Jag vill inte vika mig men vill också lyssna och ta in saker utan att vara obstinat.
Min största skräck är om jag förstör mina skivor, det vill jag till varje pris undvika samtidigt som det nästan är en relativ fråga för alla skivspelare sliter på skivorna, frågan är egentligen bara hur mycket och hur snabbt.
Ingen kan begära att folk ska ha läst en 49 sidor lång tråd men jag förstår inte riktningarna här.Jag har inte läst hela tråden, men det jag ser som det största problemet i din konstruktion är inte den horisontella lagringen av tonarmen utan den vertikala. En stegmotor är definitivt ingen bra lagring av en tonarm som kräver en friktionsfri rörelse i den ledden.
Om vi tänker oss att jag vill nyttja stegmotor med en "vanlig" motviktstonarm, då har jag en horisontell lagring i stegmotorn och en vertikal lagring i "den icke åtdragna skruven genom tonarmen" som alltså jobbar mot motvikten.
I detta fallet känner jag att den vertikala lagringen är harmlös medans den horisontella lagringen kan vara harmfull för en stegmotor (eller vilken motor som helst egentligen) har ett passivt vridmoment som pga magneter inte är konstant, dvs det "hackar" lite.
Nu tycker jag inte att mina synkronmotorer som det främst är tal om hackar speciellt mycket men visst det är knappast friktionsfritt så det kommer påverka hur stor kraft det kommer bli i spårens sidor och detta på ett ojämnt sätt, vilket oroar.
Men vad jag vill komma fram till är att jag inte får ihop det med vad du kallar vertikal lagring respektive vad jag kallar vertikal lagring, vi tycks tänka precis tvärtom där.
Slutligen, jag blir mer och mer inställt på att lösa tonarmsupphängningen mha min fiskelina-upphängning istället och detta för att jag tycker motviktsprincipen är tråkig(are).
MVH/Roger
PS
Bifogar min första skiss på min fiskelina-upphängning för nytillkomna tittare