Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men du kan väl spänna upp remmen väl?!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Med ett hjul, menar du?

Tacksam för tips vart jag skall få tag i ett sånt i så fall :)

Annars har jag precis mätt lite på motortrissan och dess diameter är 4,6mm samtidigt som bredden är 2,0mm.

Det finns lite gods kvar till skruven men jag känner inte för att svarva ner 4,4mm gods så att jag skall kunna köra 2,4mm-rem.

Gjorde annars precis slag i saken och förtente istället trissan.

Blev asbra men aningen ojämt.

Jag försökte slipa ner ojämnheterna genom att "svarva" den förtenta trissan mha nålfil+motor, jag visste ju sen förut att detta inte tar så bra samtidigt som jag kände att Dremel-klinga lätt tar för bra.

Fick lagt lite mycket tenn vid positionen för skruven så jag handslipade lite extra där men fick det aldrig riktigt runt.

Rätt schysst video ändå om jag får säga det själv (+3:00/2:57=+1,7%):

MVH/Roger
PS
Nu kan jag dra igång inspelningar, jag behöver bara byta rör i ena RIAA't, på tok för låg nivå där.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Här är en kort video-snutt på hur jag misslyckats med att få trissan rund.



MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Med ett hjul, menar du?.
Du har väl givetvis satt motorn i ett fäste så du kan skjuva motorn lite för att ta upp slack i remmen. Det borde varit en baggis. Om du fäster motorn med, säg tre skruvar kan du vrida motorfästet runt ena av dessa och drar fast med de andra två.
I det ögonblick du började ditt projekt visste du inte vad du skulle ha för rem och vilka längder som fanns och torde ha haft möjlighet att justera.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, så lätt är det inte för mig.

Motorn kommer med enbart två skruvhål, dessa är visserligen inga hål utan mer likt slitsar men dom är väldigt korta så bara små justeringar hade kunnat göras på ditt sätt, MEN det hade faktiskt gått att göra på det sättet du beskriver, nåt att tänka på till MkII :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

+12%:
-5%:
+1,7%:

Sista videon är alltså den som nu gäller.

Jag vill tacka alla inblandade för att Ni hjälpt mig komma såhär långt, jag hade aldrig lyckats utan Er!

Nu har jag egentligen bara en sak kvar som jag vill fila på och det är hastigheten, iom att den just är för hög så underlättas kalibrering ty då kan jag bara försiktigt slipa ner trissan ytterligare sen är jag hemma :)

Slutligen kommer jag krympa på krympslangen som sitter löst på axeln hos den lagrande skivtallriksmotorn mha nån grannes hårtork, om nu det går dvs.

Sen ska jag spela in mina 200 LP-skivor :)

MVH/Roger
PS
En grej till har jag problem med men jag tar inte det så allvarligt dvs jord-surr (50Hz ingår men upp till säkert ett par kHz finns med). Jag tar det inte så allvarligt för hela grejen med skivspelare är egentligen ett enda långt accepterande av brus, rasp och hack så om ljudet innehåller lite jord-surr också, vad gör det? Dock är jag konfunderad över varför jag får så mycket jord-surr samtidigt som pickup-kabeln inte är solitt skärmad hela vägen men den har en global skärm som används större delen av vägen (lite öppen vid pickup och lite öppen vid RCA på chassit). Jag har testat mina mono rör-RIAA med 47k direkt på ingången och inget jord-surr finns (bara måttlig 50Hz pga AC-glöd) så jord-surr:problemet är knepigt, eventuell skulle jag haft partvinnat med separata skärmar (vilket jag också letade efter) istället.
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 januari 2018, 15:26:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SM7CZR
Inlägg: 2217
Blev medlem: 14 februari 2011, 22:45:08
Ort: Lund

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SM7CZR »

Hur svårt kan det vara att kortsluta signalen till jord vid pickupen för att utesluta alt. ringa in brumproblemet?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är mitt nästa steg :)

Dock kommer jag ta även detta i steg, jag kommer börja med att dra ur RCA-kontakterna ur skivspelar-kontakterna (har ju till skillnad från dom flesta skivspelare RCA-kontakter på dess chassi), sen kommer jag kortsluta RCA-kontakterna som löper till de båda RIAA mha ett par RCA kortslutningsbyglar som jag fick ihop med en MC-pickup för länge sedan, RCA-byglarna är mycket käcka för sån här felsökning även om jag måste könsbyta dom (vilket jag kan).

Då utgör alltså själva kablaget in till RIAA ett par (kortslutna) antenner, det skulle nämligen inte förvåna mig om detta epa-kablage modell Kjell läcker som ett såll, hade ju liksom samma problem med min gitarrförstärkare trots att kabeln såg proffsig ut.

Att gå in på själva pickupen och kortsluta tycker jag känns svårt mycket för att jag är skakig samtidigt som jag inte har nåt gripklo-kablage modell mini men eventuellt måste jag göra detta för att få full klarhet.

