Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Du stör inte mig det minsta och jag förstår nu lite av vad du säger, mätningarna är ju digitala dvs de samplas med en viss hastighet och detta innebär att man måste använda en viss bandbredd (typiskt 2fs, som du ju vet) hos filtrena för att undvika alias-fenomen även om jag typiskt inte har några fler frekvenser än runt 300Hz dvs 600Hz samplingshastighet borde teoretiskt räcka, inte så svårt att göra tänker jag.

Analogt känner jag dock att jag har rätt, jag har inte ett svaj som är beroende av vilken nivå det mäts på, jag har ett svaj punkt slut, men det är vid en analog mätning det vilket samtidigt är mycket svårt för att inte säga omöjligt att göra.

MVH/Roger
PS
Samtidigt kan inte jag upplösningstänket för varför blir saker samplade med högre frekvens bättre upplösta? Det enda jag ser är att man får en högre bandbredd men är det verkligen det samma som högre upplösning? Förmodligen är det som så.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av carpelux »

Roger, Hör du inte hur din exempelton svajar?

Det är väl ointressant att få det kvantifierat hur mycket svaj det är så länge det är tydligt hörbart. Störs du inte av det så är det "good enough" för dig, annars behövs det ju åtgärdas.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nej, jag hör faktiskt inte det.

Du har dock rätt i att så länge man kan höra hur mycket det svajar så räcker ju det som "värde" men jag hör faktiskt inte det, det jag däremot hör är den knepiga övertonen som lite kommer och går, fattar inte alls varför det blir så för teoretiskt borde det innebära att all min inspelade musik har en sådan "överton" men jag kan lova att det har inte har dom inte.

Gjorde en ny inspelning igår (ZZ Top Deguello) och kunde notera att det lät bra, detta var efter 300Hz-inspelningen så ingen konstigt har alltså hänt med tonarmsupphängningen, 300Hz-inspelningen tycks bara djävlas.

Men grundtonen på 300,0 Hz är relevant, det är jag säker på.

MVH/Roger
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev:
opampen skrev:Det skulle kunna vara runt 200-400 Hz. Det låter som distorsion på något sätt, IM?! Det svajar ordentlig!
Hej opampen!

Det tycker inte jag det gör och jag lyssnar dagligen på musik inspelat mha min KSP (~20st LPs), störs inte det minsta av svaj så vart får du det ifrån?

Ge mig hellre några värden än skjutning från höften ;)

Tom i filnamnet står det att tonen är 300Hz, så visst din "gissning" på 200-400Hz stämmer men det är inte det jag skulle vilja veta, jag skulle vilja veta avvikelsen från 300,00Hz, är du med? :)

Slutligen skulle jag vilja veta hur mycket det fladdrar kring 300Hz (dvs svajet).

Tack ändå för ditt inlägg!

MVH/Roger
Det var inte meningen med "skjutning från höften" som du uttrycker det! Jag bara ville kommentera det jag hör eftersom du frågar vad vi andra tycker! Då säger jag som tidigare sagts att det svajar vilket jag är förvånad över att du inte hör och jag menar om man hör är det ju ingen mening med att börja mäta vidare! Så är det!

Men hoppas att du kan lösa det hela på bästa sätt! Om jag känner dig rätt Roger så ger du inte upp i första taget!
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

SDR#[Sharp] är ett allmänt nyttigt program som man gratis kan ladda hem från nätet.
Programmet kan bl.a. visa rullande spektrum-analys.
Den kan läsa wav-filer. Konverterade därför Rogers fil från MP3 till wav.
Det är ett mycket enkelt program att hantera så min bifogade bild ska de flesta kunna återskapa om man är svag i den egna "tron".

För att få en referens så tog jag motsvarande fil fast spelad på en Technics SL-1200 MkII.
Så här ser dessa bägge filer ut sida vid sida:
300_cmp.jpg
Skälet till att använda mätning från en välgjord grammofon är för att få en jämförelse för hur programmet SDR# hanterar sådan mätdata relativt den fil Roger efterfrågar information om.
Att jämförelser mellan filerna haltar är inget att säja om. Det är ett experimentellt hembygge tillverkad med enkla medel mot en fabrik-tillverkad spelare med hyggligt rykte.

Lyssna är att gissa om det låter bra och beror på allt från lyssnings-humör till musikval. Mäta ger mer konkret information.
Framförallt så ger det ledtrådar vad eventuella problem kan bestå i på ett sätt som kanske inte är lätt att lyssna sej fram till.
Man ser på bilden att det finns två olika sorters svaj och störningar.
Eftersom ett varv på skivan tar 1.8 sekunder är det intressant att se att vissa störningar återkommer med just den tidsperioden medans andra varvtals-störningar verkar ligga på något mer än dubbla den tiden samt lite instabilt. Har förmodligen med drivningen att göra.
Kan det vara så att pickupen har svårt att spåra på vissa återkommande ställen av varvet? Problemet syns även på att kanal-balansen varierar på liknande sätt. Kan även vara sådant som en ocentrerad skiva, vilket ger en konstant glidande på frekvensskalan för varje varv. En tredje möjlighet som kan misstänkas, i synnerhet där det är "vingar" på kurvan är att det rör sej om en modulering från någon annan form av störning.
Totalt är det frekvensrelaterade störningar som spänner över 25 Hz som syns i diagrammet. Det är mer i verkligheten men mätmetoden är inte så detaljerad.
Det är kurvans bruna färg som har högst energi-innehåll. Mer bleka färger i kurvan har lägre amplituder och är därmed kanske mer svårhörda om de samtidigt maskeras med andra ljud.
Det är samma fenomen som jag visade med Excel-diagrammet, att man har en bandbredd på svajet med successivt brantare flanker.
Om nu inte Roger behagar tro på andras mätningar är det ingen mening att han frågar utan mäter själv om resultatet är riktigt.
Om det sedan är störningar som inte märks på andra inspelningar så är det kanske inget att bry sej om.
Mina redovisade kurvor är så lätt verifierade så det är lite dumt att köra huvudet i sanden "tror inte på detta" och istället själv göra mätningen för att lättare kunna sätta fingret på exakta anledningen.
Fast det är kanske lite att egna hifi-byggen låter oftast bättre i egna öronen. Det gäller även de byggen jag gjort mej skyldig till. Alla såg det inte som välljud även om jag själv var nöjd.

Genomsnittlig frekvens ligger däremot bra till. Den röda 300Hz-linjen ligger hela tiden inom det energi-rikaste bruna området.

Det var något av en överraskning att Technic-spelarens kurva i stort visas som helt rak. Det är den inte om man mäter mer noggrant. Kollade genom att göra FFT i Excel på samma vis som tidigare kurva och då blev avvikelser tydliga. Man får ta det att SDR#-kurvan är ett grovt verktyg i sammanhanget, mer tänkt för att snabbt kunna lägga ut en rullande spektrumkurva på bildskärmen och är inte tänkt för att visa ett detaljerat spektrum. Egentliga funktionen i SDR# är att underlätta att alls detektera olika typer av radio-ljud typ tal och telegrafi och att lätt kunna optimera filter-bandbredder för bästa hörbarhet.

