Hängmappsvagn

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hängmappsvagn

Inlägg av Spisblinkaren »

Meduza skrev:Rätt typ av suddbar bläckpenna fungerar visst bra på vanligt papper :-)

Pilot Frixion fungerar nämligen genom att bläcket blir genomskinligt genom att utsätta det för värme genom friktionen när du gnuggar med "suddet" (vilket också är perfekt för studenter, går att anteckna överallt i studieböckerna och sedan radera allt väldigt smidigt genom att svepa över varje sida med en hårtork när det är dags att sälja boken)
Detta var intressant att veta!

Speciellt mekanismen bakom varför den är suddbar och dito hårtorks-finessen.

Jag behövde dock bara sudda en gång och det blev inte alls så dåligt som någon däruppe förutspådde :)

Blev att hålla med typ tummen på skriften (8B) också men även det utan problem, konstigt nog (borde blivit utsmetad).

MVH/Roger
PS
Jag skrev först, sen vek jag etiketten så att den fjädrade och hölls någorlunda still inuti den vikta plasthållaren.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hängmappsvagn

Inlägg av MadModder »

Jaså det smetade inte ut sig... Jag kanske hade en ännu mjukare. Har en såndär pennlåda med alla sorter i från hårdast till mjukast. Den mjuka är verkligen som att måla med blött grillkol...

Angående dina etiketter så medför det ju att du måste bläddra bland etiketterna för att se dem.
Sätter man den bakom till höger om den framför :D så ser man ju alla etiketter på en gång utan att röra ett finger. :)
Nackdelen är ju att vill man lägga till en hängmapp så måste man flytta alla etiketter framför eller bakom den nya mappen.
Men det gör ju inget för du verkar gilla att sortera saker. ;)
Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hängmappsvagn

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var som fan, kan det bli så bra :D

Fast det finns ett aber om man vill lägga till en mapp, som du säger.

När det gäller mina gula mappar kommer detta dock troligen aldrig ske (ny mapp endast om gamla är full) så där kan man göra som du gör.

När det gäller dom blå funkar det dock inte för ett nytt projekt kan få vilket namn som helst och dom bara måste jag ha i bokstavsordning.

Ditt tips gör faktiskt att jag kommer flytta etiketterna på dom gula mapparna.

Så tack för att du tom bemödade dig med att ta en bild så idioten jag förstår :)

MVH/Roger
PS
Tänk att man inte kan räkna ut sånt själv :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hängmappsvagn

Inlägg av MadModder »

En liten undran bara. Om du har börjat bygga på ett projekt och det är flera centimeter tjockt, och kantigt, ska du fortfarande ha det hängandes i mappen när du tar en paus och fortsätter på ett annat projekt?
Funderar på böjda komponenter, vassa saker som sticker hål i den blå mappen osv. Och det får ju inte plats särskilt många projekt med lådor där i.
Eller ska projekten när de går från planerings- och insamlingsstadiet till byggande flytta ut ur sin mapp och bo i nån låda istället?
Jag har mina pågående projekt i varsin låda. Vissa skulle nog riva ner hela mappen om de hängde i en såndär. :D
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Hängmappsvagn

Inlägg av hsd »

det går att ha enstaka småprylar däri, jag körde hängmapp ett tag och i väntan på alla delar fick det hamna i mappen
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hängmappsvagn

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:En liten undran bara. Om du har börjat bygga på ett projekt och det är flera centimeter tjockt, och kantigt, ska du fortfarande ha det hängandes i mappen när du tar en paus och fortsätter på ett annat projekt?
Funderar på böjda komponenter, vassa saker som sticker hål i den blå mappen osv. Och det får ju inte plats särskilt många projekt med lådor där i.
Eller ska projekten när de går från planerings- och insamlingsstadiet till byggande flytta ut ur sin mapp och bo i nån låda istället?
Jag har mina pågående projekt i varsin låda. Vissa skulle nog riva ner hela mappen om de hängde i en såndär. :D
Hej MadModder!

Nu har du totalt missförstått mig (vilket tyvärr är lätt med det skrivna språket).

Jag har inte tänkt förvara projektdelar i dom blå mapparna, jag har tänkt förvara projektritningar.

Så varje mapp kommer innehålla paint-ritningar och excel komponentlistor över respektive projekt.

Jag har precis sammanställt alla projekt och dom är 23 stycken.

Jag måste dock gå igenom dokumenten projekt för projekt för många är halvklara.

MVH/Roger
PS
Bifogar bild på hur jag hanterar projektens prylar. Jag kallar det för "plock". De käcka små genomskinliga lådorna är köpta på IKEA och kallas "Samla".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hängmappsvagn

Inlägg av MadModder »

Tänk om man bara hade 23 projekt... :D
Då räknar jag iofs inte bara in elektronik.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hängmappsvagn

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort om dom gula mapparna enligt ditt egentligen rätt självklara tips.

Blev mycket bra om jag får säga det själv :)

Så än en gång, tack för tipset!

MVH/Roger
PS
Fick plats med 5 etiketter/mappar per rad :)

Sen undrar jag hur man bör göra med de blå mapparna. Klart är att de alla kommer ha etiketterna i mitten för jag vet aldrig vilket namn ett nytt projekt får. Samtidigt kan det faktiskt få vara lite kaotiskt, kanske bättre det än alla i mitten?

Sen har jag en annan fråga. Mina filnamn kan bli rätt långa (flertalet underscore). Jag har samlat alla aktuella filer i en mapp på datorn jag kallat "Aktiva projekt" (AP). Där ligger projektmapp för projektmapp. Samtidigt har jag en ren projektmapp där alla projekten ligger med främst projektets namn som prefix (typ KRA_7_cl.xls och KMA_2.png osv). Där ligger dom alltså samlade typ "på" varandra. I AP har jag dock samlat enbart relevanta och senaste projektfiler i var sin mapp. Vissa filnamn är jättelånga såsom KTA_4_BJT_4_LED_7_develop_4_OP_2_prod_7.png. Jag gillar spårbarhet. Samtidigt skulle jag vilja döpa om mina komplexa filnamn (den sista skulle t.ex kunna heta KTA.png istället). Men då tappar jag spårbarheten. Jag har dock en ide' om att ha en refensmapp i alla AP-mappar där ordinarie fil ligger. Då vet man precis vart dom kom ifrån samtidigt som man i AP-mappen kan döpa den till nåt smidigare. Problemet är att utvecklingen vill jag ska ske i ordinarie projektmapp (bra med alla samlade för då behöver man inte dirigera om typ EF upload varje gång), sen ska den filen kopieras in i referensmappen (där gammalt kan få vara kvar ty nytt revisionsnummer) samt i AP-mappen där den döps om (eventuellt med nytt revisionsnummer bara).

Vad tror ni, kan det här funka?

Sorry att det blev så mycket text, hoppas ni orkar läsa allt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 15 december 2015, 21:43:49, redigerad totalt 1 gång.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Hängmappsvagn

Inlägg av hsd »

Snyggt :D
bara för att jag gjorde så kan jag tipsa om de "nya" Dymo-maskinerna lätt att skjuta in etiketten i plasthållaren
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hängmappsvagn

Inlägg av Spisblinkaren »

Tackar!

Nu har jag märkt upp alla blå mappar med mina projektbenämningar också.

Fick användning för alla 25 :D

Vet dock med mig att några fler projekt finns i bakhuvudet samtidigt som jag har tre gula mappar över...

Jag har också samlat ihop projekten i var sin digital mapp.

Gick igenom dom idag och de tycks till stora delar stämma.

Jag känner emellertid att den slutliga domen kommer när jag fått dom på papper och verkligen kan se hur väl de stämmer med önskemålen.

I morgon skall jag börja mina utprintningar.

Jag flyttar då hela AP-katalogen till USB-sticka, går in i sovrummet och pluggar i stickan i den gamla datorn med den nyligen inkopplade skrivaren.

Det enda jag vet tycks fungera är skrivaren som lyser grönt (utan att datorn är på).

Återstår nog ändå att se om bläcket inte torkat då skrivaren stått i förrådet i typ 4 år...

Dessutom får man säkert andra problem ty devisen är ju "With computers we can solve problems we didn't have before" :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Hängmappsvagn

Inlägg av Sverige »

Verkar som att du har mkt på G, fast allt börjar K... :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hängmappsvagn

Inlägg av Spisblinkaren »

:D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hängmappsvagn

Inlägg av MadModder »

Så du valde att köra likadan etikettplacering på de blå ändå. :)
KSP där verkar intressant... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hängmappsvagn

Inlägg av Spisblinkaren »

:D

Jag känner faktiskt till den analogin då jag tyvärr tvingats göra lumpen :(

Ja, jag valde det för överskådligheten även om det blir kaos med en mapp mitt i (om man inte lägger ner lite jobb).

Först tänker jag dock att jag kommer nyttja de tre gula jag ha kvar till KWA+KAU och ställa dom längst fram i samma ordning etikettmässigt i alla fall.

För jag vet ju att dessa två projekt är mina senaste och då behöver jag inte alfabetisk ordning (dessutom ser man det på färgen) :)

KSP= Knoppson SkivsPelare
KWA= Knoppson Williamson Amplifier
KAU= Knoppson Arduino Unit (testsystem för förstärkare och högtalare).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hängmappsvagn

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är det här jag menar med överskådlighet.

Försök fixa det på datorn på samma enkla funktionella sätt :D

MVH/Roger
PS
Orange: Helt färdiga för produktion
Gul: Lite småputs saknas (såsom val av låda, t.ex).
Totalt antal "färdiga" projekt: 15 (av 25).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar