Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilken kul ide'!

Men jag behöver håligheten, framförallt.

Kul annars att få veta att det är gräs :D

MVH/Roger
PS
Om ett par veckor ska jag gå till Plantagen igen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu försökt göra en ny motortrissa för att få en som inte wobblar så mycket.

Samma skit hände, trots 0,5mm stiftpenna och mitt nya dedikerade special-verktyg.

Dvs den wobblar lika mycket nu som förut, vet nu inte hur jag ska göra (svårt att ritsa i trä även om det skulle innebära mer exakt markering för borrhålet, dessutom har jag ingen ritsare).

Önskar jag hade en svarv :)

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av danielr112 »

Tillverka dig en egen svarv. fäst upp den på axlen och fixa ytterkanten. Visst går det borra i mitten men precisionen du får med att svarva ytterkanten är högre.

Annars får du spinna den på axlen och markera med penna vilka punkter som inte är ok och slipa dem. Det tar tid då man bara kan ta lite åt gången men är ju bara att kämpa på.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

danielr112 skrev: Annars får du spinna den på axlen och markera med penna vilka punkter som inte är ok och slipa dem. Det tar tid då man bara kan ta lite åt gången men är ju bara att kämpa på.
Det här tycker jag är ett mycket bra förslag, tack!

Jag kan ju bara angöra en blyertspenna, och där det finns blyerts där filar jag :)

Frågan är bara hur jag ska få spåret att "följa med" men kanske man kan fila det typ "samtidigt"?

För denna trissa är nämligen mer eller mindre exakt lika "kass" som den förra (som jag har video på ovan).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogad nya video visar hur jag lyckats trimma motor-trissan lite grand vad beträffar wobblingen.

Jag har nyttjat danielr112's tips om att ta en blyertspenna och "ritsa" asymmetrin likt svarvning sen har jag tagit en vanlig fil och filat ner ritsningen, jag har då även passat på att markera ändarna av ritsningen så att jag kan mer än bara fila bort blyertsen innan jag måste "svarva" på nytt.

Jag bifogar båda dom senaste videorna så att Ni kan se skillnaden:

Gammal video:
Ny video:

Jag har också passat på att bygga ett stöd för tonarmen när den inte används, nyttjade en liten bit typ 8X28mm plh Furu som jag spikade fast i en liten bit 4mm plywood och smältlimmade fast i chassit, blev asbra speciellt med tanke på att tonarmen nu ligger plant, fint och horisontellt i stödet (Dremlade för övrigt stödet smått cirkulärt försänkt också, detta för att jag siktar på rund Bambu-tonarm).

MVH/Roger
PS
Jag klantade till det med borrningen av denna nya trissa, borrstativet höll borrmaskinen snett så det blev snett vilket faktiskt är det som syns mest dvs wobbling i axiell led. I ett försök att bättra på rakheten fräs-borrade jag hålet lite vilket gjorde så att centreringen egentligen blev ännu sämre MEN den kan nu rent teoretiskt fästas rakt. Jag nyttjade sedan ett par små bitar 4mm plyfa på vardera sidan om axeln, la en klick smältlim på axeln och pressade på trissan. Borde blivit spikrakt men blev det inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag fått köpt en meter bambu :D

Den ser mycket fin ut i den smala änden, aningen skev men det bjuder naturen på.

Nu kan jag dock inte bestämma mig riktigt för hur jag vill göra jag har ju dessa varianter på tonarmsupphängning:
1) Motviktsprincipen, nåltrycket bestäms då av en viss mängd M8-brickor, tråkig men robust princip.
2) Fiskelina-principen, roligast princip men kräver att jag besöker Strömwalls fiske och köper en meter kevlarlina (Fireline) och lite sänken modell slitsad blykula för att hålla tonarmen på rätt höjd när man lyfter pickupen från skivan.

Ett litet problem med båda principerna är hålen i den runda tonarmen för pickup-huset och upphängningen, i fallet 1) bör hålen borras ortogonalt vilket är enkelt vid kvadratisk tonarm men blir genast mycket svårare vid rund tonarm även om det värsta som kan hända är att nålen inte ligger helt lodrätt i skivan vilket man ju vill men frågan är faktiskt hur noga det egentligen är.

För 1) måste alltså minst två hål borras ortogonalt, i fallet två räcker det med att hålen borras alignat ty i ena fallet ska det gå en fiskelina vertikalt genom hålet (1mm) medans det i andra fallet så ska pickup-huset monteras (3mm) men det är lika viktigt här med liten vinkelavvikelse.

Så frågan är då hur man gör detta?

Om jag satsar på 2) hur borrar jag två hål i Bambun som är så alignade och på mitten som möjligt?

