Spis-blinkare

Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Melkutt »

Sorry SB :lol:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag knäckt mitt 10-pack PCB från Kina med spisblinkare (KSB).

Jag har tagit ut tre kort som kommer sitta i:
1) KAP, Knoppson Analog Processor
2) KTT, Knoppson Transistor Tester
3) KGA, Knoppson Guitar Amplifier

KSB kommer ingå som matningsövervakare dvs den lyser konstant när nät finns och blinkar energikonservativt när batteri är inkopplat och den gör det genom att diodsummerad matning driver kretsen medans den högre spänningen (från nätet och innan dioderna) om den finns, överstyr ena blinktrissan (T2) så att det istället lyser konstant.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser spis-blinkaren ut som jag precis har byggt och är i enlighet med A-varianten sen förut.

Blinkfrekvensen är ungefär 1Hz.

En rolig notering är sedan att 100uF räcker i typ 13s.

Nyttjar man sedan

\(i=C\frac{dU}{dt}\)

Så kan man approximativt räkna ut i till 70uA ty grovt sett är
dU=9V
C=100uF
dt=13s

Eftersom jag har snurrat lite kring 9V-ackar (HR22 har jag precis lärt mig att dom kallas) av högsta möjliga kapacitet så vet jag att max kapacitet för sådana batterier är runt 300mAh, det är dock något högre för alkaliska (6LR61) där en siffra från Energizer är ungefär 500mAh.

Säg att vi kör alkaliskt då kommer nuvarande grund-KSB vara i runt 500mAh/70uA/24=300 dar, med reservation för att LED kräver 2V kvar...och sen skall glöden synas också så 3V måste nog vara kvar, och eftersom det är 1/3 av batterispänningen börjar det stämma med det typ halvåret jag fick till, om jag kommer ihåg rätt.

Här är en video:

MVH/Roger
PS
Jag har mycket svårt att förstå den här mycket enkla kretsen men jag tror jag har kommit fram till en liten förståelse, genom LED går det två typer av strömmar där jag kallar den ena Ich där alltså C2 laddas via T1's bas sen har vi Irev som är en ström som reverseringsladdar C2 ty C2 får i första läget en "normal" spänning medans den i andra fallet kastas om pga att trissan drar och uppladdning pågår då över en konding som är negativt uppladdad, med andra ord så förblir T1 spärrad så länge kondingen håller på att reverseras sen räcker det med +0,7V för att T1 skall börja leda. Det är sedan viktigt att uppladdningen (Ich) hinner ske innan reverseringen (Irev) är klar ty annars påverkas tiderna. F.ö ska man se de inre tidskonstanterna som spärrtider, säger jag lite flummigt :)

Jag tror inte det här är helt rätt men jag tror jag närmar mig nåt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag provade nu den här varianten (fast med R3=1M och L=100mH).

Ta mig fasen om jag inte fick lyse!

Detta alltså trots att LED sitter åt fel håll :D

Att jag får lyse måste bero på att det svänger för det finns ingen annan möjlighet till att LED skall kunna lysa.

Tråkigt bara att den just bara lyser.

Fast jag tror jag vet varför, duty-cycle (d-c) måste kastas om för jag har ju 10% ON hos T2 men när den är på så laddas ju bara spolen upp i det här fallet, det är ju när trissan sedan stänger av som pulsen uppstår (och det är svårt att se en 10-procentig OFF hos LED).

I morgon skall jag till Tema Elektronik och köpa komponenter till mina låd-projekt, speciellt är hans fina blåa plintar slut (kör bara 2P och 3P till allt).

När jag kommer hem skall jag bygga mig en fjärde Kina-KSB och denna gången kommer jag göra den mer experimentvänlig med gafflar för typ alla komponenter utom trissorna, sen ska vi leka med den här enkla men mycket fascinerande kretsen :)

MVH/Roger
PS
Först satte jag alltså bara dit 100mH rätt över LED och vände på LED men det hände ingenting, då minskade jag R4 med en faktor tio (och alltså till det värde som står i nedanstående schema) och plötsligt började det att lysa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite spånande angående spolars vs kondensatorers beteende.

Tror faktiskt jag börjar lära mig nåt :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Om man tänker sig två fall:
1) En konding (C) som laddas ur genom ett motstånd (R)
2) En spole (L) som laddar ur sig genom ett motstånd (R).

Observera att i båda dessa fall är motståndet strikt parallellt över DUT.

I fall 1 får vi

\(i=u/R=C\frac{du}{dt}...1.1\)

eller

\(\frac{1}{RC}dt=\frac{du}{u}...1.2\)

som man även kan skriva

\(\int_0^t \frac{1}{RC}dt=\int_{U_0}^u \frac{du}{u}...1.3\)

så att om man summerar upp dom båda leden med små steg eller integrerar det så får man

\(\frac{t}{RC}=ln(\frac{u}{U_0})...1.4\)

dvs

\(u=U_0e^{\frac{t}{RC}...1.5\)

Jag har ett teckenfel här men tror det beror på att urladdningsströmmen genom motståndet har omvänt tecken jämfört med urladdningsströmmen av kondingen, det blir ju en strömslinga och strömmen pekar in i motståndet men ut ur kondensatorn samtidigt som vi valt plus som ström in i nåt.

I fall 2 får vi

\(u=Ri=L\frac{di}{dt}...1.6\)

eller

\(\frac{R}{L}dt=\frac{di}{i}...1.7\)

som man även kan skriva

\(\int_0^t \frac{R}{L}dt=\int_{I_0}^i \frac{di}{i}...1.8\)

så att om man summerar upp dom båda leden med små steg eller integrerar det så får man

\(\frac{t}{L/R}=ln(\frac{i}{I_0})...1.9\)

dvs

\(i=I_0e^{\frac{t}{L/R}}...1.10\)

Jag har ett teckenfel här men jag har avsiktligt skippat minustecknet som vi alla vet ska vara där (är inte så förtjust i minus för många gånger kan man resonera ändå, är egentligen inte så förtjust i numeriska konstanter heller, t.ex finner jag det bara bökigt och onödigt att räkna med halvan i Ek=mv^2/2, tar bara bort en del av förståelsen, tycker jag).

MVH/Roger
PS
Repeterar 1.5 och 1.10

\(u=U_0e^{\frac{t}{RC}}...1.5\)

\(i=I_0e^{\frac{t}{L/R}}...1.10\)

1.5 kan också skrivas

\(i_c(t)=\frac{U_0}{R}e^{\frac{t}{RC}}...1.11\)

1.10 kan sedan skrivas

\(u_l(t)=RI_0e^{\frac{t}{L/R}}...1.12\)

Uo är drivspänningen för kondensatorer och ZoIo för spolar (mitt påfund :) ), Io är maxströmmen Uo/Rcu för spolar och Uo/ESR för kondensatorer, jag är mycket osäker på detta, vänligen rätta mig.

Tydligen hade jag fel tidigare, tidskonstanten för spolar tycks nu vara L/R, om jag räknat någotsånär rätt, alltså :)

Zo är alltså mitt tänk kring maximal impedans hos en parallellresonanskrets med Rcu som förlustresistans, man kan visa att den formeln lyder:

\(Z_0=\frac{L}{R_{Cu}C}...1.13\)

För vad begränsar annars den inducerade spänningen?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Min spisblinkare (KSB) byggd på Kina-kort blev förresten att se ut såhär.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har uppgraderat min spisblinkare.

Incitamentet fick jag av opampen för han gillar min spisblinkare.

Jag hade alltså ett litet problem med den för jag hade dragit ut basarna så att man teoretiskt kunde välja:
1) Blink
2) Konstant tänt
3) Konstant släckt

Det var bara det att jag märkte att jag inte bara kunde skicka in nån "spänning", det behövde varas mer intrikat.

Ett tag körde jag med "äkta" Zener-diod (en diod i serie) och det gick hyfsat bra.

Men efter opampens trevliga uppmuntran så blev jag att tänka "DTL" istället.

Och det fungerar, dvs två dioder pekandes ut från kretsen kan man styra kretsen med så att den ger 1-3 ovan.

Klockrent :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Spis-blinkare

Inlägg av opampen »

Ja, men så trevligt! Bra lösning!

Gillar den för den är enkel och smidig!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen!

Men vet du vad?

Eftersom det är Vbe som måste strypas för att jag skall kunna sätta "ON" respektive "OFF" så blev jag orolig och plockade fram KSB för test igen.

Vad jag blev att tänka var att en vanlig diod i parallell med Vbe ju betyder strömgenerator dvs den kortslutningen borde kanske vara "kraftigare" (säg Schottky) så att Vbe alltid riktigt stryps.

Så jag kopplade upp KSB igen och testade två helt olika logikkretsfamiler som styre.

Första testet blev en gammal hederlig CMOS-krets dvs 40106 (Hex Schmitt Inverter), det gick att låta den dra lågt.

Andra testet blev jag jätteöverraskad över att det fungerade för jag testade nämligen en TTL-krets (7400) och det gick!

Jag fattar faktiskt inte varför TTL-fungerar för utgånsspänning för TTL är typ garanterat <0,4V eller så dvs om jag försöker strypa Vbe (0,7V) med en diod plus TTL så borde strypandet bli typ 0,4+0,7=1,1V vilket borde göra så att trissorna är opåverkade.

Jag fattar inte men litar alltid på praktiska tester (det är så jag verifierar min okunnighet och osäkerhet).

Fattar du?

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Spis-blinkare

Inlägg av opampen »

Precis!

Men det verkar ju funka enligt praktiska tester. TTL är alltid ett intressant allternativ.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Den här "produkten" funkar, eventuellt bör jag dock införa två helt vanliga dioder och cadda om för att göra KSB ännu bättre.

Det är samtidigt lätt att bara slänga in en diod när man behöver den men att ha den hängande utanför kortet är trots allt lite B (för den måste alltså vara där om man skall kunna styra beteendet).

Så jag måste nog införa dioder i nästa revision.

En kul grej är att jag avskyr "minus" och "spegelvänt" osv för jag blir helt enkelt blockerad i hjärnan då, så när jag bara vände på dioderna och det funkade undrade jag över min intelligenskvot :)

Innan hade jag alltså tänkt att genom de båda NPN-basarna kan jag skicka positiv ström för att få dom att dra så jag sätter en Zener innan och kör samtidigt som detta inte funkar alls om man inte kör "äkta zener" men dessa dioder är ju då riktade åt andra hållet samtidigt som basarna svingar ordentligt negativt om man förstår kretsen vilket tog mig ett jävla tag!

Tänk att en tvåtransistorkrets kan vara så svår att fatta?

God Jul

MVH/Roger
PS
Min krets är urlöjlig men man kan enkelt få den att blinka mycket energieffektivt (låg d-c), det finns färdiga LEDs som blinkar men dom blinkar bara 50% d-c vilket är ganska värdelöst, en annan fördel jag har med min löjligt enkla krets är att man kan styra on/off (dör on är fryst på) också, en blinkande LED klarar inte det för det finns helt enkelt inte några pinnar/ben kvar :)
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Spis-blinkare

Inlägg av opampen »

God jul!

Du kan ju göra plats för extra komponenter på kortet om du gör ett nytt!

Bra ifall du vill ändra på det efteråt!
Skriv svar