Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det där fattade jag inte mycket av :)

Det jag tror mig förstå är att om jag gör på ditt sätt så kan jag spänna fiskelinan genom att helt enkelt bara skruva på skruven varvid jag slipper låsmutter.

Jag gillar dock inte att göra knutar på linan, jag kan göra en knut (som jag gjort) för då har man gått om lina att göra knuten med men när linlängden blir kort så blir det bökigare, speciellt om placeringen av knuten dessutom är kritisk.

Fast jag är nöjd, så varför göra om nåt som fungerar?

MVH/Roger
PS
Var ett tag orolig för att de vassa kanterna hos hålet i skruven skulle skära av linan när jag vred men det gjorde dom inte.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu sågat till ett par trissor av 44mm rundstav (43mm när jag mäter dom, 44mm enligt brädgård).

Dom är 16mm långa.

Motoraxeln på 2mm är 7mm lång, jag kommer borra radiellt med 5mm borr (5mm från nedre kant, axiellt sett) för jag vill få i skruvmejseln ty hålet är långt (22mm), eventuellt kan jag nyttja urmakar-settet istället och borra klenare men jag tror jag struntar i det.

I detta hål skall sedan en M3 stoppskruv stoppas ner som möts upp av en cylindrisk IKEA-mutter (8mm diameter, 16mm lång, M3 5mm från kant).

Stoppskruven är c.a 10mm lång så det räcker om jag borrar för IKEA-muttern säg 10mm cc från centrum (krävs 1mm+4mm minimum) dvs jag får 5mm rundstav-gods över och stoppskruven måste vara 1+4+1=6mm minimum, vi bestämmer således ett 8mm hål 10mm från centrum.

Nu ska först motoraxelns hål på 2mm borras rätt igenom trissorna, dessa måste borras absolut rakt så jag tar till mitt borrstativ från Biltema.

Dock har jag redan här ett problem, hur borra i absoluta centrum (jag vill ju inte att trissorna skall "wobbla").

Kan det räcka att jag tar en linjal, mäter upp maxdiameter (43mm), drar ett streck, snurrar lite på trissan och gör samma sak igen?

Jag tror faktiskt det kan gå.

Nästa steg:

IKEA-muttern (ska göra 2st 16mm's mha gängtapp och AL-stång) ska alltså i i ett litet hål (8mm) 10mm från centrum, detta känns gaska lätt att göra.

Då har vi två hål, ett på 2mm och ett på 8mm.

Nu till det riktigt trixiga, hur ska jag lyckas borra ett 5mm hål radiellt för skruven (som ska igenom IKEA-muttern)?

Hur kinkigt är det egentligen där?

Jag kan inte göra det radiella hålet alltför snett i alla fall för då får jag inte i stoppskruven (bra dock med D5 här ty innebär lite marginaler).

Jag känner att jag åtminstone borde skaffa mig ett litet skruvstäd och sedan egentligen mest föra ner borret utanpå och observera hur alignat borret är med min radiella linje som jag har ritat och borra.

Kan gå, eller vad tror Ni?

MVH/Roger
PS
Testuppkopplingen kommer sedan bli två trissor av samma storlek och det mest spännade, vilken typ av rem stannar kvar eller gör ingen det dvs måste man ta till spår i trissorna eller konvex utformning för flatrem? Lite intressant är också att motorn snurrar synkront med 250 rpm och delat med 100/3 rpm får man en faktor 7,5, 300mm/7,5=40mm som är nära (inom 10%) rundstavens standardbredd (läs iaf svarvbar om remdriften skall tas runt hela tallriken).

Ett litet trick jag kommit på med avseende på den radiella borrningen är att jag kör i lite najtråd i 2mm-hålet och borrar med metallborr tills jag stöter på naj-trådens motstånd, detta ger mig nämligen ett ordentligt avslut på den radiella borrningen samtidigt som det är viktigt att 2mm-hålets andra vägg är orörd ty annars kan jag inte dra fast arrangemanget rakt i motoraxeln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu ska Ni få höra på nåt riktigt roligt:

Jag ville minnas att jag hade nån eller några kilremstrissor av mässing i min raaco junk-låda.

