Mätförstärkare, en halv Watt

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Försökte trimma in den för 6V (dvs när 9V-batteriet är ganska slut).

Genom att ändra 560R till 1k2 så fick jag fin signal även vid 6V.

Men när jag sedan ökade spänningen till 9V så klippte den negativt (normalt har jag annars klipp-problem positivt).

Äsch, det får bli såhär.

Lite hörbart blir det ändå vid 0,5Vp (0,5^2/2/4=31mW).

Fan också, om man bara kunde styra så att utgången alltid låg på halva matningsspänningen så skulle problemet vara över.

MVH/Roger
superx
Inlägg: 1127
Blev medlem: 19 juni 2012, 23:28:16
Ort: Linköping

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av superx »

Jag fattar inte hur motkopplingen i en OP sabbar deras egenskaper som ljudförstärkare. Tyckte din konstruktion utan OP såg rätt dålig ut med väldigt mycket övergångsdistorsion, men det kanske ändå är bättre än att sabba det hela totalt med en OP? :wink:

Men det är ju kul med diskreta transistorer så klart!
RoPa
Inlägg: 630
Blev medlem: 13 januari 2006, 10:32:06

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av RoPa »

Byt drivtrisan till en darlington (ger med Ube) så basen blir högre i bias (typ 1,7V) sätt två dioder i serie med 10K Rbe och byt 82k till 270k. Nu kommer biaseringe av drivtrissan inte bli lika känslig för Vbat då de två dioderna stabiliserar.
Värdena är "huvudräknade" så troligen behöver du pilla lite med 56R eller 560R motstånden.

Tesen är att knyta Vb mot en "refferens" (de två dioderna) istället för bara en spänningsdelare av batterispänningen.

Du kan prova med en röd diod istället för två vanliga.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack RoPa för dina tips!

Jag är dock före dig mentalt och har precis provat nedanstående.

Vid 6V får jag ut +/-1Vp innan klipp och den klipper neråt.

Vid 9V får jag ut +/-2Vp innan klipp och den klipper uppåt.

Iom att klipp-riktningarna är olika så tror jag att det inte går att göra så mycket mer åt min enkla koppling.

Men kul har det varit för såhär nära en halvledareffektförstärkare som fungerar har jag aldrig varit :)

MVH/Roger
PS
Jag tycker alltid det är roligare med diskreta lösningar även om dom inte alltid är bättre.

Med diskreta lösningar kan man nämligen luras tro att man förstår nåt :D

Fasen också, jag fick ut mer innan.

Jag är säker på att jag hade +/-2,5Vp vid 9V (nu är det positivt knappt 2Vp...).

Samtidigt hade jag så dåligt som +/-0,5Vp vid 6V...

Kan jag labba mer med 56/560?

Vad är det som händer egentligen?

Jag menar, övre trissan måste få sin ström från 560R, eller hur?

Så när drivtrissan stryps då går spänningen vid basen på övre trissan upp samtidigt som den övre trissan behöver basström för att kunna leverera positiv utsignal i lasten.

Det är nog därför den lätt blir lite platt uppåt :)

När drivtrissan sen leder då går spänningen in till nedre trissan låg samtidigt som spänningen över Re går upp (men spänningsökningen är så liten, för att basströmmen till PNP är så liten, att vi kan bortse från den).

Allt det här gör Rc (+LED), om man säger.

Drivtrissan antingen stryper strömmen till Rc (positiv utsignal) eller ökar strömmen genom Rc (negativ utsignal).

Eftersom mitten av drivspänningen bara kan finnas på utgången för en enda Vbat (nu när Ice är fixerad) så måste man nöja sig med en Rc som ger klipp åt ena hållet för 6V och klipp åt andra hållet för 9V.

Det är nästan som man ändå skulle vilja ha en OP som alltid håller utgången på mitten :D

Fast då vill jag ha nån bra Rail-to-Rail.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av YD1150 »

Vad händer om du använder t.ex. BC327 / BC337 eller BC639 / BC640 t.ex.
De tål ~0,5-1A utan att ha tittat i databladet :) , tappar väl lite sving pga darlington ( 2x Ube ~1,4V )?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev:Men idag slog jag i Kjell's katalog och hittade små gulliga kopplingsplattor till en rund summa.

Tyvärr stog inte dimensionen men jag gissar typ 5X10cm max.

Snacka om perfekt :D

Bara sticka ner komponenterna, bygla och koppla från samma håll samt montera nån fästkudde under, trycka i den i nån lämplig låda samt bara borra för lite mekaniska komponenter som RCA.
Lite sent kanske men..

Menar du på fullt allvar att du inte kännt till breadboards förräns nu ? dom har ju funnits i minst 30 år i alla fall, jag fick mitt första när jag fyllde 8 om jag minns rätt :)

Jag använder ofta breadboard för prototyper, men jag kör ju mest digitalt :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ursäkta en liberal grundrunkare men vad skulle du ha den till idjänkligen? Skarru barra harren för att stoppa in en ludsignal och trycka ut den lite förstärkt till en högtalare, tycker jag nog fortfarande konceptet med BRA opamp (du har väl nån som heter 2134??)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:
rogerk8 skrev:Men idag slog jag i Kjell's katalog och hittade små gulliga kopplingsplattor till en rund summa.

