Huggbävern bygger transistorförstärkare (ex-2SK1058-tråden)

Berätta om dina pågående projekt.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av opampen »

soundbrigade skrev:Den sortens frågor ska du inte ställa till mig och du inte vill jag ska sitta på balkongräcket och undra om det går fort och om gör ont ...
Håller med dig Soundbrigade! Så kan jag också känna när någon ofta då inte elektroniskt intresserad undrar : Typ " Men vad gör du med alla apparaterna du bygger"?

Måste säga att du gör riktigt fina stärkare och så trevligt att följa detta! Blir inspirerad måste jag säga!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Som jag antyder. Jag har något pysskologisk bekymmer som gör att jag ofta tappar intresse, styrfart, you name it. Minsta motgång och jag går in i väggen (även om den oftast är av tunn gips med lite pressade träfibrer på ömse sidor.

Jag ska strax ta itu med förstärkaren men jag har, vad som skulle kunna vara ett minprojekt - en liten 3W klassD-usling i en liten låda av äkta plastic med två 2" högtalare och ett batteri. Skulle varit en 5W förstärkare typ 2004 eller vad de hette och EN högtalare med nätdel (230V), men detta är enklare att fixa.
Syftet är att ha något jag kan koppla på andra grejer som ger ljud ifrån sig för att höra vad för (o)ljud jag genererar, typ från olika synthmoduler.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av opampen »

Det är ju alltid trevligt med ett miniprojekt också. Själv har jag använt TDA2005 och TDA2040 (20 Watt)som du vet är i klass AB. Trevliga att jobba med och 2040 låter riktigt bra. Som du säkert minns är 2040 en vidare utveckling från TDA2020 som var i en dil kapsel med kylfläns.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har några sådan kort med TDA-kretsar. De kan väl vara typ 5W/kanal. Ena varianten är mono, den andra stereo,
Hade lite fel. Stereoversionen använder ett TDA7297 och ser precis ut så här: BILDLÄNK (Stor bild)
Den andra kan nog vara en TDA2002.

Grubblar lite över mitt byge. Det är några komponenter som blir, eller kan bli varma. Jag kör kvasi-monoblock, dvs en trafo med dubbla lindingar matar två diodbryggor med resp filter. Likriktarna kan bli lite varma; de jag har är specade för 25A.
Sedan är det "anodmotstånden" som troligen blir djäkligt varma. Min fundering är att sätta dem på vars sin aluplåt inne i lådan så det blir lite värmedistribution.
Mina småkort till transistorerna löder jag om lite och sätter rören på dem så slipper jag ett separat förstegskort.

Grubblar vidare ...
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av opampen »

TDA7297 känner jag igen! Har dock inte använt den.

Ja, det är väl bra att sätta effekt motståndet på en kylplatta. Men om likriktarna klarar 25 A behöver du nog inte kyla dom. Det är väl bara några A som det handlar om i detta fall?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: SE-förstärkare med en transistor (2SK1058)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

- Hej Soundbrigade, får jag kidnappa din tråd lite?
- Men för h-e, harru inte fattat, jag heter HUGGBÄVERN. Ijänklen skulle det vara Huggbävern men det blev fel i översättningen. Vad ville du nu då?
- Ja tänkte, det här är en transistortrådsförstärkare .. en tråd om trisseförstärkare och jag kanske kunde få skriva något och kanske dela en och annan bild om andra trisseprojekt.
- Jaha, och vad skulle det vara bra för då?! :x
- Du blir ju aldrig klar med dina skitprojekt. Dessutom mästrar och uppfostrar du folk alldeles för mycket och tjôtar om stuvade makroner ...
- Makroner????
Bild
- MAKARONER, djävla pucko, märker ord som nån djäkla skåning!!!! NÅ, får jag låna tråden då?????!!!!! :humf:
- Åkäjjjj, då. Vad skulle du skriva om då?
- Det får du se imorgon. Det blir ett påskägg.

Bild

- SUCK! :doh:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbävern bygger transistorförstärkare (ex-2SK1058-tråd

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Var är jag? Vad är klockan och framför allt vem ÄR jag??!! Skitzofrenesin vet inga gränser, även om de flesta verkar stängda.

För att lite spinna vidare på min 2-vägs högtalartråd; vi har alla lite olika preferenser.Även om jag har byggt och bygger mycket med rör, betyder det inte att jag sålt mig till den heliga vacuumguden, utan jag tycker definitivt att en transistorförstärkare som låter bra låter bra. Någonstans har jag gjort lite inlägg om mina billiga förstärkarmoduler från Kina, de där som switchar.

Jag vill inte direkt klassa mina alla 738 olika projekt som A, B eller C-projekt, men vissa står liksom ut lite mer än andra. Så finns i röret, det berömda, en 50W transistorförstärkare benämnd SymAsym och så den förstärkare, vilken denna tråden var ämnad för - 2SK1058-SE. Men lite längre ner på listan hittar jag MX50. En kinesisk (??) konstruktion vilken är supersimpel och genererar en liten trevlig 50W (plus/minus) förstärkare med enbart kisel.
Förstärkaren kan man köpa som byggsats från olika ställen - AliEXpresst ex. Man får bara se upp så man får något som inte är alltför mycket fejk. Jag slänger upp lite närbilder om detta senare.

Det är lätt att tänka sig att det här är något skit som katten släpat in, kompromissernas kompromissförstärkare, men jag ser lite "thumbs up" här och där och DIY Audio har en lång länk om förstärkaren.

Som sagt, man köper ett kit från Kina eller annorstädes och betalar inte mycket alls. Tillkommer för lite större pengar - nätdel (trafo, likriktare, filterkondingar), låda med strömbrytare, in- och utkontakter och rejäl kylfläns.
Jag får gräva i mina gömmor och se vad jag hittar, trodde att den trafo jag hade hemma kunde funka, men jag minns inte sekundärspänningen och jag fick just reda på att +/- 36VAC är alldeles för mycket.

Jag lödde (löddrade på nysvenska) korten för länge sedan och monterade dessa på mina kylflänsar. Notera pappret som markerar var hål ska tas upp i låda och kylflänsar.
IMG_8318.jpg
Lådan som tillfälligt :doubt: ska hysa förstärkaren köptes på Jula. Hål tas upp för att hysa förstärkarmodulerna och en trafo och ett par kondingar ska väl rymmas inuti. Lådan ska få lite betsbehandling och lite vax för att inte vara så "träig".
IMG_8317.jpg
Ska strax tillverka ett fyrkantigt hål i trälådan och borra åtta runda hål för de M5-skruvar som ska hålla kylflänsarna på plats. Hittar STORA brickor till dem. Om någon gillar att grotta ner sig i scheman, varsågoda!
Schematic.jpg

Edit. Hittade en särskrivning :humf:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 12 april 2020, 14:09:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbävern bygger transistorförstärkare (ex-2SK1058-tråd

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tittar man på kortet ser man av textstorleken och typsnittet om det är fejk. På den här bilden ser man små fina printade bokstäver som antyder äkthet. Är det bokstäver med serifer.
Så här ska det se ut (notera också den lilla kylflänsen)
IMG_8324.jpg
Den här är det Trumpstandard på (fejk, alltså, kolla texten och kylflänsarna)
fejk.jpg
Jag tänker att den här ska provisoriskt monteras så här. Det bör (kanske) få plats en nätdel till höger. Uttagen för handtag täcks över med plåt eller plast och där får det sitta lite kontakter.
IMG_8322.jpg
Var det någon som sa kaffe?! Jag rusarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Huggbävern bygger transistorförstärkare (ex-2SK1058-tråd

Inlägg av stenD »

HUGGBÄVERN skrev:Var är jag? Vad är klockan och framför allt vem ÄR jag??!! Skitzofrenesin vet inga gränser, även om de flesta verkar stängda.

För att lite spinna vidare på min 2-vägs högtalartråd; vi har alla lite olika preferenser.Även om jag har byggt och bygger mycket med rör, betyder det inte att jag sålt mig till den heliga vacuumguden, utan jag tycker definitivt att en transistorförstärkare som låter bra låter bra. Någonstans har jag gjort lite inlägg om mina billiga förstärkarmoduler från Kina, de där som switchar.

Jag vill inte direkt klassa mina alla 738 olika projekt som A, B eller C-projekt, men vissa står liksom ut lite mer än andra. Så finns i röret, det berömda, en 50W transistorförstärkare benämnd SymAsym och så den förstärkare, vilken denna tråden var ämnad för - 2SK1058-SE. Men lite längre ner på listan hittar jag MX50. En kinesisk (??) konstruktion vilken är supersimpel och genererar en liten trevlig 50W (plus/minus) förstärkare med enbart kisel.
Förstärkaren kan man köpa som byggsats från olika ställen - AliEXpresst ex. Man får bara se upp så man får något som inte är alltför mycket fejk. Jag slänger upp lite närbilder om detta senare.

Det är lätt att tänka sig att det här är något skit som katten släpat in, kompromissernas kompromissförstärkare, men jag ser lite "thumbs up" här och där och DIY Audio har en lång länk om förstärkaren.

Som sagt, man köper ett kit från Kina eller annorstädes och betalar inte mycket alls. Tillkommer för lite större pengar - nätdel (trafo, likriktare, filterkondingar), låda med strömbrytare, in- och utkontakter och rejäl kylfläns.
Jag får gräva i mina gömmor och se vad jag hittar, trodde att den trafo jag hade hemma kunde funka, men jag minns inte sekundärspänningen och jag fick just reda på att +/- 36VAC är alldeles för mycket.

Jag lödde (löddrade på nysvenska) korten för länge sedan och monterade dessa på mina kylflänsar. Notera pappret som markerar var hål ska tas upp i låda och kylflänsar.
IMG_8318.jpg
Lådan som tillfälligt :doubt: ska hysa förstärkaren köptes på Jula. Hål tas upp för att hysa förstärkarmodulerna och en trafo och ett par kondingar ska väl rymmas inuti. Lådan ska få lite betsbehandling och lite vax för att inte vara så "träig".
IMG_8317.jpg
Ska strax tillverka ett fyrkantigt hål i trälådan och borra åtta runda hål för de M5-skruvar som ska hålla kylflänsarna på plats. Hittar STORA brickor till dem. Om någon gillar att grotta ner sig i scheman, varsågoda!
Schematic.jpg

Edit. Hittade en särskrivning :humf:
det är nått fel i schemat vid r30-c14 ser det ut som.
vet du var schemat härstammar ifrån?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbävern bygger transistorförstärkare (ex-2SK1058-tråd

Inlägg av HUGGBÄVERN »

det är nått fel i schemat vid r30-c14 ser det ut som.
vet du var schemat härstammar ifrån?
Det vet jag!
Schemat härstammar från DIY Audio-forumet - TRÅDEN OM MX50.

Scheman hittar jag på sidan 24, 25, 40. På sidan 40 finns ett par nästan olika? scheman.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Huggbävern bygger transistorförstärkare (ex-2SK1058-tråd

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Slurapport:

Två 50W förstärkare, färdiga för lådan och ett nätaggregat (trafos, kondingar, likriktare finns, men inspiration och lite ork har saknats). Sedan är det ju den förstärkare jag började med - enpetaren med 2SK1058. Jag bygger klart ... nån gång. Finns väl inte mer att tillägga.

Bild
Skriv svar