Plasmaprojekt "Free-space"

Berätta om dina pågående projekt.
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Plasmaprojekt "Free-space"

Inlägg av Pakko »

Plasmaskäraren som jag byggde förra gången tappade sin plats där den stod så fint, så den var tvungen att flytta in i mitt garage. Problemet var att den tog upp hela garaget.
Så den fick lov att säljas.

Man kan ju inte vara utan projekt och en plasmaskärare är ju kul att ha så nu har jag börjat med ett nytt projekt. Denna gång blir det en ihopfällbar modell så att jag får in bilen i garaget också.
Får se hur ostabil den blir i slutändan, men än så länge har jag hopp om att den skall vara användbar när den är färdig. :)


Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Plasmaprojekt "Free-space"

Inlägg av Rohan »

Bil... garage? Jag förstår inte riktigt men ändå.

Projektet ser spännande ut. Jag skulle försöka få lite bredd på den utfällbara armen så det blir en triangel även uppifrån. Ett enkelt skruvförband och så går den att dela och fälla som nu.
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Re: Plasmaprojekt "Free-space"

Inlägg av Pakko »

Plasmaskäraren står i mitt lilla villagarage och det är ju skönt att kunna ha bilen där under vintern men samtidigt kunna skära saker ibland.
Jo, ev blir det att bredda lite om den blir för ostabil men jag har inga större krav på precision med denna maskin. Blir nog bara lite skyltar och sånnt att skära ut :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Plasmaprojekt "Free-space"

Inlägg av Meduza »

Du har inte funderat på att bygga det hela med dubbla infällbara armar som du knäpper ihop i änden så att du får en triangel i stället för en enskild arm, det borde bli mycket stabilare?
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Re: Plasmaprojekt "Free-space"

Inlägg av Pakko »

jo den tanken har slagit mig, men skulle jag bygga en till så skulle jag nog göra en vanlig ram som man viker ner med utfällbara ben. Finns många olika sätt man kan bygga den på. För tillfället kör jag på detta, funkar det inte river jag och börjar på nytt =)
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Re: Plasmaprojekt "Free-space"

Inlägg av Pakko »

verkar hyffsat stabilt nu... Vågar inte testa med plasman igång iom att vi ska på semester (brukar alltid dyka upp problem och då har jag inte ro att vara borta) :wink:

Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Plasmaprojekt "Free-space"

Inlägg av swapper »

Snyggt!
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Re: Plasmaprojekt "Free-space"

Inlägg av Pakko »

Tackar =) märkte att det var ganska stort spel i linjärlagrena så jag fick sätta lite extra kullager för att staga upp. Ska bli spännande att se resultatet sen när jag kör skarpt
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Re: Plasmaprojekt "Free-space"

Inlägg av Pakko »

Sådärja, nu är man tebax efter semestern :) och som jag anade skulle det uppstå problem när jag skulle testa plasman på riktigt.
THC:n åker inte upp eller ner. Det syns inga signaler på diagnossidan i mach3 heller.
Anledningen till detta är att den inte finns några volt på input 11 och 12. Det finns på alla andra inputs och dom funkar som dom ska. Signalen går hela vägen fram till BOB från THC boxen.

Så med min enorma slutledningsförmåga tror jag att det är något trasigt i mitt BOB. :wink:
Trevlig fredag på er!
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Re: Plasmaprojekt "Free-space"

Inlägg av Pakko »

HA! Jag hade ju ett helt nytt BOB liggandes i källaren. Bytte till det och nu funkar det :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Plasmaprojekt "Free-space"

Inlägg av tecno »

Tur som en tok mao.
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Re: Plasmaprojekt "Free-space"

Inlägg av Pakko »

Japp :) men turen höll inte i sig så länge.
Nu när jag testade att skära så upptäckte jag att det var enorma störningar. Trodde i min enfald att jag skulle slippa störningar när jag köpt en plasma med pilotbåge.
Iofs så hade jag för stor delay efter piercing så att den tappade kontakt och började smattra, kan säkert få bort lite störningar om jag ändrar det...

Men det får aldrig bara flyta på :doubt:
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Re: Plasmaprojekt "Free-space"

Inlägg av Pakko »

jul= tid i garaget =)




Har kvar störningar än, men det ska nog gå att fixa med lite tjurskallighet
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Re: Plasmaprojekt "Free-space"

Inlägg av Pakko »

Återupptagit projektet nu... Har försökt jorda så gott jag kan samt sätta ferritkärnor på kablar, men störningarna kvarstår. Inte lika mycket dock..
Har skärmade kablar som är anslutna till chassiet på styrskåpet, dock är triggerkabeln till thc:n oskärmad.. Höljet till plasmaskäraren är inte heller jordat, ska se om det blir någon skillnad med jord där också.

Funderar om jag måste köpa en annan plasmaskärare, det löste ju problemen med förra skärmaskinen.

Tips mottages =)
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Re: Plasmaprojekt "Free-space"

Inlägg av Pakko »

har förresten en sån här plasmaskärare... Känns inte riktigt som att den gör en pilotbåge.. det gnistrar bara... hmm, måste nog kolla upp det....

http://www.ebay.com/itm/Pilot-Arc-Plasm ... 1888878448
Skriv svar