Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Två nya videos (<20s):

KSP del I:
kSP del II:

Del I visar hur skivtallriken dels glappar lite (igen) dels hur den ändå roterar rätt fint utan att wobbla för mycket.

Del II visar hur den egentligen nästan inte wobblar alls, störningen ser ut att vara pga färgskiftningar i periferin.

Jag borrade alltså upp hålet med en handhållen Dremel och det borr jag hade som mha mitt skjutmått visade 2,0mm men eftersom databladet för motoraxeln säger 2,0mm +0/-0006 så kan det dels vara som så att mitt EPA-borr (obs) inte håller 2,0mm utan något mer, dels kan det vara som så att axeln faktiskt är lite mindre men 6um borde inte spela så stor roll.

Jag hade tänkt skicka motor+trissa till min vän för proffs-korrigering men jag orkade dels inte vänta dels orkade jag inte montera loss en motor ty det kräver att jag vänder på skivspelaren och just nu tål den inte det, att köpa ny motor för 400 spnn bara för detta ansåg jag sedan också som orimligt så jag tog saken i egna händer, om man säger.

Jag skulle inte gjort det, men denna gyro-stabilisering fascinerar för trots glappet snurrar tallriken ju på riktigt fint!

Ni märker nog att motorn låter en del, jag fick tidigt en påpekan om att det kunde bli så men lyssnade inte, nu har jag dock inga problem med att få bort det mesta ty jag avser skaffa gummi-kabelgenomföring och tillsammans med bricka sätta mellan fästhålen för motorn och chassi, tror man kan få fatt i sådana med 3mm hål och kanske 5mm höjd, därefter kommer jag sänka motor-trissan en aning för det är tydligt att den är en aning högt upp redan nu.

Nåltrycket blir en aning svårt att få till för att nåltrycket bestäms av vilken höjd pickup:en har så att sätta en Ortofon-våg (som jag har) på skivtallriken när jag fått köpt en gummi-tallrik, gör så att pick-up:en kommer upp en aning där den har ett högre nåltryck, ett litet trick att fixa till detta är att ställa nåltrycket med gummi-tallriken av (ty den kan bygga 3-4mm vilket även vågen bygger) för då kan man få nåltrycket att stämma, eventuellt kan man annars sätta ett något för högt nåltryck med vågen på LP:n.

Jag har beställt och fått levererat 3 olika typer av skärmad 4-ledare (en var dock bara en skärmad 2-ledare) för pick:en, jämfört med den första beställningen så blev dom bara sämre och sämre men då mest map grovlek och flexibilitet, så den första kabeln på runt 3mm kommer det att bli, tyvärr är den inte partvinnad (med separat skärm) men om man tittar på riktigt kablage är dom inte det heller, vad det verkar.

Mina nästa steg blir att skaffa de två gummi-genomföringarna, montera en bit 4mm plyfa på baksidan och montera apparatintag (C7), säkringshållare, strömbrytare, jordskruv och 2XRCA-hona (råkar ha allt utom gummi-genomföringarna).

MVH/Roger
PS
Remmen är just nu en vanlig gummisnodd från typ posten :D
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av danielr112 »

Att borra med sådan precision i trä går knappast. Du måste gå ner i borrets diameter och nästan pressa i axeln för att det ska funka.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Men det är inte borrat i trä, det är borrat i en trissa av mässing.

Jag tror borret hade en aning för stor diameter och att jag aldrig skulle försökt borra upp hålet, jag skulle med våld försökt pressa på den precisionsborrade trissan på axeln.

Jag tror jag var för snabb med att bedöma att hålet var för litet, precisionsmässigt kommer det nämligen alltid vara för litet så länge man trycker "snett".

MVH/Roger
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av danielr112 »

Ah ok. Ja mässing brukar man kunna borra.
Du skulle värmt mässingbiten eller kylt ner axeln så hade det nog funkat.

Gör om gör rätt helt enkelt :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Inget dumt förslag, kylspray på axeln hade kanske funkat.

Fast nu är det liksom för sent, det enda man kan göra förutom att göra om är att försöka limma grejerna och du vet ju hur mycket jag älskar smältlim :D

En liten klick smältlim på trissans hål sen snabbt på axeln och släpp (ty välbalanserad tallrik), kan faktiskt gå för krafterna ovanifrån på tallriken är sedan i princip noll (hänger man med handen på tallriken så får man ju skylla sig själv).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här är ruggigt häftigt!

