Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rvl »

Det är väl typ 40 sidor tidigare i tråden konstaterat hur man gör för att självcentrera remmen...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

:D

Du menar flatrem?

MVH/Roger
Magnus Thomé
Inlägg: 4
Blev medlem: 13 februari 2017, 19:46:32

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Magnus Thomé »

rogerk8 skrev:Det måste vara en gummisnodd på nåt sätt, kommer ihåg hur jag gillade knuten med lite ändar som bara snurrade runt :D
De finns spelare som kör med vit tandtråd med knut. Tydligen fungerar olika sorts tandtråd olika (vaxad eller inte o så)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Välkommen till EF!

Vad roligt att du väljer att skriva ditt allra första inlägg i min tråd!

Tandtråd, vilken underbar ide', tack!

Två riktigt roliga ide'er på två dagar:
1) Tonarm av Bambu
2) Rem av tandtråd

:D

Det här blir ju roligare och roligare.

Jag ska definitivt ha en tonarm av bambu, detta för att jag älskar trä som material men också för att jag aldrig hört talas om någon som gjort så förut, brukar vara en massa märkvärdiga material som kolfiber (som min Thorens har).

Ide'n med kolfiberrör är inte dålig utan mer rolig och intressant men två saker förstör glädjen och dels är det att kolfiber är svårberbetat (frågan är om det ens går att borra i) sen är det helt enkelt för vanligt och därmed tråkigt.

Jag vill ha nåt enkelt så jag tycker Bambu är klockrent för det är trä och det är enkelt att borra i och kostar en spottstyver.

Sen gillar jag tanken på tandtråd, väldigt rolig tanke!

Tror jag kan sluta leta nu, ska till apoteket i morgon och då ska jag passa på att köpa lite tandtråd.

Samtidigt, den är ju inte fjädrande så hur gör jag då?

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av danielr112 »

Inga problem att borra i kolfiber. Vass borr gäller men ja det sliter på borren. Men jag har både fräst och borrat en hel del kolfiber till en del flygande ting.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, men man kan nog konstatera att det inte är lika enkelt att borra i kolfiber som det är att borra i Bambu, eller hur? :)

MVH/Roger
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av überfuzz »

Roger - Jag tror att du kommer att bli nöjd med de du kan tänkas åstakomma i kolfiber. Testa!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag testat nåt löjligt trivialt:

Jag har monterat en rundstavtrissa på 43mm på skivtallrikslagret/motorn, sen har jag monterat en lika stor rundstavstrissa på motoraxeln, sen har jag förbundit dessa med ordinär gummisnodd och kört igång motorn.

Ni minns väl min video där drivningen faktiskt fungerade så länge att jag kunde video-filma den.

Nu däremot går allt ganska snabbt, gummisnodden klättrar uppåt på motortrissan (observera BARA på motortrissan), den klättrar uppåt så mycket att den till slut förlorar fästet och allt tar mindre än 10s.

Jag har varit envis och testat flera gånger men samma sak händer.

Summa summarum, det går inte att ha två rundstavstrissor för drivningen om inget hack/spår finns i åtminstone ena rundstavstrissan.

Videon jag senast laddade upp hade en spårad mässingstrissa som motortrissa, detta fungerar med vanlig gummisnodd som Ni kan se.

Utan spår i motortrissan funkar det dock inte.

Jag måste alltså införa spår i motortrissan, planerar nyttja mitt borrstativ och sen svarva med nån lämplig fil.

Återkommer med resultat.

MVH/Roger
PS
Jag har alltså limmat dit rundstavstrissan på motoraxeln, nån som tror det går bra att svarva ett spår med bara motorn? :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Min senaste video:

Efter att ha gjort ett spår i rundstavstrissan för motorn mha min Dremel så stannar nu gummisnodden på trissorna, med hjälp av nån granne ska jag senare byta till tandtråd :D

MVH/Roger
PS
Att dom vobblar lite har nästan garanterat att göra med att jag nyttjar "timmermanspenna" ihop med mitt nya fantastiska verktyg, dvs märkningen kommer inte exakt där den ska vara, nästa gång ska jag nyttja stiftpenna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Jonyverse »

Jaha, och där är skivtallriken... :lol:
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av svanted »

vobblande trissor kommer att göra succé för ljudet :tumupp: :badgrin:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Electricguy »

Tremolo tror jag det kallas.. :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag upprepar min undran: Du spänner väl upp drivhjulen i en svarv med ett borr istf dubben för att få hålet i centrum?! Och i din slutprodukt ska du väl ha metallhjul. Trähjulen får du aldrig centrerade och du kommer bara att få missljud.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Icecap »

soundbrigade: efter 45 sidor är problemet hur man limmar ihop ett par träbitar...
Jag har sett samma kvalitet skivspelare man kan bygga själv, helt utan förstärkare: en synål limmat på en bit papper.

En mer avancerat version är vevgrammofonen, deras kvalitet brukar slå vad denna tråd kommer att utmynna i med hästlängder.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Problöemet är att skivspelarbvygge är något oerhört komplicerat för att få ens ett halvdant resultat. För att få ett skapligt resultat krävs tillgång till verkstadsmaskiner - svarvar, fräsar och givetvis tillgång till riktiga material som garanterar ett (positivt) resultat. Att labba med små träbiter som man på frihand borrar och sågar kan just inte annat än resultera i ett heldant resultat.

Dessutom måste man göra en research när man ger sig på saker man inte förstår. Det behöver inte handla om att (som jag ofta anklagas för att göra - kopiera färdiga lösningar), utan för att se hur andra gjort och varför de inte gjort som du skulle kunna tänka göra (*). Just det senare lär ju bespara mig oändligt mycket tid, energi och en och annan slant eftersom jag slipper välja en metod som innebär FEL FEL FEL!

Och slutligen, och också kopplat till det jag nyss skrev, lyssna på dem med erfarenhet och gott tekniskt kunnande istället för glada amatörer med fröjdiga men helt fel idéer.




(*) Varför finns det inga skivspelare som drivs av ett gummiband?
Skriv svar