Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

På bussen idag kom jag på att jag faktiskt har rätt där uppe, utsignalen från pickupen ÄR proportionell mot (vinkel)frekvensen men inte mot skivans vinkelfrekvens utan mot signalens vinkelfrekvens.

Om vi inte hade RIAA-filtrering skulle således amplituden för 20Hz behöva vara 1000ggr större än amplituden för 20kHz för rak frekvensgång, men eftersom detta inte går så har man dämpat basen avsevärt (pga dom annars mycket stora utslagen) och även höjt diskanten avsevärt (pga dom annars mycket små utslagen), kontentan kallas RIAA-filter (egentligen borde man kalla en kompensering i försteget för anti-RIAA filter ty skivan i sig är ju inspelad med ett RIAA-filter).

MadModder har sedan rätt i att en 33-varvare som körs på 78 varv inte ger nån nämnvärt högre signalstyrka, detta tror jag har att göra med att frekvenserna förskjuts 78/33 gånger uppåt i högre frekvens och vid basen spelar det då ingen roll för det tillhör ändå frekvensspannet, däremot ger en förskjutning högre upp av de högre frekvenserna att det borde bli lite högre utsignal men jag gissar att detta dödas av diskant-filterdelen hos (anti-)RIAA-fintret.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:När man lyssnar på youtubeklippet så är det ju inte alls bra, helt klart så variera hastigheten ganska störande. Jag har inte plöjt igenom all inlägg i denna tråd, så jag vet inte vad du har för motor eller hur den styrs, så hur mycket varvtalet är inblandat vet jag inte. Tittar man däremot på pickupen så kan man ju tydligt se att skivan inte centrerar riktigt och där är ju naturligtvis ett av felen med den ojämna pereferihastigheten.

Det talas även mycket om drivremmar som orsakar svaj också. Om man vill eliminera detta problem så bygger man kanske en tung skivtallrik som fungerar som svänghjul och dämpar variationerna i hastighet på grund av det varierande motstånd som uppstår vid olika täthet i spåren på skivan.

När det gäller motordrivningen så borde väl den bästa motorn vara en mångpolig motor (8 polig eller mer) som förses med tungt svänghjul. Håller motorn ett svänghjulsstabiliserat varvtal och skivtallriken har ordentlig svängmassa så kan du säkert använda en gammal damstrumpa som drivrem och ändå hålla perfekt varvtal.
Tack för detta intressanta inlägg, SeniorLemuren!

Jag är nog emellertid mest intresserad av att försöka få ordning på det jag ändå lyckats bygga, det borde vara nära att fungera för t.ex wobblar inte skivtallriken i z-led längre, den är nästan planare än min Thorens, så här finns inget svaj.

Sen har vi det faktumet som jag senast i morse fick visat för en vän dvs att min stroboskopskiva indikerar en helt svaj-fri rotation (som dock kanske inte håller hastigheten riktigt men det är en mycket liten avvikelse för pinnarna vandrar MYCKET långsamt).

Så jag har okulärt en mer eller mindre exakt hastighet som okulärt indikerar NOLL svaj ändå har jag svaj, fattar absolut ingenting :humm:

Jag ska försöka göra en video på det här ikväll så att Ni tror mig för jag tror knappt mig själv :)

MVH/Roger
ToPNoTCH
Inlägg: 4889
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av ToPNoTCH »

rogerk8 skrev:(egentligen borde man kalla en kompensering i försteget för anti-RIAA filter ty skivan i sig är ju inspelad med ett RIAA-filter).
MVH/Roger
Enklast är nog att hålla isär RIAA-filter och RIAA-förstärkare.

Dämpning vid inspelning sker med filter och kompensationen tillbaka (föhöjd bas och dämpad diskant) sker med förstärkare.

Man kan inte filtrera upp nivåer (om man inte använder aktiva filter vilket är filter med förstärkare i praktiken).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack!

Men ärligt lite av en onödig komplikation för om man inte har anti-parametrarna med i förstärkaren så spelar ju förstärkaren i det här sammanhanget ingen roll, eller hur?

För mig är, åtminstone principiellt, förstärkare frekvensmässigt linjära så det krävs filter för att göra dom olinjära, likt anti-RIAA.

Och även om basen måste lyftas 20dB i relation till typ 2,1kHz (tror jag) så handlar en förstärkares överföringsfunktion om filterrespons gånger linjär gain.

Så jag håller inte riktigt med dig.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30009
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Tja... Man kan väl se det som så att man i förstärkaren har ett lågpassfilter. :humm:

Nu vet jag inte om du redan vet det, men anledningen till RIAA är att man dämpar basen för att spåren ska bli smalare så de går att packa tätare och därmed få längre speltid på skivan, och höjer diskanten för att dränka bruset (ja det blir en ohyggligt massa brus när en nål skrapar längs med en plastbit. Spela gärna upp en skiva genom en förstärkare utan RIAA), och så blir det mindre slitage på skivan när nålen inte behöver göra så stora rörelser.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

I princip är ju ett anti-RIAA ett lågpass-filter, det är riktigt.

Skillnaden är "hårfin" dvs filtret har två brytfrekvenser istället för en och har plan respons där emellan men det vet du säkert.

Dock visste jag inte att man höjer diskanten för att få bort bruset, låter emellertid rimligt.

Det kan vara lite roligt att veta att mina rör-RIAA (KRA) faktiskt har en omkopplare för mikrofon dvs rak frekvensgång så jag kan mycket enkelt testa det du säger, dock föredrar jag att vänta tills jag fått ordning på min skivspelare (om jag nu nånsin får det :) ).

MVH/Roger
PS
Fast mina KRA brummar så mycket att bruset förmodligen inte kommer att kunna höras. Har nog kommit på att AC-glöd för RIAA-förstärkare är att utmana ödet lite väl mycket.
Gimbal
Inlägg: 7925
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Gimbal »

Vad jag förstår så kan du justera motorns hastighet, så varför inte flytta remmen så den ligger runt skivtallriken istället för runt den lilla trissan under tallriken?

Det ger högre utväxling och mer varv på motorn med resultatet en starkare drivning av tallriken och därmed stabilare gång. Tycker jag rent intuitivt vill säga. :humm:
ToPNoTCH
Inlägg: 4889
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av ToPNoTCH »

rogerk8 skrev:För mig är, åtminstone principiellt, förstärkare frekvensmässigt linjära så det krävs filter för att göra dom olinjära, likt anti-RIAA.
Jag skrev ju RIAA-förstärkare. Man kan kalla dom RIAA-steg med.

OM du trodde jag menade linjär förstärkare missuppfattade jag det.

För mig får du gärna kalla RIAA-förstärkare för "anti-RIAA filter" om du vill, men risken är att inte så många är med på vad du talar om.

Enligt samma logik så får du kalla diskantkontrollen för "anti-diskant filter" om du dämpar och "diskant filter" om du förstärker.

Vafan du bygger ju egna skivspelare så då kan du väl lika bra bygga egna begrepp :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Gimbal skrev:Vad jag förstår så kan du justera motorns hastighet, så varför inte flytta remmen så den ligger runt skivtallriken istället för runt den lilla trissan under tallriken?

Det ger högre utväxling och mer varv på motorn med resultatet en starkare drivning av tallriken och därmed stabilare gång. Tycker jag rent intuitivt vill säga. :humm:
Svar nej, jag kan inte justera motorns hastighet ty det är en synkronmotor (som jag måste slå upp för att kunna förklara men den är alltså synkron med nätfrekvensen som är MYCKET stabil, amplituden hos elnätet varierar dock +10%/-20% har jag fått lära mig men frekvensen kan man ställa klockor efter).

Så det enda sättet att få större trissor är att öka bådas diametrar lika mycket, och som en vän sa, en rem med en knut på kommer påverka hastigheten mindre om hjulet/trissan är större eftersom knutens diameter påverkar mindre när trissans diameter ökar, naturligtvis.

Tack annars för din input, jag älskar konstruktiv kritik :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

ToPNoTCH skrev:
rogerk8 skrev:För mig är, åtminstone principiellt, förstärkare frekvensmässigt linjära så det krävs filter för att göra dom olinjära, likt anti-RIAA.
Jag skrev ju RIAA-förstärkare. Man kan kalla dom RIAA-steg med.

OM du trodde jag menade linjär förstärkare missuppfattade jag det.

För mig får du gärna kalla RIAA-förstärkare för "anti-RIAA filter" om du vill, men risken är att inte så många är med på vad du talar om.

Enligt samma logik så får du kalla diskantkontrollen för "anti-diskant filter" om du dämpar och "diskant filter" om du förstärker.

Vafan du bygger ju egna skivspelare så då kan du väl lika bra bygga egna begrepp :tumupp:
:)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »



Videon är inte lika glasklar som jag ser det med mina egna ögon, men hyfsad.

Jag ser alltså att pinnarna i princip står still, det är naturligvis en liten hastighetsavvikelse (CCW och därmed något för sakta) men den tycks alltså vara så löjligt liten att pinnarna knappt rör sig och hur ska man då kunna höra det när detta faktiskt är ett test av ganska hög precision ty stroboskopisk effekt används inte bara av amatörer, audiophiler checkar sin utrustning med samma sak.

Så vi kan nog vara överens om att stroboskopeffekten har mycket hög precision, då undrar man ju bara helt uppgivet varför man inte kan se svajet :humm:

Kan nån förklara det för mig?

MVH/Roger
Gimbal
Inlägg: 7925
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Gimbal »

rogerk8 skrev:
Gimbal skrev:Vad jag förstår så kan du justera motorns hastighet, så varför inte flytta remmen så den ligger runt skivtallriken istället för runt den lilla trissan under tallriken?

Det ger högre utväxling och mer varv på motorn med resultatet en starkare drivning av tallriken och därmed stabilare gång. Tycker jag rent intuitivt vill säga. :humm:
Svar nej, jag kan inte justera motorns hastighet ty det är en synkronmotor (som jag måste slå upp för att kunna förklara men den är alltså synkron med nätfrekvensen som är MYCKET stabil, amplituden hos elnätet varierar dock +10%/-20% har jag fått lära mig men frekvensen kan man ställa klockor efter).

Så det enda sättet att få större trissor är att öka bådas diametrar lika mycket, och som en vän sa, en rem med en knut på kommer påverka hastigheten mindre om hjulet/trissan är större eftersom knutens diameter påverkar mindre när trissans diameter ökar, naturligtvis.

Tack annars för din input, jag älskar konstruktiv kritik :)

MVH/Roger
Du måste inte använda nätfrekvensen, du skulle kunna bygga en egen justerbar oscillator...
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev:

Videon är inte lika glasklar som jag ser det med mina egna ögon, men hyfsad.

Jag ser alltså att pinnarna i princip står still, det är naturligvis en liten hastighetsavvikelse (CCW och därmed något för sakta) men den tycks alltså vara så löjligt liten att pinnarna knappt rör sig och hur ska man då kunna höra det när detta faktiskt är ett test av ganska hög precision ty stroboskopisk effekt används inte bara av amatörer, audiophiler checkar sin utrustning med samma sak.

Så vi kan nog vara överens om att stroboskopeffekten har mycket hög precision, då undrar man ju bara helt uppgivet varför man inte kan se svajet :humm:

Kan nån förklara det för mig?

MVH/Roger
På videon kan man ju se att pickuppen åker fram och tillbaka lite i sidled. Detta medför ju att pereferihastigheten i spåret ändras när spårets avstånd till centrum ändras och därmed nålens hastighet i spåret. Detta går väl inte att se på stroboskopskivan för skivtallriken roterar ju med jämn hastighet även om den slänger i sidled, eller tänker jag fel?
hsd
Inlägg: 2124
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

SeniorLemuren skrev:
rogerk8 skrev:

Videon är inte lika glasklar som jag ser det med mina egna ögon, men hyfsad.

Jag ser alltså att pinnarna i princip står still, det är naturligvis en liten hastighetsavvikelse (CCW och därmed något för sakta) men den tycks alltså vara så löjligt liten att pinnarna knappt rör sig och hur ska man då kunna höra det när detta faktiskt är ett test av ganska hög precision ty stroboskopisk effekt används inte bara av amatörer, audiophiler checkar sin utrustning med samma sak.

Så vi kan nog vara överens om att stroboskopeffekten har mycket hög precision, då undrar man ju bara helt uppgivet varför man inte kan se svajet :humm:

Kan nån förklara det för mig?

MVH/Roger
På videon kan man ju se att pickuppen åker fram och tillbaka lite i sidled. Detta medför ju att pereferihastigheten i spåret ändras när spårets avstånd till centrum ändras och därmed nålens hastighet i spåret. Detta går väl inte att se på stroboskopskivan för skivtallriken roterar ju med jämn hastighet även om den slänger i sidled, eller tänker jag fel?
Det orsakar inte så stor avvikelse, ta skivan till Din thorens och lyssna
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SeniorLemuren »

<<Det orsakar inte så stor avvikelse>>
Vad grundar du det på, har du räknat på det?

Det är svårt att bedöma hur mycket pickupen rör sig fram och tillbaka. Men anta för skoj skull att den rör sig 3 mm från yttre till inre ändläge. I yttersta spåren är diametern ca 300 mm. Avståndet till centrumhålet är då max 151.5 mm och till min 148.5 mm. Avvikelsen borde väl då bli 150/151.5x 33.33 = 33.00 varv min, 150/148.5x 33.33 = 33.67 varv max om jag tänker rätt.

Hörseln är ju hos de flesta ganska duktig på att höra frekvensändringar men jag vet ju inte hur stora avvikelser man kan höra.
LP-släng.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar