Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant men överkurs :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

svanted skrev:finns det någon som inte har förstått att syftet med projektet är inte en fungerande skivspelare....
Var det det bästa du kunde komma på?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rogerk8 skrev:Eftersom jag redan varit lite busig ikväll så kan jag säga: jag skiter i vad du säger ;)
Jag störs inte av att du snoppar av mig. Du är en person med mycket integritet, som är vetgirig, vill själv och hellre än att skruva sönder något för att veta hur det fungerar, försöker få till med idéer som poppar upp i din skalle.
Det är jättebra i sig, och jag tror forumet, utom Teknikern :wink: , har vant sig vid din lite unika stil. men i det ögonblick du lämnar något som är jätteviktigt i sådana här sammanhang, nämligen att lära av sina misstag, eller det man på utrikiska kallar Trial and error, kommer man ingenstans.
Den som envisas med att baka bullar utan jäst gång på gång i nån sats enfaldig tro att det måste gå att få fina fluffiga bullar är bara dum i huvudet. Jag tror inte du är det och du visar med jämna mellanrum att du lärt dig läxan, men nu sitter du fast i den bildliga sibiriska ärke-lera som vägarna borta i öst förvandlas till på vårarna. Ta ett steg tillbaka, karl! :waving:
hsd
Inlägg: 2115
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Tror nog att Roger kommer fixa spelaren till slut, vägen dit kan dock vara krokig men Roger vågar i alla fall försöka sig fram med udda idéer
ToPNoTCH
Inlägg: 4872
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag är mest förundrad över att ni orkar försöka hjälpa.

Roger har ju tydligt deklarerat att han använder forumet som en logg för sina egna tankar.

Visst finns det några inlägg där han uttryckligen ber om hjälp, men eftersom dessa försök till hjälp oftast slutar i uttryck som "besservisser" och "överkurs" så är det en rökridå.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av farskost »

rogerk8 skrev:
svanted skrev:finns det någon som inte har förstått att syftet med projektet är inte en fungerande skivspelare....
Var det det bästa du kunde komma på?

MVH/Roger

Kan det vara så att resan är det egentliga målet? Skulle målet vara att lyssna på skivor är det lättaste och billigaste att gå till myrorna och köpa en begagnad spelare. Skulle målet vara att bygga en spelare bara för att kunna säga till vänner och bekanta att man byggt en spelare så är det lättaste att bygga en rak kopia på ett fungerande koncept, gärna med vitala delar köpta färdiga. Här tror jag mer att målet är att skapa något eget efter eget huvud, dvs, det är vägen till skivspelaren som är drivkraften och kanske inte skivspelaren i sig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

hsd skrev:Tror nog att Roger kommer fixa spelaren till slut, vägen dit kan dock vara krokig men Roger vågar i alla fall försöka sig fram med udda idéer
Stort tack för dom uppmuntrande orden!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

farskost skrev:
rogerk8 skrev:
svanted skrev:finns det någon som inte har förstått att syftet med projektet är inte en fungerande skivspelare....
Var det det bästa du kunde komma på?

MVH/Roger

Kan det vara så att resan är det egentliga målet? Skulle målet vara att lyssna på skivor är det lättaste och billigaste att gå till myrorna och köpa en begagnad spelare. Skulle målet vara att bygga en spelare bara för att kunna säga till vänner och bekanta att man byggt en spelare så är det lättaste att bygga en rak kopia på ett fungerande koncept, gärna med vitala delar köpta färdiga. Här tror jag mer att målet är att skapa något eget efter eget huvud, dvs, det är vägen till skivspelaren som är drivkraften och kanske inte skivspelaren i sig.
Jag ryser när jag läser detta för du är en av dom få som verkligen fattar vad jag håller på med!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Vill bara meddela att idag var jag förbi Tele-Hå och hoppades kunna plocka upp remmen men den hade inte kommit :(

Jag är dock väldigt säker på att den har kommit nästa måndag.

Jag väntar med spänning på att få testa den nya remmen fast jag är skeptisk till hur stor förbättring det blir, dock gillar jag som sagt att gå tillväga långsamt och metodiskt så först en ny rem, sedan ny motortrissa sedan (förmodligen) nytt lager (om man kan kalla det jag har för lager dvs :) ).

Det är kul med forskningsarbete :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag har jag hämtat ut remmen :)

Jag hade egentligen inte råd på min ordinarie veckopeng men tog ut extra pengar och löste ut den ändå, julklapp till mig :)

Denna kväll har börjat lite rörigt och jag är ganska slut i huvet efter att ha haft en väninna på besök i flera timmar så jag tror inte jag orkar ta itu med skivspelaren ikväll.

