Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på hur jag eventuellt skulle kunna limma skivtallriken plant.

När jag nu mäter lite så är avståndet chassi-skivtallrik ungefär 10mm, genom att klippa U'n ur papp samt skarva med U'n av klenare papper så kan jag skapa en pappershöjd något lägre än vilohöjd (för jag vill fortfarande att trissan skall vara lagrad på motoraxeln) och genom att känna tiltet när man trycker på skivtallriken så vet man hur nära optimal höjd man är.

När jag ställt in optimal höjd så är det bara att lossa på skivtallriken (som trissan sitter mycket bra fast i, perfekt passform mao), applicera lite smältlim på axeln samt trycka på skivtallriken igen med all papp/papper som "vattenpass".

Det kommer bli lite tilt för att det måste det ty trissan skall lagras på motoraxelns spets och ingen annanstans, dvs jag måste känna lite tilt när jag limmar, dock hoppas jag att tiltet och därmed wobblandet blir mindre ty all papp/papper vägleder mig i vad som är plant.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har uppgraderat min skivspelare (KSP) något.

Gillade inte att tonarmshållaren var så låg att pickup:en hamnade under skivtallriksnivån så jag har nu sågat till en något högre hållare samt kletat lite trälim på och just nu håller en pappersklämma (svart) den på plats under torkningen.

Sen har jag skapat en jord-kabel av en extremt följsam och fin kabel jag köpt från ELFA för några år sedan, klämde på ett par 5mm gafflar (också de från ELFA) och har nu kopplat in kabeln.

Dock är de båda mono RIAA-stegen (KRA) inte riktigt testade än så det måste jag göra först.

Sen skall alltså deras signal gå, ihop med datorn, till mitt linjesteg (KLA) vars utgång sedan kommer väljas mellan två olika stereos där ena alltså nyttjar mina rörslutsteg av egen konstruktion (KPA) och andra mitt "plagierade" Williamson rörslutsteg (KWA), högtalarna (KLS) kommer dock vara av samma produktion (enbart brytfrekvens skiljer något).

Jag har räknat ut att jag behöver 3st RCA-kablage för att få igång detta.

Sen kan jag sitta och jämföra högtalare (främst).

MVH/Roger
PS
Nån som vet om det finns mini-dammvippor?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag håller på att starta upp min skivspelare.

Jag har gjort rent det gamla stiftet, byggt jordkablar av 0,2mm^2 följsam gummikabel där den ena går från skivspelaren (1,2m) och den andra går mellan mina mono rör-RIAA förstärkare, monterat en nåltryckskloss som jag tänkte skulle bli bra för att mäta nåltryck med ty skivtallriken är lite vinglig, dock visade det sig att klossen är för hög ty håltrycket är bara mätbart i höjd med LP-skivan, det är så min nåltrycksvariant fungerar.

Jag gjorde således misstaget att montera en nåltryckskloss som var i det närmaste lika hög som LP SAMTIDIGT som vågen bygger lite knappt 7mm.

Jag har gjort dessa observationer:
1) Tonarmsfundamentet är aningen för lågt dvs tonarmen kommer inte riktigt i vinkel och nederdelen av pickupen skrapar i skivan (nästan i alla fall).
2) Nåltrycksklossen är för kort (-30mm, typ) och för hög (+6mm) för nåltrycket kan bara pga min tonarmsupphängning mätas i höjd med LP (byter således 21X33 mot 21X27) en sådan kloss bör sedan ha ett hack på 13mm (för Ortofon-vågens bredd) detta för att nåltrycket är svårt att ställa in linjärt och det blir lätt skutt som knuffar av vågen (hacket håller vågen på plats), hacket kommer jag bygga av två strimlor 4mm plyfa (4mmX20mm).
3) Blyhaglet som skall se till så att tonarmen aldrig kan ramla ner under en viss höjd (typ halva) i tonarmshuset vill inte riktigt sitta på plats, en indirekt åtgärd för detta är att aldrig höja upp tonarmen så att den glider ner på fiskelinan men visst vore det bättre om jag fixerade den en gång för alla, lite hal verkar dock Fireline vara, eftersom tonarmen nu huserar allra högst i tonarmshuset för att kunna ge bästa möjliga vinkel tonarm/LP utan att den är speciellt bra så uppskattar jag att tonarmsfundamentet behöver minst 10mm till i höjd (kanske 20mm vore ännu bättre?)

Bifogar en bild på hur arrangemanget ser ut just nu.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag la jag på en LP, märkte då att höjdskillnaden nåltryckskloss-LP blev perfekt för vågen (diffar typ 6mm) :D

Jag fick problem med inkopplandet för jag missuppfattade hur Monacor-switchen fungerade (BÖRJAR med 3,5mm :doh: ) och i ren desperation kopplade jag ur 4vägs-switchen och skarvade kontakterna istället.

När pickupen vilar på nåltrycksklossen så ser man i förstoringsglas att stiftet är den enda delen av picupen som tar i klossen MEN när man sedan lyfter på pickupen på en LP kommer allt typ 6mm högre upp och då, vad jag kunde höra av min offerskiva (Good Vibrations med The Beach Boys), så skrapar underredet av pickupen i skivan dvs jag måste faktiskt lyfta tonarmshuset nån cm, siktar på 1,5cm för jag kan inte ha att pickupen släpar i skivan (även om det är precis).

Det enklaste sättet att lösa det här på är att skarva i en 15mm lång listbit av samma format som redan sitter där (21X33mm) för allt jag då behöver göra är att lossa på skivtallriken, nyttja ett par 2"4 som docka, skruva loss tonarmspelaren, skarva i 15mm av samma listtyp (fast nu med 5mm hål så att jag slipper skruva igenom den) underifrån, nyttja 15mm längre skruv, dra åt den skruven och vända tillbaks skivspelaren.