Om man är intresserad av programmet SDR# så finns det att ladda ned här. Där finns också bilder på andra kurvor som man kan visa i programmet.
I min nyckelknippa har jag ett USB.minne där jag har ett antal olika små dator-program som är något av universal-verktyg. Där finns bl.a. just SDR#.
Reser aldrig på jobb-resor utan att ta med min billiga USB Tv-dongel. Med dessa bägge USB-pluggar, sedan har jag ett halvdussin hyggligt kvalificerade mätinstrument i ficka bara jag får låna en dator, Oscilloskop, spektrumanalysator, signal-analysator mm. Är man ute hos kund och mäter en okänd signal så kan SDR# direkt spara ned en bit av RF-spektrumet i wav-format live för senare analys och demodulering när man kommer hem. Alternativet är inte sällan att man skulle släpat med sej ett 19" rack med blytunga instrument.
TV-dongeln är ett bra verktyg som kostar under hundralappen och för fältbruk ofta kan ersätta instrument för några hundra tusen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Janson1 »

Ja Roger, du har fått till utväxling rätt i alla fall, den ger ju 300 hz som medel.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

E Kafeman skrev:SDR#[Sharp] är ett allmänt nyttigt program som man gratis kan ladda hem från nätet.
Programmet kan bl.a. visa rullande spektrum-analys.
Den kan läsa wav-filer. Konverterade därför Rogers fil från MP3 till wav.
Det är ett mycket enkelt program att hantera så min bifogade bild ska de flesta kunna återskapa om man är svag i den egna "tron".

För att få en referens så tog jag motsvarande fil fast spelad på en Technics SL-1200 MkII.
Så här ser dessa bägge filer ut sida vid sida:
300_cmp.jpg
Skälet till att använda mätning från en välgjord grammofon är för att få en jämförelse för hur programmet SDR# hanterar sådan mätdata relativt den fil Roger efterfrågar information om.
Att jämförelser mellan filerna haltar är inget att säja om. Det är ett experimentellt hembygge tillverkad med enkla medel mot en fabrik-tillverkad spelare med hyggligt rykte.

Lyssna är att gissa om det låter bra och beror på allt från lyssnings-humör till musikval. Mäta ger mer konkret information.
Framförallt så ger det ledtrådar vad eventuella problem kan bestå i på ett sätt som kanske inte är lätt att lyssna sej fram till.
Man ser på bilden att det finns två olika sorters svaj och störningar.
Eftersom ett varv på skivan tar 1.8 sekunder är det intressant att se att vissa störningar återkommer med just den tidsperioden medans andra varvtals-störningar verkar ligga på något mer än dubbla den tiden samt lite instabilt. Har förmodligen med drivningen att göra.
Kan det vara så att pickupen har svårt att spåra på vissa återkommande ställen av varvet? Problemet syns även på att kanal-balansen varierar på liknande sätt. Kan även vara sådant som en ocentrerad skiva, vilket ger en konstant glidande på frekvensskalan för varje varv. En tredje möjlighet som kan misstänkas, i synnerhet där det är "vingar" på kurvan är att det rör sej om en modulering från någon annan form av störning.
Totalt är det frekvensrelaterade störningar som spänner över 25 Hz som syns i diagrammet. Det är mer i verkligheten men mätmetoden är inte så detaljerad.
Det är kurvans bruna färg som har högst energi-innehåll. Mer bleka färger i kurvan har lägre amplituder och är därmed kanske mer svårhörda om de samtidigt maskeras med andra ljud.
Det är samma fenomen som jag visade med Excel-diagrammet, att man har en bandbredd på svajet med successivt brantare flanker.
Om nu inte Roger behagar tro på andras mätningar är det ingen mening att han frågar utan mäter själv om resultatet är riktigt.
Om det sedan är störningar som inte märks på andra inspelningar så är det kanske inget att bry sej om.
Mina redovisade kurvor är så lätt verifierade så det är lite dumt att köra huvudet i sanden "tror inte på detta" och istället själv göra mätningen för att lättare kunna sätta fingret på exakta anledningen.
Fast det är kanske lite att egna hifi-byggen låter oftast bättre i egna öronen. Det gäller även de byggen jag gjort mej skyldig till. Alla såg det inte som välljud även om jag själv var nöjd.

Genomsnittlig frekvens ligger däremot bra till. Den röda 300Hz-linjen ligger hela tiden inom det energi-rikaste bruna området.

