Skivspelarbygge

zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av zealotry »

Det enkla hade ju varit att bara spela musik på din Thorens =)

Men att mäta med stoppur är ju det enklaste så länge man inte behöver göra det alltför ofta.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Gimbal »

rogerk8 skrev:Det är 60Hz 50% d-c, är det nåt fel med det menar du?

MVH/Roger
PS
Jag har ju tagit Carry-Out som YD1150 tipsade mig om, kanske jag skulle tagit en vanlig "4017-utgång" istället?
Pulsen ska vara så kort som möjligt, helst en blixt annars får du rörelseoskärpa iallafall. Nu hinner ju den svarta delen glida in på den vita postionen medans den blir belyst, klart det blir en suddig gröt av det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, men varför blir det inte en "suddig gröt" av 50Hz-lampan :humm:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Det här förstår inte jag :)
Nåja, i tallriken var väl att ta i... Det skulle inte förvåna mig om det sitter ett sånt här under remskivan på din Thorens.
28vvvyu[1].jpg
1 Plasthatt
2 Lagerhus
3 Fläns för att fästa lagret i chassi
4 Axel
5 Låsskruv
6 Filtbricka

Även om man driver på ytterkanten är ett sådant lager användbart. Då kan man ju skippa remskivan under och med lite modifiering få upp lagret ända upp mot tallrikens undersida om man skulle vilja! Då kan man säga att lagret sitter inuti tallriken
Sen finns det en massa varianter, men gemensamt med de flesta är att det är glidlager som sitter så långt upp det bara går för att det inte ska bli några direkta rörelser i sidled.

Hur långt är det från skivans ovansida ner till motorns ovansida?

Förresten. Thorens TD 320 har ju en platt rem och flata remskivor under tallriken.
Och vad hände med axiallagret du skulle ha på adapterdelen som sitter fast på motoraxeln?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Gimbal »

rogerk8 skrev:Okej, men varför blir det inte en "suddig gröt" av 50Hz-lampan :humm:

MVH/Roger
Tja, hur lyser den då?

Lyser man 50% av tiden så hinner man se hur det svarta och vita fältet byter plats fullständigt, det tar ju 50% av tiden. Det ser då ut som ett grått fält. Sedan lika länge utan ljus medan fälten byter plats igen. Så håller du hastigheten perfekt så borde det bli en grå skiva av alltihop.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Av en lampa kopplad till elnätet, menade jag.

MVH/Roger
PS
Men tack för förklaringen, jag ska modda min 60Hz-lampa ikväll så får vi se om dina teorier stämmer :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:
Det här förstår inte jag :)
Nåja, i tallriken var väl att ta i... Det skulle inte förvåna mig om det sitter ett sånt här under remskivan på din Thorens.
28vvvyu[1].jpg
1 Plasthatt
2 Lagerhus
3 Fläns för att fästa lagret i chassi
4 Axel
5 Låsskruv
6 Filtbricka

Även om man driver på ytterkanten är ett sådant lager användbart. Då kan man ju skippa remskivan under och med lite modifiering få upp lagret ända upp mot tallrikens undersida om man skulle vilja! Då kan man säga att lagret sitter inuti tallriken
Sen finns det en massa varianter, men gemensamt med de flesta är att det är glidlager som sitter så långt upp det bara går för att det inte ska bli några direkta rörelser i sidled.

Hur långt är det från skivans ovansida ner till motorns ovansida?

Förresten. Thorens TD 320 har ju en platt rem och flata remskivor under tallriken.
Och vad hände med axiallagret du skulle ha på adapterdelen som sitter fast på motoraxeln?
Intressant det här men som vanligt förstår jag dåligt.

Vad ska man t.ex med en låsskruv till om man vill ha ett lager :humm:
Och vad hände med axiallagret du skulle ha på adapterdelen som sitter fast på motoraxeln?
Detta har jag helt förträngt, orkar du påminna mig? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Gimbal, din rackare!

Jag byggde nu om 60Hz-lampan och gjorde den mer "blixtrande" (d-c=10%) och vips, så kunde jag se pinnarna :D

Jag ser dom dock bara utan pickup och dom rör sig tämligen långsamt CCW dvs skivtallriken går aningen för långsamt, men när jag belastar med pickup ja då finns det inga pinnar kvar att se, antar det beror på att hastigheten är så off att stroboskopeffekten är upphävd.

Skitroligt det här att kunna göra jämförelsen obelastad/belastad på detta sättet, stort tack Gimbal!

MVH/Roger
PS
Video är tagen men jag tror den suger, återkommer eventuellt efter att jag fått köpt mer bärs :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Vad ska man t.ex med en låsskruv till om man vill ha ett lager
Låsskruven kan ju inte låsa axeln förstår du väl. Den måste ju bara vara där så man inte kan dra ur axeln hur som helst. Antagligen ett spår i axeln så skruven precis går fri.
Ett glidlager har noll kraft i längdriktningen så utan skruven är det bara att dra ut axeln.
Detta har jag helt förträngt, orkar du påminna mig?
Letade upp bilden här http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0#p1252470
Där har du ritat ut de tre motorerna, och hur du tänkte bygga upp axelinfästningen för var och en. Notera det gröna lagret även på tallriksaxeln. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av TomasL »

rogerk8 skrev:Av en lampa kopplad till elnätet, menade jag.

MVH/Roger
PS
Men tack för förklaringen, jag ska modda min 60Hz-lampa ikväll så får vi se om dina teorier stämmer :)
Vad för någon lampa menar du?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1876
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av carpelux »

Lagret på bilden är ett lager till en Lenco L75. Låsskruven är precis som MadModder skriver till för att förhindra att axeln dras upp när man lyfter av tallriken från lagret.
Det är en kona i passningen mellan den tunga (4 kg) gjutna tallriken och lagret så de två brukar gifta sig ganska bra.
I botten på lagret ligger det en kula för att minimera friktionen i rotationsledet och längst upp i lagret är det ett glidlager för att stabilisera i sidled. Det hela badar i lite olja, därav plastkoppen för att hålla oljan på plats.
Det hela drivs av en 15 W synkronmotor via ett mellanhjul som kan flyttas och därmed ändra utväxling mellan motor och tallrik.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:
Vad ska man t.ex med en låsskruv till om man vill ha ett lager
Låsskruven kan ju inte låsa axeln förstår du väl. Den måste ju bara vara där så man inte kan dra ur axeln hur som helst. Antagligen ett spår i axeln så skruven precis går fri.
Ett glidlager har noll kraft i längdriktningen så utan skruven är det bara att dra ut axeln.
Detta har jag helt förträngt, orkar du påminna mig?
Letade upp bilden här http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0#p1252470
Där har du ritat ut de tre motorerna, och hur du tänkte bygga upp axelinfästningen för var och en. Notera det gröna lagret även på tallriksaxeln. :)
Jag ska snart äta kvällsvard och gå och lägga mig så jag fattar mig kort.

Denna bild är helt försvunnen ur min projektmapp och jag fattar ingenting.

En annan sak jag faktiskt inte förstår är att plötsligt så kan jag hämta hem filer (inklusive mina egna) från EF UTAN att dom brister i upplösning så att dom blir alldeles suddiga, kul!

MVH/Roger
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Gimbal »

rogerk8 skrev:Jag byggde nu om 60Hz-lampan och gjorde den mer "blixtrande" (d-c=10%) och vips, så kunde jag se pinnarna :D
Kul att det fungerar. :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Har en så vital bild försvunnit från din projektmapp? Jag trodde du hade stenkoll på allt i din sorterade hängmappsvagn. :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag hittade den/dom, för nåt år sedan la jag om rutinerna och istället för att utveckla allt i en enda mapp (och jag revisionsnumrerar flitigt) så skapade jag en mapp som jag kallade "Aktiva projekt" (den förra kallades bara projekt), denna mapp blev sedan att innehålla alla mina projektbenämningar i form av mappar, då började jag istället att utveckla projekten i respektive projektmapp samt flytta äldre revisioner/ide'er till en old-mapp i projektmappen.

Detta funkar mycket bra det är bara det att mitt minne är kort så jag råkade glömma bort att det lite äldre projektet KSP inte hade lyfts in i dess riktiga projektmapp, lite fascinerande hur jag kunde den gamla projekt-mappen helt :D

Bifogar en vidareutveckling av min dåvarande tanke (där uppe och som jag råkade hitta) där jag går över till dels synkronmotor dels spårkullager (som jag inte ens kommer ihåg vad det är för nåt trots att projektet bara tycks vara nåt år gammalt enligt Windows).

Mycket Nöje!

MVH/Roger
PS
Jag fattar fortfarande inte hur låsskruven fungerar, jag förstår dock tanken med att axeln inte skall kunna ramla ur när man typ lyfter på skivtallriken men jag förstår inte hur den fungerar för om det vore en kant/klack i axeln, ja då kan man hindra den från att ramla ur men då kan man heller inte ta ur den helt ur lagret, vars funktion jag heller inte förstår eller är det bara ett rör med en svagt konisk axel i? Jag är ledsen men jag är jättedålig på mekanik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar