Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 18.32 2018-08-21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 426 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 23.37 2015-10-21 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8749
Ort: Göteborg
Hej!

Jag har nu caddat en enkel mätförstärkare för AF i paint.

Jag är fixerad vid att så många som möjligt av mina halvledarkonstruktioner ska gå på ett 9V-batteri (eller 2X4,5V, om ni minns :D ).

Har tidigare varit förtjust i CA3140 som OP men har börjat nyktra till och fattar inte alls varför.

När det gäller FET är och förblir JFET min favorit.

Så idag när jag ögnade igenom en OP-kokboks datablad över goa OP stötte jag på LF411.

Detta är en rätt schysst OP med JFET-ingångar och bipolär utgång.

I morgon har jag tänkt köpa 10st av dessa billiga OP hos min hovleverantör vad gäller elektronikprylar dvs Tema Elektronik.

Jag är för övrigt allergisk mot kreskortsdesign mha dator så jag har ett problem.

Men idag slog jag i Kjell's katalog och hittade små gulliga kopplingsplattor till en rund summa.

Tyvärr stog inte dimensionen men jag gissar typ 5X10cm max.

Snacka om perfekt :D

Bara sticka ner komponenterna, bygla och koppla från samma håll samt montera nån fästkudde under, trycka i den i nån lämplig låda samt bara borra för lite mekaniska komponenter som RCA.

Ett ytterligare plus är att tröttnar man på konstruktionen är det bara att återanvända de oförstörda komponenterna :D

Fast jag är väl medveten om att denna teknik inte alltid funkar.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Senast redigerad av rogerk8 17.01 2015-10-22, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.20 2015-10-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 18.59 2013-11-16
Inlägg: 772
Ort: Stockholm
Kan nog vara en bra OP i många fall. Har du sett att det finns två varianter. Det som skiljer är matningsspänningen. +/- 5- 15V
eller 10-30 V. enkel matning som heter LF411CN och andra varianten som tillåter +/-5-20V eller 10-40 V.enkel ACN. Den senare har även något lägre offset på ingången. I övrigt verkar de ha samma data.

Dock har ingen av de rail-rail men det är ju inte alltid som det har någon betydelse.

Alltid intressant att titta på olika OP-kretsar. Har dock inte byggt eller labbat med den ännu men det skulle kanske vara intressant att se hur den beter sig i testbordet.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.19 2015-10-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.13 2008-07-03
Inlägg: 12769
Ort: Norrköping
Kopplingsplattor brukar kunna vara lite av lotteri.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.29 2015-10-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8749
Ort: Göteborg
Hej opampen!

Vad jag såg i mina datablad var speciellt att det finns en A-variant som dels har lägre offset men också högre matningsspänning (allt annat samma).

Utan suffixet A var matningsspänningen +/-18V och med suffixet var matningsspänningen +/-22V.

Högre spänningstålighet är lite intressant för mig för jag har sedan länge planerat bygge av en curve-tracer för trissor.

Eftersom jag minst vill nå +/-24V över trissorna så räcker detta dock inte, inser jag nu (speciellt för att dom inte ens är rail-to-rail).

24V/10A är relativt lätt att fixa mha SPS (leker jag med att det heter :) ).

Och om man kan trimma dom till säg 26V så kan man nyttja Darlington Push-Pull för drivningen av DUT (man har alltså en seriös brytare som för typ NPN levererar ström åt ena hållet och för PNP åt andra hållet).

MVH/Roger
PS
Bifogar bild på min nyinköpta kopplingsplatta. Dim: 35X46mm. Jag ser fram emot att bygga denna mätförstärkare på plattan. Blir den bra så kanske jag tom smältlimmar fast alla komponenter. Det är förlösande roligt att slippa allt detta meck med kretskortstillverkning även om man som sagt inte alltid kommer undan såhär lätt :D


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.33 2015-10-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.13 2008-07-03
Inlägg: 12769
Ort: Norrköping
Om du vill bygga något som fungerar riktigt bra (men är ganska ömtåligt) ska du överväga ett laminat som jordplan och "bygga i luften".
Ett annat alternativ som funkar hyfsat är "veroboard" dvs laminat med hål och antingen kopparöar eller kopparremsor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.07 2015-10-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8749
Ort: Göteborg
Tack för tipsen!

Jag är dock före dig.

Jag har redan byggt "Manhattan Style" och det funkar lysande.

Så länge komponenterna är diskreta, om man säger.

ICs är dock meckiga att få till den vägen även om jag även byggt sådana.

Öar är annars min favorit men det är fortfarande meckigt med komponentbensbockningar hit och dit och nästintill omöjligt att ändra efteråt.

Ledningsbanor hatar jag :)

Gnuggsymboler älskar jag men det måste göras om för varje enhet (om man inte på nåt sätt kan kopiera så att kopparn blir vit och ledningsbanorna svarta genom att ställa kontrasten i nåt kritiskt läge, har jag funderat på).

Fotoresist är intressant men jag har aldrig provat och detta mest för att dels behöver jag bygga en UV-lampa, dels hanterar man fler hälsovådliga kemikalier dels måste fortfarande en layout fram på OH och jag kan egentligen bara hantera paint...

Bifogar lite bilder.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.09 2015-10-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8749
Ort: Göteborg
Så, redan nu är jag nästan klar med min mätförstärkare.

Tog kanske en kvart.

Fast okej, OP'n saknas, lyten är inte inkopplad och lådan är inte borrad.

Men säg den "kretskonstruktionsmetod" som går snabbare :D

För att få den lite mera permanent fungerandes behövs nog ändå lite smältlim för att fixera sakerna en aning.

MVH/Roger


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.11 2015-10-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.13 2008-07-03
Inlägg: 12769
Ort: Norrköping
Ha, före? Kanske, men det tror jag inte. ~1987 väckte mina "konstverk", eller som jag kallade dem, testbyggen uppmärksamhet på firman. Några sattes dessutom upp på väggen. Troligen som avskräckande exempel. Men vad vet jag?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.18 2015-10-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8749
Ort: Göteborg
Det var inte så jag menade.

Det var mest att dina kommentarer inte låg i linje med mina erfarenheter (som du dock inte kunde haft en aning om).

Kul med dina konstverk, lägg upp nån bild vet ja :)

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.19 2015-10-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.13 2008-07-03
Inlägg: 12769
Ort: Norrköping
Tyvärr följde de med i försäljningen av bolaget ~94 och åkte troligen i soporna. Då insåg jag inte att de kunde ha något intresse. Det var först ikväll. :) Men jag gissar att de flesta som har byggt analoga prototyper eller snabba digitala prototyper har använt den tekniken. Kretsar brukade jag lägga på rygg och vika ner jordpinnen/arna mot laminatet och löda. Spänningsmatningar kopplades mot jordplanet med keramiska kondingar och tråd till matningen. Ganska praktiskt sätt att bygga.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.07 2015-10-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8749
Ort: Göteborg
Kul att du berättar om det här i alla fall.

Själv har jag aldrig "dead-buggat" som jag tror folk säger om din teknik.

Det slår mig faktiskt först nu att denna teknik gör det möjligt att även hantera IC "Manhattan Style" (MS) på ett smidigt sätt.

Att jag aldrig tänkt på det :)

För varför måste bena vara neråt?

I en av bilderna ser du kanske att jag nyttjar små keramiska (blåa) kondingar till att hålla uppe plusmatningen.

Minus dras sedan rätt ner i laminatet.

Verkar som det påminner lite grand om det du beskriver.

Så varför har jag inte IC uppochner?

Känns nu som om du löst ett problem för mig!

Tack!

