Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

hsd skrev:Bild
Du kom före mig, tack för ditt schema men jag förstår inte, för det första, är signalerna korsade?

Det var INTE vad som stod på min referens (MC 20 Super), samtidigt hade jag väl inte fått ut nån signal alls om jag "korsat" fel?

MVH/Roger
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Du kan hitta pickup med nål hos josef billigare

Detta schema är till en stanton, har inte koll på Din pickup- det var bara ett exempel ,jordningen kan ställa till det

Ser att det finns en tonarmslift på Tradera
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fått ett diy-skivspelarprojekt på halsen. Det är en gammal fin svensk inertia där tyvärr någon upphängning till tonarmen är tjosanhejsangoodbye. Antingen låta svarav upp ett rör (vi tror det är ett rör) i alu eller ersätta någon att fixa en ny detalj i en 3D-skrivare.
IMG_4714.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Du får väl demontera / dissekera armen , kan vara någon plastdetalj som gett sig
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en tråd på HF också att följa där en kille byggt upp en ny tonarm på sin maskin:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ichpage=18 (Halvvägs ner på den här sidan).


Jag får fundera ut vad som är paj. Tror knappt det finns så mycket info på nätet dock.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror nu att jag korskopplat pickup:en.

Jag har alltså en Matshushita (Technics) EPC-P33.

Det är lite lustigt att pickupen mäter rätt statiskt men då får man inte glömma förstärkeriet som SE-jordar grejerna dvs om det är som jag tror så går ena spolens positiva tamp direkt till ingången på förstärkeriet men spolens negativa tamp går via den andra kanalens negativa tamp och då hålls dom inte ihop utan speciellt vid förstärkeriet blir det intressant för det skapas en stor jordslinga då signalen egentligen jordas efter RIAA dvs i KLA/försteget som driver PA och som är ett SE stereo-steg.

Så signalen från ena kanalens spole går R_spole(+)->RIAA_R(+)->IN_47k->GND->RIAA_L(-)->R_spole(-).

Jag har alltså fått en extra väg för signalen att gå, den via GND och RIAA_L(-).

Vägen IN_47k->GND->RIAA_L(-)->R_spole(-) är alltså den onödiga vägen men man ser att för att signalen skall kunna gå via GND och hamna i samma RIAA så måste den gå enda ner till dit den är gemensam för kanalerna dvs tom efter RIAA-förstärkarna och alltså ända nere vid KLA (linjeförstärkaren), detta är dock inte riktigt sant för båda RIAA är jordade med varandra men slingan är ändå ganska lång.

Vad jag tror händer i det här fallet är att en stor jordslinga skapas och störfält från RIAA självt inducerar brum i denna slinga (EI-kärnor...).

Fast jag vet nog inte vad jag pratar om :)

MVH/Roger
PS
Korrekt signalväg skall vara IN_47k->R_spole(-) där kabeln sen är guardad till GND bara. Provade annars att ta bort allt vad skärmning innebär (RIAA är ju mono och för att kunna guarda ordentligt gäller det att skärm-tåten är kopplad till båda enheterna) men det hjälpte inte alls.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Oj, jag hänger inte med....
Prova en annan spelare på Dina riia-steg
Mät sedan på Dina rca-kontakter om Du har kontakt med pickupen och om Du har kontakt mellan kanalerna
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Inte konstigt att du inte hängde med, jag hängde inte med själv en gång :)

Tack för att du svarar, dock!

MVH/Roger
PS
Jag har kontaktat Josef vad beträffar inkopplingen av pickupen för jag hittar inte det på nätet men det beror nog mest på att jag är en datadyslektiker, som en god van sa :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär tror jag det ser ut.

MVH/Roger
PS
Jag silikon-limmade nålen igår, idag funkar den inte alls bara lite distande signal i vänster kanal :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det var ingen korskoppling, pickupen är riktigt inkopplad.

