Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag trimmat lite, jag fick för mig att tonarmskabeln tvingade tonarmen utåt radiellt om än väldigt lite, så jag fixerade den mha ett långt lödöra så att kraften utåt pga kabeln, om det fanns nån, skulle minskas.

Blev bättre :)

Men inte tillräckligt bra, nu har jag hittat en inställning som funkar men det är med väldigt nöd och näppe, speciellt får jag ta till ganska mycket toe-in ihop med högt nåltryck men det tycks funka :)

Spelade precis igenom nästa testskiva (Factory) vilket lyckades göras från hela början till slut.

Skivspelaren brukar ju hänga sig på typ sista låten av nån skum anledning, eventuellt är anti-skating kraften där som störst samtidigt som den inte borde vara det för den borde vara riktad inåt längst in (skating boost. typ) ty då är tonaren på andra sidan "tonarmsupphängningslådans" (TUHL) normal.

Jag har som sagt en prototypmall över tonarmsupphängningen och den funkar som så att tonarmen egentligen inte ens kan befinna sig längs med normalen på TUHL utan minsta lilla offset och tonarmen kommer att gå dit, jag får tydliga sådana signaler från mina prototyper.

Ändå är det såhär att tonarmen faktiskt kan vila i TUHL's normal samtidigt som denna normal är riktad ungefär kring första spåret på skivan, dvs alldeles utanför och jag får radiellkraft utåt men då tror man att man skall få radiell kraft inåt på spår nummer två osv men det får jag inte, kraften är ALLTID utåt radiellt och jag begriper inte ett skit samtidigt som detta kallas anti-skating (fast i mitt fall tämligen okontrollerad sådan).

MVH/Roger
PS
Jag börjar tröttna på skriva på det här forumet, responsen är ju obefintlig!
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av FormerMazda »

Du har ju fått ofantligt mycket respons.
Men har du tagit den till dig? Det kan hända att man ledsnar på att hjälpa den som inte vill ha hjälp.

Eller vill du bara ha hurra-rop för dina egna upptäckter?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Janson1 »

Hej Roger, jag har läst en del av dina bravader och fascineras men jag tror du måste lyckas utan våran hjälp. Du vill komma på det själv och tar inga (sällan) genvägar via tips från andra. Till slut så har ju alla läsare/skrivare lärt sig detta och kommenterar mindre och mindre. Detta är nog ett naturligt förhållningssätt. Men Roger: Fortsätt att skriva och fota dina alster, bra och dåligt... Jag läser.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Antiskating?!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

FormerMazda skrev:Du har ju fått ofantligt mycket respons.
Men har du tagit den till dig? Det kan hända att man ledsnar på att hjälpa den som inte vill ha hjälp.

Eller vill du bara ha hurra-rop för dina egna upptäckter?
Jag är ledsen men jag var på dåligt humör igår av andra anledningar samtidigt som jag tror att alla människor både vill och behöver ha bekräftelse.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Antiskating?!
Det är mest lite skämtsamt sagt för jag råkar ofrivilligt ha anti-skating fast på tok för mycket vilket gör att jag måste nyttja toe-in på pickupen.

Jag får inte riktigt kläm på den biten men jag har nog raljerat om det ovan, sammanfattningsvis kan dock sägas att tonarmslådans normal ska idealt vara riktad kring mitten av skivan och befinner sig tonarmen på högra sidan ska man få en anti-skating kraft utåt, befinner sig tonarmen på vänstra sidan normalen så ska man få "skating boost" inåt men så sker inte av nån konstig anledning ty jag får ALLTID en utåtriktad kraft som tycks bli större ju längre in skivan spelas, jag har mixtrat lite med tonarmskabeln för den är lite styv och bänt den så att det ska bli krafter inåt, det har blivit bättre men inte helt bra för jag kan bara nästan spela en hel sida idag.

Tack soundbrigade för en kommentar i sak, det är sånt jag efterlyser.

MVH/Roger
PS
Jag har en prototyp av Aluminium som tydligt visar mig hur det ska fungera, denna prototyp innehåller dock varken pickup eller halvstyv tonarmskabel.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Janson1 skrev:Hej Roger, jag har läst en del av dina bravader och fascineras men jag tror du måste lyckas utan våran hjälp. Du vill komma på det själv och tar inga (sällan) genvägar via tips från andra. Till slut så har ju alla läsare/skrivare lärt sig detta och kommenterar mindre och mindre. Detta är nog ett naturligt förhållningssätt. Men Roger: Fortsätt att skriva och fota dina alster, bra och dåligt... Jag läser.
Hej Janson1!

Jag tar till mig av kritiken och inser att du har rätt.

Men att jag skulle sluta skriva på EF, var det någon som verkligen gick på den lätte? :D

Jag fiskade ju bara efter lite respons om än väntat negativ :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jobba på justerbar antiskating.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Svalander sa nåt bra till mig nyligen, förr hade man inte anti-skating...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men lägg 3hg nåltryck då .... :wink:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av tecno »

Svalander sa nåt bra
Och den gick du på :vissla: :vissla: :vissla:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Men lägg 3hg nåltryck då .... :wink:
Ja, faktiskt.

Med förra nålen hade jag inga problem, tålde förmodligen högre nåltryck vilket var tillräckligt för att stävja sid-krafterna.

Nålen gick sönder på ett rätt konstigt sätt, det var när jag bestämde mig för att såga av NTVF (obs, såga...) som jag på nåt sätt kom åt nålen (som jag hade kunna dragit ur :doh: ) och nålen tappade sin centrering dvs den kunde vippas åt endera hållet och var inte centrerad längre, jag provade då att kontaktlimma men det blev inte så bra, sen provade jag silikon och det blev bättre men ena kanalen försvann samtidigt som frekvensgången inte lär ha blivit sig lik :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag testat min skivspelare under några dar, jag måste få säga att den faktiskt är Good Enough!

Några egenheter:
1) Första låten vill inte riktigt spelas utan distorsion typ en cm in, därefter försvinner skumt nog distorsionen helt.
2) Sista låten vill inte alltid vara med för på nåt sätt är min "anti-skating" för kraftig där så att nålen vill inte riktigt gå vidare utan den stannar/backar i typ sista låten.

Däremellan låter faktiskt min skivspelare helt kanon!

Det är mycket roligt att konstatera detta, man njuter liksom av hela ens väsen :)

MVH/Roger
PS
Jag har nyttjat baksidan på min stroboskopskiva som bl.a behandlar vinkelfel utan framgång, skall jag vara riktigt ärlig så observerade jag ett pyttelitet vinkelfel utan att göra nåt åt det ty smältlimmat...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Man måste ju hålla liv i den här 90-sidiga tråden :D

Nu har jag nämligen för första gången i mitt liv spelat in en låt modell MP3 från min hemmabyggda skivspelare :)

Jag begränsade med avsikt låtens längd till ungefär hälften för det är allmänt känt att en låt är på typ 5MB samtidigt som detta fantastiska forum accepterar filer ända upp till 3MB's storlek.

Geekjoan får förlåta mig, men jag kommer nu nyttja 2,4MB av dyrbar serverutrymme men jag vill så gärna visa detta.

Det finns andra varainter som att jag laddar upp MP3-filerna till min hemsida men jag är i detta läget lite bekväm.

MVH/Roger
PS
Förmodligen kommer det komma MP3-inspelningar av Svalanders testskiva (inte hela utan bara den delen som har en 300Hz-ton) också, jag är nämligen nyfiken på siffror angående hastighetsavvikelse och svaj. Testskivan heter förresten "HiFi News Test-LP The Producer's Cut" men den kostar 420 spänn så det är tveksamt om jag kommer köpa den men det är kul att det finns sånt att få tag i.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av opampen »

Bra låt med Factory! En riktig nostalgitripp!
Skriv svar