på estniska. Jag vet vad tryck på knappen heter på maltesiska, förresten ...

Jag har ett oscilloskop och jag har PRECIS skruvat ihop en låda med en radda motstånd utgörande två konstlaster på 8 Ohm vardera. Kan ju serie- och parallellkopplas för 4 resp 16 Ohm. Då kan jag utan risk för att elda upp högtalare testa och mäta. Det man mest oroar sig för är parasitsvängningar.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av MiaM »

Kul tråd!

Ett par funderingar:

Vore det inte ännu bättre att använda en spole snarare än ett motstånd för övre delen? En tillräckligt stor spole, d.v.s. en som ger en gränsfrekvens på under 20Hz vid aktuell högtalarimpedans, kommer ju att fungera som en konstantströmgenerator inom ljudfrekvensområdet (och uppåt till parasitkapacitanser börjar göra sig gällande). Det bör ge mer "schwung" i övre halvperioden och mindre ström vid nedre halvperioden.


Hur blev det med Denons (eller vem det nu var?) idéer om att styra tomgångsströmmen dynamiskt efter innehållet i musiken? De hade någon förstärkare med inbyggd DAC och när man körde digital insignal så fördröjdes ljudsignalen digitalt och togs ut via bra dac efter fördröjning och någon dac (sannolikt enklare) före fördröjningen. Den fördröjda signalen var själva utsignalen medan den ofördröjda styrde bias så att slutsteget hade ett ögonblick på sig att justera sig. Det här var väl för cirka 25 år sedan då färre signaler var digitala och då digitaltekniken inklusive minnen fortfarande kostade mer pengar än idag. Idag bör det rimligtvis gå att buffra avsevärt mycket längre signal för att få en mjukare styrning av detta. Jag inser att för typ popmusik så skulle det inte göra så stor nytta (typ lite svalare slutsteg i någon break då och då bara) men för t.ex. klassisk musik så borde det kunna öka verkningsgraden i slutsteget rätt mycket men fortfarande ge nära på ljudkvaliteten man får av ren klass A.

Eller är det snarast så att kunskaperna kring hur man bygger bra slutsteg ökat såpass mycket att skillnaderna mellan AB och A blivit så små att det bara är de värsta guldöronen som efterfrågar något bättre än vad ett riktigt bra AB-slutsteg kan prestera?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vettiga synpunkter. Tittar man på ett liknande projekt framtaget av fransmannen Jean Hiraga, använde han en transformator som last. Man ser i en del rörförstärkare också induktiva laster för att få till schwungen.
I mitt fall handlade det om att följa schemat, hålla en budget och söka enkelhet.

Jag tror det funnits flera olika förstärkarkonstruktioner där man mixtrat med bias och liknande. Carver gjorde en sak som hette Sun...nånting där matningsspänningen följde insignalen på något vis och man fick ganska bra miljövärden. Ingen Krell precis.
Användarvisningsbild
Sparky
Inlägg: 398
Blev medlem: 7 juni 2014, 16:08:03

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av Sparky »

Har för mig att en liknande(?) princip användes på en förstärkare som hette "The Cube" nångång på 80- eller 90-talet? Var bara några få tummar varja väg och levererade skapligt med knuff... Några andra som minns mer om denna skapelse?

-Sparky-
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

The cube minns jag, men inte mer.

På ett annat forum menade någon på att mer välljudande var ett darlingtonvariant med 2N3055 och en liten fet...
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av opampen »

MiaM: Det är nog så att kunskapen och ambitionen har ökat när det gäller att konstruera bra slutsteg och att skillnaden mellan A och AB har blivit mindre. I dag kan man ju få ner THD under 0,01% hos ett välbyggt klass AB-steg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en gammal artikel där en medarbetare på en brittisk HiFi-tidning grubblar över om ljudkvalitet har något med rör/transistorer, klass A/AB/B/D att göra osv.
Hans konklusion är i princip att en bra förstärkare ÄR en bättre förstärkare än en dålig förstärkare. Det finns urdåliga rörförstkare i klass A precis som det finns kanonförstärkare med transistorer som nästan jobbar i klass B, osv. Han ger exempel på detta, men artikeln är väl över 25 år gammal.

Redan på 70-talet sågade Ottala, en finsk konstruktör, distortionssiffrorna då han upptäckte att låga siffror ofta hade att göra med hård negativ återkoppling och att denna ledde till TIM, Transient Intermodulation Distortion, alltså fasförvrängningar när musiksignalen var som mest aktiv. Detta kallas emellanåt som transistorljud, ett hårt metallisk ljud som inte låter speciellt vackert.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av opampen »

Det är helt riktigt att TIM kan vara väldigt störande och att man bör titta även på det. Men ett välbyggt steg bör kunna hantera även TIM. För hård återkoppling är inte att rekommendera.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den här förstärkaren saknar ju återkoppling. När drivsteget kommer till får jag till viss liten lokal återkoppling då jag har ett katodmotstånd på röret.
Det är annars lätt att hitta bra och linjära rör som inte kräver speciellt mycket återkoppling för att man ska få fina och raka linjer i diagrammen, och så finns det rör som kräver mycket FB för att bli "bra". Just 12AX7 aka ECC83 är ett typiskt sådant rör jag försöker undvika i det längsta pga av dess usla karaktäristik.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av MiaM »

Jag undrar hur väl Matti Otalas kunskaper spred sig inom konstruktionsleden?

Det förvånar mig lite att det inte verkar finnas någon "trim-hobby" i form av att göra smärre justeringar på gamla konstruktioner för att bättra prestanda. Jämför med t.ex. bilhobbyn där folk lägger ner enormt många timmar för att få en procent bättre prestanda på sin 20-30 år gamla Volvo som ändå knappt är värd några pengar.

Det hade varit lite roligt att "peta" i gamla konstruktioner och med smärre ändringar få klart bättre ljud. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om det vore så väl att man fiddlar lite ...
Gamla klassiska förstärkare, och nu pratar vi rör, som, Quad, Marantz, Dynaco med flera har inte bara utsatts förlite småfixande och justerande. Det är inte ovanligt att man gått lös på dem med vinkelslip och skärbrännare och sedan kommit fram med en "modifierad Quad", där ingenting minner om originalet mer än en sönderhackad originallåda.
Det finns å andra sidan kit och komponentsatser som används för att stoppa in fräscha kort, men efter originalet, i t ex Dynaco för att få lite stadigare "hållare" för komponenter och med modernare/tillförlitligare motstånd och kondingar.
Det har annars förekommit en del fixande som att byta "dåliga" komponenter mot bättre, då oftast elektrolytkondingar.

Men som du funderar, det har inte varit mycket på den fronten alls.



Edit: Det är däremot inte ovanligt att hobbypulares konstruktioner genomgår modifieringar av andra. Kolla t ex upp en transistorförstärkare kallad Leach så ser du en grundversion på ca 100W/kanal och diverse varianter med parallellkopplade trissor för högre uteffekter. Och Zen-förstärkarna finns ju i olika varianter.
Skriv svar