MVH/Roger
PS
Med inte alltför många "diskreta" komponenter har jag redan upplevt att MS är suveränt :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.11 2015-10-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.13 2008-07-03
Inlägg: 12769
Ort: Norrköping
Döda insekter är lättare att hantera än levande insekter. :D

Edit: Oftast handlar det om så korta (impedansmässigt) anslutningar till jordplanet som möjligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.19 2015-10-22 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8749
Ort: Göteborg
Finns bara en liten, men nästan obetydlig, nackdel.

Jag gillar socklar så man kan byta ut t.ex en OP.

Kör man däremot "vår" teknik så måste man dels ha bestämt sig för typ av OP, dels inte köra sönder den :D

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.31 2015-10-22 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 07.13 2008-07-03
Inlägg: 12769
Ort: Norrköping
Som vanligt, en del är bra, en del är dåligt.

Typ av OP är oftast inte så svårt att välja. Första försöket kan vara bra att välja något som "garanterat" är tillräckligt bra. Funkar det kan man eventuellt tagga ner.
Köra sönder en OP kan man naturligtvis göra men min erfarenhet är att risken är ganska liten. Och kör man sönder den lär man sig ganska snart att det är jobbigt. :D

Socklar har dessutom nackdelen att försämra OPns (eller den supersnabba :D kretsens) prestanda.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.28 2015-10-23 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 8749
Ort: Göteborg
Min hovleverantör hade inte LF411.

Köpte TL071 istället men glömde dom i affären :D

Så det fick bli en av mina gamla hederliga 741C.

Uteffekten i 4 Ohm blev bara 0,25W (sin) vilket dock var beräknat.

Nåt roligt hände sen för amatören mig.

Utan belastning såg utsignalen helt ren och fin ut (ingen övergångsdistorsion).

Med belastning dök det upp lite pluppar runt nollgenomgången (naturligtvis).

Tyckte först plupparna var stora.

Sen provade jag med att kortsluta LED...ENORMA pluppar :D

Dom hade en amplitud på nära 0,5V (naturligtvis).

Med örange LED (som jag råkat ta) såg jag sen att plupparna bara var typ 0,1V.

Testade för skoj skull även med röd LED...större pluppar.

Nu ville jag försöka få bort plupparna helt så jag testade grön LED istället...<0,1V.

Så grön LED tycks passa väldigt bra.

Övergångsdistorsionen kan i praktiken inte fås bort helt i Klass B.

Men jag vill inte komplicera allt och gå över i Klass AB för då kan man lätt få termisk runaway (tack MiaM).

Så det får bli grön LED.

Bifogar bilder på kortsluten LED vs grön LED.

MVH/Roger
PS
Jag är lite konfunderad hur 741 kunde hantera den stora skillnaden i drivimpedans för +/- ingångarna. Bias-strömmen (Ib) är <0,5uA och med 1M skulle det innebära 0,5V som sen förstärks nära 10 gånger...Så det borde inte gått men å andra sidan är Ib sällan worst case.

Så denna statiska bit gick alldeles utmärkt (när matningen är 9,0V är utspänningen på de gemensamma emittrarna 4,58V...).

Låt oss titta på dynamiska parametrar.

Jag fick ut 1V effektivt (i 4 Ohm).

u=Asin(wt)=>A=1,4Vp

SR=du/dt=Awcos(wt)<Aw=1,4w.

w(20kHz)=2pi20k=>Aw=1,4*2pi20k=180k=0,18V/us

SR(741C)=0,5V/us>0,18V/us...OK!

GBW(741C)~1MHz, står inte i mina datablad men 741A=1,5MHz

Gain=11ggr=>BW~1M/10=100kHz...OK!

Så både bandbredd och slewrate klarar den.

Förutom att man tappar nära 3V neråt i swing så är enda problemet eventuellt settling time.

Kontentan måste ändå bli att den gamla industristandard-OP'n 741 lämpar sig bättre i min applikation än jag först trodde.

Dessutom kostar den ingenting :D


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 426 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: rogerk8 och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010