Gick precis och kollade och mycket riktigt, jag hade hela tre 2mm-trissor men bara en med stoppskruv.

Måtte då effektiv diameter på den trissa med stoppskruv till 5,7mm.

5,7mm gånger 7,5 blir...42,75mm som ska jämföras med mina rundstavar på 43mm :D

0,25mm/42,75mm är ett varvtalsfel på endast 5,9 promille :D

Så nu behöver jag bara fixa till en rundstavstrissa (43mm), den som skall sitta under skivtallriken.

Denna måste fixas på liknande halvkomplicerade sätt som jag beskriver ovan.

Jag har förresten bestämt mig för att köpa detta skruvstäd av Biltema: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvs ... 000028470/

Jag måste ha ett (till), det går inte att utföra pseudoprecisionsjobb annars men med det tror jag faktiskt jag kan få till min rundstavstrissa.

Men vi är tyvärr i ett lite annat läge nu (med min mässingstrissa), plötsligt skall inte själva skivtallriken remdrivas utan en rundstavstrissa under den.

Först, alla vet att LP-hålet är 7mm.

Hur får jag då både fast trissan och skivtallriken i samma 2mm axel?

Jag kan tänka mig att försänka en 7mm "bult" i rundstavstrissan men då blir det ju ett stort hål där som jag på nåt sätt måste fylla igen så att det passar motoraxeln (2mm).

Så hur ska jag då göra?

En desperat tanke är såhär:
Jag försänker en 7mm bult underifrån så att typ 10mm blir kvar av rundstavsgodset, sen försänker jag även ovanifrån säg 5mm för muttern då sitter bulten ordentligt fast i 5mm rundstavsgods och "allt" är platt. Sen (eller före, hur det nu blir) försänker jag arean utanför bulthuvudet så att en mindre rundstav om säg 33mm får plats innanför rundstavsgodset som är 43mm (då har jag typiskt 5mm kvar till respektive kant). I denna mindre rundstavsbit slår jag i två M3 islagsmuttrar som jag drar fast den med i rundstavsgodset (M3 ovanifrån och försänkta). Nu måste bara motoraxeln fixeras rakt i denna mindre rundstavsbit men det kan göras på samma sätt som jag beskriver ovan.

Vad tror Ni om det?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E85 »

Tycker det låter lite onödigt avancerat. Kan du inte limma en del grejer för att slippa all småskruv?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Du har helt rätt.

Istället för islagsmuttrarna kan jag ju faktiskt limma den delen.

MEN jag har ett problem, M7-bulten som ska centrera LP kommer behöva minst 5mm för mutter och minst 5mm för skruvhuvudet och på detta behöver nog rundstavsgodset ändå vara minst 3mm, totalt bygger detta då 13mm.

Den mindre rundstaven behöver sedan kunna borras 5mm radiellt, säg 2,5mm gods på varje sida, då bygger den ytterligare 10mm.

Under skivtallriken har jag då en trissa som är hela 23mm.

Såsom jag har monterat mina motorer så börjar motoraxeln ungefär i höjd med plywood-skivan.

23mm trissa på den och ytterligare 10mm skivtallrik bygger 33mm från plyfan.

Och jag kommer då ha ett glapp mellan plyfan och skivtallriken på hela 23mm.

Det blir inte så snyggt.

Så jag har återigen börjat fundera på att köra min 43mm rundstav som motor-trissa och dra remmen runt själva skivtallriken för då kommer skivtallriken ligga nära plyfan.

Dock blir det ännu svårare att borra ett långt (15cm) radiellt hål på5mm i skivtallriken för att kunna fästa den på motoraxeln, med mina resurser kan jag inte ens det ty Biltemas borrstativ tar inte ens en 30cm bred skivtallrik.

Kanske jag då i stället skulle köra på med den första varianten ovan och försänka motorn så att den kommer lite längre ner.

Men de tre motorerna är ju pelare i min konstruktion, så det går inte.

Som det ser ut nu får nog skivtallriken husera 23mm upp i luften, ser inte hur jag ska komma ifrån det.

Slutligen tackar jag för din kommentar, en av de få som inte bara dissar mitt icke-topnotch projekt :)

MVH/Roger
PS
Slår mig nu en ganska rolig sak, skivtallriken behöver aldrig fästas i motoraxeln, motoraxeln är ju ändå bara tänkt som ett lager så varför inte bara borra för axeldiametern (2mm, eller varför inte 1,9mm?) såpass grunt att trissan bara vilar på axeln, sen får den dra runt axeln om den vill men den kan lika gärna få slira, ju :) Plötsligt vart allt väldigt enkelt :D Frågan är nu bara om jag kan låta en 300mm skivtallrik vila på en 43mm trissa med nån slags balans?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

En kort stund efter att jag skrev ovanstående slår det mig nåt ännu roligare.

Jag nyttjar 43mm rundstav som motor-trissa, drar en rem runt själva skivtallriken och borrar ett lagom grunt (typ 5mm) 1,9mm-hål i absoluta mitten av skivtallriken sen trycker jag bara på den på motoraxeln.

Svårigheter jag då har kvar är dels att fästa drivtrissan i motoraxeln ordentligt (plan finns, se ovan) sen måste jag lära mig att borra rakt (i både motortrissan och i skivtallriken).

Jag tror dock att det radiella borrandet i motortrissan inte är så kritiskt map rakhet, men de båda hålen för axlarna är det, de behöver dessutom borras så nära centrum det går.

Kommer nu på att skivtallriken måste vara 13+5=18mm (13 för M7-bulten, 5 för 2mm-axeln), så tyvärr kan jag inte låta LArDa skära ut den åt mig ty 10mm är max han klarar, samtidigt kan man ju limma ihop 2st och får då 20mm, får skicka upp en skiva till till honom (den skivan ska då inte genomborras av 7mm utan bara ha ett grunt hål på 1,9mm).

Om man kunde komma ner till strax under 10mm för byggningen hos M7-bult+mutter+3mm gods då kan jag fästa och försänka denna bult i ena skivan och bara göra ett grunt 1,9mm hål i andra skivan, kan kanske gå.

Jag får fundera vidare.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag studerat min tonarmsupphängning modell fiskelina i några veckor.

Efter att ha mätt upp cirkelbågens obefintlighet vid hårt spänd fiskelina den första dagen så lät jag nästan ofrivilligt arrangemanget stå några veckor, plötsligt en dag så såg jag att tonarmen/plåten sjunkit ganska rejält (Ni kan se det på bilden om Ni jämför med strecket som är märkt C och där tonarmen nu huserar), efter att jag upptäckt denna sänkning i höjd (och därmed ökning i nåltryck) så gjorde jag ett nytt streck längst till vänster på klossen, sen har jag gått och väntat på mer sänkning och jag noterade noga att blyertsen "rörde" vid plåten så eventuell ytterligare sänkning/töjning skulle innebära lite fura mellan plåten och strecket, jag studerade detta under flera veckor men så typ igår så kunde jag skymta fura mellan strecket och plåten dvs fiskelinan hade tänjt sig ytterligare, det verkar således inte gå att nyttja ren fiskelina för att nåltrycket ökar med tiden.

Jag funderar nu på att skaffa nån slags nylonomspunnen wire istället.

Nån som har en aning vart man kan få tag i det (<1mm)?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lillhannus
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 november 2011, 18:54:05
Ort: Helsingfors

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Lillhannus »

Nu är jag inte fullt påläst angående vad för sorts fiskelina du har använt men det finns flätade fiskelinor som inte skall vara så elastiska.