På Josef's rekomendation har jag dock nu gjort följande mätningar (observera att han INTE rekommenderar att man mäter pickupspolarnas resistans med en Ohmmeter men det har jag struntat i även om jag, när jag gjorde det, inte visste om faran).

Jag har mätt.
1) Höger RCA-pinne till röd (R)
2) Höger RCA-hylsa till grön (RG)
3) Vänster RCA-pinne till blå (L, ska egentligen vara vit)
4) Vänster RCA-hylsa till gul (LG, ska egentligen vara blå)

Samtliga sträckor mäter 0 Ohm.

5) Höger RCA-pinne till Höger RCA-hylsa: 600 Ohm
6) Vänster RCA-pinne till Vänster RCA-hylsa: 600 Ohm
7) Höger RCA-pinne till Vänster RCA-pinne: OL
8. Höger RCA-hylsa till Vänster RCA-hylsa: OL

Det finns ingetsomhelst fel i det här, det är dessutom verifierat att MC20 Super skall kopplas EXAKT som Matshushita EPC-P33 vilket är den pickup jag kör (att jag vet att det är riktigt kopplat kommer av att det faktiskt är tryckt på pickuperna).

När jag sedan till slut kortslöt pickupingångarna och brummet försvann så pekar det på att kabeln och förstärkeriet är okej men att pickupen faktiskt kan vara trasig på nåt mycket skumt sätt, kablaget är även verifierat mha likadan kabel, lika längd och 700 Ohm-terminerad som alltså också gav noll brum.

Fast jag har nyligen märkt en skum sak med förstärkeriet, drar man ur skivspelarens båda RCA så brummar vänster kanal mycket mer än höger, observera dock att när skivspelaren är inkopplad så är brummet symmetriskt med kanalerna, jag tycker mig också uppleva nån slags tidskonstant på nån sekund innan brummet byggs upp från det att man jackat ur skivspelaren, detta är mycket skumt för båda kanalerna borde jord-surra lika mycket om man drar ur kontakterna ur skivspelaren.

Det kan alltså vara nåt fel med färstärkeriet trots allt (även om jag musikmässigt har ganska bra balans mellan kanalerna).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu märker jag nåt intressant.

Jag tycks ha fel på vänster kanals ingångssteg!

Om jag isolerar de båda mono-RIAA fullständigt ifrån varandra dvs drar ur alla kontakter inklusive jordledningen, då funkar allt och jag har bara lite mer 50Hz från glödmatningen hos höger kanal, helt okej alltså.

Om jag då kopplar in vänster RIAA's RCA ut till förstärkeriet (måste ju ha nåt att lyssna på) så händer inget, allt är okej.

Men när jag då kopplar in den RCA-kabel som skall gå till skivspelaren i vänster RIAA så börjar det brumma likt en antenn (trots att skivspelaren inte ens är inkopplad utan kablarna ligger bara löst), drar jag ur kontakten så slutar det att brumma.

Detta alltså med en helt naken och oterminerad kabel (bytte förresten kabel när jag först stötte på problemet).

Så nåt skumt fel är det på vänster RIAA, ett fel som dessutom sprider sig i systemet när man kopplar in allt, dvs man har brum i båda högtalarna.

En spontan tanke, har jag kastat om jord och signal på inkommande kontakt?

Ingen fullständigt oanvänd och öppen kabel inkopplad, inget brum.

Fullständigt oanvänd och öppen kabel inkopplad, massa brum.

Dags att syna aset :)

MVH/Roger
PS
Provar nu också med
1) Nollohms-bygel rätt på RIAA'ts RCA, helt okej
2) 47k-terminering rätt på RIAA'ts RCA, helt okej
3) 10k-terminering och 2dm kabel, lite brum
4) 10k-terminering och 5dm kabel, mera brum

Så fort det blir lite kabellängd tycks jag få problem :(
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av YD1150 »

Hur blir det om du kopplar in ett 100Ω motstånd i serie med en av jordledningarna?
OBS! i Jordledningen.

Har du ett yttre magnetfält som inducerar ström i kabeln (vi antar att jorden bildar en slinga)
så kommer 100Ω att minska den inducerade strömmen till ett lågt värde.
Du bryter alltså upp jordslingan med 100Ω.

Vet inte om det hjälper i ditt fall men det är ett knep som fungerar med förstärkare inbyggd i låda.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt förslag YD1150!

Jordledningen är dock inte med när jag testar (inkopplad gör den sedan knappt nån skillnad fast det är inte så konstigt för den skärmar de fyra ledarna bara som visat sig klara av att inte vara skärmade pga flertalet kabel-tester men speciellt kanske när jag kortslöt kanalerna vid pickup).

Börjar lura på om jag har problem med själva Kjell-kabeln (epa mao :D ).

När jag terminerar det kablage som skall gå till skivspelarens kontakter så brummar det alldeles lagom TILLS jag tar i själva den SKÄRMADE kabeln.

Ska det verkligen bli så?

Dvs att man inte kan ta i en signalförande skärmad kabel utan att brumnivån skenar iväg?

Jag har verifierat att jag INTE har blandat ihop skärm och ledare inuti de båda RIAA.

MVH/Roger
PS
Jag kan ta i vänster kanal's öppna kabel (som normalt går från skivspelare till RIAA) MEN jag kan inte ta i höger kanal's öppna kabel, man hör dock en viss liten påverkan på vänster kanal också när man tar i vänster kanal men påverkan på höger kanal är mycket större. Jag bestämmer nu att jag bygger två kablar av lite bättre kvalitet, simpel men mycket bra mikrofonkabel plus två par RCA-hanar av den bättre kvaliteten (REAN) som jag fått av en kompis (har dåligt med sådant annars). Kjell-kablarna kanske ändå inte riktigt är gjorda för några futtiga mV, eller vad tror ni? Konstigt bara att kanalpåverkan inte är symmetrisk. Men samtidigt är den det för brumnivån innan jag tar i vänster kanal's kabel är lägre och därmed blir påverkan lägre rent isophoniskt.

Fast kan det verkligen vara kablarna om kortslutning vid pickup-stiften ger okej brum? Detta test pekar ju onekligen på att kablarna både internt och externt är okej, samtidigt är jag osäker på hur jag har skärmat i detta fallet, tror skärmen aldrig var inkopplad men vet inte.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av YD1150 »

Om du testar tillfälligt med vanlig vit 75Ω TV antenn koax, de har ofta en folieskärm + skärmstrumpa
så kapacitiva störningar kan den inte plocka upp då.

Kapacitivt brum ska inte en bra kabel kunna ta upp, "skärmen" kanske bara är glest tvinnad runt signalledaren?
Skalade en gång upp en bit av Biltemas "typ" RG58 som var till deras NMT900 antenn men någon så gles skärm
har jag aldrig sett tidigare så man får vad man betalar för (kom från en loppis så det var inte större ekonomisk förlust :wink: ).
Kabel från en känd tillverkare är bättre en "No-Name" kabel där det står "typ" RG-58.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här tipset är mycket bra, tack!

När jag pysslade lite på skoj med piratdekoders så kom jag i kontakt med koax som kallades "HF-tät" vilket egentligen mest innebar att de även hade en folieskärm ihop med skärmstrumpa.

Men nu snackar vi AF :doh:

Fast det kan vara intressant att prova seriöst kablage för Ni kommer väl ihåg hur det gick med min rör-gitarrförstärkare?

Där visade det sig att kabeln (Monacor, partvinnad med skärm) var helt kass (eventuellt hade jag faktiskt kopplat den galet för jag snodde bara ihop skärm med vit och drog sen röd som signal, undrar hur den skärmningen egentligen blir :humm: ) och först efter ett byte till min simpla mikrofonkabel (eller Tele-Hå's lite mer raffinierade Supra-kabel) så försvann brummet.

MVH/Roger
Skriv svar