Jag tror dock att du håller med mig om att det är bra att vara systematisk och metodisk, i dagsläget vet jag alltså att jag har problem med högra RIAA't för vänstra RIAA't bara brusar medans högra RIAA't brummar rätt kraftigt typ 50Hz när jag terminerar båda ingångarna med 47k, kastar jag om utsignalerna så flyttas felet dvs problemet sitter i högra RIAA't, detta är dock förmodligen inte relevant för diskussionen för jag har lika mycket jord-surr och lika karaktär hos jord-surr på båda kanalerna som numera tom ger samma nivå både vad gäller musik och jord-surr, här är det alltså stereo samtidigt som brummet är skumt för varför så klar "stereo-bild" samtidigt som det "terminerade" brummet är asymmetriskt?

Det här förstår inte jag men hitintills har jag varit mycket metodisk och jag tycker mig ha klart för mig att att de egentliga problemen antingen sitter i kablaget eller i skivspelaren, eventuellt i både och.

MVH/Roger
PS
Det finns faktiskt en till aspekt med det här, AC-glödmatad rörförstärkare brummar/surrar mer om den drivs av hög impedans, jag mätte dock min MM till 700 Ohm igår så det är ingen hög resistans (lite lustigt att 47k//150pF som lastimpedans är standard).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar två videos:

Terminerad RIAA-kabel:

Surr vs musik:

Båda har haft samma inställning på volymkontrollen, däremot kan avståndet kamera-högtalare vara något olika mellan videosarna.

"Terminerad RIAA-kabel" innebär alltså att den kabel som går från skivspelaren till RIAA är kortsluten i den änden som skall stoppas in i skivspelaren, jag har valt detta test för att ta reda på ifall kablarna i sig bidrog till surret, det gjorde dom inte kan jag meddela, mer eller mindre båda kanalerna ger bara brus ut vid detta testet (undantaget höger kanal som ger lite seriös 50Hz-brum också vilket nog är det enda som hörs på videon).

"Surr vs musik" visar på hur kass SNR jag har ty surret är nästan lika högt som musiken :D

Efter dessa tester står det klart att större delen av felet inte sitter i någon av mina rör-RIAA, felet sitter på nåt sätt inuti skivspelaren och det enda jag som amatör kan tänka mig är att det är för lite skärmning av kablarna helt enkelt, för mycket, om än väldigt lite, blottande av ledare med andra ord.

Jag funderar nu på att sno lite antennkoax-skärm och skärma bättre kring RCA-utgångarna, det är samtidigt inte speciellt dåligt skärmat där men tydligen tillräckligt dåligt, eller?

MVH/Roger
PS
Nu känner jag för att terminera med 2X700 Ohm för jag tror nästan inte på att kabeldragningen inuti skivspelaren är så dålig.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Har Du bild på tonarmskablaget och anslutningar pickup rca....
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Dessa bilder förklarar arrangemanget ganska bra.

Lite dålig zoom på RCA bara men man ser att grå kommer ner längst upp till vänster och gör ett helt varv runt tonarmsmotorn (ej använd annat än som fundament, kablar sparade för om jag skulle misslyckas helt med min skivspelare så kan jag i alla fall nyttja motorerna till nåt annat men bara ifall jag inte klipper av tamparna) där man också ser att skärmen till jordskruven (längst till vänster) är onödigt kort så att ledarna in på RCA är onödigt långa.

Kan detta verkligen vara problemet?

MVH/Roger
PS
Fast å andra sidan är tamparna "nödvändigtvis" nästan lika nakna borta vid pickupen också, detta är tom brukligt vad gäller skivspelare så varför skulle min RCA-koppling vara så avgörande?

Eftersom min pickup-kabel bara har global, och inte parseparat, skärm så går det inte utan trick att skärma kanalerna fullständigt hur man än gör, jag kan dock tänka mig att jag nyttjar nån koax-skärm och skärmar så tätt inpå RCA jag kan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Vad har Du för pickup, hur ser anslutning ut, på en del är jord och skärm sammankopplade
Vad är det för tonarmskabel, är ledarna vridna parvis
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

hsd skrev:Vad har Du för pickup, hur ser anslutning ut, på en del är jord och skärm sammankopplade
Vad är det för tonarmskabel, är ledarna vridna parvis
Det står absolut ingenting på den men det är en MM för annars skulle jag inte ha så hög utsignal antar jag, tonarmskabeln är köpt från ELFA enligt .

Ville ha partvinnat med separata skärmar men fick till slut nöja mig med denna som bara har global skärm och utan parvinning.

MVH/Roger
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Mät upp att Du har kontakt med pickup från rca och kolla jordstiften ,
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu gjorde jag ett till skojigt test, jag mätte ju upp min MM-pickups resistans till 700 Ohm, nu har jag kopplat in två termineringar på 700 Ohm ytterst på RIAA-kablaget och spelat in en ny video med volymen ungefär på samma position och kameran ganska precis på samma position.

Resultat: helt okej och mycket lågt jord-surr enligt:

Slutsats, problemet sitter i skivspelaren.

MVH/Roger
PS
Intressant att notera är att med 680Ohm så jord-surrar båda kanalerna lika mycket på alla frekvenser (speciellt <100Hz).
Skriv svar