Sen ifall det får vara annat material än fiskelina så finns ju instrumentsträngar (fiol t.ex) i olika grovlekar och material
Jugge
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Jugge »

Sportfiskebutiker brukar ha kevlartråd. Stark, stum och tunn. Borde fungera.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ni har ju för skjutsingen helt rätt!

Den sista tiden jag fiskade regelbundet, typ 10 år sedan, så nyttjade jag en fiskelina som då hette Fireline, det var nåt kevlar-aktigt med den egenskapen att den dels var helt stum dels minst en faktor två tunnare än vanlig 0,30mm nylonlina som jag då använde, detta fick två konsekvenser, först och främst kunde man kasta mycket längre med den och den andra bra egenskapen var om man fick bottennapp i typ tång så kunde man alltid dra loss draget (med nylonlina så tänjdes den och blev svagare och svagare tills den oftast gick av och draget var förlorat).

Nästa anhalt blir således Strömwalls fiske på Olskroken här i Göteborg, jag ska då även köpa mig lite små blykulor för mete, dessa ska jag klämma fast på fiskelinan under tonarmen så att den alltid hamnar på rätt ställe oavsett hur långt upp man reser tonarmen.

Det lustiga är att jag har ändå tänkt åka till just Strömwalls ett tag ty jag håller på och bygger mig en ny fiskeväska (min ordinarie befinner sig på annan ort), jag saknar ett drag (Toby BGL 20g) som inte Elge fiske hade och jag har tänkt köpa en draglåda till och kanske några spinnare.

Nu uppstår alltså fler incitament för att åka dit :)

Undrar förresten hur grov Fireline det finns, knuten måste ju få en diameter som är en bra bit större än hålet (1mm).

Jag vill minnas att jag hade 0,18mm på min Fireline.

Tack för era underbara tips!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Igår försökte jag förresten måtta upp mitten i en av dom 16mm långa 43mm breda trissorna av rundstav.

Det sket sig fullständigt, man kunde med synen se at korset inte ens var i närheten av mitten.

Jag gjorde alltså som så att jag tog min stållinjal, måttade in så nära 43mm jag kunde, drog ett streck, roterade lite på trissan och gjorde samma sak.

Detta funkar alltså inte om man vill borra i mitten av en rundstav.

Som tur är har jag beställt verktyg för detta som jag tror MadModder tipsade mig om, dessa verktyg får jag eventuellt i morgon.

Verktygen är alltså av två typer, dels kan man borra centrerat radiell, dels kan man borra centrerat axiellt.

Synd att inte trissorna kan vara rektangulära för då krävs bara två diagonaler :)

MVH/Roger
PS
När jag får dom här verktygen kommer jag börja med ett litet experiment, ena rundstavstrissan borras centrerat med 2mm (helst 1,9mm men det har jag inte och det gör som sagt inget om det slirar lite) och 6mm djupt (7mm lång axel), sen monterar jag på den nyfunna mässingstrissan på motor-axeln, därefter monterar jag liten plåtbit på rundstavstrissan som ska passera genom en läs-gaffel (som jag köpt på mig bara för att jag aldrig hållit i nån :) ) varvid jag matar läs-gaffeln på nåt sätt så att jag får ut en puls per varv som jag kopplar till oscilloskopet för att mäta upp faktisk rpm.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Min trevliga kontakt som kan laserskära bl.a plywood har idag talat om för mig att han skurit ut en 10mm tjock skivtallrik med ett 7mm hål i mitten.

Nu är det dock såhär att jag behöver en till skivtallrik, anledningen till att jag behöver det är att centrumhålet måste vara lika med motorns axel dvs 2mm samtidigt som den skivtallrik som är klar är på 7mm i centrum.

Så jag har precis bett honom skära till en till skivtallrik, denna ska ha ett hål i mitten på endast 2mm.

Optimalt sett skulle detta hål inte vara försänkt mer än 6mm (motoraxeln är på 7mm) men med laser kan man knappast försänka hål så jag har bett honom "borra" 2mm rätt igenom.