Jag får dock inte glömma att fixera tonarmen i tonarmsstödet med hjälp av hålet och en liten bit kopplingstråd innan jag vänder på skivspelaren.

MVH/Roger
PS
Mycket roligt att jag upptäckte att höjdskillnaden nåltryckskloss - LP faktiskt blir runt 6mm och därmed nära vågens höjd, detta för hur skulle jag egentligen kunnat trimma nåltrycksklossen med 6mm, asstarkt limmad (försökt bända loss den) på chassit som den är, hyvel då eller? :D

Jag har bestämt mig för att vänta till i morgon huruvida jag ska gå vidare med min ombyggnad eller inte, ikväll går gamla stereon som den ska och jag vill inte bryta strömmen i onödan, dessutom saknar jag inkoppling av ett par AC-väggvårtor (12VAC/20VA), detta kanske jag dock gör ikväll för det påverkar inget, RIAA:na kommer bara småglöda lite samtidigt som morgondagen, innan aktivering, då består i att koppla in Monacor-switchen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Försökte precis montera mina två Tufvassons AC-vårtor (12V/20VA) men det visade sig att dom var så feta att dom inte fick plats i ett ganska rigoröst förarbete vad gäller grenuttag (3st grenuttag fästa på hyllan) men hålparet längst ner är för nära golvet, måste flytta två grenuttag minst 2cm uppåt.

Teoretiskt kan mina mono rör-RIAA dela på en AC-vårta men det blir faktiskt inte så bra i praktiken.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Här ska Ni få se och höra nåt roligt :)



Jag har svaj i min skivspelare :D

Ett utrotningshotat ljud som jag tror har att göra med att jag använder vanlig gummisnodd från typ posten som drivrem samtidigt som eventuellt pickup:en belastar såpass att det blir svajigt.

För som Ni har sett så visade min stroboskopskiva att hastigheten hos tallriken är både exakt och tämligen jämn.

MVH/Roger
PS
Jag har även en hel del brum som jag tror beror på att mina rör-RIAA (KRA) går på AC-glöd, när man tar på jorden händer nämligen ingenting med brumet.
überfuzz
Inlägg: 790
Blev medlem: 8 december 2009, 19:46:27
Ort: Uppsala

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av überfuzz »

Oj Roger... Det låter som när jag utan tillåtelse lekte med föräldrarnas skivspelare som barn. :D

Hur långt har du kommit i ditt felsökande? :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror gummisnodden gör svajet för den orkar nog inte med att hålla emot när skivtallriken wobblar (något bara, dock).

Men jag testade med stroboskopskivan i förrgår och mönstret vandrade långsamt moturs, dvs den går aningen för sakta.

Detta är emellertid knepigt för i en av mina tidigare videos kan man se att hastigheten är tämligen stabil men med ett litet svaj.

Svajet är således troligtvis gummisnodden, den långsamma hastigheten vet jag inte vad det är.

Jag har lite lagt ner det här roliga projektet och tänker kanske börja om men det kan tänkas att jag provar med tandtråd härnäst, det lär ju inte vara optimalt med postens gummisnodd :D

MVH/Roger
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av zealotry »

Du har säkert skrivit det men jag kommer inte ihåg. Hur regleras hastigheten?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Den regleras inte alls kan man nästan säga för jag nyttjar en synkronmotor med mekanisk nedväxling.

Med andra ord går motorn synkront med nätfrekvensen (250 rpm, tror jag) samtidigt som jag har ett noga bestämt diameterförhållande hos trissorna.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Jag tror också det är gummisnodden. Det svajar ju inte synkront med skivans varv, utan det går neråt ett par varv, för att sen öka på igen. Det är nog så att snodden blir spändare och spändare, så att motorn får dra mer snodd än beräknat. Och när det blir för mycket så SWOPP! drar det till och tallriken får ny skjuts, och så börjar det om. Vad tror du om det? :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Jag tror också det är gummisnodden. Det svajar ju inte synkront med skivans varv, utan det går neråt ett par varv, för att sen öka på igen. Det är nog så att snodden blir spändare och spändare, så att motorn får dra mer snodd än beräknat. Och när det blir för mycket så SWOPP! drar det till och tallriken får ny skjuts, och så börjar det om. Vad tror du om det? :D
Jag är inte riktigt med på vad du säger men att snodden skulle vara ett stort problem, det känner jag också.

Så jag tänker först byta till tandtråd nån dag här snart så jag får testat det också, jag tycker det är en skojig variant.

Sen kan det bli som så att jag gör som E Kafeman tipsade om tidigare i tråden dvs björntråd doppad i textillim.

Därefter kan det bli en polyuretan-rem som man alltså kan smälta ihop till godtycklig längd.

Slutligen kan det bli en riktig rem för en vän tipsade mig om att det finns nån i Kållered som gör remmar.

Men först ut, tandtråd :D

MVH/Roger
PS
Det finns också en svagt gummisnoddsliknande tygomspunnen tråd som jag faktiskt sett användas på HiFi-mässa med en knut som far runt, jag tror att det är nåt som en tygaffär kan ha, nåt slags cirkulärt resår alltså.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Jepp, tygaffärer har sånt. Resårsnodd heter det nog.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Resårsnodd, alltså?

Mycket intressant, tror nu jag skall testa det först.

Vad tror du om resultatet om du får spekulera lite?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av tecno »

Varför leka med nåt flexibelt som drivrem?
Skriv svar