Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det har du rätt i, gitarren måste stämmas om med tiden.

Men det måste väl en stålsträngad gitarr också, samma mekanism?

Jag har idag köpt en meter Fireline (0,35mm som kan anses vara en mycket grov variant), Fireline är en helt stum fiskelina som jag tror är gjord av Kevlar.

Min tanke är nu att byta till denna lina och spänna relativt hårt med spännskruven, sen är jag lite tveksam till hur bra det blir för om linan inte tänjer sig alls så får jag inget Z och då ligger tonarmen inte på plats.

Det är nämligen viktigt att jag får ett litet Z fast kanske ett blyhagel (methagel), som jag också köpt idag, kan stoppa tonarmen från att åka ner även utan Z, blyhaglet märkte jag i alla fall behövs när man liksom lyfter pickup:en (med hårt spänd lina) från skivan och smått höjer den i luften så att man kan lägga den på tonarmsstödet UTAN att tonarmen då åker ner mot tonarmshuset (rektangulär sak av Aluminium idag och som ställer nåltrycket mha dess tilt).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Du skulle ju kunna släppa linan och göra en knivlagring, ett uppochner vänt V samt en eggliknande del som ligger i v-spåret
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag förstår tyvärr inte vad du menar.

Menar du möjligtvis att man har en liten uppochnervänd skål (äggliknade, med ä) och att skålen vilar på en kil?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av carpelux »

Knivlager används frekvent på tonarmar. Här t.ex. på en SME

Bild
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Ja nåt sådant så slipper Du tråden
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

carpelux skrev:Knivlager används frekvent på tonarmar. Här t.ex. på en SME
Jag är ledsen carpelux men jag fattar inte.

Jag har stirrat på den där fina bilden i över 5 minuter och det enda jag lyckas förstå är att nere till vänster (silvrigt) är lyftarmen, snett in i bild är själva tonarmen, mitt i bild ser man kablarna som går upp och in i tonarmen, på båda sidor om det förgyllda ser man fästen för nån slags bygel som håller ihop allt normalt sett och lite ner till vänster ser man en kivliknade sak som tycks passa i ett V.

Men jag fattar inte alls det här arrangemanget.

När allt är ihopskruvat så tas det svarta lätt med när tonarmen höjs och radiellt hålls allt på plats av V/kniv men jag förstår inte riktigt varför det behövs överhuvudtaget för varför inte skippa V't och bara dra åt?

Vänta lite här nu, jag ser att den nedre halvcirkeln har en mycket större diameter och så ser jag att det förgylla har en fästskruv för tonarmen dvs endast det förgyllda håller tag om tonarmen när allt är på plats, med andra ord kläms inte kolfiberarmen(?) fast utan det är bara kniven som fixerar den.

Hur mycket är jag ute och cyklar nu?

MVH/Roger
PS
Jag tycker mekanik är mycket svårt.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av carpelux »

Jag hänger inte riktigt med i din beskrivning men ska försöka beskriva vad ett knivlager är.

En vanlig tonarm har två olika lagringar, en i X och en i Y-ledd. Dessa skall vara väldigt lättrörliga i sin ledade ledd, och styva i motsatt ledd. Knivlagret är ett lager för Y-ledden, och består av en "kniv" (mässingsstycket på bilden) som vilar i en lagerbock (V-bocken i det kromade halvrunda stycket). Det ger en lagring som har mycket låg friktion i Y-ledd men som väldigt styv i X-ledd.

Orsaken till att det ställs så höga krav på tonarmes lagring är att det är en mycket mer komplex uppgift nålen - pickupen - tonarmen skall lösa än vad som kan synas vid en första anblick. Jag hoppas du kan hålla med om följande resonemang:

För att en tonarm skall kunna fungera bra finns ett antal kriterier som behöver uppfyllas. I en ideal värld skall pickupen hållas i ett järngrepp så att nålens rörelser omvandlas till elektrisk energi. Pickupen skall vara stilla och nålen skall via nålrör och magnet inducera spänning i spolarna (när vi pratar om en MM pickup). Detta utan att själva pickupen börjar resonera vilket skulle medföra minskad effektivitet och försämrad kvalitet pga resonanser.

Samtidigt måste ju pickupen kunna följa spåret på skivan från ytterkant till innerkan utan motstånd. Detta för att nålen inte skall utsättas för sidokrafter vilket ju leder till distorsion, "hack i skivan" och ökat slitage på vinyl samt nål. Det är en delikat avvägning mellan den dynamiska massan och nålens rörlighet (compliance) som ger ett väl avvägt mekaniskt lågpassfilter.

Det är också viktigt att nålen hålls stadigt i rätt vinkel emot spåret för att hålla stereobild, distorsion och slitage i schack. Därav kravet på stabila X och Y lager.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av persika »

Det finns även enpunkts lagring av tonarm, kolla tidigare i denna tråd där jag länkade till en info-sida om olika sorters tonarmslagringar.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av svanted »

gitarrsträngar töjer sig i början, en nysträngad nylonsträngad gitarr måste stämmas ofta en tid, man kan slita och dra i strängarna för att snabba på processen.
men efter typ några månader håller de sig stämda länge.
men lossar man på spänningen med gamla strängar, får man börja om.
en pickup måste vara absolut stum mot vridning i armens längdriktning, om inte kommer den att vrida sig med ljudet i spåret, olinjärt beroende på frekvenserna,
därför går flexibla upphängningar, typ linor fetbort.
eller måste och måste, det kommer ju att låta om skivspelaren om det nu är enda kravet så gör det ju inget.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

svanted skrev:gitarrsträngar töjer sig i början, en nysträngad nylonsträngad gitarr måste stämmas ofta en tid, man kan slita och dra i strängarna för att snabba på processen.
men efter typ några månader håller de sig stämda länge.
Mycket intressant.
men lossar man på spänningen med gamla strängar, får man börja om.
Här förstår jag inte riktigt vad du menar om det inte är så att dessa gamla strängar kommer att dra ihop sig och därför får man börja om?
en pickup måste vara absolut stum mot vridning i armens längdriktning, om inte kommer den att vrida sig med ljudet i spåret, olinjärt beroende på frekvenserna,
Mycket intressant information, jag tackar för detta för jag hade inte tänkt så långt.

Det är f.ö mycket roligare, intressantare och mer lärorikt att få en förklaring till varför än att bara säga hur man "ska" göra, ibland undrar jag om folk ens vet varför.
därför går flexibla upphängningar, typ linor fetbort.
Säg inte det, vad det först och främst handlar om för mig är att inte förstöra skivorna, sedan kommer att det inte ska låta direkt illa, sist kommer topnotch och i mitt fall siktar jag på nånstans mitt emellan dvs bra utan att skada skivorna.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

carpelux skrev:Jag hänger inte riktigt med i din beskrivning men ska försöka beskriva vad ett knivlager är.

En vanlig tonarm har två olika lagringar, en i X och en i Y-ledd. Dessa skall vara väldigt lättrörliga i sin ledade ledd, och styva i motsatt ledd. Knivlagret är ett lager för Y-ledden, och består av en "kniv" (mässingsstycket på bilden) som vilar i en lagerbock (V-bocken i det kromade halvrunda stycket). Det ger en lagring som har mycket låg friktion i Y-ledd men som väldigt styv i X-ledd.

Orsaken till att det ställs så höga krav på tonarmes lagring är att det är en mycket mer komplex uppgift nålen - pickupen - tonarmen skall lösa än vad som kan synas vid en första anblick. Jag hoppas du kan hålla med om följande resonemang:

För att en tonarm skall kunna fungera bra finns ett antal kriterier som behöver uppfyllas. I en ideal värld skall pickupen hållas i ett järngrepp så att nålens rörelser omvandlas till elektrisk energi. Pickupen skall vara stilla och nålen skall via nålrör och magnet inducera spänning i spolarna (när vi pratar om en MM pickup). Detta utan att själva pickupen börjar resonera vilket skulle medföra minskad effektivitet och försämrad kvalitet pga resonanser.

Samtidigt måste ju pickupen kunna följa spåret på skivan från ytterkant till innerkan utan motstånd. Detta för att nålen inte skall utsättas för sidokrafter vilket ju leder till distorsion, "hack i skivan" och ökat slitage på vinyl samt nål. Det är en delikat avvägning mellan den dynamiska massan och nålens rörlighet (compliance) som ger ett väl avvägt mekaniskt lågpassfilter.

Det är också viktigt att nålen hålls stadigt i rätt vinkel emot spåret för att hålla stereobild, distorsion och slitage i schack. Därav kravet på stabila X och Y lager.
Hej carpelux!

Intressant läsning det här men det är lite långt ifrån mitt kompetensområde.

Samtidigt är det också lite långt ifrån mitt intresseområde.

För vad jag vill göra är en skivspelare modell Good Enough dvs ingen världsledande pjäs.

Och jag tror att om man inte siktar så högt kommer man dels igång med saker för att det liksom passar ens kompetens, dels blir det roligare för ens pyttelilla självförtroende säger att det här kan jag klara, dels har du också den ekonomiska aspekten när allt måste läggas ut för att bli "perfekt", i mitt fall kan jag göra nästan hela skivspelaren hemma i min hall (undantaget själva skivtallriken och dito trissa som LArDa gjort åt mig men skivtallriken skulle faktiskt kunnat varit rektangulär som E Kafeman påpekade och då hade jag kunnat gjort den själv också, rektangulärt är dessutom roligare än sticksågat).

Min vän LaRdA har förresten svarvat till en liten skivtallrikstrissa som jag visat på bild ovan så kvadratisk skivtallrik är faktiskt helt möjligt, jag kanske tom gör mig en bara för att jävlas :D

Men trissan behöver jag av flera anledningar, speciell för att eventuellt kunna få den pyttelilla skivtallrik-lagermotoraxeln på 2mm (6mm lång, endast) att hålla skivtallriken plan.

Jag har bestämt mig för att köpa lite 2mm plåt av Aluminium från ELFA, av alla ställen, som jag kommer räta ut skivtallrik-lagermotorn med.

Jag ska även köpa lite Lexan och Kopparplåt för andra ändamål, nämner det mest för ELFA's bredd fascinerar (dock inte deras djup alla gånger, t.ex finns bara kopparn i 0,5mm).

MVH/Roger
Jugge
Inlägg: 707
Blev medlem: 26 januari 2016, 08:42:42
Ort: Helsingborg

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Jugge »

Har du möjlighet så kolla på Hornbach. De har lite olika plåtar. Jag har sett mässing och aluminium. Kommer tyvärr inte ihåg priserna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant tips, tack!

MVH/Roger
PS
Varken Kopparplåt eller Plåt genererar dock några träffar i den sedvanligt dåliga hemsidan.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Du skulle ju kunna göra en nålupphängning, liknande som kugghjulen sitter i ett urverk, av tonarmen
Det är även viktigt att få rätt höjd på tonarmen men det vet Du väl
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av carpelux »

Roger, jag vet att du vill göra en basic skivspelare och har full förståelse för det. Ibland är ju resan själva målet. Jag har också förstått att du gillar analytiska resonemang, därav mitt inlägg. Det är så att teorin bakom en skivspelare är skenbart enkel men om man går in på detaljer blir det ganska komplicerat med motstridiga krav.

Jag tror du säkert kan få ljud ur din skapelse men jag tror också att du riskerar skada dina vinyler i förlängningen.

Jag har inte läst hela tråden, men det jag ser som det största problemet i din konstruktion är inte den horisontella lagringen av tonarmen utan den vertikala. En stegmotor är definitivt ingen bra lagring av en tonarm som kräver en friktionsfri rörelse i den ledden.
Skriv svar