Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

I kväll har jag kopplat och funderat men inte kommit fram till ett piss :D

Först skapade jag en gradering av brummet, den är på en skala 1-5 där 5 är värst, sen har jag lagt till lite suffix som 50 för mestadels 50Hz och j för jord-surr [50Hz-5kHz], här är resultatet (en kanal i taget har analyserats, andra kanalen helt urkopplad):

1) Endast RIAA_L, KLA_L: 5/50, 1/j
2) +RCA-kabel IN_L(öppen): 5/50j, 1/j
3) RCA-kabeln terminerad (680 Ohm): 1/j, 1/j

1) 5/50 betyder högt 50Hz-brum i den analyserade vänstra kanalen, den oinkopplade högra kanalen har mycket lågt jord-surr, osv

[Fortsätter med KLA_L för att analysera de båda RIAA rättvist]
4) Endast RIAA_R, KLA_L: 3/50, 1/j
5) +RCA-kabel IN_R(öppen): 5/50j, 1/j
6) RCA-kabeln terminerad (680 Ohm): 2/50, 1/j

RIAA_R är inte riktigt lik RIAA_L, den brummar mindre 50Hz med öppen ingång, sen brummar den samma med öppen kabel men sen brummar den MER vid terminerad kabel, fattar Ni :D

[Fortsätter med KLA_R]
7) Endast RIAA_R, KLA_R: 1/j, 2/50
8. +RCA-kabel IN_R(öppen): 1/j, 5/50j
9) RCA-kabeln terminerad (680 Ohm):1/j, 2/50

Här ser man att värdena mer eller mindre bara kastats om kanalmässigt, 4-6 är ungefär lika med 7-9, detta indikerar att min KLA fungerar som den ska för "felet" bara flyttar sig när jag kastar om KLA-kanalerna, felet sitter alltså INNAN linjeförstärkaren (KLA) och således nånstans i det lågnivåiga förstegssystemet (KSP+KRA).

Slutligen har jag skaffat mig dessa knepiga erfarenheter:
10) Brummet i höger kanal sjunker när jag kopplar in termineringen på vänster kanal...
11) Oinkopplad kabel ger brum när man petar på pinne eller minus, kabeln är alltså inte ens inkopplad, den bara hänger ihop plastmässigt med den aktiva kanalen (R, tror jag)...
12) Small till i höger kanal när jag pluggade in adaptern i fullständigt oinkopplade RIAA_L...
13) Tar man i speciellt höger kanals kabel så ökar brummet...

MVH/Roger
PS
Kanalerna brummar fascinerande balanserat när man kör båda kanalerna terminerade (eller inkopplade till KSP för den delen).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Hur låter det med en vanlig skivspelare inkopplad på Dina rörsteg
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

För mycket bök (även om jag har en Thorens också) :)

Märker nu en fascinerande sak, om jag kopplar in en stump av exakt samma kabel och även ungefär samma längd som jag har i skivspelaren (simulerad skivspelarkabel brukar jag kalla den) och terminerar den med pickup-resistansen så brummar den extra mycket när jag tar i den (samma egentligen för båda kanalerna men deras normalbrum är olika högt och jag har ingen balanskontroll så den som låter högst blir lätt den som analyseras).

Detta utan inkopplad skärm, obs.

När jag sedan kopplar in skärmen så kan jag ta i den simulerade kabeln utan märkbar brumförändring.

Detta är egentligen ganska basic men det intresserar ändå för om det simulerade skivspelarkablaget kan göras okänsligt för greppande genom att nyttja skärmen, då implikerar detta att jag bör guarda även kablarna utanför skivspelaren, problemet med detta är "bara" att det finns ett visst avstånd mellan RCA-ingångarna, pga mono-enheter, så ska jag lyckas guarda ordentligt så krävs alltså separata skärmar modell dubbla partvinnade med separata skärmar.

Nej, jag är nog ute på fel spår, borde inte behövas såhär komplicerade kablar.

Fast jag har ett kabelproblem på nåt sätt, bara genom att greppa kabeln går liksom brummet upp med mer än 6dB.

Och den påverkan går bort när jag guardar kabeln (jag har nu dubbelkollat att inga RIAA har omkastade signal/minus).

Men för att kunna guarda ända bort till de båda RIAA-ingångarna behöver jag separata skärmar per par (partvinnat är nog inte så noga).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har en teori som jag nu skall testa.

