Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 07.51 2018-01-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 257 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Simulering av Vinga Fyr
InläggPostat: 20.11 2015-11-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7617
Ort: Göteborg
Hej!

Nu har jag byggt nåt väldigt annorlunda (när det gäller mig).

För en gångs skull snackar vi inte förstärkare eller högtalare av olika slag :D

Denna gången handlar det om en simulering, eller kanske snarare, emulering av Vinga Fyr's beteende.

Jag har inte haft tillgång till exakta data så jag skjuter från höften :)

Bifogar schema & video.

https://youtu.be/cA-toNWXAJ8

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Simulering av Vinga Fyr
InläggPostat: 21.58 2015-11-26 
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2007-02-23
Inlägg: 3889
Ort: Åkarp / Uppsala
Trevligt!
Det där blinket har jag både suttit och titta på och letat efter på den tiden jag hade båt i Göteborgstrakten. Det är något speciellt med fyrar.
Mycket snyggt att du gett dig på att emulera för- och efterblinken och inte bara Fl(2)-karakteristiken. Fast de 30s mellan blixtarna såg jag inte i videon :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Simulering av Vinga Fyr
InläggPostat: 22.44 2015-11-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 7617
Ort: Göteborg
Tack för ditt trevliga svar!

Men kan du utveckla så jag kan få trimmat min emulator utifrån fakta?

Vad menar du t.ex med Fl(2)-karaktäristiken?

30s mellan blixtrarna förstod jag inte heller.

Såhär har fått det förklarat för mig:

1) En huvud-lob (som jag kallat frontalbelysning dvs den som syns klarast när "saftblandaren med reflektor" roterar).
2) En läckage-lob (som verkar ha att göra med att vid fullt sken åt andra hållet, läcker det framåt).
3) En bakgrundsbelysning

Huvud-loben har jag skattat till 5s (och pulsad 0,1s) och gett maxstyrka.
Läckage-loben har jag sen skattat till 2,5s (och pulsad 0,1s) fast bra mycket mindre i styrka.
Bakgrundsbelysningen kanske duger.

Allt det här är egentligen trist tekniker-tjafs :)

Inget slår en upplevelse av fyren i verkliga livet.

Jag har själv aldrig sett den riktigt annat än på väldigt långt håll (Käringön).

Ja, fyrar är häftiga!

Så vad tror du, kommer killen som beställt detta av mig bli nöjd eller missnöjd?

MVH/Roger
PS
Är tiderna hyfsat med verkligheten överensstämmande? Korrigera gärna!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Simulering av Vinga Fyr
InläggPostat: 23.02 2015-11-26 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.29 2005-05-10
Inlägg: 36030
Ort: Söderköping
> Vad menar du t.ex med Fl(2)-karaktäristiken?

Den korrekta karakteristiken för Vinga är "Fl(2)W 20s 25M".
FL: "Flash" (Se länken till "Blixtsken" nedan)
(2): 2 st
"W": White
"20s": 20 sek intervall mellan "FL(2)".
"25M": Ingår egentligen inte i karakteristiken, anger räckvidd i sjömil (funktion av ljusstyrka och h.ö.h.).

Se även:
https://en.wikipedia.org/wiki/Light_characteristic
http://www.fyr.org/wiki/index.php/Blixtsken
http://www.fyr.org/wiki/index.php/Fyrkarakt%C3%A4r
http://www.fyr.org/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Simulering av Vinga Fyr
InläggPostat: 23.34 2015-11-26 
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.44 2007-02-23
Inlägg: 3889
Ort: Åkarp / Uppsala
Finns inte mycket att tillägga till sodjans svar, utöver att mitt minne säger mig att Vinga är Fl(2)W 30s, inte 20s.
Om det du kallar läckage-lob är s.a.s. det som läcker i 180° från huvudloben borde det också komma i 30 s intervall. Det är inte så jag minns fyrskenet, men mitt minne har bedragit mig långt tidigare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Simulering av Vinga Fyr
InläggPostat: 00.08 2015-11-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.29 2005-05-10
Inlägg: 36030
Ort: Söderköping
Stämmer, ska vara 30s... :-)

http://kartor.eniro.se/m/5OZz6


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Simulering av Vinga Fyr
InläggPostat: 08.05 2015-11-27 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 20232
Ort: Upplands väsby
Fyrar har ju traditionellt fungerat på lite olika sätt.

De första fyrarna hade ju bara en fast ljuskälla. Att få dem att blinka och ha sig för att skilja dem åt var det ingen som hade funderat på. Sektorer med olika färg tror jag kom före blink?

Blinkande fyrar var väl från början fyrar med en roterande reflektor, de blinkade då eftersom reflektorn skymde ljuset bakåt och gjorde det starkare framåt. Vet inte om även lins framför ljuset kom i samma veva, men jag misstänker att det kom senare. Linser är svårare att bygga än ett "urverk" för att rotera en blankpolerad plåt.

Sen kom väl gasfyrarna där man med ett "programverk" som styrde en ventil kunde tända och släcka huvudlågan i mer avancerade blinkmönster. Då hade man ingen roterande reflektor och lins längre utan då fick man ha fasta linser och reflektorer. Men jag vet inte om det var vanligare med roterande delar i gasfyrarna än att man styrde blinket genom att tända och släcka?