Vi får se.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ordinarie inspelning:

Svajkänsligare testinspelning:

Ordinarie inspelning tycker jag visar på ett mycket fint ljud.

Den svajkänsligare inspelningen kan Ni ju roa er med att kritisera.

Men jag kan med stolthet nu säga att detta är GOOD ENOUGH :whoho:

MVH/Roger
PS
Tack Josef för den mirakulöst fina remmen!
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av überfuzz »

Roger, testa att spela upp det med 0.75 uppspelningshastighet i youtube. Då låter det inte så illa faktiskt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32719
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Gick inte första spåret väldigt fort, eller hade, vem-det-nu-var-som-sjöng, snubblat och satt sig tvärs över mikrofonstativet??

En referens hade hjälpt - artist/låt ...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

überfuzz skrev:Roger, testa att spela upp det med 0.75 uppspelningshastighet i youtube. Då låter det inte så illa faktiskt.
Tack!

Intressant ide' annars för jag tycker själv att det går en aning för fort, stroboskopskivan säger samma sak.

Eftersom det är Eddie Murphy som sjunger tycker jag samtidigt att rösten låter för ljus vilket antingen beror på att han inte hade kommit in i målbrottet när han sjöng in skivan ELLER så går skivan såpass mycket för fort.

Än så länge kan jag dock inte börja spela in låtar för av nån konstig anledning så scratchas det emellanåt mellan spår allra ytters på skivan, jag hade faktiskt liknande problem med min Thorens och den tunga OM 20 Super (MC) jag då hade och lösningen då var helt enkelt en annan lättare pickup dvs OM40 (MM).

Detta scratchande tror jag beror på att LP är lite uppåtböjd längst ut (allra längst ut är den definitivt det) samtidigt som vinkeln mellan LP och tonarm är väldigt liten så att pickup-huset skrapar i LP speciellt om jag har för högt nåltryck.

Lösningen på detta kommer att bli att jag lyfter upp hela tonarmsfundamentet nån cm för att på så sätt få större vinkel pickup/LP, det är ganska mycket jobb med en sådan åtgärd men jag vill ju naturligtvis kunna spela in mina LP från början.

En dyr lösning vore eventuellt en ny pickup modell OM20 som har en annan typ av hus men jag vill inte lägga mer pengar på det här nu samtidigt som jag faktiskt upplever ett behagligt ljud från den pickup jag har även om jag inte riktigt vet vart den kommer ifrån, eventuellt en gammal Technics jag hade på 80-talet.

MVH/Roger
PS
Eftersom jag har hastighetsproblem samtidigt som jag har lagerproblem så är en vag tanke ny trissa med dito nytt lager MEN pga min synkronmotor måste jag då veta hur stor jag ska ha trissan dvs jag måste veta EXAKT hastighetsavvikelse här och nu. Frågan är hur jag tar reda på det. Stroboskopskivan talar ju egentligen bara om ifall hastigheten är exakt eller inte och åt vilket håll vektorn pekar men det räcker inte i mitt fall. Kanske blir till att nyttja läsgaffel till slut ändå :humm:

Ett alternativ är att man gör om båda trissorna, då har man koll för synkronmotorn går med exakt 250rpm. Fast då vill jag hellre att själva skivtallriken får vara den ena "trissan" och att man bara tillverkar motortrissan (40,0mm). Fast då står jag där med mitt kassa lager som dock numera inte verkar vara så skadligt för ljudet :)

Om jag orkar ikväll ska jag spela in hur min skivtallrik kan bli att oscillera ( :D ) om man t.ex släpper ner pickup:en för hårt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Gick inte första spåret väldigt fort, eller hade, vem-det-nu-var-som-sjöng, snubblat och satt sig tvärs över mikrofonstativet??

En referens hade hjälpt - artist/låt ...
Jo, det går helt klart för fort för det både hör och ser man mha strobo (pinnarna vandrar dock väldigt långsamt CW men vad det betyder map procentuell hastighetsavvikelse det förtäljer inte historien).

Observera dock att denna nya och fina Svalander-rem plötsligt har fått maskineriet att gå för fort!

Kommer Ni ihåg hur jag fick och införde tipset om att linda nåt lager eltejp runt motortrissan för att få upp hastigheten?

Med en riktig rem är det nu alltså precis tvärt om.

Artisten är f.ö Eddie Murphy, en skiva jag kände att jag kunde "offra".

MVH/Roger
PS
Tack soundbrigade för tipset med Svalander-rem!
Skriv svar