Sen är tanken att jag pluggar 2mm-hålet från andra sidan så att det bara blir 6mm djupt nerifrån, pluggning kan eventuellt ske genom att man limmar dit en 2mm grov pianotråd (eller MIG-tråd, som jag precis lärt mig finns).

Mot denna pianotråd kommer sedan motoraxeln ligga, det spelar dock ingen roll om det slirar eller inte för det viktiga är att hålet blir "spikrakt" ty det är det lagret tallriken ska vila på.

Jag är själv skeptisk till att ha en så klen lager/motor-axel som 2mm att vila på men så länge man inte lägger all sin tyngd på skivtallriken borde det gå.

Den första skivtallriken behöver smärre modifikationer, skivtallriken är bara 10mm grov, i den är tanken att jag ska montera en 7mm bult för att kunna centrera LP-skivorna, bulten måste dock fästas på nåt sätt, ovanifrån måste jag försänka för muttern (hoppas muttrar mindre än 3mm finns) så att LP-skivorna kan ligga plant, underifrån måste jag försänka för bulthuvudet så att det blir plant även där, summa summarum blir att bulthuvud+mutter inte får överstiga 8mm (då blir det 2mm gods kvar).

Sen ska den första tallriken limmas ihop med den andra tallriken som ger en tallrik på 20mm där man har en LP-centrerande pigg/bult på 7mm uppåt och ett försänkt 2mm-hål på 6mm underifrån för skivtallrikslagret/motorn.

Kanske man faktiskt bara kan stoppa i en lämplig bit 2mm-pianotråd, smålimma den och låta den gå emot bulten ovanför, då kommer ju inte pianotråden nånstans och inga limfogar betyder nåt.

Kan man inte få tag i en pianotråd på 2mm kan man alltid kassera nån motor och såga av dess axel :)

MVH/Roger
PS
Vänta nu, bara pianotråden har rätt längd så behövs det ju inget lim :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Min laser-kontakt har nu konstruerat en skivtallrik som består av två limmade 10mm specialplyfa, ena skivan har ett hål på 7mm den andra ett hål på 2mm.

Det roliga är egentligen att han gick händelserna i förväg och bara limmade ihop dom.

När jag fick höra det satte jag hjärtat i halsgropen men strax därefter kom jag på att det faktiskt är ett genialt drag med avseende på enkelhet, jag behöver nu inte försänka alls utan kan limma dit en M7 gängstång i den övre skivan och kontaktlimma (fjädrande fixering) dit ett knäckt 2mm HSS-borr i den undre skivan.

Om man först kletar på lite epoxy på kortändan och nedre gängorna av M7 och sen för ner den i 7mm-tallriken så borde det fästa tillräckligt bra för att kunna lyfta upp hela skivtallrikens tyngd.

Underifrån för man nämligen in en minst 4mm lång bit av ett 2mm HSS-borr och kontaktlimmar bara, eftersom den nyttjbara delen av motoraxeln är 6mm (e.g 7mm) så kommer skivtallriken vila på M7+HSS+motoraxel.

Nu är bara frågan lite vad skivtallriken väger, en gissning är 1kg.

Vilket tydligen inte är så bra att belasta en motor axiellt med...

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Jonaz »

Såg denna härom dagen, och tänkte på denna tråd.

Tyckter denna är läcker.
_20170206_214239.JPG
http://www.royharpaz.com/single-post/20 ... ord-player
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Därför driver du den via en rem. Vad gäller upphängning får du nu se upp. Du har till stor del bäddat för en väldigt wobblig skivtallrik och hur du ska hänga upp den/lagra upp den kan bli en övermäktig uppgift för dig, framför allt om du ska ha den snurra utan friktion eller skapa massa biljud och elände som skivlyssnande en plågsam manöver.

I det här läget vore det nog att rekommendera dig att läsa på. :idea:
Skriv svar