På mitten har jag numera ett verktyg för så det är inget problem men alignandet är ett problem, eventuellt kan man göra såhär (resonemanget utgår från dom relativt knapra resurser jag har):
1) Jag kapar till en kloss på <10cm av 21X33mm
2) Jag borrar 10mm på längden och rätt igenom (Bambu > 10mm)
3) Jag klyver klossen på mitten
4) Jag fäster Bambu i skruvstycket (utan räfflor) med klyvd kloss på vardera sida
5) Jag borrar ena sidan mha mitt nya centreringsverktyg
6) Jag vrider skruvstädet 180 grader och borrar andra sidan psso

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2125
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Om Du gör ett pickupskal/fäste med ett runt hål som passar bambun så kan Du justera vinkeln genom att vrida skalet i förhållande till armen, med tight passform behöver man inte någon låsning
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var ingen dum ide', jag tackar för den!

Jag får alltså göra nåt lite kilaktigt som passar i bambuns hål, sen skjuter jag in pickup-skalet försiktigt in i bambun där det låser sig själv samtidigt som det blir lätt att vrida för vertikal spårning hos nålen.

Mycket fiffigt för att inte säga genial ide'!

Annars hade jag som sagt tänkt att bara montera en figursågad (handtag + skal) 4mm plywood-bit mha skruv i bambun, nu kanske jag istället gör samma sak men monterar den i en kilpreparerad rundstavsbit istället.

Fasen vad häftigt, tack!

MVH/Roger
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

Har hållit mej ifrån denna tråden ett tag, men din "Fiskelina-principen", va tusan är det för något? Har byggt ett och annat "gångjärn" med lina men din variant är knappast att kalla för gångjärn, bara dumt vingel.
Har tidigare flera gånger uppmanat dej att tänka till lite, kolla på vardagliga ting och lära dej av den enkla saker som t.ex. bilden på den medeltida väderkvarnen jag postade tidigare, men du vägrar envist att tänka lite logiskt.
Det det där med att tänka "eget spår" är just det som det inte blir något alls av med för dej på grund av navelskådandet.
Vi kan börja med tonarmens rörelser, att dessa är två borde vara klart för dej? Horisontal och vertikal rörelse? Logiskt behövs då antingen en jinglig upphängning eller två precisions-rörelser.
Du valda den jingliga varianten.
Helst vill man slippa at den vridande leden tillför friktion och tunga moment. Du valde motsatsen.
Nu försöker du öka momentet ytterligare genom att spänna en lina hårt?
Tunna linor har mindre vridmotstånd och lägre friktion. Till tonarm borde silkestråd duga för att hålla tonarmen på plats men du vill ha något som även tål att lyft tunga potatissäckar?
Titta på andra vardagliga ställen där liknande lösningar förekommer om du inte orkar tänka själv.
Spända nylon-linor, har du sett sådana förr? På en gitarr t.ex? Vrider sej dessa linor lättast när de är slaka eller hårt spända? Påverkar längden på linan? Och i så fall har du tänkt använda dej något av erfarenheterna du kan få genom att kolla på en gitarr?
Om man nu antar att du vill göra de två lagringarna för tonarmen på ett friktionslöst sätt, lär av hur man gjorde förr när man inte kunde knalla ner till affären och köpa gångjärn.
Kanske har du långt till att besöka en gammal kvarn, där det finns massor av smarta lösningar för mekaniska rörelser, men jag gissar att du inte har allt för långt för att titta på gamla segelbåtar.
De använder massor av rep och mycket saker behöver kunna röra sej med låg friktion med jälp av dessa rep. Där finns många lättfunna lösningar.
Bifogar tre varianter på "gångjärn" som finns på många älde segelbåtar:
roder1.jpg
roder2.jpg
Första bilden finns det gångjärn i form av läderremmar till rodret och en kulled på roderarmen. Bägge lösningarna är lågfriktion, stabilt och glappfritt utan att spänna nämnvärt. även det inte heller är något slack.
Andra bilden är liknande lösningen med läderremmar fast med rep använt som stabilt gångjärn med låg friktion.
Dessa lösningar går att moderniserat till än lägre friktion, med i stort inget eget moment, och som inte får pickupen att åka kana på bredden eller höjden på grund av vridkrafter i din hoptvinnade spända nylonline-grej som är så långt från friktionsfritt stabilt gångjärn som man kan komma.
Det går givetvis göra bra lagringar på många andra sätt med en lina, och man hittar andra lösningar i vardagen om man tittar sej omkring lite. Detta var bara exempel på vad som är lätthittat på en gammal segelbåt.

Fundera på den sista bilden och din bambupinne. Vad är det i lösningen på bilden som gör att det blir stabilt och glappfritt? Vad är det som bidrar till låg friktion? Främst är det förändringen av böjradien som ska hållas låg när tonarmen vrids, och hellre tunn och mjuk lina i flera varv än en grov i få varv. Linan behöver ju inte vara tjockare än att 10 varv inte brister av tonarmens tyngd.
Det behövs givetvis två gångjärn för att ge stabil rörelse i två led, som en tonarm kräver.
Samma sak med att göra en trärulle rund, kan knappast vara något problem med dina verktyg. Att profilen på rulllen är felkonstruerad har du fått påtalat flera gånger tidigare, så det hjälper väl inte att du får det påtalat en gång till, då du har svårt att tänka räkna ut det på egen hand, än mindre med hjälp av de länkar du fått.

Förlåt Roger, vill verkligen att du ska på rimligt sätt ska tillverka en fungerande grammofon, men påpekar man något rätt uppenbart på försynt sätt, så vet du ju själv bäst, dvs inte alls, så för att nå dej med något som du kanske fattar en del av, tar jag i lite.

Tänk nu ut ett enkelt sätt att göra ett bra gångjärn som du lätt får ihop på 5 minuter och prova din ide. Misslyckas du har det kostat dej 5 minuter av erfarenhet som du har igen när du ska göra nästa version än bättre. Det räcker med bambu och en tunn nylonlina. Har du ingen tunn och mjuk nylonlina, repa upp några trådar från en finspunnen nylonskjorta eller vad du nu har runt omkring dej. Det går lösa det mesta genom att nyttja vanliga vardagsföremål, som inte behöver kosta skjortan. :D
Ta en sväng ner till småbåtshamnen och låt dej inspireras.

Lycka till. :tumupp:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2125
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

rogerk8 skrev:Det var ingen dum ide', jag tackar för den!

Jag får alltså göra nåt lite kilaktigt som passar i bambuns hål, sen skjuter jag in pickup-skalet försiktigt in i bambun där det låser sig själv samtidigt som det blir lätt att vrida för vertikal spårning hos nålen.

Mycket fiffigt för att inte säga genial ide'!

Annars hade jag som sagt tänkt att bara montera en figursågad (handtag + skal) 4mm plywood-bit mha skruv i bambun, nu kanske jag istället gör samma sak men monterar den i en kilpreparerad rundstavsbit istället.

Fasen vad häftigt, tack!

MVH/Roger
Om Du gör ett hål i pickupskalet som Du kilar in bambun i , så finns det plats för kablaget i bamburöret
Pickupskalet ger Dig fria konstnärliga möjligheter Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

hsd skrev: Om Du gör ett hål i pickupskalet som Du kilar in bambun i , så finns det plats för kablaget i bamburöret
Pickupskalet ger Dig fria konstnärliga möjligheter Bild
På bussen idag räknade jag ut precis det, tack!

Såhär kommer jag gå till väga:
Jag har en hel del olika dimensioner av rundstav, gissar att 10mm kan passa men jag tar naturligtvis närmast för grov rundstav sen täljer jag lite försiktigt på den så att den blir lite konisk men först borrar jag ett axiellt hål som lämnar typ 1mm gods kvar i rundstaven, för kabeln alltså.

Sen bygger jag mig ett pickup-skal (MED lyftarm) av figursågad plyfa (4mm är det tunnaste jag har) där varje "böj" borras med 5mm så att det blir lätt att byta riktning på figursågen (vars blad~4mm), sen gör jag ett par D3-hål för fästandet av själva pickup:en.

Det lite lustiga i det här är att jag faktiskt råkar ha just ett sånt skal över (sitter just nu en Ortofon MC 20 Super på den) men jag tänker inte använda den för det tar bort det skojiga i att bygga skivspelaren :D

Sen har jag tänkt lite på vad E Kafeman skrev och har idag ringt ELGE Sportfiske samt fått bekräftat att de både har Fireline på löpmeter och 1mm Nylonlina på rulle (75 spänn).

Jag är nämligen lite osäker på om helt stum Kevlarlina är så bra för säg att jag spänner den så hårt jag kan med min spännskruv, sen tiltar jag "burken" för inverterat nåltryck, kommer tonarmen följa med tiltningen då eller blir det ändå det där Z't som jag behöver?

Det jag spontant känner är att Nylonlina trots allt fjädrar lite, även om det med tiden visade sig att uttänjning gjorde så att tonarmsupphängning med 0,6mm Nylonlina fallerade, dvs nåltrycket blev successivt bara större och större pga uttänjning.

Nästa test blir således med 1mm Nylonlina (lika med hålens storlek) där jag tänker att det kommer bli ett bra Z men att uttänjningen blir mindre och kanske man tom kan se det som så att man har en inkörningsperiod på några veckor där uttänjningen sedan avstannar, inte helt osannolikt eller vad tror du?

På måndag planerar jag att åka till ELGE och köpa dessa linor samt lite blyhagel :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer lite fina bilder på min skivtallrik och trissa som snälla LARDA har gjort åt mig.

Vi är nu inne på två spår, första spåret är det jag nu kör dvs att skivtallriken ska vila på en synkronmotors axel som är 2mm grov bara, både han och jag är dock skeptiska till om detta funkar för axeln är dessutom bara 6mm lång men jag är en envis jävel så jag vill testa konceptet ändå.

Det andra spåret är att jag byter ut skivtallrikslager-motorn mot en stegmotor med 5mm axel (22mm lång) vilket gör allt mer robust och det är faktiskt relativt lätt att uppgradera för det enda som krävs är ett större hål i trissan dvs jag ber min stackars kontakt borra ett större hål sedan är allt mer robust.

Vi får se hur jag gör.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag sågat till mig ett pickup-skal, mallen har varit det Thorens-skal jag råkat ha även om detta mest innebär vilka cc-avstånd det ska vara på skruvarna som fäster pickupen i skalet, här ska minsann inte plankas :D

Nu ska jag bara bestämma mig för hur jag ska kapa till Bambu-grässtråt ( :D ), ett litet problem är nämligen att även om aktuell öppning ser rund, rak och fin ut så kommer nästa led in på ett sådant avstånd att jag inte når den med mina standard HSS-borr så lösningen får antingen bli längre borr ELLER att jag kapar Bambu på andra sidan leden, detta är troligtvis vad jag kommer göra för avståndet till nästa led är perfekta 20cm som funkar bra i min fiskelina-approach (fast sämre vad gäller motvikts-approachen ty armen behöver vara lite längre då).

Så kapning strax efter första led är nästa steg, sen ska jag tälja till en av mina rundstavar på ett koniskt sätt så att en liten (genomborrad) rundstavsbit kan passa i Bambu, jag har redan i skalet borrat ett enda hål för att kunna fästa skalet i Bambu, att det bara är ett hål har att göra med att jag eventuellt vill tilta pickupen inåt centrum på LP lite liksom min Thorens har.

Det är alltså viktigt att allt blir rejält ihåligt, jag har ännu ej hittat några riktigt bra och smala kablar för pickup-signalen, minsta diameter är strax över 3mm men den kabeln har en global skärm och tåtarna är inte ens partvinnade, i min kommande beställning om några dar har jag letat rätt på ett par olika kablar men ingen är som jag vill ha dvs partvinnad med parmässigt individuell skärm (eventuellt kan global skärm också funka men partvinnat vill jag absolut ha).

I min nästa beställning hos ELFA kommer jag också köpa 2mm Aluminiumplåt och den ska jag använda till att räta upp skivtallrikslagermotorn som jag bara misstänker är något sned, i vilket fall är inte infästningen med ett par träskruv så imponerande vad gäller planhet men att den drivande motorinfästningen är lite sned, det bjuder jag på :D

Det ska bli mycket spännande att få hem LaRdA's skivtallrik och dito trissa, jag är som sagt mycket skeptisk till om en fjuttig axel på 2mm med en ynka längd om 6mm i en metalltrissa kan hålla skivtallriken plan och fin, men som sagt, om detta inte fungerar så finns det andra vägar att gå, dock bara MÅSTE jag testa denna "idiotgrej" först :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gjort flertalet tester med att spänna 0,6mm Nylon och låta tonarmen hänga i det Z som blir.

Jag har spänt Nylon ett par tre gånger och väntat några dar och tyvärr är det tydligt att tonarmen sjunker med tiden.

Så att det skulle finnas nån slags max uttänjning är fel, spänner man linan om och om igen så bildas bara ett nytt Z och en ny uttänjning.

Eftersom man inte kan ha ett nåltryck som ökar med tiden så funkar tyvärr inte Nylonlina, åtminstone inte 0,6mm.

Lite grövre Nylonlina (1mm är tanken) kan dock funka ur den synvinkeln att uttänjningen då inte blir så stor, för ärligt talat är kravet på nåltryck egentligen ganska löst, jag skulle helt fräckt vilja hävda 2g+/-0,5g.

Dvs att om man ställer in 2g så gör inte 2,5g eller en 25%-tig förändring ett smack, men detta bara om det stoppar där för jag kan liksom inte ha ett nåltryck som med tiden når 4g.

Men det verkar som att uttänjningen mest sker i början, efter några dar stannar det upp liksom.

Så Nylon räknas inte bort helt riktigt än.

MVH/Roger
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av überfuzz »

Hade du någongång spelat nylonsträngad gitarr hade du kunnat avfärda nylonet direkt. Du kommer inte att kunna kontrollera det på det sätt du specar i ditt inlägg. Varför vill du inte använda något 'stumt' material?
Skriv svar