Det var något av en överraskning att Technic-spelarens kurva i stort visas som helt rak. Det är den inte om man mäter mer noggrant. Kollade genom att göra FFT i Excel på samma vis som tidigare kurva och då blev avvikelser tydliga. Man får ta det att SDR#-kurvan är ett grovt verktyg i sammanhanget, mer tänkt för att snabbt kunna lägga ut en rullande spektrumkurva på bildskärmen och är inte tänkt för att visa ett detaljerat spektrum. Egentliga funktionen i SDR# är att underlätta att alls detektera olika typer av radio-ljud typ tal och telegrafi och att lätt kunna optimera filter-bandbredder för bästa hörbarhet.

Om man är intresserad av programmet SDR# så finns det att ladda ned här. Där finns också bilder på andra kurvor som man kan visa i programmet.
I min nyckelknippa har jag ett USB.minne där jag har ett antal olika små dator-program som är något av universal-verktyg. Där finns bl.a. just SDR#.
Reser aldrig på jobb-resor utan att ta med min billiga USB Tv-dongel. Med dessa bägge USB-pluggar, sedan har jag ett halvdussin hyggligt kvalificerade mätinstrument i ficka bara jag får låna en dator, Oscilloskop, spektrumanalysator, signal-analysator mm. Är man ute hos kund och mäter en okänd signal så kan SDR# direkt spara ned en bit av RF-spektrumet i wav-format live för senare analys och demodulering när man kommer hem. Alternativet är inte sällan att man skulle släpat med sej ett 19" rack med blytunga instrument.
TV-dongeln är ett bra verktyg som kostar under hundralappen och för fältbruk ofta kan ersätta instrument för några hundra tusen.
Tack för ett av dina alltid lika intressant inlägg!

Jag som var på väg att be om ursäkt vilket jag härmed också gör.

Jag kan nog vara mer än på gränsen till arrogant men ofta handlar det om att jag försöker tänka själv (med mina ytterst basala kunskaper) och jag vägrar vara folks nickdocka, jag nickar om det passar mig annars nickar jag inte.

Och hur dB överhuvudtaget har att göra med svaj-beräkning, det begriper inte jag.

Vore kul att veta :)

Annars slog mig det här idag:

\(t=\frac{1}{f}\)

dvs ju högre samplingsfrekvens i "frekvensplanet" desto bättre upplösning i tidsplanet, något trivialt dock :)

-------------------------

Jag har hört det förut att det ska vara wav, lite dåligt av mig men jag tror inte jag hade fått plats med ens mina 23s på 3MB som är EF's gräns om jag kört wav (viket jag, datadyslektiker som jag är, ändå vet hur man fixar).

Det var jättekul att nu även få se andra typer av mätningar, jag tackar dig för detta.

Intressant graf från SDR#[Sharp] och kul jämförelse!

Håll med om en sak, visst är det roligare att analysera "skräp" än perfekta saker? :D

Jag tror att en del av svajet beror på att jag ju råkade slipa ner motortrissan för mycket så att KSP blev att gå för långsamt, min desperata ide' då blev att jag kanske kunde förtenna mässingstrissan OCH det kunde jag, problemet var bara att förtenningen inte blev speciellt jämn, jag är ganska säker på att jag lagt upp en video på det här där jag filmar hur drivremmen runt trissan wobblar en hel del, faktiskt.

Tur då att skivtallriken är hyfsat tung med sina 2X10mm plyfa.

Jag har ett par problem kvar (förutom det nyfunna svajet) och det är tonarmskablaget, jag har byggt ett par Litz-kablage som verkar bra men jag ids inte koppla in dom för jag är rädd att jag skall sabba nåt på vägen, har dock fått tipset att nyttja befintlig kabel som dragkabel vilket ju underlättar, att jag behöver byta tonarmskablaget är jag ganska övertygad om för jag får typ inåtscratch i första spåret och upphakning i sista spåret pga för stel tonarmskabel, TROR jag.

