Spis-blinkare

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Glenn »

> 1) Man kan inte öppna ett gammalt projekt (läs *.sch) och bara kopiera dom komponenter man så mödosamt hittat och valt bland alla 1000 ;)

Njae, men du kan exportera komponenterna från ett projekt till ett eget library som du sen kan öppna, då innehåller det bara dom komponenterna.

> 2) Man tycks inte bara kunna skriva in en dimension på PCB, fjantiga pilar dyker upp istället så man får chansa och ta vad det blir.

Mjae, det där är lite bökigt, jag tror det ska gå men jag har också suttit och bråkat med det.

> 3) Skruvhålen (4,1mm) blir gigantiska och tar upp halva kortet :D

Fast du vill väl ha en "skruvzon" runt om ändå ? ..annars är ju just det en ganska enkel komponent att slöjda själv, om du nu vill ha hål utan den zonen :)

4) Jag har precis lärt mig att om man vill ha flera projekt/scheman uppe samtidigt kan man faktiskt starta en ny Eagle men det tycks vara enda sättet. Inte speciellt smidigt, borde kunna ha hur många scheman uppe som helst samtidigt som jag finner lämpligt (att kopiera saker ifrån).

Nä det går ändå vill jag minnas, men det är lite random det där när den tycker att den ska ersätta befintligt..
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Spis-blinkare

Inlägg av ToPNoTCH »

För att skriva i måtten på ett kort, högerklicka på omgivande strecket som ligger på lager 20 "Dimension" och välj properties.
Sen är det bara att skriva. Observera att måttangivelser normalt är i tum men du kan ändra det i inställningarna för Grid (Uppe i vänsta hörnet).

Hål kan du lägga dit från menyn (hole) och skriva in vilket mått du vill ha.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:> 1) Man kan inte öppna ett gammalt projekt (läs *.sch) och bara kopiera dom komponenter man så mödosamt hittat och valt bland alla 1000 ;)

Njae, men du kan exportera komponenterna från ett projekt till ett eget library som du sen kan öppna, då innehåller det bara dom komponenterna.

> 2) Man tycks inte bara kunna skriva in en dimension på PCB, fjantiga pilar dyker upp istället så man får chansa och ta vad det blir.

Mjae, det där är lite bökigt, jag tror det ska gå men jag har också suttit och bråkat med det.

> 3) Skruvhålen (4,1mm) blir gigantiska och tar upp halva kortet :D

Fast du vill väl ha en "skruvzon" runt om ändå ? ..annars är ju just det en ganska enkel komponent att slöjda själv, om du nu vill ha hål utan den zonen :)

4) Jag har precis lärt mig att om man vill ha flera projekt/scheman uppe samtidigt kan man faktiskt starta en ny Eagle men det tycks vara enda sättet. Inte speciellt smidigt, borde kunna ha hur många scheman uppe som helst samtidigt som jag finner lämpligt (att kopiera saker ifrån).

Nä det går ändå vill jag minnas, men det är lite random det där när den tycker att den ska ersätta befintligt..
Jag tackar och bugar för den här utbildningen :)

Min Eagle-skicklighet går framåt modell Babystep (ännu ett favoritord förutom Good Enough) :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

ToPNoTCH skrev:För att skriva i måtten på ett kort, högerklicka på omgivande strecket som ligger på lager 20 "Dimension" och välj properties.
Sen är det bara att skriva. Observera att måttangivelser normalt är i tum men du kan ändra det i inställningarna för Grid (Uppe i vänsta hörnet).

Hål kan du lägga dit från menyn (hole) och skriva in vilket mått du vill ha.
Jag tackar och bugar för denna utbildning också :)

KSB har nu obskyra mått som jag nog inte tänker ändra, men nästa projekt ska ha hela millimeter även om en sån fjantig detalj tycks vara en utmaning :D

Mjukvara, jag säger då det...

MVH/Roger
PS
"Menyn", vilken jävla meny :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev:
Jag tackar och bugar för den här utbildningen :)

Min Eagle-skicklighet går framåt modell Babystep (ännu ett favoritord förutom Good Enough) :D
Jag känner mej fortfarande som en nybörjare i eagle, fast jag har använt det hyfsat mycket, man tänker ofta att "det här måste ju gå att göra på enklare sätt ?"

