Ny verkstad och kontor

Berätta om dina pågående projekt.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Tack! För en gångs skull så försöker jag att göra det ordentligt från början, även om det tar (ibland mycket) längre tid.

De sista två veckorna har dels gått åt till ett redigeringsarbete, vilket var orsaken till att åtminstone delar av den installationen fick temporärt byggas upp. Här är en bild från slutet av arbetet, och då har även kontrollytorna till Avid kopplats in:
Redigering_3.jpg
Sedan i går har jag haft hjälp av en kollega och vän från Tyskland, och tillsammans har vi bland annat satt upp alla hyllor i labbrummet, inklusive fem stycken LED-lister på den understa hyllan för att ge lite extra arbetsljus. Dessutom fick vi satt upp en rad med extra lysrör i taket ovanför bordet, och flyttat upp många av förvaringslådorna som legat i kartonger sedan de flyttades från min lägenhet. Tyvärr visar bilden upp en tråkig version av bordet, som fått agera tillfällig avställningsyta under uppackningen. Men det kommer att åtgärdas under morgondagen, är tanken. Så här ser det ut med hyllor och belysning, och ett överfullt bord:
Labb_4.JPG
Det sista vi gjorde idag var att sätta upp lysrör i rummet där racken står också. Där har det ju inte funnits någon belysning alls, efter att jag fick satt upp väggen dit. Nu, till sist, är det åtgärdat. Tyvärr visade det sig att ett av de fem lysrören vi köpte inte fungerade (själva röret, armaturen är hel), så fullt ljus blev det inte där idag. Tyvärr fick jag ingen bild heller, så det får komma i en senare uppdatering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MadModder »

Fint!
A och O för ordning är att allt ska ha en plats. Allt för ofta staplas saker pga platsbrist, vilket gör att det väldigt lätt blir fort stökigt vid minsta projekt.
Själv är jag långt ifrån detta, och har mest permanent stökigt. :D
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Då har jag äntligen hunnit med att jobba lite till på bygget... Men även om det är långt ifrån färdigt, så har jag ju i alla fall börjat använda delar av kontoret till det som det var tänkt till...

Först ut i den här uppdateringen är ett bord till printern. Det är placerat i kontoret, och med devisen att man aldrig kan ha för mycket förvaringsutrymme, så står bordsskivan på två hurtsar med lådor. Skulle egentligen ha varit tre, men ett dåligt placerat nätverksuttag, kombinerat med storleken på skivan, gjorde det opraktiskt. Så den tredje hurtsen kommer hamna i labbet istället. Så här blev det i alla fall, innan printern kommit på plats:
Printerbord_1.jpg

Sen har jag använt lite tid till att bygga datorer. Brandväggen till kontoret är byggd sedan en tid tillbaka (tyvärr utan bilder, men det färdiga bygget syns högst upp i det vänstra racket på tidigare bilder), men har först nu blivit inkopplad och konfigurerad. Sedan plockade jag ihop lite gamla delar jag hade liggande och satte ihop en server som skall fungera som host för virtuella maskiner (VMWare):

De flesta av delarna är återanvända (moderkort, raid-kontroller, cpu):
virtual_1.jpg
Grafikkort och hårddiskar är nya (grafikkortet för att det kändes rätt onödigt att sätta in ett befintligt Geforxe GTX kort för det här ändamålet. Så istället köpte jag ett billigt, fläktlöst, kort hos Kjell & Co.

RAID-kontrollern förtjänar ett extra avsnitt:
virtual_2.jpg
Det är en HP-kontroller, och anledningen till att den blivit liggande är att den är svår att få att fungera i annat än HP-servers. Den har inget eget BIOS-GUI, så ända sättet att konfigurera den är inne i operativsystemet. Det är väl OK om man kör Windows eller Linux, men med VMWare så blir det lite mera besvärligt. Men efter lite letande så hittade jag rätt mjukvara, så nu går den att konfigurera via kommandotolken i VMWare.

Här är alla delarna monterade:
virtual_3.jpg
Och så här ser den ut framifrån:
virtual_4.jpg
Maskinen har 4 stycken 2TB mekaniska diskar, plus en SSD för själva VMWare installationen. De mekaniska diskarna körs i en RAID-5 konfiguration.


I och med att hag flyttat (nästan) all utrustning från hemmet till kontoret, så har jag inte längre någon NAS hemma. Sedan länge har jag en plan på att installera PLEX mediaserver, eftersom det ger mig tillgång till alla min media oavsett var i världen jag befinner mig. Hemma är då tanken att använda min Apple TV för att streama från servern - som kommer att installeras som en virtuell maskin på just den maskin jag nyss byggt. Därför behövs en bra VPN-förbindelse mellan hemmet och kontoret. Jag är förtjust i pfSense som brandvägg, och vill därför ha denna på båda platserna. Så därför byggde jag en liten och tyst maskin som skall fungera som brandvägg hemma:

Den bygger på ett Shuttle chassi, som ser ut så här när man öppnat det: (här är processorn redan monterad):
fw_1.jpg
Kylflänsen monterad (följer med chassit, och fläktarna är väldigt tysta):
fw_2.jpg
Minne monterat (8 GB totalt):
fw_3.jpg
En SSD för operativsystemet:
fw_4.jpg
Och så här är den när den är färdigmonterad:
fw_5.jpg
fw_6.jpg
fw_7.jpg

Min lägenhet och min lokal ligger bara 500 meter ifrån varandra, och på båda platserna har jag Bredbandsbolaget som internetleverantör (1000/100). Därför räknade jag kallt med att få en bra hastighet på förbindelsen mellan de två brandväggarna. Mina förhoppningar besannades med råge när jag testade (från min laptop hemma till en server på kontoret):
speedtest.jpg
Det är i princip den teoretiska maxhastigheten med mina abbonemang (det blir ju 100/100 mellan de två platserna).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Dagen gick åt till att fortsätta med datorbyggen. I dag var det filservern som fick en genomgång och ominstallation. Den har funnits sedan tidigare (i installationen hemma), men dels hade den värmeproblem med ett SAS-kort, dels krånglade en disk.

Så här såg det ut innan jag började:
nas_1.jpg
Det visade sig vara problem med en av SAS-anslutningarna på SAS-kortet, därav problemet med den ena disken. Det åtgärdades, och sedan monterade jag en fläkt som får blåsa på kontrollerkortet för att hålla nere temperaturen en aning:
nas_2.jpg
Maskinen innehåller 8 st diskar på vardera 4TB, som körs i en RAID-6 konfiguration. Dessutom en liten SSD för operativsystemet. "Operativsystemet" är FreeNAS, som fick en nyinstallation med senaste versionen. Nyformaterade diskar ger ett användbart utrymme på 26.7 TB, så det ska väl räcka några månader i alla fall... :)
nas_3.jpg
Sedan passade jag på att starta upp och byta IP-address på min andra NAS, som är en QNAP med 8 st 3TB diskar (i RAID-5). Så nu är den också aktiv igen. Saknar bilder på den, men den syns mitt i det vänstra racket på tidigare bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Det har den senaste tiden varit lite problem med statisk elektricitet i lokalen, och jag gissade tidigt att det berodde på luftfuktigheten. Det kändes torrt i luften helt enkelt. Eftersom jag ändå vill kunna övervaka temperaturen i lokalen när jag inte är där (det kan ju gå rätt långt mellan besöken ibland), så köpte jag ett par trådlösa temperaturgivare hos Clas Ohlson, som dessutom visar relativ luftfuktighet. Tre stycken; en för rummet med racken, en för kontoret och en för labb-rummet. Så här ser de ut:
Tempgivare.jpg
Nu tror jag inte att kvalitén på dessa är extremt hög (kostar 99:90 på Clas Ohlson), men jag har sedan tidigare byggt en mottagare för dessa (som skickar data vidare på nätverket), så det kändes som en enkel lösning.

När jag satt i batterierna på dem, och låtit dem gå ett par timmar, så visar en av dem att RH är 18%, en visar 23% och en visar 25%. Så även om felmarginalen nog är rätt hög, så bekräftar de mina misstankar om att det är för torrt.

I ett försök att lösa det, så köpte jag en luftfuktare. Valet blev en modell som är större och dyrare än många av de små man kan köpa på t.ex Kjell & Co, men inte så stor att den har anslutning för vattenslang (något som jag först var inne på, just eftersom det kan gå lång tid innan jag kan fylla på). Men tanken på att något kan stå och okontrollerat spruta ut obegränsade mängder med vatten, kändes inte helt komfortabel (och inte prislappen heller). Så det blev en kompromiss. Om inte annat i ett första försök att se om det gör någon skillnad alls.

Här är den monterad på printerbordet (som är precis vid öppningen mellan rummen):
Luftfuktare.jpg
Hyllan som påstods klara 35 kg, lutar irriterande mycket nedåt. Vill inte veta hur den skulle se ut om jag faktiskt ställt 35 kg på den... Men med ett par konsoller under så lär det bli bättre. Som tillfällig lösning fungerar det i alla fall. Nu ska den få stå och gå tills vattnet tar slut, så får vi se om det blir någon skillnad!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av Zhorts »

Ja, det är torrt just nu... och i höst blir det tvärt om. Då får du kanske skaffa en luftavfuktare också? Kan man inte koppla ihop dessa på något smart sätt...? :)
Det finns ju ESD-golv, som är halvt ledande och innehåller jordledare som man ansluter till en passande punkt.

Mätnogrannheten på luftfuktighet i allmänhet är ganska låg, det är lite knepigt att mäta, och särskillt om det ska göras billigt.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

Den där typen av hyllor med "osynligt" fäste känns rätt mycket som en designgrej.

En varning eller nåt är att lådorna i hurtsarna ser ut att ha handtag som släpper in damm och liknande. Det är kanske inget problem i ditt fall, men jag hade nog föredragit nån konstruktion som är mer tät.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av danielr112 »

Angående Vmware hinken. Hade jag varit som du hade jag instalerat os på antingen en USB sticka eller annat och haft SSD disken som cache istället. Så hade du fått upp prestandan mot de mekaniska diskarna :)
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Idag blev det tid till några timmar med byggprojektet igen...

Innanför dörren så har det sedan en lång tid stått paket med det som skulle bli ett extra packbord. Det kändes som det var dags att ordna till det nu.
Det består av tre IKEA köksbänkskåp, som sätts ihop och placeras på hjul:
packbord_1.jpg
packbord_2.jpg
Och en bänkskiva ovanpå:
packbord_3.jpg
Det kommer att sitta skåpdörrar på framsidan, och hyllplan inuti.

Tanken från början var inte att ha det på hjul, men eftersom elementet sitter där bordet skall stå, kan bordet inte vara helt intill väggen. Så hjulen underlättar både att komma åt elementet, att städa (inte minst under och bakom bordet), och när man har tappat något bakom det...
De fyra hörnhjulen är låsbara, så att bordet skall stå lite mera still än det annars kanske gör. En liten designmiss gör dock att den funktionen just nu fungerar halvbra - på grund av skåpens konstruktion så sitter hörnhjulen ca 0,5 mm högre upp än de i mitten (som sitter over skarven mellan skåpen). Inte mycket, men tillräckligt för att det ska märkas genom att bromsen inte fungerar så bra. Återstår att se om det löser sig när det kommer lite vikt i bordet - annars får jag sätta brickor under de hjulen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

God hjul! :)

Om inte bänkskivan redan är en bit djupare än skåpen så sätt gärna nån sarg/hylla på väggen ovanför elementet så att det inte går att köra på elementet. Nog för att element är rätt stryktåliga men det blir ju rätt dåligt ifall de blir påkörda såpass att det börjar läcka i nån rörkoppling...
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Ett drygt år, nästan ett och ett halvt, har gått sedan senaste uppdateringen... :oops:

Visserligen har det hänt lite, och jag har jobbat där mycket, men sanningen är att det är långt ifrån färdigt! Tyvärr går det allt för mycket tid till att serva betalande kunder, och dessutom ofta på resande fot.

Sedan nästan två år tillbaka så har det stått 12 Raaco-skåp, med tillhörande karusell, och väntat på att packas upp. Idag så skedde det!
Sortimentskåp.jpg
Blev betydligt mera plats över när dessa kartonger äntligen försvann. Passade också på att byta ut lysrören i taket i två av rummen mot LED-varianter. Ett har blinkat mer och mer sedan en månad tillbaka, och ett har varit trasigt (släckt) betydligt längre. Idag blev blinkandet outhärdligt, så kretskortsdesignandet fick ta en liten paus för en tur till Bauhaus och inköp av nya. Det kändes rätt att byta till LED, och jag köpte även två stycken till det sista rummet. Nu är det bara de nya lysrören jag själv skruvade upp tidigare som inte är LED.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Idag packade jag upp och monterade ihop mikroskopet som jag beställde strax före nyår. Det är det första mikroskop jag har haft, så jag har inte riktigt något att jämföra med, men jag tycker det verkar bra.
Mikroskop.jpg
Provade så klart att titta på några kort (minnesmoduler blev det), och tyckte plötsligt inte att det verkade så smått - tills jag provade att stoppa dit lödspetsen. Som var större än flera av komponenterna...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Så kommer det till slut ett nytt inlägg innehållande elektronik...
Både när jag hade kontoret hemma och sedan jag flyttade det till den "nya" lokalen så har jag använt en Behringer X32 rackmixer som en avancerad volymkontroll för mina högtalare. Det ger mig möjligheten att lyssna på flera olika källor samtidigt, och att individuellt ställa volymen på dem. Det ger också möjligheten att ha olika utgångar (högtalare, hörlurar etc) med individuella inställningar. Men jag önskade inte göra dessa inställningar med en PC-mjukvara, eller med en komplett mixerpanel. Och mixern i sig sitter i racket, inte vid arbetsplatsen. Därför byggde jag för flera år sedan om en kontrollpanel från en Grass Valley router, genom att ersätta dess mikrokontroller med en Arduino som så styrde mixern:
GVG_1.jpg
Den har fungerat fint (och gör så fortfarande), men den var inte helt optimal. Jag önskade en annorlunda display, med möjlighet för mer information, och egentligen behövdes inte så många knappar. Tidigare i tråden visade jag upp ett försök att byta till en Sony-panel:
Sony_2.jpg
Det här fick jag aldrig att fungera riktigt bra, och jag har samtidigt dragit mig för att bygga något helt eget av oro för att det rent mekaniska inte skulle bli bra. Men nu har jag tröttnat och bestämt mig för att få till egna kontrollpaneler. Närmare bestämt två stycken; en som styr ljudmixern och en som skall styra lite blandade funktioner. Den senare skall bl.a. kunna skicka Wake-On-LAN paket för att starta upp datorer (som sitter i racken), styra grupper av eluttagen i racken, samt styra funktioner på det HD-SDI mätinstrument som sitter vid arbetsplatsen - allt via nätverk.

