Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av GeekJoan »

Jag måste bara fråga en sak. Har inte följt den här tråden alls, men hur kan man hålla på att älta om en skivspelare i över 1200 inlägg?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Att bygga en skivspelare har visat sig vara svårare än jag först trodde.

Dessutom tycker jag det är intressant med alla problem som dyker upp, dom är naturligtvis irriterande men också intressanta för jag lär mig saker hela tiden, mycket tack vare allt trevligt folk som hjälper mig.

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev:Jag är för skakig på handen för att kunna utföra nåt sånt.

Min plan är istället att ta loss trissan och fästa den (axiellt) i mitt skruvstäd, nyttja dremel med klinga och slipa ner kanterna på spåret så att de når det innersta spåret (som alltså har korrekt diameter).
Men ta och tänk lite utanför boxen min vän. Spelar ingen roll hur darrhänt du är. Du tar en lämplig träbit eller liknande och fäster med t.ex en tving på skivspelarens hölje i ett lämpligt läge nära trissan för att tjäna som stöd för Dremeln. Funkar det inte med en träbit så kan du ju ta flera bitar och tvingar för att skapa en bra support för Dremeln, eller kanske till och med skruva fast ett lämpligt stöd temporärt på plattan med ett par små träskruv.

Det är väl knappast enklare att slipa trissan fastspänd i skruvstycket, du skakar väl lika mycket för det. Dessutom så snurrar inte trissan då och det blir bra mycket svårare att slipa den på frihand.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av persika »

GeekJoan skrev:Jag måste bara fråga en sak. Har inte följt den här tråden alls, men hur kan man hålla på att älta om en skivspelare i över 1200 inlägg?
Har ju ett visst underhållningsvärde oxå.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

persika skrev:
GeekJoan skrev:Jag måste bara fråga en sak. Har inte följt den här tråden alls, men hur kan man hålla på att älta om en skivspelare i över 1200 inlägg?
Har ju ett visst underhållningsvärde oxå.
Jag tackar för denna kommentar.

MVH/Roger

EDIT: Tog bort irrelevant PS.
Senast redigerad av Spisblinkaren 10 januari 2018, 16:26:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:
rogerk8 skrev:Jag är för skakig på handen för att kunna utföra nåt sånt.

Min plan är istället att ta loss trissan och fästa den (axiellt) i mitt skruvstäd, nyttja dremel med klinga och slipa ner kanterna på spåret så att de når det innersta spåret (som alltså har korrekt diameter).
Men ta och tänk lite utanför boxen min vän. Spelar ingen roll hur darrhänt du är. Du tar en lämplig träbit eller liknande och fäster med t.ex en tving på skivspelarens hölje i ett lämpligt läge nära trissan för att tjäna som stöd för Dremeln. Funkar det inte med en träbit så kan du ju ta flera bitar och tvingar för att skapa en bra support för Dremeln, eller kanske till och med skruva fast ett lämpligt stöd temporärt på plattan med ett par små träskruv.

Det är väl knappast enklare att slipa trissan fastspänd i skruvstycket, du skakar väl lika mycket för det. Dessutom så snurrar inte trissan då och det blir bra mycket svårare att slipa den på frihand.
När du bokstaverar det så bra ska jag faktiskt prova ditt tips, jag kommer skruva på en träbit som stöd får bara klura lite hur den skall se ut.

Du har ju tidigare fått mig att ta tiden på 100 varv vilket var en närmast genialisk ide' om man är osäker på hastigheten, nu verkar du får mig på bättre tankar igen :)

Tänkte annars att ett tungt skruvstäd stående bastant på labbänken blir ett lättare uppdrag att slipa.

MVH/Roger
PS
Om jag inte är helt ute och cyklar så kommer periferihastigheterna hos Dremel och trissan att mötas på ett optimalt sätt, jag menar om man håller Dremel neråt så tror jag den roterar medurs och skivspelartrissan roterar medurs dvs dom möts kraftmässigt mot varandra.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Har Svalander sålt en rund, flat eller fyrkantig rem ??
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Kvadratisk, 1,5X1,5mm

MVH/Roger
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Försök att få tag på en testskiva innan Du gör något på remhjulet, så kan Du säkerställa vad som är fel
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för tipset men jag vet ju vad som är fel, skivtallriken snurrar 12% för fort och den gör det för att remmen inte kommer ända ner i spåret på trissan som jag mätte med de yttersta käftarna på ett skjutmått dvs där det är smalt...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

När du testat allt och Eddie fortfarande låter som han grenslat mikrofonstativet för hårt har du den optimala skivspelaren här. Inga mer remmar från Sveriges egen Mr Snakeoil.
https://www.ebay.com/itm/112104712228
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av tecno »

12% för fort och den gör det för att remmen inte kommer ända ner i spåret på trissan
Tror du på tomten också eller? 12%
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, det blir så kära vän!

Tallrikstrissan är 43mm, synkronmotorn snurrar med 250rpm, 100/3/250*43=5,73mm, 12% på detta är 0,69mm dvs radien är typiskt 0,35mm för stor.

Detta är fullt möjligt om man kikar ner i motortrissan för där jag mätt 5,75mm där är spårbredden max 0,5mm så en 1,5mm-rem kommer inte ner i spåret.

Vi kan ju räkna på det också när vi ändå håller på:

Säg att spåret i motortrissan är triangulärt (eller kilformad) och vi antar att höjden är det fel jag har dvs 0,35mm då är halva basen 0,75mm och då är tan(alpha)=0,35/0,75 och alpha är 37 grader.

Det är inte konstigt att tänka sig att det "saknas" 37 grader för att den "feta" remmen skall nå botten, bara att kika som sagt.

MVH/Roger
PS
Funderar på att gå över till tandtråd igen, kommer Ni ihåg varför jag övergav det? En sak är i alla fall förändrat, lagret är bättre.
brrmek
Inlägg: 51
Blev medlem: 26 maj 2012, 23:27:37
Ort: Ursviken

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av brrmek »

Du kanske kan sätta en styrrulle mellan drivning och tallrik som vrider remmen 45 grader och därmed passar i skåran! :!:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket trevligt och bra tips, tack!

För det skulle faktiskt lösa problemet då innersta diametern faktiskt är EXAKT det jag ska ha.

MVH/Roger
PS
Har du nån ide' om hur jag vrider remmen :)
Skriv svar