Ny verkstad och kontor

Berätta om dina pågående projekt.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Ja, då var det ju som jag misstänkte - handhavandefel! En kollega gav mig motsatt information - att det skulle borras med hög hastighet. Men jag tror att din version stämmer bättre :) Som tur är så är alla hål borrade nu... :D

Idag fick jag dragit alla flex-rören till eluttagen, och stoppat i kablarna i dessa. Återstår de fyra dubba nätverksuttagen.
Sedan var jag en tur till IKEA och köpte dels dörrar till de Billy-skåp som står i den andra delen av lokalen, dels delar till vad som förhoppningsvis skall bli en hylla speciellt för mitt labbaggregat och lödstationen. Dessa är för djupa för att stå på den nyss byggda hyllan, och jag vill ha upp dem en bit från bordet.

Med lite tur, och om inget annat akut arbete dyker upp, så kan kanske bordet bli färdigt imorgon! :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MadModder »

Visst, det går att borra med hög hastighet, om man lyfter upp och kör ner igen typ varannan sekund för att bli av med all spån. Det blir lite jobbigt utan pelarborrmaskin. När det börjar ryka vet man att det kördes för länge. :D

Hyllor ja. Det spelar ingen roll hur många man har. Det blir snabbt fullt ändå. :)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av ensten »

Dessutom är slitsen till för att jämna ut utvidgningen i materialet när den blir varm. Så att lyfta med jämna mellanrum är viktigt.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av lond »

Det du skulle använt är en dos-såg som är gjord för att göra hål i gips och trä till el-dosor, inte en hålsåg som är mer specificerad för metall.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Purre »

Har du en tabell på rekommenderat max varvtal. Det är inte fort man får snurra på med dom direkt.
Tyvärr är deras HSS bimetall lista trasig då dom vänt på den av någon anledning men det är typ samma hastigheter.

http://www.mps-saegen.de/en/saws-saw-bl ... tahlprofi/


Förövrigt den som används av elektriker som lond nämner heter dosfräs. Lättare att söka på rätt benämning.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av lond »

Inte alltid lätt att hitta rätt benämning när man sitter på tunnelbanan i Tokyo :)

/// Marcus
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Synd att jag inte skrev här innan jag började borra... :)

Det ska sägs att jag faktiskt började med en dosfräs avsedd enbart för trä och gips. Problemet med den var att den var 70 mm. De dosor jag använde är ju som ni kanske ser avsedda att monteras från utsidan (tänkt för eftermontering i befintlig vägg), och då främst i gips misstänker jag. De har nämligen små flänsar som gör att den skall sitta bättre fast. I en gipsskiva med ett 70 mm hål skulle det nog inte vara svårt att trycka in den. Men i mina laminat- och spånskivor så gick det inte. Inte ens med mycket våld. Hålet behövde vara några mm större.

I mina (tillgängliga) gömmor fanns inget borr med lämplig diameter, så ett besök på Bauhaus resulterade i det borr som syns på bilderna. Med diametern 73 mm fanns bara denna typ av borr. Den mer lämpade dosfräsen som jag köpt tidigare med 70 mm diameter var i nästa storlek alltför stor.

Men - det gick ju tillslut ändå. Hålen blev borrade och jag har lärt mig lite mer om hålsågar och dosfräsor... :D
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Purre »

H72 skulle kanske kunna fungera bra då? T70 som är 74mm hål verkar vara något för stor om man läser runt lite.

https://www.elbutik.se/product.html/dos ... ps-och-tra
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Ja, den hade nog fungerat fint!

Dagen gav inte riktigt det resultat jag önskat - dels dök det upp annat jobb på förmiddagen, dels så stötte jag på ett nytt problem...
Men vi tar det från början.

När jag väl kom igång så började jag med att montera alla eluttagen. Innan jag började såg det ut så här:
Uttag_7.JPG
Elcentralen hade jag skruvat upp igår, men kablarna drog jag in idag. Den kommer tillsvidare att matas från det 16A 3-fas uttag som sedan tidigare finns i rummet. Senare kanske jag får en elektriker till att koppla in den direkt i centralen - och då på en egen grupp (som det är gjort nu så har de satt 3-fas uttaget på samma 3-fas grupp som matar alla uttag i köket). Helst skulle jag nämligen vilja att den ligger utanför den ordinarie jordfelsbrytaren. Min nya "labb-central" har av det skälet fått en egen sådan, och tanken är så klart att inte hela teknikracket skall brytas för att man klantar sig i labbet (nu är det visserligen en UPS där, men ändå - om inte annat slipper man att all belysning slocknar). Men det är ett senare projekt. Centralen innehåller en kontaktor som bryter alla eluttag utom ett under bordet som matar en dator och en nätverksswitch. På så sätt kan man enkelt stänga av hela labbet när man går hem. Den skall styras av en strömbrytare som monteras precis bredvid centralen.
Uttag_8.JPG
När jag skulle montera nätverksuttagen, så blev det problem. De uttag jag hade köpt, passade inte speciellt bra tillsammans med mina dosor. Ramen ville inte ligga tätt mot skivan, vilket gav en ful glipa i överkant. I brist på annat, så köpte jag några andra dosor för att prova med. De fungerade visserligen fint, men var istället för små för hålen. Här hade mitt ursprungliga 70-mm borr fungerat bättre, men det är ju lite sent nu. Till slut, och efter en längre diskussion med en kollega, så visade det sig att om man klippte bort delar av några plastbitar i ramen, så gick det att få det att passa tillräckligt bra. Så nu är ett nätverksuttag färdigmonterat, och en sektion ser då ut så här:
Uttag_9.JPG
Andra änden av nätverkskablarna avslutas i en patchpanel, som kommer att sitta i några racklister under bordet (syns under bordet på bilden) tillsammans med en switch:
Uttag_10.JPG
Arbetet med att bygga extrahyllan till nätaggregat och lödstation blev det inget med idag. Hoppas på bättre lycka imorgon...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tradman
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 januari 2017, 12:48:46

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av tradman »

Trevlig lokal! Jag älskar byggtrådar med bilder, men borde ägna mer till åt att bygga och mindre åt att beundra andras byggen.
Sforskarn
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 januari 2013, 07:57:45

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Sforskarn »

Fanns det någon tanke med att montera el-uttagen horisontellt? Tycker nedre brunnen ser ut att hamna ganska nära bordskivan, men det kanske är en synvilla. Själv skulle jag satt dom vertikalt för att undvika problem med vinklade kontakter i undre brunnen.
Formax51
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 april 2013, 18:56:19
Ort: Umeå

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Formax51 »

Inga ropplem att montera rot-dosa i 70mm hål gjorda med vanlig el-hålsåg typ T70.... den orange rotdosan har lite rillor bakom stödkanten detta för att nypa lite bättre i gipsskivan (slipper man att den roterar runt som en tvättmaskin). Om man inte vill använda lite fysisk styrka och bara trycka in den så kan man finlira lite med njiven.. så går det lättare 8) :tumupp:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Purre »

Kan ju bero på att T70 gör ett 74mm hål och inte ett 70mm hål...
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Sverige »

En dosfräs går bra att ta hål i gips med, men OSB och spånskiva då får man nöta (för dosfräsen är ju så klart slö efter att man har kört i gips med den).

Ett mkt bättre alternativ är en hålsåg med hårdmetallskär, som man i princip kan köra i alla material.

Bild
Bild


Sen finns det även senildosfräs till senildosor.
Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MadModder »

Med den sista där kan ju skivbitarna tryckas ut och hamna inne i väggen om där är ihåligt. :D
Skriv svar