Spis-blinkare

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag har nu byggt en mycket enkel manick som får en lysdiod att blinka med c.a 1Hz.

Denna manick har jag fäst över spisen och jag kommer inte förklara varför förrän jag fått minst 5 olika gissningar :)

Det roligaste med denna manick är dock att trots att den är mycket enkel, och enbart består av två transistorer, så förstår jag den inte :D

Det enda jag kan skryta med är att jag byggde den från huvudet direkt på experimentkort.

Såpass säker var jag.

MEN, blinkandet blev inte alls som jag hade trott.

Det enda som är rätt är c.a 1Hz.

Men tanken var sedan att den bara skulle vara på c.a 100ms för att vara av c.a 1s och på så sätt spara batteri samtidigt som indikation tydligt ges.

Men det kanske den är nu när jag tittar på den och tänker efter.

Samtidigt känns det då som om LED har efterledningstid fastän tom jag vet att dom är mycket snabba.

Så dom där peakmässiga 100ms-stötarna på 3,5mA topp syns kanske bättre än man tror.

Skulle tagit skåpet och mätt naturligtvis men jag bara pluggade in batteriet, observerade att den blinkade hyfsat enligt ritningarna samt fästkuddade fast den på spisen :)

Jag tänker köra med mina värden tills LED slutar blinka.

Jag uppskattar att strömförbrukningen är runt 7V/R4*1/10+9V/R1*9/10~1,3mA

En kollega har sagt att ett alkaliskt 9V har en kapacitet på dryga 200mAh.

Om vi säger 260mAh så blir drifttiden 200h.

Säg lite optimistiskt 240h dvs 10 dar.

Inte helt orimligt map att kretsen nog kan blinka ner till väldigt låg spänningsnivå samtidigt som urladdningskurvan för alkaliskt batteri är av mig okänd.

Men vad kan vi då göra för att öka på drifttiden?

Största strömmen blir genom R1 (då den ligger på största delen av tiden).

Kan jag sätta R1=100k istället?

Hinner då C1 ladda upp sig igen innan C2 är klar?

Utan att fatta riktigt känns det som att uppladdningstiden för C1 måste vara kortare än tiden för då T2 är på.

Och vilken peakström behövs för att LED tydligt skall synas dvs hur stort kan jag göra R4?

Jag kommer göra som så att jag kör slut på det här batteriet, sen kanske jag experimenterar.

Samtidigt tar jag gärna emot förklaringar över hur Philips-vippan verkligen fungerar :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av toffie »

Gissning 1: Se på långt håll om spisen är på?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Electricguy »

Det finns ju färdiga blinkande lysdioder annars.
CosSinSum
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 februari 2015, 21:01:27

Re: Spis-blinkare

Inlägg av CosSinSum »

Gissning #2: Gissar på att den är till för att se om vattnet kokar, dvs dioden lyser upp ångan så man kan se det från tv-soffan. :)
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Nerre »

Det där är ju den klassiska astabila vippan, det borde finnas hundratals sidor som förklarar hur den fungerar.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Spis-blinkare

Inlägg av johano »

Gissning #3: En äggtimer?

Om man ska koka sitt ägg i 7min så är det bara att räkna 420 blinkningar, enkelt och smidigt!

/johan
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Icecap »

Det finns lite problem med kopplingen pga. matningsspänningen och det är att en bipolär transistor har en breakdown-spänning runt 6-7V.

Vill du ha skiten att vara snål och blinka "rätt" använder du en ICM7555 och kopplar enl. databladet. Alla uträkningar finns där.

Själva kretsen drar 60µA och LED'n drar 3,2mA i 1% an tiden, detta borde ge ett totalt strömbehov på 92µA.

Med ett batteri med 200mAh ger det då en arbetstid på ~2173 timmar eller 90 dygn.

Och varför du vill ha den till att blinka är jag intensivt kall långt upp i ..... över.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av MadModder »

Blinkaren på bild drar ungefär lika mycket hela tiden, oavsett om lysdioden lyser eller inte. Ungefär 3mA när det lyser och 0,9mA när det är släckt.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Sverige »

Gissning 4: Det är en spisvakt.
(Den slår vakt om var spisen är.) ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

toffie skrev:Gissning 1: Se på långt håll om spisen är på?
Tack för gissningen men detta är inte ens i närheten, om man säger :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

CosSinSum skrev:Gissning #2: Gissar på att den är till för att se om vattnet kokar, dvs dioden lyser upp ångan så man kan se det från tv-soffan. :)
Tack för denna underbara gissning :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

johano skrev:Gissning #3: En äggtimer?

Om man ska koka sitt ägg i 7min så är det bara att räkna 420 blinkningar, enkelt och smidigt!

/johan
Den var bra :D

Dock har faktiskt blinkaren bara mycket lite med själva spisen att göra.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

Sverige skrev:Gissning 4: Det är en spisvakt.
(Den slår vakt om var spisen är.) ;)
:D

MVH/Roger
PS
Gillar din signatur.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Spis-blinkare

Inlägg av SeniorLemuren »

Gissar att den inte är till någon nytta alls och att du byggt den bara för att du kan. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Spis-blinkare

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Blinkaren på bild drar ungefär lika mycket hela tiden, oavsett om lysdioden lyser eller inte. Ungefär 3mA när det lyser och 0,9mA när det är släckt.
Jag har också kommit fram till det (1,3mA effektivt, ungefär).

Idag slog det mig dock att jag faktiskt vänt tantalen (C1) fel.

Den utsätts emellertid för max -0,7V (Vbe) vilket troligtvis är för lite för att den ska ta skada.

Sen har jag insett att R1 nästan kan vara avbrott för vad den bara behöver göra är att backspänna T1's bc-diod, så att den kan switcha på eller av.

Pga denna "insikt" kommer jag prova 1M istället när detta batteri tar slut (dvs om c.a 10 dar).

1M skulle sedan ge en off-förbrukning om endast 9uA (batterimässigt 0,3mA totalt med nuvarande pulsbreddsförhållande).

Ton utgörs ju av R3C2 och Toff av R2C1.

Nästa steg (batteri #3) med att försöka dra ner strömförbrukningen, blir att trixa med Ton.

Frågan är nämligen hur kort den pulsen kan vara (med samma peak-ström som nu dvs 3mA, typ) för att man ändå ska se den blinka ordentligt.

Samtidigt kan man på detta sätt inte göra den för "svag" för då blir batterispänningen mer kritisk.

Jag tror jag nöjer mig med dessa experiment även om man också kan experimentera med R4 vilket dock känns lite som kaka på kaka vad gäller minimum acceptabel intensitet.

MVH/Roger
Skriv svar