När jag sent igår kväll vände båda RIAA uppochner och upptäckte jag att vänster RIAA uppförde sig som den skulle map glödpotten dvs när jag vred på den så förändras brumbilden och jag hittade ett trevligt minima.

När sen vred på höger glödpott så hände INGENTING, den bara brummade med samma rätt höga nivå hela tiden.

Nu är min teori således att mittappen hos glödpotten inte är i kontakt med chassi dvs glöden hänger i luften och detta är legendariskt dåligt för AC-glödmatning med dito brum som resultat.

Det kan också vara som så att den potten har gått sönder för den tuggar på vid 1,44W trots att den bara tål 2W (Cermet från Bourns).

På bussen idag klurade jag på varför det överhuvudtaget blir så mycket mer brum om man inte jordar glöden, min teori blev till slut att om impedansen till jord är väldigt stor hos glöden då kan den sno åt sig elektroner från katoden och åka upp i potential där den agerar anod och då med överlagrat 12VAC, lite extra intressant är också att jag upplever nån sekunds tidskonstant för detta.

Det är ju allmänt känt att Rk ska avkopplas och eventuell AC-glöd mittappjordas för minimum brum.

Nu ska jag mäta, återkommer snart.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, det satt inte där.

Jag har således att för ena kanalen (vänster, numera höger) kan man ratta in lite mer optimalt bum, för höger (numera vänster) så händer ingenting samtidigt som brumnivån är väldigt låg med 680-terminerat kablage (man kanske antingen kan se det som att just det röret är lite extra dåligt på att undertrycka brum eller så är det helt enkelt lite extra bra på det :) ).

Nu när de båda ingångskablarna hänger på de båda RIAA med var sin 680-terminering via KSP original-kabel som jag dessutom guardat i skärmen (och i de båda RIAA) är brummet HELT OKEJ!!

När man tar i den "gråa" kabeln (dvs den simulerade KSP-kabeln) händer absolut ingenting med brumnivån, när jag sen lossar på guardningen så brummar det lite mer när man tar i kabeln, när jag sätter tillbaks guardningen och istället tar i RCA-kablaget (normalt sett mellan skivspelare och RIORna) så brummar det lite extra, lite konstigt men dom är inte riktigt guardade, dom är bara skärmade men det är lite konstigt att det brummar mer för ena tampen (t.ex Röd/signal+) går ju rätt in till RIAA via innerledaren medans andra tampen (grön/signal -) går till RIAA via skärmen hos RCA-kablaget.

Skärmen är sedan kopplad till chassi på de båda RIORna så varför kan man guarda med gått resultat men inte skärma med gott resultat?

Skillnaden är normalt sett egentligen att guardning aldrig innebär att nån ström går (bara potentialfördelning), däremot kan det gå strömmar i skärmar som det normalt sett gör i en skärmad RCA-kabel, fast nu hänger ju bara ett par dummy-laster i kablaget så man kan knappast påstå att det går nån ström, ÄNDÅ märker jag skillnad när jag tar i kablarna.

Märkligt :humm:

Nåväl, jag kommer nu till slutsatsen att det är varken fel på mitt förstärkeri eller nåt större fel på mitt kablage, jag måste byta pickup.

MVH/Roger
PS
Tycker hsd's test säger allt, dvs kortslutning av kontaktstiften vid pickupen ger noll brum, sen kan man lägga till mitt ovanstående test med simulerad skivspelarkabel och dito dummy-laster, ALLT pekar på att det är nåt MYCKET skumt fel med pickupen som jag egentligen inte vet varför jag har i min ägo, kan liksom ha varit fel på den redan på 80-talet och att jag bara inte har kunnat med att kasta den.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Rk kan avkopplas om man vill ändra förstärkningen. Det avgörs från fall till fall. Har man för hög förstärkning, klipper man Ck.

Glöden kan gärna hakas fast vi katoden. Det är fullt möjligt att katod och glödtråd börjar fungera som en diod, men genom att lägga glöden på ungefär samma potential som katoden, undviker man det.

Eftersom du ogillar tips från verkligheten (internet), berättar jag att man helt enkelt gör en spänningsdelare över matningsspänningen. Har du 45V på katoderna, väljer du en spänningsdelare som ger samma spänning. Avkoppla spänningen med en lagom stor kondensator. Ta ditt mittutag på din brumpot och anslut till denna punkt och du har dels "brumeliminering" och "diodeliminering".
Jag kunde googla upp en bra bild men du gillar ju inte sånt .... :vissla:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu gjorde jag ett absolut sista desperat test, jag vände pickup-skalet uppochner och drog ut de pyttesmå kontakterna samt monterade ett par 680-Ohmmare istället.

Resultat: Perfekt brum!

Slutsats: Det är fel på pickupen!

Jag ville göra såhär fastän jag kände att det var onödigt men bara för att bli 100% säker gjorde jag det.

Dock förbryllar det mig varför ena RIAA inte går att brum-balansera mha den inbyggda potten, det händer alltså ingenting.

Fast nu är frågan mest vad jag ska köpa för ny pickup?

En kul variant vore att bygga ett PP MC-steg för min MC20 Super för 2500 (typ 1990) som bara ligger och skräpar.

Inte billigare kanske men väldigt roligt, ett par mono MC-steg modell Push-Pull, det hade väl varit nåt?

MVH/Roger
PS
Jag svor en del för en ledning till en kontakt gick av och hur lätt är det att hantera dom där små kontakterna tror Ni? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av svanted »

tänk inverterat...
om du har brum i jorden i förstäkaren kommer det att brumma om du lägger signalkabeln på en brumfri potential...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Förstår inte riktigt vad du menar för jag har beviset på att det inte finns så mycket brum i det övriga systemet, det brummet som finns tycker jag är acceptabelt och det är alltså bara när pickupen kopplas in som det jobbiga brummet kommer.

Fast när jag terminerar med motstånd istället för spolar så har jag ju inte samma "antennverkan".

En åtgärd hade kunnat vara att skärma själva pickupen, hur man nu gör det samtidigt som det ju normalt inte behövs.

En ny nål till denna pickup kommer i alla fall inte lösa problemet, så mycket kan vi nog vara överens om, så jag måste köpa någon annan typ av pickup ELLER nyttja min MC 20 Super.

Mina rör-RIAA har en switch som kan ge +16dB extra gain, inte riktigt så mycket som man behöver men en bra bit på väg (kommer bara behöva ratta mer på volymen) MEN eftersom brummet förmodligen sitter i ingångskretsen och jag förstärkningsjusterar i steg två så kommer även brummet bli 16dB högre...

Jag vet just nu inte hur jag vill göra.

MVH/Roger
PS
En lite intressant sak jag ser med min MC 20 Super det är att skalet är helt i metall och normalt kan det vara som så att tonarmen är elektriskt ledande (Kolfiber, Aluminium, etc) så när man skruvar på pickupen så skärmas den ihop med skärmkabeln som ju skärmar allt av metall, typ. Dvs själva pickupen är också skärmad (nog extra viktigt vi så låga nivåer som MC). Min nuvarande Matshushita-pickup har dock fäste av plast så kanske jag glömt ett test dvs att jorda själva pickupen? Nu har jag dock kopplat ur allting och ids inte gärna koppla ihop allt igen bara för att testa detta, är kanske mest inställt på typ en Ortofon OM10 som jag hade en gång i tiden.

Det sitter en fästskruv för hållaren på min nuvarande pickup men den är inte elektriskt förbunden med höljet så det blir svårt att skärma pickupen om det skulle hjälpa, dvs jag skiter nog i den biten och skaffa en ny pickup av något slag. Fast det hade varit intressant vad som händer om jag skarvar jordtåten och petar på metallhöljet för ärligt talat, hur skulle en pickup kunna gå sönder (även om jag inte vet varför jag har den i min ägo)? Det måste ju vara nåt fel på mitt övriga system, känner jag.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Testa med en annan spelare, du fick ju en - bara att plugga in
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Vadå fick en? :humm:

MVH/Roger
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Hmm
Fel av mig det var inte Du ....
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

hsd skrev:Testa med en annan spelare, du fick ju en - bara att plugga in
Jag fick ju en men tonarmsfästet var trasigt så jag letar efter en ny tonarm MIT ALLES.
Antingen billiga 50-talare eller nya audiofila för 10 lakan.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Jepp, så va de, blandade ihop dig med roger då jag inte kollade vem som skrev
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man får hijacka Rogers trådar emellanåt också. :wink:
Skriv svar