Som första steg beställde jag kort som knapparna skall sitta på. Det skall in i varsitt 1HE rack, så höjden är begränsad till 44 mm yttermått. Jag ville ha RGB-belysning i knapparna för att kunna ha statusvisning, och för att få till det effektivt så blev det nödvändigt att använda ytmonterade komponenter. Jag valde därför att få dem monterade från fabrik, och eftersom panelerna ändå blir moduluppbyggda kunde jag använda samma kort, och på så sätt få ner priset per kort. Idag kom så korten med DHL från Kina:
Kontrollpanel_1.jpg
Jag beställde 20 omonterade kort för framtida bruk:
Kontrollpanel_2.jpg
Och 20 stycken monterade:
Kontrollpanel_3.jpg
Totalt kostade dessa 40 kort 393 USD, men bara 6 eller 7 av dem kommer användas till dessa kontrollpaneler - de övriga har jag andra planer för.

Så dagens sista uppgift blev att montera kontakten och en knapp på ett kort för att testa om de fungerar, och det gjorde det:
Kontrollpanel_4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av MiaM »

Kul bygge!

Jag skulle nog använt Neopixel för en radda lysdioder på panel. Kanske inte perfekt snyggt om man statusuppdaterar ett gäng, men du kan få precis vilken ljusstyrka och nyans du vill på varje lysdiod.

Blinkande lysrör är en brandfara. Plocka ur röret eller glimtändaren (och släng gärna glimtändaren om den blinkat lite väl länge). I obevakade lokaler där rör är tända så är säkerhetsglimtändare en bra idé.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Ny verkstad och kontor

Inlägg av cjonash »

Lysrören är bytta mot LED-rör (med dess medföljande nya glimtändare - fast jag tvivlar på att de innehåller något annat än en bygling), och jag lämnade heller aldrig belysningen på när jag inte var där.

Senaste insatsen var att byta ut en SuperMicro server som fungerat som brandvägg. Den gav upp, oklart varför (och det skedde i flera steg). Som de flesta servrar så vill dessa ha ECC-minne, och dessa visade sig svåra att få tag på relativt snabbt. Men jag hittade ett par från Proshop som hade rätt specifikation (de minnen som SuperMicro certifierat visade sig omöjliga att få tag på i den här delen av världen i alla fall, om inte i hela världen).

Efter att ha monterat CPU och minnen, samt lyckats att få ut konfigurationsfilen från den gamla hårddisken, var det dags för ett test. FAIL - inget minne hittas av servern. Efter att provat alla kombinationer av minnesplatser och moduler, fanns inget annat att göra än att konstatera att dessa minnen inte fungerar i den maskinen. :(

Som ett sista försök tog jag ett av mina minnen från min videoredigeringsmaskin - ett onödigt snabbt DDR4-minne som givetvis inte är ECC eftersom det sitter i en ”vanlig” PC. Men fysiskt passar det och det var det enda jag hade kvar som var möjligt att testa. Och visst, den startar på första försöket och hittar glatt de 16Gb som modulen innehåller.

Så mycket för informationen att den absolut inte fungerar utan ECC...

Provade FTP mellan hemmet och kontoret. Båda sitter på en 1000/1000 lina från samma leverantör (och inte helt osannolikt på samma fiberswitch eftersom båda adresserna är i samma område). Skickar filer till kontoret med drygt 90 MB/sek, vilket får anses helt godkänt, och tillräckligt nära den teoretiskt möjliga hastigheten för att jag ska vara nöjd.
Skriv svar