Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:
rogerk8 skrev:Av en lampa kopplad till elnätet, menade jag.

MVH/Roger
PS
Men tack för förklaringen, jag ska modda min 60Hz-lampa ikväll så får vi se om dina teorier stämmer :)
Vad för någon lampa menar du?
Vanlig glödlampa.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Gimbal skrev:
rogerk8 skrev:Jag byggde nu om 60Hz-lampan och gjorde den mer "blixtrande" (d-c=10%) och vips, så kunde jag se pinnarna :D
Kul att det fungerar. :tumupp:
Tack vare dig!

Jag gjorde en video men den visade sig bli dålig, verkar inte riktigt fungera att filma digitalt en stroboskopskiva när bilduppdateringsfrekvensen kanske har näraliggande frekvens, eller?

Jag menar att PAL hade i alla fall 25Hz som bilduppdateringsfrekvens med 50Hz som blinkfrekvens (interleaved), om man säger, och amatören jag tror att det blir interferens av detta, i vilket fall blev videon enligt VLC helt värdelös så jag lägger inte mer tid och energi på den eller att ens försöka spela in en ny video (även om jag tror jag lyckats tidigare av nån märklig anledning).

Jag är nämligen mycket nöjd med vad jag ser, fast missförstå mig rätt jag vill ju kunna se att det fungerar och inte som nu dvs att det inte fungerar men för första gången SER jag symtomen.

MVH/Roger
PS
Snart är det måndag och jag har vägarna förbi Tele-Hå, har jag tur har dom hunnit få den dyra remmen då.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av carpelux »

rogerk8 skrev: PS
Jag fattar fortfarande inte hur låsskruven fungerar, jag förstår dock tanken med att axeln inte skall kunna ramla ur när man typ lyfter på skivtallriken men jag förstår inte hur den fungerar för om det vore en kant/klack i axeln, ja då kan man hindra den från att ramla ur men då kan man heller inte ta ur den helt ur lagret, vars funktion jag heller inte förstår eller är det bara ett rör med en svagt konisk axel i? Jag är ledsen men jag är jättedålig på mekanik.
Man brukar ju säga att en bild säger mer än tusen ord, hoppas det funkar.

Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej NU fattar jag, axeln är "snäpt" på typ mitten och på det viset kan man "låsa" axeln i z-led, intressant och jag tackar så jättemycket för allt ert jobb med att försöka förklara det för mig!

Ibland undrar jag om jag kanske har för bråttom när jag försöker förstå saker för om jag tänkt lite längre än näsan räcker hade jag kanske kommit på detta.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av carpelux »

Det är ett exempel på en bra lagring. Lagret håller tallriken stabilt vad det gäller wobbel och ändå med minimal friktion avseende rotation. Min lenco snurrar närmare 2 minuter från det man stänger av motorn om man har utgångshastigheten 33 rpm.

Jag antar det inte är intressant för dig då jag förstått du inte vill ha färdiga och testade lösningar, men om du vill skulle jag kunna donera lagring och skivtallrik från en NAD 5120. Om inte annat så för inspiration om hur det kan lösas
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Teknikern »

Nej för tusan, donera inget för det duger inte. Helst vill han börja med att bryta malm för att sen bygga en masugn så han kan få fram stål att göra axeln av. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket intressant ide' :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

carpelux skrev:Det är ett exempel på en bra lagring. Lagret håller tallriken stabilt vad det gäller wobbel och ändå med minimal friktion avseende rotation. Min lenco snurrar närmare 2 minuter från det man stänger av motorn om man har utgångshastigheten 33 rpm.

Jag antar det inte är intressant för dig då jag förstått du inte vill ha färdiga och testade lösningar, men om du vill skulle jag kunna donera lagring och skivtallrik från en NAD 5120. Om inte annat så för inspiration om hur det kan lösas
Jag tackar för detta fina erbjudande men jag vill nog hellre bygga min skivspelare på mitt sätt.

Dessutom är det svårt att införa dessa grejer i nuvarande stadium av skivspelaren.

Jag önskar mest få teoretisk hjälp från Er.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av tecno »

Jag önskar mest få teoretisk hjälp från Er.
Och det har du ju fått under resans gång med du har ju så svårt att ta till dig alla visdomar :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ibland är man tvungen att ta ett steg tillbaka och se vad man åstadkommit, begrunda alla fel som är gjorda och rätta till det som är fel, även om det innebär nytänk på, ibland, stora områden.

Jag tror du kommit till vägs ände. Inga lager i världen eller stroboskopringar kan rädde ditt projekt. Jag kan nog bara se att en ny motor, helt i linje med de motor som sitter i riktiga vinylsvarvar är det enda som får Good Vibrations sluta sväva.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av LaRdA »

rogerk8: Om du skickar upp tallriken och motorn så kan jag göra ett försök att fixa lagringen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är för snäll, LaRdA!

Jag är dock nästan lite irriterad på att folk skall försöka få mig att överge mitt koncept :)

Jag vill prova det här ända fram, nästa steg är som sagt ny rem sen tror jag steget efter det är rem i tallrikens periferi och här behöver jag din hjälp LaRda för jag behöver då en 40mm motortrissa med stoppskruv för det alternativet.

Men jag vill först prova vad som händer med en ny RIKTIG rem.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Ibland är man tvungen att ta ett steg tillbaka och se vad man åstadkommit, begrunda alla fel som är gjorda och rätta till det som är fel, även om det innebär nytänk på, ibland, stora områden.

Jag tror du kommit till vägs ände. Inga lager i världen eller stroboskopringar kan rädde ditt projekt. Jag kan nog bara se att en ny motor, helt i linje med de motor som sitter i riktiga vinylsvarvar är det enda som får Good Vibrations sluta sväva.
Eftersom jag redan varit lite busig ikväll så kan jag säga: jag skiter i vad du säger ;)

MVH/Roger
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av svanted »

finns det någon som inte har förstått att syftet med projektet är inte en fungerande skivspelare....
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Platis »

Tips, hittade dessa artiklar i EPE(EverydayPracticalElectronics)när jag letade efter annat! Kanske intressant!? :)

Turntable LED strobe
http://www.epemag.com/proj/0217.html

Precision Turntable Driver
http://www.epemag.com/proj/0517.html
Skriv svar