Tyvärr stog inte dimensionen men jag gissar typ 5X10cm max.

Snacka om perfekt :D

Bara sticka ner komponenterna, bygla och koppla från samma håll samt montera nån fästkudde under, trycka i den i nån lämplig låda samt bara borra för lite mekaniska komponenter som RCA.
Lite sent kanske men..

Menar du på fullt allvar att du inte kännt till breadboards förräns nu ? dom har ju funnits i minst 30 år i alla fall, jag fick mitt första när jag fyllde 8 om jag minns rätt :)

Jag använder ofta breadboard för prototyper, men jag kör ju mest digitalt :)
Hej Glenn!

Du är lite snabb med att döma mig :)

Jag har använt kopplingsplattor i säkert 30 år jag med grejen är bara att de alltid varit STORA...

En sån här liten tingest inte mycket större än en läkerol-ask har jag dock aldrig sett förut, har du ;)

Och en sån här liten tingest är perfekt för småbyggen där man tidigare oftast tog till bökiga veroboard (personligen föredrar jag öar men det suger fortfarande :) )

Inte nog med det, den kommer med färdigapplicerad dubbelhäftande tejp.

Bara bygga, borra låda, trycka fast i lådan och koppla.

Perfekt, helt enkelt.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Ursäkta en liberal grundrunkare men vad skulle du ha den till idjänkligen? Skarru barra harren för att stoppa in en ludsignal och trycka ut den lite förstärkt till en högtalare, tycker jag nog fortfarande konceptet med BRA opamp (du har väl nån som heter 2134??)
Är du full nu, eller? :D

Grejen med min mätförstärkare är dels att den ska vara batteridriven (9V) sen ska den kunna boosta/impedansomvandla en ordinär signalgenerators utgång så att den kan driva en högtalare.

En sak som slår mig är att man nog tom skulle kunna använda en enkel transformator för detta då utgångsimpedansen hos FG är 50 Ohm/10Vp (för säg ett varvförhållande på 5 då har du 2 Ohm ut mot högtalaren samtidigt som du har 2Vp kvar).

Blir egentligen inte mycket sämre än det jag försöker åstadkomma med halvledare.

Fast jag gilla att pilla med diskreta komponenter även om jag inte förstår nåt :D

Har nog plockat fram och testat och bytt 50 olika motstånd i min enkla koppling utan att fatta nåt :D

Jag verkar stranda på 6V/2Vpp respektive 9V/3Vpp.

Men vart fan tar spänningen vägen?

I 6V-fallet tappar man ju 4Vbe dvs 3V och med 2Vpp sving så försvinner 1V.

I 9V-fallet tappar man återigen 3V och med 3Vpp sving försvinner 3V.

Nu senast optimerade jag den för 6V och krämade sedan på.

En del av problemet jag har är att mitten hos utgångstrissorna driver med matningen (och jag vill att batteriet skall kunna åldras lite innan det låter illa).

Här är en OP överlägsen (Rail-to-Rail önskvärt men man tappar ändå 4Vbe).

Men jag tror jag kör såhär.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av YD1150 »

Ett studieobjekt:
amp.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32778
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om du inte vill trixa själv för mycket: http://www.aliexpress.com/item/M126-New ... 22498.html
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Men det är det jag vill ;)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av lillahuset »

Det finns alla sorter...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kladdar ner några rader såhär rätt sent på kvällen...

Jag har kämpat med min mätförstärkare idag.

DC-mässigt är det en succe'.

AC-mässigt är det dock en katastrof.

Vid 6V matning har jag 1Vpp ut innan klipp.

Vid 9V matning har jag 1,5Vpp ut innan klipp.

Övergångsdistorsionen har jag dock lyckats trolla bort helt.

Utgången är dessutom alltid på Vcc/2.

Förutom att jag återigen undrar vart fan spänningen tar vägen så är det här en succe' :D

Kan någon gissa hur jag gjorde?

MVH/Roger
PS
Schema kommer i morgon. Nu ska jag äta och gå och lägga mig :)
opampen
Inlägg: 1779
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av opampen »

Tror ändå att en op är att föredra! Då kan du lättare välja ingångsimpedansen mm. (Du får mycket gratis och slipper att pröva dig fram så mycket). Om själva ingångssteget fungerar, då har du bara själva effektsteget kvar. En TL071 är ett utmärkt val eller liknande. Som utgångstrissor går t.ex. BD139 och BD140 bra.

Men det verkar som om du får titta vidare på själva biaseringen av utgångsteget. Ta en titt på den lilla stärkaren som YD1150 föreslog. Men det finns många olika "klassiska" kopplingar som du kan titta på för att komma vidare. (Både teoretiskt och praktiskt). Det är bara att Googla.

En bok som jag tycker är mycket bra är "Analog kretselektronik" av Hans Lundqvist, förlag Almqvist och Wiksell. En stor del tar upp just om effektförstärkare med olika kopplingsexempel till stor del med diskreta komponenter och uträkningar. Man behandlar också OP-kretsar mm. Den är en guldgruva om man gilla att hålla på med analog elektronik.

Elfa sålde den för några år sedan. Men den borde fortfarande gå att få tag på någon annanstans.
Skriv svar