NMEA Logger

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

NMEA Logger

Inlägg av AndersG »

Tanken är ett logga position och djup när man kör. Sedan kan man trycka in det i ett program som skapar en topografisk karta.

Tanken är att få en liten, strömsnål modul som kan logga utan att man gör ngt extra.

Använde kortet från min HPDisk som labplatta. Kommer antagligen att använda en PIC24FJ64 44-pinnars till den slutgiltiga versionen.

Logiken är sedan enkel. Man får NMEA-data en gång per sekund eller 5 ggr sekund. Sedan kollar man delta på position/djup och skriver bara om det ändrat mer än inställt värde. Loggar som textfil:

datum-tid;lat;long;djup
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: NMEA Logger

Inlägg av Gimbal »

Den grejen finns väl som kommersiell ide, har för mig att det är minst två fabrikat som kan logga position och djup för att sedan delas med andra i någon databas eller liknande. Som användare får man då upp ett mer detaljerat sjökort.

Vette tusan bara hur man säkerställer att datan man får in stämmer, med tanke på vattenstånd och givarens monteringsdjup i båten. (Hm det är nog förresten bara att jämföra resultaten med redan kända mätningar, det var kanske inte så svårt.)

Kul projekt dock.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: NMEA Logger

Inlägg av AndersG »

Ja, det finns sådana, men då måste man ha gps/log som kan logga och det kan inte alla. Eftersom jag loggar datum/tid kan man enkelt kompensera för vattenstånd. Sådana uppgifter finns ju tillgängliga. Positionen i båten vet man ju även. Vi skall testa här lokalt så länge.

Man kan ju ta efter Flightradar och låna ut lådor :)
larky
Inlägg: 1099
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: NMEA Logger

Inlägg av larky »

Då vill jag tipsa om att gå med i http://djupkarta.se/

Jag loggar själv med ett Lowrance Mark-4 ekolod och en openlog via NMEA
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: NMEA Logger

Inlägg av AndersG »

Tack för tipset. Skall kolla i openlog vidare, men tills vidare kör jag vidare med min programvara, men eftersom openlog är öppen källkod så kunde man säkert bygga in intelligensen för att komprimera datat, dvs testa på delta position/djup.
larky
Inlägg: 1099
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: NMEA Logger

Inlägg av larky »

Jag har inget emot att det loggas flera djup på samma punkt, det brukar vara samma ändå.
Det enda förbättringarna jag hade önskat är att filtrera bort uppenbart knasig data, men det är inte många punkter det handlar om. Hur ska du göra kartor sen?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: NMEA Logger

Inlägg av AndersG »

Inte jag. Gör detta för en kompis. Reefmaster heter programmet.

Poängen att inte logga dubbletter är att spara på diskutrymme.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: NMEA Logger

Inlägg av Gimbal »

"Poängen att inte logga dubbletter är att spara på diskutrymme."

När du sen går igenom alla data och hittar områden som saknar mätvärden, kan du då med säkerhet säga att du har varit där och mätt? :humm:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8477
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: NMEA Logger

Inlägg av AndersG »

Förstår inte riktigt frågan? Vad är poängen att logga mätvärden, ett per sekund, medan man ligger stilla?

Tanken är att logga då lat eller lon ändrar med säg 5 meter, djupet med 10% och om inget annat, kanske en gång i timmen. Det som loggas är datum/tid;lat;long;djup
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: NMEA Logger

Inlägg av Gimbal »

Det är naturligtvis meningslöst.

Jag tolkade din text (felaktigt tydligen) som att du inte loggade om djupet inte ändrade sig.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: NMEA Logger

Inlägg av LeCanard »

Nånting är knas av det displayen på bilden visar. Positionens decimaler borde avdelas medelst punkt och inte kommatecken, som ju skiljer datafälten åt.

Sen borde du kanske kolla upp lagar och förordningar vad gäller s.k. bottommapping i svenska vatten.

/LC
Användarvisningsbild
slurry
Inlägg: 289
Blev medlem: 18 februari 2005, 14:06:23

Re: NMEA Logger

Inlägg av slurry »

kul projekt!

Vilket format har djupdatat? är det en spänning eller dataström?

Jag har varit inne på att bygga en liknande sak där man loggar position tillsammans med ett 0-5V ADC-värde på en ingång.
Med 0-5V kan man enkelt interfacea olika sensorer som temperatur, tanknivå eller vindstyrka, RSSI eller vad man nu vill, då är det i slutändan mjukvaran/presentationen som bestämmer vad man vill se :)
Tyvärr har jag dålig koll på programmering så jag ror inte ett sådant projekt iland men det här var väl så likt det jag är ute efter,
går det möjligen att lägga till en ADC-ingång och möjligheten att välja ingång mellan antingen 0-5V eller ekolodet med en bygel?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: NMEA Logger

Inlägg av X-IL »

LeCanard skrev:Nånting är knas av det displayen på bilden visar. Positionens decimaler borde avdelas medelst punkt och inte kommatecken, som ju skiljer datafälten åt.

Sen borde du kanske kolla upp lagar och förordningar vad gäller s.k. bottommapping i svenska vatten.

/LC
Och du kanske skulle kolla var AndersG bor...
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: NMEA Logger

Inlägg av LeCanard »

kanske det :-)
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: NMEA Logger

Inlägg av GFEF »

LeCanard

Standarder är bra , MEN ett stort problem alla olika som finns......

>Positionens decimaler borde avdelas medelst punkt och inte kommatecken, som ju skiljer datafälten åt.

Detta är enligt USA standard.....

I Svensk är decimal tecknet komma, någon avdelare datafälten finns ej.

Vad ISO "Internationella standardiseringsorganisationen" har som internationella standar ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internatio ... nisationen

http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_31-0

ISO 31 standard. It is superseded by ISO 80000-1


ISO 31-0 (after Amendment 2) specifies that "the decimal sign is
either the comma on the line or the point on the line".

This follows resolution 10[1] of the 22nd CGPM, 2003.[2]

Numbers consisting of long sequences of digits can be made more readable by separating them into groups, preferably groups of three, separated by a small space.

For this reason, ISO 31-0 specifies that such groups of digits should never be separated by a comma or point, as these are reserved for use as the decimal sign.
Skriv svar