Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av tecno »

Men för :evil: vad det låter illa :tumner:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Håller med dig, det låter riktigt illa :D

MVH/Roger
PS
Men redan när andra låten spelas så låter det mycket bättre för att inte säga bra. Jag planerar nu att göra en "sid-inspelning" dvs spela in en hel LP-sida som en enda MP3-fil (troligtvis blir det den skiva som ligger på spelaren dvs Bluesbrothers) på det sättet får man med hur spelaren låter i början på skivan, i mitten på skivan och i slutet på skivan. Innan jag får fatt i en seriös Test-LP med en ton så är detta ett bra test, tycker jag. Den stora MP3-filen kommer jag sedan ladda upp till min hemsida och dela därifrån för tuben går väl inte? :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har kommit på några slutgiltiga saker:
1) Jag får distorsion när nåltrycket är för stort
2) Med detta höga nåltryck "trackar" dock nålen bra dvs jag har varken Fast Forward (FF) eller Fast Reverse (FR).
3) Man kan inte spela av en skiva med både låg distorsion och ingen FF/FR, man får antingen låg distorsion och FF/FR eller hög distorsion och ingen FF/FR.

En hel sida går inte att spela med ett så perfekt måttligt nåltryck att det låter bra, första låten kommer då scratcha inåt men bara ett par gånger, sista låten får sen det omvända problemet dvs att den scratchar utåt (stannar är en bättre beskrivning), hela den här problematiken tror jag alltså beror på stelheten hos tonarmskabeln.

Jag har småplaner på att nyttja Litz-tråd istället men dels är den lite dyr dels innebär det massa jobb så jag har börjat tänka lite i banor kring ny nål som tål mer nåltryck, dock lär det nog bli ännu dyrare men jag slipper mecket med att dra ny tonarmskabel i alla fall :)

MVH/Roger
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag trodde inte nåltryck var något man "fritt valde".
Det skall väl vara "rätt". Finns nålvågar till sådant.

Högt tryck = Distorsion
Lågt tryck = Sabbar din vinyl
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Det ska vara rätt, det är olika på pickuper-eller rättare sagt nålar då det är nålarmens upphängning som avgör
Det finns discopickuper som är gjorda för ett högre nåltryck, även de gamla kristallpickuperna ska ha ett högre tryck
Anledningen till lågt nåltryck är rörligheten som i sin tur påverkar frekvensgången samt att skona skivorna från slitage
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

hsd skrev:Det ska vara rätt, det är olika på pickuper-eller rättare sagt nålar då det är nålarmens upphängning som avgör
Det finns discopickuper som är gjorda för ett högre nåltryck, även de gamla kristallpickuperna ska ha ett högre tryck
Anledningen till lågt nåltryck är rörligheten som i sin tur påverkar frekvensgången samt att skona skivorna från slitage
Det här är bra sagt.

Jag börjar få insikten att jag behöver en nål som tål högre nåltryck än vanligt, även om det kan komma att slita på skivorna mer.

Antingen detta eller ny tonarmskabel.

Men att ett för högt nåltryck ger distorsion är ingen tvekan (längre).

MVH/Roger
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Du skulle kunna prova med en tunn headset-kabel, sån som brukar levereras med mobiltelefoner, de brukar vara smidiga och separatskärmade
men jag tror att Du har problem med tonarmens rörelser (armen kanske vickar lite i upphängningen )och bör se över huruvida pickupen ligger parallellt med skivan under hela avspelningen
Tror att Din pickup bör ha ca. 2grams nåltryck, har Du inte data på den så titta noga på nålspetsen, jämför gärna på Din Thoréns-spelare, när den ligger i skivspåret bör spetsen vila vinkelrätt mot vinylen
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för din kommentar, väldigt intressant!

Man kan se här att denna nål inte tål speciellt stora nåltryck, personligen är jag hjärntvättad med att nålar bör ha runt 2g, denna tål alltså bara 1-1,5g.

Detta tror jag är för klent för min skivspelare.

MVH/Roger
PS
Nålen: https://www.snyggtljud.se/technics-eps- ... -p24-kopia
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Janson1 »

Om du misstänker för stel kabel så kommer det nog inte att hjälpa med nytt stift som tål mer... Så byt kabeln och framförallt dra den på ett smart sätt. Jag har sett dom som dras i mitten av leden och böjs inte överhuvudtaget när man kör armen fram och tillbaka utan den vrids ca 30-45 grader vid rörelsen, då håller den länge också... "På min tid" när jag lagade skivspelare så fanns det färdig rund kabel med 4-5 supertunna kablar i som reservdel från MOON, Luxor och Philips.
Jag har för mig ytterdiametern var runt 2-2,5 mm. I dag 2018 borde det väl gå att hitta nåt liknande?
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Janson1 skrev:Om du misstänker för stel kabel så kommer det nog inte att hjälpa med nytt stift som tål mer... Så byt kabeln och framförallt dra den på ett smart sätt. Jag har sett dom som dras i mitten av leden och böjs inte överhuvudtaget när man kör armen fram och tillbaka utan den vrids ca 30-45 grader vid rörelsen, då håller den länge också... "På min tid" när jag lagade skivspelare så fanns det färdig rund kabel med 4-5 supertunna kablar i som reservdel från MOON, Luxor och Philips.
Jag har för mig ytterdiametern var runt 2-2,5 mm. I dag 2018 borde det väl gå att hitta nåt liknande?
Det var kabel som alla verkstäder hade som standard, men det var i svunnen tid, numer finns kabeln hos olika dyra ljudhandlare, för en tusing per meter :(
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Janson1 »