Var på Tele-Hå idag och ville försöka få tag i vad jag kallade LP-gummiskiva, han visste först inte men öppnade ändå en monter med nåt i LP-storlek, visade sig vara stroboskop-plattor och jag nästan jublade för jag hade visst kunnat visa er min skivspelares hastighet mha läsgaffel och pulser på oscilloskop men nog fan är en stroboskop-platta för 99 spänn roligare :D

Så jag köpte en sådan och här är det sanslösa resultatet, eventuellt har de små variationerna med min gummisnodd från posten att göra men som Ni kan se (hoppas jag) så vandrar mönstret varken CW (för snabbt) eller CCW (för långsamt)

Han hittade f.ö mha en kollega LP-gummiskivor också, den roliga grejen var dock att de inte alls var gjorda av tråkig gummi, de var gjorda av kork dvs nästan lika häftigt som tonarm av bambu :D

Dessa LP-korkskivor kostade dock lite, den tunnare kostade 250 spänn och jag vill nog ha den för den var dessutom lika ljus som man är van vid att kork är, känns häftigt (tonar.nåt hette dom).

När jag tar ut min nästa frivilliga veckopeng ska jag nog köpa mig en sådan.

MVH/Roger
PS
Eller också köper jag en ny rem till min Thorens för den är slut, vilket är de idiotiska ide'erna om konvex trissa's fel :D

Här är videon:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag kan meddela att införandet av ett par gummigenomföringar som bullerdämpning av motorn inte gjorde ett smack vad beträffar bullernivån, motorn låter lika mycket.

Jag är dock beredd att tro att bullret nu mest kommer från själva motorn och inte chassit, för rent logiskt borde bullernivån ut mot chassi åtminstone gått ner lite men jag tycker som sagt att bullernivån är samma.

Kan också vara att motorn ligger ann mot plyfan/chassit, jag är tveksam till detta men så kan fallet vara.

Oavsett vilket har jag i alla fall gjort ett försök att få ner butter nivån (FD).

MVH/Roger
PS
Införandet av gummidämpningen gjorde tyvärr att höjden hos motorarrangemanget stack iväg såpass att jag knappt kunde få ner motortrissan så långt att gummisnodden går fri från tallrikskanten, nu är marginalen max 1mm och då har jag kört ner motortrissan så långt det går.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tar bort gummigenomföringarna, motorn låter ju liksom lika mycket ändå samtidigt som hela skivspelaren blir lite sned för dom andra motorerna har inga gummigenomföringar, och jag har ingen bra möjlighet att montera gummigenomföringar på alla motorer.

Skulle tänkt på det här tidigare.

Så jag tar bort dom och sen kommer jag såga en bakre plyfa-panel på 30X440mm som alltså skall husera:

1) C7 apparatintag (13X21, figursågas ty ingen plats med generellt hål på 21mm)
2) Fuse (13mm, centrumborr finns, 100mAT?)
3) Vipp (blir enklast map hålstorlek, 6mm bara)
4) Jordskruv (har, 5mm)
5) RCA-hona chassi röd (har, 9mm)
6) RCA-hona chassi svart (har, 9mm)
7) Pickup-kabel (har, 3mm, hål måste göras hela vägen, kör 4mm ovanifrån)

När det gäller 7) lurar jag på att ha en liten båge med kabel bakom tonarmen (för minsta vridmotstånd) sen lurar jag på att faktiskt löda klart den i chassit och bara låta fyra tampar med krympslangad skärm hänga ut på pickup-sidan, eftersom kabeln nätt och jämt går förbi skruven som fäster pickup-skalet i tonarmen lurar jag på att skala extra långt så att bara de fyra tåtarna sticker ut vid pickup-huset.

SEN behöver jag hjälp med kontakterna som ju skall crimpas på, vart sjuttsingen får man tag i sånt :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Min planering av bakstycket är nu klart.

Jag har som vanligt nyttjat min favoritmetod, millimeterpapper.

Visade sig dock att millimeterpappret verkar visa fel för både min relativt högkvalitativa Shinwa stållinjäl och mitt relativt högkvalitativa skjutmått är överens.

Men jag bryr mig inte om det utan kör bara på.

Ett delikat problem jag sedan kommer att få är vilka pickup-tåtar som skall gå vart, jag menar att jag ju inte vill invertera ena kanalen :)

Fast jag tror man kan nyttja positionen av pickup-stiften i höjdled för det, att få med en MM-kanal per kanal (så att säga) känns lätt för det är bara att mäta resistansen (ty två ortogonala spolar).

Nästa steg: såga upp en 30mmX440mm remsa av 4mm plyfa.

Därefter klipper jag alltså ut min millimeterpapper-ritning, tejpar på, körnar och borrar.

Dock kan inte alla hål bara borras, ett (C7 apparatintag) måste figursågas, normalt brukar jag bara borra 21mm ty det är dess bredd men jag har inte plats för det nu.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2128
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Läs på pickupen vid stiften

.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Var det så enkelt :D

MVH/Roger
PS
Det står faktiskt, fasen vad jag krånglar till allt jämt :doh:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är bakstycket klart.

Jag skippar att lacka det så jag har permanent monterat alla kontaktdon och reglage.

Nu lurar jag på hur jag bäst fäster det i 12mm-plyfan (chassi)

Antingen nyttjar jag mina 2,9X13mm standard träskruv (kullrig, plattförsänkt) och kör skruvdragare, eller så förborrar jag 3mm och och då alltså genomgående i själva bakstycket (4mm plyfa) och drar i skruven därifrån.

Jag kan också välja att förborra i chassit också, säg 1,5mm 5mm djupt, för då riskerar jag inte att det spricker.

Tror jag gör som så att jag förborrar bakstycket genomgående 3mm, sen håller jag bakstycket på plats och sylar för skruven längst till vänster, det hålet borras sedan 1,5mm och 5mm djupt, sen drar jag i en skruv och får då styrsel på grejerna så att jag kan syla resten.

Egentligen något tillkrånglat för jag tror skruvdragare+skruv fungerar rakt av MEN jag vill inte att det spricker.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu monterat på bakstycket.

Blev bra, är mycket nöjd.

Nu ska jag bara lyckas vända på steken så jag kan löda lite, har kommit på att två typ 20cm-bitar 2"4 på sidorna blir bra för då går tonarmshusets vinkeljärn precis fri.

Jag har gjort ett litet hål i tonarmsstödet för att kunna "transportsäkra" tonarmen, i detta hål huserar nu en blå kopplingstråd.

Sen har jag gjort ett 4,5mm-hål precis bakom tonarmsfundamentet, därigenom skall min 3mm pickup-kabel gå.

Slutligen tog jag bort gummigenomföringarna och allt ligger nu plant och fint, dock får jag nog räkna med lite rumble så mycket som motorn låter :D

MVH/Roger
PS
Ska bli spännande hur mycket rumble jag hör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag dragit delar av pickup-kabeln.

Eftersom det sitter en M3-skruv som håller pickup-skalet på plats och passagen via den koniska pluggen är tajt så har jag skalat pickup-kabeln extra lång, den måste vara skalad såpass att den räcker från bakom skruven till pickupen men nu är tåtarna lite överdrivet långa, dock har jag tänkt att dra kabeln båkåt tonarmen när väl pickup är kopplad men detta innebär lite onödigt lång oskärmad kabel (just nu runt 5cm).

Jag har nyttjat min fina ELFA-skaltång som jag ju fick ett par av och skalat denna klena kabel mest på prov ty den skalar RK-kabel perfekt och jag var inte beredd på att den skulle kunna skala denna klena kabel lika bra, men det gjorde den.

Sen har jag applicerat en bit krympslang för att fixera skärmen.

Slutligen har jag förtennt och klipp ner alla fyra tåtar.

Nu behöver jag bara 4st pickup-hylsor för att kunna koppla in mig på pickupen, nån som har en aning om vart man kan få tag i sådana?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag var jag på Tele-Hå och fick fatt i dom här.

Hyls-kontakterna för pickupen har således redan blivit crimpade för det sitter kabelstumpar på dom.

Vissa av kontakterna har också en liten bit plastslang runt sig, tror den kan vara enkel att dra bort dock (men kräver två fina tänger).

Eftersom det känns direkt omöjligt att bända upp crimpningen så är enda lösningen att löda på dom, så jag kapar invid kontakten och löder på mina kablar på kontakten och då förmodligen på crimp-sidan för att det skall bli snyggast (observera dock att detta kräver stabila händer vilket jag knappast har, att ha små lödöron att vila tåtarna i är här en enorm fördel).

Jag fick dom här billigt (50:-) samtidigt som han hittade förgyllda hyls-kontakter hos Svalander, dessa var egentligen inte heller så dyra (125:-), var förgyllda och hade lödöron intressant nog.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, nyttja dom jag nu köpt med eventuellt fult resultat eller låta Tele-Hå beställa från Svalander åt mig.

Jag menar, skivspelaren är ju knappast topnotch ändå så varför topnotch-kontakter?

Jag har tänkt trä på varje hyls-kontakt på en liten stump silvertråd, tejpa för fixering och nyttja skruvstäd som tredje hand för lödningen.

Bifogar också konfigurationen hos min pickup (som jag antar är samma för alla pickup:er).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar