Förstärkare 8Mhz

Berätta om dina pågående projekt.
rbrakhya
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 februari 2006, 10:14:48

Förstärkare 8Mhz

Inlägg av rbrakhya »

Hej!
Jag behöver öka spänningen på en fyrkantsvåg från en singalgenerator från ca 10vpp till 30vpp. Jag driver ett piezoelement med 2nF capacitans i 8MHz. Vilken typ av förstärkare är lämplig?
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Förstärkare 8Mhz

Inlägg av gkar »

Antingen ingen alls, utan en digital buffer.
Annars är det en bredbandig förstärkare som gäller, annars får du inte med övertonerna.
Förstärkaren behöver även klara kapacitiv last.

Vill du ha en färdig, kolla AR tex,
http://www.arworld.us/html/21000_bargain-corner.asp
Det kanske är något på rea som passar?!
Dessa klarar alla laster, öppet, kortsluten eller vad du vill.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Förstärkare 8Mhz

Inlägg av lillahuset »

Hehe, ~10ohm vid 8MHz. Hur fyrkantig våg vill du ha? Femte övertonen blir ~2ohm. Men en tröst är att du bara vill ha en femtedel av spänningen där. Som gkar skriver, en frisk digital buffer. Två härliga FETar och en rejäl kylare.

Driver du verkligen 2nF med 8MHz fyrkant och 10V?

ARs fyndhörna fick mig att känna tacksamhet över att jag inte håller på med sånt. :)
rbrakhya
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 februari 2006, 10:14:48

Re: Förstärkare 8Mhz

Inlägg av rbrakhya »

Tack för tipset gkar. lillahuset: Jag behöver inte en fyrkantig våg, skulle funka med sinus, behöver bara få in en tillräcklig amplitud på resonansen i piezoelementet. Tänkte att det var mindre krävande att skapa en "fyrkant" men där hade jag säker fel.
Ska kolla på digitala buffrar. När jag driver det med signalgeneratorn (50Ohm, 20Mhz) så går amplituden ner en del med frekvensen, men den uppnår nästan det jag behöver.
jako
Inlägg: 319
Blev medlem: 26 oktober 2006, 18:32:35
Ort: Sandviken

Re: Förstärkare 8Mhz

Inlägg av jako »

Får man fråga vad det är för ett projekt?
rbrakhya
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 februari 2006, 10:14:48

Re: Förstärkare 8Mhz

Inlägg av rbrakhya »

Jag har byggt en akusto-optisk modulator som jag vill leka med. Får ett hyffsat 1:a ordningens maxima men det mesta går in i nollan. Behöver mer kräm. Använder en piezoskiva från en luftfuktare, 2,4Mhz och 2200pf. Den har dock en överton kring 8,1Mhz som ger en bättre Braggvinkel och tydligare 1:a.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16721
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Förstärkare 8Mhz

Inlägg av grym »

behöver du kunna slå av och på snabbt?

annars kan man troligen komma ganska långt med en c klass förstärkare och en resonanskrets där piezon är med i resonansen
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Förstärkare 8Mhz

Inlägg av Tekko »

De där piezo baserade vattenånggeneratorerna är väl i princip bara en fet effektoscillator där piezon är tank kapacitansen, typ en colpitt oscillator eller nåt dylikt, alt nån effektförstärkare för typ radiosändare som drivare.
rbrakhya
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 februari 2006, 10:14:48

Re: Förstärkare 8Mhz

Inlägg av rbrakhya »

Jag vill kunna modulera ljus med videofrekvenser, man ska kunna komma upp i ca en femtedel av resonansfrekvensen. Därför är jag rädd för att det kommer att ringa onödigt länge om man bygger en oscillator av det. Är min rädsla berättigad?
Googlade efter "digital buffer" men hittade inget enkelt med två fetar. Någon som har en länk?

Förresten så tittade jag i databladet för en fet FET IRFS4310 http://www.irf.com/product-info/datashe ... fs4310.pdf
Input capacitance är 7670pF! Betyder det att feten är tyngre att driva än piezot?
Med spänningsgain<1 så förlorar man väl på att koppla in en buffer med en sådan?


Labbade lite ikväll och hittade en grundresonansen vid 2.6Mhz som gav även 2:a ordningens maxima :). Antar att resonansen förskjuts med dämpningen (har vatten som medium)?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Förstärkare 8Mhz

Inlägg av Tekko »

Jo vatten vs en AOM-kristall kommer ge helt olika dämpning på piezo-elementet. Vatten dämpar bort det mesta, medans aom-kristallen lägger till sin resonansfrekvens och övertoner till systemet.
rbrakhya
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 februari 2006, 10:14:48

Re: Förstärkare 8Mhz

Inlägg av rbrakhya »

Jag hade gärna använt glas eller liknande som AOM-medium, men eftersom ljudhastigheten i glas är nästan 4ggr högre än i vatten så måste man köra med 4ggr högre frekvens, och jag får inte ens in rätt effekt i den frekvens jag kör med i vatten.. :(. Men lyckas jag fixa en bra buffer/förstärkare så ska jag prova med glas. :)
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Förstärkare 8Mhz

Inlägg av Tekko »

Jag tror inte vatten funkar nåt vidare som AOM-media.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Förstärkare 8Mhz

Inlägg av 4kTRB »

Låter som du behöver en HF-förstärkare som ingår i
vertikalförstärkare till oscilloskop.
Skulle tro du får bygga något diskret, Svårt
att hitta OP-förstärkare med så bra slew-rate.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Förstärkare 8Mhz

Inlägg av 4kTRB »

En kaskodförstärkare skulle möjligen fungera men det
kan vara rätt svårt att få det att fungera bra,
övertonerna du behöver ha med får rätt så
höga frekvenser om än med låg amplitud.
Sedan så behövs hög matninsspänning till
den typen av förstärkare och då blir det
kanske svårare att hitta hf-trissor som
klarar så hög Uce?
rbrakhya
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 februari 2006, 10:14:48

Re: Förstärkare 8Mhz

Inlägg av rbrakhya »

Tekko: Tack för tipset om Colpitt-oscillatorn. Byggde en Hartley istället och fick bättre signal. Uppe på en sinus med ca 15vpp. med 30v matning. Fortfarande för lite.. Ska posta kretsen när jag kommer hem.
Skriv svar