Med reservation för att jag inte är helt inläst på fyrhistoria


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Simulering av Vinga Fyr
InläggPostat: 09.36 2015-11-27 

Blev medlem: 17.06 2012-04-29
Inlägg: 1143
Principen på Vinga fyr är att den lyser i 16 riktningar samtidigt mha av linser, ingen reflektor. Flash-karaktäristiken är pga av de roterande linsernas utformning.
Linshuset roterar förhållandevis långsamt, ca 1-2 minuter per varv och lampan lyser i 10 sek och släckt 20 sek enligt osäkra uppgifter från en som tidigare (40 år sedan) var fastighetsansvarig av fyren, fast det borde gå räkna ut om man vet ljuskaraktäristiken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Simulering av Vinga Fyr
InläggPostat: 09.55 2015-11-27 

Blev medlem: 14.43 2005-04-20
Inlägg: 4659
Så för att sammanfatta, snyggt blinkat med olika längd och styrkor men det är inte så Vinga fyr blinkar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Simulering av Vinga Fyr
InläggPostat: 11.37 2015-11-27 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.29 2005-05-10
Inlägg: 36030
Ort: Söderköping
> Linser är svårare att bygga än ett "urverk" för att rotera en blankpolerad plåt.

Det är inga motsatser förutom att en lins sannolikt är tyngre.
Men tekniken för att rotera det hela är i princip samma.
Och med ett kvicksilver bad så behövs inga stora krafter.

> och lampan lyser i 10 sek och släckt 20 sek

Om karaktären på sjökortet stämmer så stämmer inte det.
Det är 2 blink på ca 1 sek med några sekunders mellanrum samt
sedan släckt upp till en totaltid på 30 sek då sekvensen börjar om.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Simulering av Vinga Fyr
InläggPostat: 12.01 2015-11-27 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 20232
Ort: Upplands väsby
Du läste nog lite slarvigt, jag jämförde inte urverk för att rotera en lins med urverk för att rotera en spegel.

Jag jämförde tillverkning av stora linser med tillverkning av urverk.

Generellt kom väl stora grejer i glas ganska sent i utvecklingen, speglar och fönster var oftast uppbyggda av smårutor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Simulering av Vinga Fyr
InläggPostat: 12.35 2015-11-27 

Blev medlem: 17.06 2012-04-29
Inlägg: 1143
Vet inte hur det är konstruerat, vore intressant med studiebesök, men antar att lampan är tänd under den tiden den sveper en sektor på 2/16 delar av ett varv.
Det är rotationen som då åstadkommer att man upplever de två blinken. Det skulle vara mer troligt att linshuset hade en rotationstid som överensstämde med detta.
Om 2/16 => 2 sekunder så borde det bli 16 sekunder per varv vilket verkar väl snabbt.
Även om lampan stängs av mellan de två blinken, så måste den vara tänd så länge att 1/16-dels sektor blir svept och förutsätter att linshuset då roterar snabbare än 16 sekunder per varv om det ska bli någon släck-tid mellan dubbel-blinken. Det verkar osannolikt snabbt.

Som jämförelse, fyr med fyra linsuppsättningar: https://www.youtube.com/watch?v=AbJD0PfDLNs
Den borde rotera fortare för liknande flashperiod, och har troligen lättare att rotera pga mindre massa, men verkar i videon vara typ ett varv per minut med konstant ljus.
Med tanke på att Vinga har 4 ggr fler linsuppsättningar , om linserna ger liknande ljusspridning och längd på flash-perioden så verkar inte två minuter helt orimligt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Simulering av Vinga Fyr
InläggPostat: 12.58 2015-11-27 

Blev medlem: 14.43 2005-04-20
Inlägg: 4659
Jag spekulerar.

Att fyren lyser i 16 sektorer på en gång, betyder inte automatiskt att sektorerna är jämnt utspridda på hela varvet.

Man kan ju tänka sig att sektorerna ligger tätare två och två för att skapa två snabbare blinkningar med längre paus emellan. Det ger då 8 *30sek = 4minuter per varv. Det gäller förstås att varje sektor är smal nog.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Simulering av Vinga Fyr
InläggPostat: 13.05 2015-11-27 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 20232
Ort: Upplands väsby
Enligt http://www.fyr.org/wiki/index.php/Vinga

Citera:
Nuvarande optik: 1:a ordningen (1840 mm Ø) dioptrisk planlins med bulls-eye och 17 inslipade dioptriska och catadioptriska ringar ovanför och nedanför, 16 fack á 22,5°, omgående, F.Barbier Cie år 1890, linshöjd 1590 mm. 2x1000W 120V glödlampa, elklipp. Sjökabel, reservkraft från dieselmotor


(Och på den där wikin fastnade man ju en stund... :) alltid kul att lära sig nya grejer.)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Simulering av Vinga Fyr
InläggPostat: 13.50 2015-11-27 

Blev medlem: 14.43 2005-04-20
Inlägg: 4659
Då spekularar jag vidare.

om vi har 16 sektorer jämnt fördelade a 22.5 grader.
Om vridningen åstadkommer de korta blinkningarna "flash" och det långa uppehållet åstadkomms elektriskt så kan man tänka sig följande.

Var 30 sekund tänds lampan i 7.5 sekunder, under den tiden vrider sig linserna 45 grader och åstakommer då två "flashar" var man än står.

45grader a 7.5 sekunder ger ett varv per minut.
Låter rimligt, varje halvvarv triggas lampan att lysa 7,5 sekunder, vilket ger FL(2) 30s.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 257 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010