En sak som stör mej riktigt är att man inte kan flytta komponenter som är anslutna till en buss, EXTREMT irriterande.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Spis-blinkare

Inlägg av ToPNoTCH »

Det där får du nog förklara tydligare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Glenn »

lägg tex två kontakter på schemat, och skapa en buss mellan dom, sen försöker du flytta den ena, då följer inte bussen med. (som den gör om du har kopplat ihop dom manuellt)

Ett annat problem är att ,man inte kan autoansluta pinnar när man använder en buss, om jag drar en ledare från A6 på en IC till bussen som har
en A6, då vill jag ju att den ska hamna just där,m men det måste jag ange manuellt. ..Eventuellt finns det nåt tredjepartshack som löser det.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av MadModder »

Har inte varit med om något program som hanterat bussar på annat sätt än bara för syns skull. Som om man skulle dra ett streck med tuschpenna på skärmen. Inte ens Altium designer.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att alla mina PCB-konstruktioner ska ha en svart-vit variant för fotoresist med.

Så här kommer den :)

MVH/Roger
PS
Tyvärr tycks KVF vara svår att göra enkellagrig, men det går naturligtvis. Frågan är mer om jag verkligen vill göra om den då jag ju redan har 2-lagers Gerber till den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har gjort om min spis-blinkare en aning.

Först la jag till Strobe i plinten, Strobe kan enkelt mha en open-collector stänga av blinkandet.

Sen tryckte jag ihop dimensionerna lite för den var ju ruskigt stor (typ 75mm lång), jag fick ner dimensionerna till 30X50mm vilket får duga även om det suger lite att det rackans skruvhålet upptar totalt hela 10mm.

Nu är den emellertid hyfsad konform med originalet (35X40) som dock saknar både skruvhål och plint...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort om min spisblinkare något.

Kom på att, om man skippar kondingarna, så utgör den en bistabil vippa som man kan tippa åt endera hållet modell SR-Latch.

Så jag vill komma åt båda basarna i plint.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Melkutt »

Hej Roger!
Nu passar jag på att lyfta en ”gamal” tråd.
Men jag fick ett mail från ”Hackster.io” och där så var det ett blink bygge med me 10års uppskattad batteritid.
Länk men världens längsta URL!!
Kom att tänka på dig, kanske är av intresse :)
Hoppas att det ännu blinka hos dig!
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Spis-blinkare

Inlägg av opampen »

Det borde ju gå att få ner strömförbrukningen med kortare blink tid och med strömsnålare trissor. J-fet eller mostfet. Kanske en strömsnål µ-power krets typ OPA347 skulle funka.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Melkutt skrev:Hej Roger!
Nu passar jag på att lyfta en ”gamal” tråd.
Men jag fick ett mail från ”Hackster.io” och där så var det ett blink bygge med me 10års uppskattad batteritid.
Länk men världens längsta URL!!
Kom att tänka på dig, kanske är av intresse :)
Hoppas att det ännu blinka hos dig!
Hej Melkutt!

Kul att du blev att tänka på mig!

Visste inte vad jag skulle skriva igår dock men nu säger jag nåt :)

När det gäller min spisblinkare så finns det bara en enda variant kvar att prova (om man vill behålla konceptet med två korskopplade trissor och det vill jag) och det är en variant som E Kafeman har hittat på dvs att man väldigt kort "laddar" en spole i kollektorkretsen och vänder LED åt andra hållet, då kommer inte kretsen i sig att försörja LED utan det gör spolen, låter finessrikt men jag suger på spolar (kan absolut ingenting om spolar förutom reaktans-beräkningar för typ högtalare).

MVH/Roger
PS
Nån som känner till en bra RLC-bok?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Melkutt skrev:Men jag fick ett mail från ”Hackster.io” och där så var det ett blink bygge med me 10års uppskattad batteritid.
Djävla melkutt!!! Den skulle jag i all tysthet bygga och knäcka alla er andra ......Jaha, så var det bara att glömma det .... :doh:
Skriv svar