Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Platis »

Med tanke på rätt så god tillgång på starka neodym-magneter idag så hade det varit häftigt att göra en svävande tallrik och ett roterande magnetfält! :vissla:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Bara magneter, utan axel. :mrgreen:
Det krävs lite sensorer och beräkningskraft för att hålla tallriken på plats.
Den här trodde jag inte var på riktigt när jag såg den på kickstarter för länge sen.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Platis »

Wow, det var riktigt coolt! :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av LaRdA »

rogerk8 skrev:+/-1cm ungefär :D

MVH/Roger
PS
Jag gjorde ju misstaget att borra upp LaRdA's precisionsborrade triss-hål med farfars handslipade 2mm-borr, jag gjorde det för jag tyckte att jag inte fick på trissan på motoraxeln men såhär efteråt anar jag att jag bara borde tryckt på hårdare och då hårdare ur den synvinkeln (för metall spelar ju liksom inte) att jag ju egentligen måste trycka på trissan absolut plant men gör man det lite snett så måste ju kraften också räta upp trissan, tror jag.
Jag funderar på om du kanske skulle kunna skicka upp trissan till mig så kan jag göra ett försök att fixa lagringen. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Men kära vän, mycket tror jag att du klarar men att förminska ett hål är väl ändå lite för mycket begärt :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:Bara magneter, utan axel. :mrgreen:
Det krävs lite sensorer och beräkningskraft för att hålla tallriken på plats.
Den här trodde jag inte var på riktigt när jag såg den på kickstarter för länge sen.
Det här var ju fruktansvärt coolt, jag trodde inte det var sant förrän jag såg det!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tre nya mätningar:
1) Obelastad (dvs utan pickup och med ett lager eltejp runt motortrissan): 3:00 min respektive 3:02 min (kan alltså ha missat ett varv andra gången), hastighet: 33 1/3, dead on!
2) Belastad (dvs med pickup och med ett lager eltejp runt motortrissan): 3:27 dvs 100/207s*60=29rpm (-13% :D).

Bifogar video som visar att hastighetsavvikelsen vid obelastad skivtallrik är mycket liten och aningen positiv.

MVH/Roger
PS
Lägger upp videon direkt i forumet trots att jag är medveten om att detta kostar diskutrymme (släng den om några dar, vet ja), sorry geekjoan men jag orkar inte skriva nån text om den här skitvideon på tuben.

Jag observerar att längre in på skivan låter det helt klart bättre, så det verkar ha med "momentarmen" att göra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av LaRdA »

rogerk8 skrev:Men kära vän, mycket tror jag att du klarar men att förminska ett hål är väl ändå lite för mycket begärt :)

MVH/Roger
Med rätt metoder så bör det gå att förminska hålet med, alternativt om jag kanske kan lura till någon annan passande lagring.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Lyssna på den här



Den är faktiskt riktigt behaglig, stör mig inte alls av svaj eller fel hastighet, den där Eddie Murphy kan tydligen mer än att vara cool och rolig :)

Lite skumt är det dock att pickupen inte riktigt vill i första spåret, scratchar in och dummar sig (men liknande problem hade jag med min Thorens TD320 MkII och Ortofon MC20 Super för evigheter sedan).

När jag nu lyssnar på Murphy's innersta spår så tycker jag det låter riktigt bra faktiskt :D

Frågan är nu bara hur vi ska få till det så att hela skivan låter okej.

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja, det där bevisar ju att det är spårens varierande mönster som ger variationer i hastigheten. Längst in på plattan är det ju betydligt mindre hävarm, så där orkar drivningen hålla någorlunda jämn hastighet oavsett spåren zig zaggande.

Jag vet inte vad du använder för drivrem just nu, men om drivremmen kan tillåtas fjädra så kommer den ju att fjädra mer, längre ut på skivan. Eller om motorn är för svag så kan ju även den "fjädra" även om den är synkron.

Så problemet är ju helt klart för klen omdrivning. Den bästa lösningen på "fjädringsproblemet" är ju den tidigare föreslagna lösningen, att låta motorn driva med en rem kring plattans ytterdiameter, då ger fjädringen minst verkan både från motor och rem.

Jag föreställer mig att det är betydligt snabbare och enklare att göra en sådan ombyggnad än att hela tiden famla i blindo med att experimentera med olika typer av drivremmar m.m. Men lösningen är ju väldigt enkel och det verkar ju inte passa dig med enkla lösningar. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att nästa steg blir riktig drivrem från Svalander.

Mäter nu på en av mina misslyckade tandtråds-drivremmar: 26cmD (D som i dubbel).

Så en sådan drivrem som inte är lika gummi-hysterisk som den gummisnodd från Akademibokhandeln jag nu har kommer jag att skaffa, gissar att en riktig rem blir på runt 2X2X240mmD för lite gummi-verkan vill man ju ha.

Förresten kommer jag börja med att gå till TeleHå som jag ändå passerar varje måndag, om dom inte har en såpass klen rem som jag behöver vet jag att dom kan beställa från just Svalander.

Sen vill jag påpeka att jag inte kan lägga drivningen runt skivtallriken i nuvarande läge även om jag faktiskt både har velat det och skulle vilja det för det vore rätt coolt men om man tittar på hur stor motortrissan skulle bli så blir den c,a 7/43*300~50mm (exakt uträkning är (100/3)/250*300=40,0mm [motorn snurrar med 250 varv/minut]), vilket faktiskt skulle fungera, undrar om man skulle satsa på det istället?

Men då behöver jag nog flatrem eller också får jag fila ett spår i skivtallriken, eller?

Kan resårsnodd räcka (har svårt att glömma hur jag såg det på en HiFi-mässa faktiskt).

Undrar om jag ska be LaRda göra en 40,0mm motortrissa med radiell fästskruv?

Den får dock bli lite hög för jag måste ha kvar mitt fantastiska lager, motorerna byter jag för större axeldiameter dock inte ut (dessutom är de bevisat tillräckligt starka) för dels tycker jag att jag lagt ner tillräckligt med pengar på den här apparaten dels så får nästan allt göras om med nya motorer.

Fast kanske den måste göras om?

Jag har ju trots allt lärt mig en del på vägen.

MVH/Roger
PS
Sista försöket blir med riktig rem sen får vi se vad jag vill, en egenkonstruerad skivspelare är dock lite roligt att ha så jag kanske kommer satsa mer än både jag och Ni tror :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag svar från Josef Svalander.

Han har remmar som passar men nåt vajsing blev det med översättningen så det är inte glasklart vad han har.

Dock har han tacksamt förklarat för mig vad jag kan ha för problem, först nämner han att ett "frihjul" på 2-3 varv inte är vad man kan önska och att motorn då får fullt upp med att dra runt lagret (min översättning) vilket kan ge svaj.

Sen nämner han att "bromskraften" blir större längre ut på skivan än längre in och det beror på skillnaden i periferihastighet, jag dementerade dock detta och sa mer att Fdv=Fdx/dt=Arbete per tidsenhet dvs Effekt [W] och pga detta så snor pickupens friktion mindre effekt av motorn när pickupen spelar på ett spår längre in MEN konsekvensen blir att omm motorn utvecklar tillräckligt med effekt så spelar denna lilla effektskillnad ingen roll, samtidigt kanske man kan se det som att motoreffekten behöver vara ganska stor för att effektskillnaden innerspår/ytterspår inte skall bli märkbar?

Och det är egentligen det han säger allra sist, dvs att motorn bör vara kraftigare än man tror.

MVH/Roger
PS
Bifogar originalbrevet för skoj skull :)

-------------------------------------------

Hej

Först - jag tycker att 2-3 varv känns alldeles för lite som "frihjul"

Jag brukar säga att gärna 1-2 minuter när du snurrar tallriken utan rem dvs med handen

Så där är en stor källa till svaj skulle jag tro

Och även till att du får problem med hastigheten. Jag tror - utan att veta eftersom jag inte har spelaren här - att motorn har nog med att snurra den tröga tallriken så allra minsta belastning får den att sacka…

Och givetvis så är det tyngre last att spela ytterspår där periferihastigheten är hög än att spela innerspår där hastigheten (och därmed bromskraften) är lägre.

Så jag skulle i första hand fundera över centrumlagringen - i min värld ska ett lager helst vara helt glappfritt och som sagt väldigt lättsnurrande…

Även motorkraften kan vara ett problem. Motorn måste gå med extremt "samma varvtal" oavsett belastning. Och det kan krävas en skapligt stark motor för att uppnå detta… Kanske med någon form av hastighetskontroll/stabilisering

Här lite mer info om dessa problem

https://www.svalander.se/tips_fakta/vin ... hastighet/

Med vänlig hälsning

Josef Svalander

---------------------------------------
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Nej precis, bromskraften beror ju inte på hastigheten. Och friktionen blir ju större desto saktare man rör sig över en yta. Den är absolut störst när man försöker börja glida från stillastående.
Det är såklart avståndet från centrum och därmed ett moment beroende av aktuell friktion som bromsar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Håller inte med :)

Friktionen är konstant och helt oberoende av hastigheten (för det är friktionens natur, handlar bara om att överkomma den) men jag tror man får ett friktionsmoment (läs bromskraft) som är större i det yttersta spåret än i de det innersta spåret ty man har större "hävarm" i det yttersta spåret än man har i det innersta spåret.

Inte helt lätt det här :)

MVH/Roger
PS
Man skulle också kunna se det som jag tidigare beskrev det dvs med lägre periferihastighet så minskar effektförlusten dvs har bara motorn tillräckliga effektresurser så kommer inte skillnaden i effektförlust innersta/yttersta spår att märkas (fast nu gissar jag bara :) ).
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av YD1150 »

Remskivan du har på skivtallriken ser liten ut, den skulle vara 100-150mm i diameter
så får du mer kraft (mer utväxling) och så låter motorn gå på ett "bättre" varvtal.
Nu kanske du kör med bilen i 20km/h på 5:ans växel, då kanske 2:an är en mer passande växel för den hastigheten.
Bara en idé :)
Skriv svar