Dock spelade jag in en skiva i förrgår och det fantastiska var att jag inte hade ett enda av ovanstående problem.

En ny grej jag nu läser är att du säger att kanalbalansen varierar, jag har själv märkt att diskant inte riktigt finns i vänster kanal men det kan bero på en smäll min in-ear lur råkade få samtidigt är det en del problem med just vänster kanal, det yttrar sig som ganska stor distorsion vilket jag testmässigt har lärt mig verkar bero på för stort nåltryck.

Första låtarna på skivan utsätts för inåtgående krafter (se det som att tonarmskabeln är rak i mitten av skivan men "stel") och då blir nåltrycket större inåt där jag fått lärt mig av Svalander att vänster kanal huserar, detta innebär då mer distorsion.

Det har varit lite kul att testa olika sätt att försöka få till Good Enough, tidigt lärde jag mig ovan dvs för högt nåltryck och du får distorsion, det som händer längst in på skivan (dvs upphakningarna) kan man få bukt med mha toe-in dvs man vinklar hela pickupskalet så att nålen vilar på högra väggen, då får den lite kraft till att undvika upphakning, funkar faktiskt ganska bra men det blir ju lite tråkigt att studera skivspelaren när pickuphuset är snett :D

MVH/Roger
PS
Om vi säger att vi har svaj på 5Hz vid -3dB så innebär det ju egentligen +/-2,5Hz dvs +/-2,5Hz/300Hz=0,9% svaj, med andra ord räknade jag fel där uppe samtidigt som vi eventuellt kan vara överens om att svajet är <1%. Bifogar E Kafemans fina bild:

Bild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Såhär ser alltså motortrissans drivning ut.

Fick göra videon väldigt kort för att få plats inom 3MB så att jag kan visa den för Er.

Jag rekommenderar dock inte att man gör på det här viset utan nyttjar tuben plus länkning istället, anledningen är ätt serverutrymme kostar pengar.

Men nu orkar jag inte ladda upp till tuben (för då bara måste jag skriva om det där också).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Finns det verkligen FFT i Excel idag? :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag älskar svajgrafen, mycket intressant :)

En skivtallrik som bara snurrar: 100/3/60=0,55 varv/sekund dvs T=1/0,55 som sedan E Kafeman redan räknat ut blir 1,8s.

Jag har mätt lite med linjal i E Kafemans fina "kurviga" graf, jag får att periodtiden är runt 1,8s dvs jag har ett svaj som är synkront med varvtalet.

Eftersom motortrissan snurrar med runt 43mm/7mm*100/3/60=3,41 varv per sekund där då T=1/3,41=0,29s så är det faktiskt inte motortrissans ojämnhet som är anledningen till det stora svajet för den har för kort periodtid.

MVH/Roger
PS
Efter noggrannare beräkningar tror jag faktiskt mer på 1,8s/cm dvs ett helt varv per cm för först visar skalan ungefär 15s/8cm=1,88s/cm~1,8s/cm sen kan man se hur min fil slingrar sig med en cm/buk, läs halvperiod men det är intressant hur den slingrar sig åt andra hållet efter ytterligare en cm, detta kan man dock tolka som att en period är på 2cm varför 3,6s då skulle vara aktuellt, ungefär som om svajet inte återkommer för varje varv utan för vartannat varv, kan nog uteslutas :D
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

Finns det verkligen FFT i Excel idag?
Om du frågar har du nog inte det.
Jag har det men använder det inte.
Föredrar mina egna formler och makron då det ger mer frihet att variera vad och hur FFT ska beräknas.

För att aktivera FFT i Excel 2010 med engelska menyer:
Öppna översta menyfältets [ File ] och sist finns raden [Options ]. Välj den.
Då ska ett nytt fönster öppna sej. I detta fönster välj [ Add-Ins ], näst längst ner. Kan nog heta Tillägg i svensk Excel.
Här ska man välja aktivera ToolPak och ToolPak - VBA.
Klart.

För att använda FFT, från huvudsidan välj i översta menyn [Data].
Här ska nu finnas ett menyval kallat Dataanalys.
Den innehåller en massa intressanta val, bl.a. Fourieanalys.

Demo/instruktioner här.

case
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag måste säga att detta är imponerande av Microsoft!

Själv kör jag dock Excel 97 som jag betvivlar innehåller FFT (tänker inte ens försöka hitta det samtidigt som jag aldrig använder sånt och dom extremt få gångerna jag önskar nyttja sånt brukar jag lägga ut uppdragen på EF ;) ).

Tack för att du hjälpt mig med dessa grafer!

Men jag har fortfarande inte fått svar på varför svaj kan variera med dB :humm:

MVH/Roger
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av E Kafeman »

dB är en relativ mätskala utan enhet.
Du kan lika gärna använda procent av något.
Riksdagspartiers antal platser i riksdagen anges ofta i procent men kan även anges i dB om man vill, även om det är en ovan mätform.

Svajet har inget absolut värde. Ju längre tid du mäter ju större chans att du hittar större avvikelser. Faller av med en skala som kan mätas i dB.
Mät ett enda varv och det är statistiskt ingen varvtalsavikelse alls, dvs du har inget uppmätt svaj alls.
Ju fler mättillfällen, ju större avvikelse kommer hittas.
Avvikelsen per varv kan anges både i procent och dB.
Med rätt mätverktyg kan du även se avvikelser under varvet, återkommande såväl som tillfälliga, så som du såg i kurvan ovan från SDR#.

SDR# är enkel att installera och läsa in även stora wav-filer för analys. Kräver inga inställningar alls.
Prova själv istället för att vara vilsen om det är mer möjligt med procentskala än dB-skala.

Om du har oscilloskop och en stabil referens-generator, ställ generatorn på 300 Hz och använd som synk in på ena kanalen och ta utsignalen från grammofonen på den andra kanalen.
Är allt perfekt blir signalen från grammofonen helt stabil.
I verkligheten kommer den flaxa rätt kraftigt även under ett enskilt varv. Det du har enligt kurvan ovan är att snittet är rätt bra.
Därför kommer du uppmäta lägre svaj så länge du endast mäter på hela varv, svajet under det enskilda varvet märks inte. Om definierar avvikelserna som procent eller dB spelar ingen större roll men inget av dom är exakta siffror.

Du kan göra samma sak genom att mäta tiden en bussfärd tar och se hur stor avvikelsen är. Skriv ned tiderna för några veckors resande.
Du kan mäta total tid till ändhållplats och även mäta avvikelser mellan hållplatser.
Relativa avvikelsen mellan två hållplatser blir lätt större än avvikelsen i tid för hela resan.
Plotta detta som en kurva och du kan få något som påminner om SDR#-kurvan där svajet mätt under 15 sekunder var nära noll, men kunde vara stort under delar av varv.

Detta bör du bekväma dej med att göra själv för bättre förståelse. Min förklaring beskriver långt från alla aspekter och jag kan skriva hur långt som helst här och du kan kommentera att "Det var inte full förklaring, fattar inte "
Detta är ingen korvstoppning där du kan fatta utan att anstränga dej lite själv. Gör ett försök att läsa in din egna 300Hz fil till Excel eller SDR# och fundera på varför avvikelser kan anges i dB.
SDR# är väldigt enkel, man kan inte misslyckas. Är dessutom väldigt intressant format att studera musikfiler i, som rullande frekvensspektrum.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är en idiot när det kommer till datorer och du vill att jag skall läsa in filer till min Excel-version som garanterat inte ens har FFT eller att jag skall fippla med ett program som liksom alla andra program har en inlärningströskel.

Folk som är flinka med datorer tror att allt är så jävla lätt men det är det ALDRIG!

Den enda gången det är lätt med datorer är när man chattar på EF för EF har fått högsta betyg flera gånger av mig och får det nu igen, EF har ett användargränssnitt som ta mig tusan en bäbis kan förstå!

Men det finns så många "kassa" sidor där ute som jag ta mig tusan inte fattar ett skit av, många gånger kan jag inte ens få fatt i telefonnumret som enligt mig skall stå längst ner på alla sidor inklusive undersidor dvs kasta bort den där jävla webmaster-placeringen och placera kontaktinformationen där istället vet jag, hur svårt kan det va?

Generellt sett hatar jag mjukvara för man får oftast bara så många finesser som man helt enkelt inte behöver, ett exempel är min kära Excel 97 där det rent basalt inte skiljer nåt mellan den och den eventuella 2018-versionen för det viktiga kan jag fortfarande utföra dvs hantera data i celler/matriser. Det är ingen skillnad för det är det man sysslar med, man sysslar ytterst sällan med FFT och jag gillar att det finns idag men det gör ju inte min Excel kass direkt.

Dessutom kör jag knapptelefon för vad behöver man? Jo man behöver kunna ringa och bli nådd sen är det käckt att kunna skicka en liten sms-stänkare till en polare med en ynka 5:a om man är 5 minuter sen till mötet, jag gillar sms och den funktionen är bara bättre på ett enda sätt med moderna mobiler och det är att man slipper T9:an (som jag dock inte använder).

Att sedan kunna sitta som alla dessa mobil-zombies och surfa och chatta medans man åker till jobbet det anser jag som totalt onödigt för oftast finns det en dator i både hemmet och jobbet så varför MÅSTE man ha en på vägen där emellan?

Nej, smartphones är ett gissel och passar bäst för ungdomar som chattar en massa och spelar spel, vuxna behöver dom inte.

Lite åsikter såhär på kvällskvisten :)

MVH/Roger
PS
"Korvstoppning", jag har hört en annan variant dvs "spoonfeeding" men jag tycker inte att en begäran om hur det fungerar är en begäran om "korvstoppning". Jag tycker mest det är en nyfikenhet och sedan tycker jag det bara är sunt att ifrågasätta saker, ifrågasätta saker tills dess man är övertygad. Det är så jag funkar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi har alla våra favoritprogram. En "kompis" tjatar ören av mig att att jag måste gå över till Linux. "Du ser ingen skillnad ...". Nä, men de program jag använder under Windows finns inte under Linux, och då menar jag exakt samma utseenden, menyer, kommandon, beteenden osv.

Däremot får man faktiskt ta ett bett i det stenhårda päronet när man går in i väggen och inser att ett visst program bara måste till för att lösa vissa uppgifter. Jag fick själv installera två nya (gratis)program för att få över systemdisken (C:\) till en ny SSD-disk. Samtidigt kan man ju ödmjukt be folk om råd när man själv inte klarar en viss uppgift, eller inte har tillgång till viss mjukvara. Det får ju å andra sidan inte innebära att att man lägger över saker man rimligen med lite arbete kunde fixat själv.
Jag tror du är smart nog att klara mycket mer än du själv tror, men troligen har du inte tålamodet. Och var inte som min "kompis" som tror någon interplanetarisk konspiration har gör att allt han stöter på är svårt, hårt och besvärligt. Mycket är svårt, men luta dig bakåt, ta ett djupt andetag och tänk på oss gubbar instängda i hissen i torsdagskväll och som inte gav upp. Dessutom, det du faktiskt löser själv kan du ju kalla unikt, och det som någon annan fixat åt dig måste väl få rubriken "copy cat". :wink:

I det här svajiga fallet kan du göra flera konstateranden - det svajar eller det svajar inte. Om det svajar hörbart måste fu fråga dig vad som orsakar svajet. Hur mycket det svajar är inte direkt intressant. Söker du svar på den frågan, kommer du inte vidare med ditt bygge.
Skriv svar