Men ett headset av bättre kvalité har ju oftast väldigt fina, mjuka, tunna tåtar, det kanske skulle kunna vara en värdig ersättare?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Teknikern »

Varför inte bara besöka valfri loppis? Gamla stereospelare finns i parti och minut för inga pengar alls och låt en sån bli organdonator så kan du ta hela tonarmen komplett från en sån istället för att uppfinna hjulet på nytt. Men du kanske vill att grejerna ska se ut som nåt en förstaklassare knåpat ihop på slöjden? :roll:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Janson1 skrev:Men ett headset av bättre kvalité har ju oftast väldigt fina, mjuka, tunna tåtar, det kanske skulle kunna vara en värdig ersättare?
Mycket bra förslag, tack!

Fast jag tror jag har ett bättre mer nördigt förslag om än dyrare dvs Litz-tråd.

Den Litz-tråd jag hittat i ELFA-katalogen har 15 (isolerade) kardeler om 0,1mm vardera, 11 som jordmedlöpare + 4 som signal tänker jag mig.

Fast samtidigt är det lite sent att komma på tanken med att uppgradera tonarmskabeln till "världsbäst" för resten är ju ändå inte ens är Good Enough :)

Fast ska jag åta mig det jobbiga jobbet att byta tonarmskabel så vill jag byta till nåt riktigt bra men prislappen hejdar mig varför din headset-ide' börjar låta ännu mer attraktiv.

Samtidigt, Litz-tråd kan jag även använda till (optimal för HF) att linda spolarna till den JFET-radio jag börjar fundera på att bygga mig MEN åtgången blir då kanske 20m och rullen är på 290m...

Jag vet nu inte riktigt men det hade varit kul att knappt kunna se tonarmskabeln, bara en klen liten kopparfärgad båge där bak liksom.

Jag kände förresten nyligen på den extra bit av ordinarie tonarmskabel som jag har över, den är inte speciellt styv samtidigt som jag tror att mycket små böjkrafter påverkar.

Sllutligen, att köpa ny nål som tål högre nåltryck är att kringgå problemet, jag får alltså inte löst det MEN jag är rätt övertygad om att "högre nåltryck/annan nål" skulle fixa biffen (dessutom till ungefär samma pris som Litz-tråden OCH med mycket mindre jobb).

MVH/Roger
PS
Igår synkade jag över de 3 LP som jag hitintills spelat in, i min favoritlista la jag dock bara en enda bra låt från respektive skiva sen fortsatte jag slumpa mina typ 400 favvolåtar men gjorde inget aktivt för att få lyssnat på en av dom tre MEN som en blixt från klar himmel dök Sweet Home Chicago upp i iPod.

Hur lät det då i lurar för första gången?

Bedrövligt :D

MEN den distorsion som fanns (och som jag verifierat beror på för högt nåltryck) den var mycket speciell, jag upplevde det liksom som om instrumenten inte distade alls typ saxofon, gitarr och piano lät bra men det fanns nåt slags täcke av distorsion som INTE hade med låtens frekvenser att göra, distorsionen förvrängde alltså inte tonerna utan la bara till lite skräp (som inte var släpljud), skulle vilja kalla det "spårningsdistorsion" som alltså är en tillagd distorsion och inte en förvrängning/distorsion av själva musiken. Sen pulserar/oscillerar spårningsdistorsionen med VLF också även om det varken sker jämt eller mycket.

En annan sak jag noterade var att spårningsdistorsionen lättade nästan helt i slutet på den långa låten (typ 10 minuter) och om spårningsdistorsionen beror på för högt nåltryck så kan detta tyvärr innebära att nåltrycket är MINDRE längre in på skivan vilket bara kan hända om tonarmen inte löper helt plant utan stegras i svepet inåt skivans slut. Min Aluminium-prototyp till tonarmsarrangemang säger dock tvärtom dvs att nåltrycket skall öka i ändarna.

Nu slår det mig en grej till, tänk om min nål är olyckligt slipad? Tänk om spåningsdistorsionen i själva verket är nålen som skrapar i botten på spåret? Min nål tycks faktiskt vara mycket lik en kon men jag vet att det istället finns elliptiskt slipade nålar och dessa lär vila mer på sidorna dvs där nålen egentligen ska vara, eller?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Antiskating lyser med sin frånvaro fortfarande?!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag säger som Svalander, förr använde man inte anti-skating.

Men visst, jag har uppenbarligen skating-krafter även om jag har dålig koll på hur det ligger till med riktningar, belopp och varför.

MVH/Roger
Skriv svar