Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack carpelux för ditt fina inlägg, det känns jobbigt ibland att stå på sig i sin designfilosofi.

Jag vill inte vika mig men vill också lyssna och ta in saker utan att vara obstinat.

Min största skräck är om jag förstör mina skivor, det vill jag till varje pris undvika samtidigt som det nästan är en relativ fråga för alla skivspelare sliter på skivorna, frågan är egentligen bara hur mycket och hur snabbt.
Jag har inte läst hela tråden, men det jag ser som det största problemet i din konstruktion är inte den horisontella lagringen av tonarmen utan den vertikala. En stegmotor är definitivt ingen bra lagring av en tonarm som kräver en friktionsfri rörelse i den ledden.
Ingen kan begära att folk ska ha läst en 49 sidor lång tråd men jag förstår inte riktningarna här.

Om vi tänker oss att jag vill nyttja stegmotor med en "vanlig" motviktstonarm, då har jag en horisontell lagring i stegmotorn och en vertikal lagring i "den icke åtdragna skruven genom tonarmen" som alltså jobbar mot motvikten.

I detta fallet känner jag att den vertikala lagringen är harmlös medans den horisontella lagringen kan vara harmfull för en stegmotor (eller vilken motor som helst egentligen) har ett passivt vridmoment som pga magneter inte är konstant, dvs det "hackar" lite.

Nu tycker jag inte att mina synkronmotorer som det främst är tal om hackar speciellt mycket men visst det är knappast friktionsfritt så det kommer påverka hur stor kraft det kommer bli i spårens sidor och detta på ett ojämnt sätt, vilket oroar.

Men vad jag vill komma fram till är att jag inte får ihop det med vad du kallar vertikal lagring respektive vad jag kallar vertikal lagring, vi tycks tänka precis tvärtom där.

Slutligen, jag blir mer och mer inställt på att lösa tonarmsupphängningen mha min fiskelina-upphängning istället och detta för att jag tycker motviktsprincipen är tråkig(are).

MVH/Roger
PS
Bifogar min första skiss på min fiskelina-upphängning för nytillkomna tittare :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av ensten »

Angående förstörda skivor så kan du ju köpa några skivor för nästan ingenting på loppis att testa med, så att du ser vad som händer.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Teknikern »

Eller köpa en skivspelare på loppis för inga pengar alls eller fråga omgivningen, det står gamla skivspelare i vartannat förråd som ingen kommit sig för att slänga har jag märkt. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Glenn »

Skivspelare på loppis finns knappt längre, för några år sedan kastade dom i princip skivspelare efter en på loppisar, nu ser man dom knappt alls, och finns dom är dom dyra.

..Kasettdäck däremot, dom är uppenbarligen helt värdelösa idag.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Teknikern »

Jag fick helt gratis en Technicsförstärkare som inte funkade, generalfelet på dom tidiga är att slutstegen pajar men dom finns på Ebay för 75 spänn. Sen kompletterade jag med skivspelare från samma märke för 150 spänn på Tradera och nu i vintras fick jag tag på en Technics dubbelbandare som nästan är ny för knappt 300 spänn också på Tradera. Äldre musikprylar verkar vara helt ute och nästan värdelösa tydligen och att då bygga själv är bara slöseri med tid enligt mig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

ensten skrev:Angående förstörda skivor så kan du ju köpa några skivor för nästan ingenting på loppis att testa med, så att du ser vad som händer.
Tack ensten!

Det här är faktiskt ett mycket bra förslag, det är dessutom så enkelt förslag att man av nån knäpp anledning inte lyckas komma på det själv.

Men det är många gånger som så att dom riktigt enkla och bra förslagen kommer man inte på för man tänker för mycket.

Jag har en loppis-köpt skiva med Eddie Murphy, den ska jag spela sönder :D

MVH/Roger
PS
Jag hade en gång en skiva med Bruce Willis också :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av LaRdA »

Teknikern skrev:Äldre musikprylar verkar vara helt ute och nästan värdelösa tydligen och att då bygga själv är bara slöseri med tid enligt mig.
Lite tråkig inställning tycker jag, :wink:
I så fall är inte då i princip all hobby per definition "bara slöseri med tid" , man kunde ju jobba istället.... :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:Skivspelare på loppis finns knappt längre, för några år sedan kastade dom i princip skivspelare efter en på loppisar, nu ser man dom knappt alls, och finns dom är dom dyra.
Min Thorens TD320 behöver en ny rem så jag gick till Tele-Hå i måndags och rekade, han antydde 250 spänn samt sa att jag skulle ta med mig remmen nästa gång.

När jag gick sa jag "Kul att Ni säljer så här gamla grejer fortfarande" och då sa han "Självklart, vinyl är ju i ropet igen".
..Kasettdäck däremot, dom är uppenbarligen helt värdelösa idag.
Kul uttryckt men om jag bara inte hade slängt min Panasonic mini-freestyle med fjärr (obs) så hade jag tagit upp min Yamaha KX1200 från förrådet.

I hushållet lyssnar man ju på MP3 eller Vinyl, man lyssnar ju inte på Kassett liksom, en kassettbandspelare som dessutom inte har autoreverse (vilket dock är betrakta som seriöst ty maskinen trimmas och mår bäst om den inte autoverserar, t.ex har KX1200 olika stora diametrar på kapstanaxlarna för att minimera svaj och resonanser).

Ge mig en autoreverserande freestyle i fickformat modell den jag hade och jag hämtar upp mitt kasettdäck direkt och börjar spela in blandband i form av Kromband igen, en bortglömd rolig konst.

För idag kan man ju inte ens spela in ett blandstick, för vad händer?

Jo de noga utvalda låtarnas ordning kan tydligen inte styras på annat sätt än om man gör om hela inspelningen till en enda MP3-fil, suck.

Samtidigt tycker jag hela grejen med att spela in saker är just ordningen låtarna kommer i, det är ju bara att fråga godtycklig artist vad hen tycker...

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Teknikern skrev:Äldre musikprylar verkar vara helt ute och nästan värdelösa tydligen och att då bygga själv är bara slöseri med tid enligt mig.
Jag gillar dig Teknikern men det här uttalandet är inte ett av dina bästa.

Personligen tycker jag kreativitet är det ENDA riktigt roliga som finns i livet, det spelar ingen roll om man skapar en ny pall som det finns miljoner av därute till låg kostnad eller vad man skapar egentligen för det är själva skapelseprocessen som är så roligt och givande för både kropp och själ mycket faktiskt pga att ingen JÄVEL i hela universum kan ta ditt skapande ifrån dig, speciellt viktigt om man som jag lider av mycket dålig självkänsla MEN när jag har byggt nåt som bevisligen, mha videos typ, fungerar ja då blir jag lite glad i alla fall för alla kan se att det fungerar dvs INGEN kan då säga att jag är en fullkomlig idiot.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Teknikern »

Vi har nog missuppfattat varann, jag har fått uppfattningen av att du delvis lever lite på marginalerna ekonomiskt och då ville jag bara tipsa om var jag fick tag på prylarna jag ville ha till ett billigt pris så du fick tid och pengar över till alla dina andra projekt. Jag lever själv med en "inkomst" som ligger 876:- i månaden under EUs fattigdomsgräns så jag har fått lära mig att vända på varenda sten när det gäller att spara och ibland är det både billigare och bättre i slutänden att vänta in rätta fynden och lägga krutet på annat så länge.

Vill du bygga skivspelaren bara för skapandets skull så ska du naturligtvis göra det, vi lever (än så länge) i ett fritt land så kör på bara. :tumupp:


Förresten heter det inte "fullkomlig idiot", kör med "efterbliven" istället för det retar gallfeber på den man vill retas med. :vissla: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra svar, Teknikern!

Jag fick lite ångest över mitt raljerande där ett tag för du trampade lite på en öm tå.

Jag tycker som sagt det inte finns nåt roligare än att skapa saker oavsett om de redan finns eller inte och jag tycker det är extra roligt om det inte kostar nåt för det passar min plånbok men jag medger att om man bygger saker så blir det inte alltid billigare än om man köper "samma" sak, dock blir det garanterat billigare om man inte siktar för högt modell Topnotch, bl.a därför är min melodi Good Enough.

Jag ska berätta en liten anektdot angående att all typ av skapande ALLTID är meningsfullt i mina ögon, jag träffade en kursare över några öl för typ 3 år sedan, jag hade då precis avslutat mitt CPU-projekt dvs jag hade virat ihop en helt egen processor modell 6809 och var stolt över att den bara kunde utföra en enda instruktion dvs JMP (men fatta hur mycket internt i CPLD'n som då fungerar!), han sa då "Men varför köper du inte en CPU för 10 spänn?"

Jag glömmer aldrig det för vad lär man sig på att bara köpa saker, även om dom är billiga?

MVH/Roger
PS
Jag är en dum konsument på minst ett plan, musik. Jag köper lite musik då och då (nu var det nog ett år sedan, dock) för jag har ingen susning om hur man skapar musik för jag är helt omusikalisk, jag bara gillar viss musik och köper det, en gång i tiden spelade jag lite mandolin och därefter lite gitarr och kunde faktiskt intro't till Smoke On The Water ett tag men idag kan jag inte ens det :D

Så vissa former av kreativitet får man lämna över till andra :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Teknikern skrev:Förresten heter det inte "fullkomlig idiot", kör med "efterbliven" istället för det retar gallfeber på den man vill retas med. :vissla: :mrgreen:
Viss begränsad intellektuell kapacitet är ett, tycker jag, elegantare sätt att säga att folk är dumma i huvudet.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Teknikern »

"Banjofaktorn är jämn och hög på den trakten" är också ett snyggt sätt att linda in "dom där inavlade idioterna". :mrgreen:



F*n vad jag är elak,,,,,,,,,,, :vissla:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har tråden spårat ur helt :D

MVH/Roger
PS
Fast jag lovar bättring inom en snar framtid, ska såga till tonarmshuset (25X25X56mm, grovt räknat) i 4mm plyfa, borra 4 hål (2st 1mm, 2st 3mm) samt limma med trälim+smältlim (i hörnen för fixering), sen ska jag kapa till en liten bit tonarmshushållare (22X34 Furu på 60mm) att skruva fast tonarmshuset i och en liten bit 21mm plyfa på 100X100mm att fästa tonarmshushållaren i som dessutom kommer försänkas 10mm underifrån med 55mm borr, detta för att jag vill ha kvar synkronmotorn som ben och dess diameter vad gäller "oslät" skruvinfästning är runt 50mm, allt fixeras sedan underifrån med två träskruv.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av opampen »

rogerk8 skrev:
Teknikern skrev:Äldre musikprylar verkar vara helt ute och nästan värdelösa tydligen och att då bygga själv är bara slöseri med tid enligt mig.
Jag gillar dig Teknikern men det här uttalandet är inte ett av dina bästa.

Personligen tycker jag kreativitet är det ENDA riktigt roliga som finns i livet, det spelar ingen roll om man skapar en ny pall som det finns miljoner av därute till låg kostnad eller vad man skapar egentligen för det är själva skapelseprocessen som är så roligt och givande för både kropp och själ mycket faktiskt pga att ingen JÄVEL i hela universum kan ta ditt skapande ifrån dig, speciellt viktigt om man som jag lider av mycket dålig självkänsla MEN när jag har byggt nåt som bevisligen, mha videos typ, fungerar ja då blir jag lite glad i alla fall för alla kan se att det fungerar dvs INGEN kan då säga att jag är en fullkomlig idiot.

MVH/Roger
Jätte bra, Roger! Så bra skrivet! Jag råkar ibland ut för folk som inte förstår skapandets helande krafter och det är något som jag ska svara dom personerna nästa gång jag får höra typ. " varför bygga en förstärkare när dom finns färdiga..." För det är precis som du säger det är själva skapelse processen som är viktig. Kreativiteten är så viktig för själen! Det är guld! Och, Roger lycka till med din skivspelare!
Skriv svar