Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack opampen, mycket roligt att höra!

Jag fick faktiskt lite ångest över det där uttalandet för jag har svårt för att ha åsikter men det där behövde sägas.

Och precis som du säger är skapande i sig helande.

Personligen hade jag nog inte levt idag om det inte vore för alla mina projekt.

Och mina pilsner då förstås :D

MVH/Roger
PS
Men att bara dricka pilsner fungerar inte för mig.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av opampen »

Håller med dig, Roger! Vad hade man varit utan elektronik projekten!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag lite roligt att visa.

Jag beslöt mig idag för att kapa till Bambun, blev en c.a 20cm lång bit mellan två leder.

Såg att den var aningen sned så jag borrade upphängningen (1mm genomgående) så att armen kröker inåt.

Sen täljde jag till en bit 10mm rundstav (Bambu var nämligen lite drygt 8mm och jag råkade ha knappt 8mm rundstav så det gick inte) som blev till en kil.

Sen borrade jag 6mm rätt igenom kilen, borrade från den tunna sidan och var noga med att försöka få det rakt men det blev snett :(

Dock snett på ett positivt sätt faktiskt, istället för 2X1,5mm hål har jag nog nu ungefär 2,5+0,5mm vilket gör att grövre kablar kan gå förbi fästskruven som alltså kommer ovanifrån och rätt genom skalet+tonarmen.

Jag beslöt också att montera på pickup:en, det är en käck pickup som jag inte riktigt vet vart jag fått ifrån (eventuellt är det nån Technics) men nålen är busenkel att byta, bara dra rätt ut.

Jag har meckat en del med den här pickup:en's nål så kanske jag köper en ny nål, om den går att få tag i.

Nästa steg är att bygga tonarmshuset, jag har beställt tillkapning av fyra löjligt små bitar av 4mm plyfa (26X50mm) att limma ihop till en rektangulär cylinder men jag vet inte om jag orkar vänta så jag kanske nyttjar det material jag har MEN det lär bli snett och därmed inte så smidigt att limma, fast skam den som ger sig för övning ger färdighet har jag hört :)

MVH/Roger
PS
Ser nu att jag satt skalet åt fel håll :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har börjat lura på lite kabel.

Vet inte alls vad som är bäst, det enda jag vet är att man aldrig brukar se någon mantel eller skärm på dom stumparna som kommer ut ur tonarmen.

Frågan är alltså hur det ser ut inne i tonarmen.

Dom flesta material som en tonarm består av verkar vara elektriskt ledande, kolfiber inkluderat.

Följaktligen behövs ingen skärm på kablaget när signalen väl är inne i tonarmen.

Normalt sett, alltså.

Här nyttjas dock fullständigt oskärmande Bambu.

Så hur viktigt är det då med skärmning?

I min ideala värld skulle jag vilja nyttja dubbla partvinnade par med individuella skärmar, men jag hittar inte riktigt det i ELFA-katalogen samtidigt som alla kablar är lite grova för mitt ändamål (<3mm), jag hittar dessa:

1) 55-710-88 (äger 1m)
2) 55-736-31 (på väg att beställa 1m)
3) 55-652-44 (på väg att beställa 1m)

MVH/Roger
PS
Många skivspelare har RCA-kablaget fast hängande från chassi (inkluderar min Thorens TD320 MkII), jag kommer inte ha det utan avser montera ett par förgyllda RCA-honor på chassit. Chassit är f.ö så enkelt det kan bli dvs bara bestående av en 12mm plyfa, dock måste jag på baksidan smälla upp en liten panel för minst C17-apparatintag men rimligtvis också för en säkringshållare och strömbrytare och när jag då ändå har en liten panel så får jag också plats för ett par RCA-honor, eventuellt tillsammans med en jordskruv. Apropå det, att skivspelare ofta har en separat jordtåt måste faktiskt betyda att kablaget INTE är skärmat utan jordtåten jordar all metall inklusive tonarmen, gissningsvis pga att signalen skall kunna tas ut differentiellt.

Med andra ord verkar det normalt sett fungera med 4 klena ledare i parallell helt enkelt, jag kan dock inte ha det för min skivspelare består av trä, så jag måste köra skärmat på nåt sätt, siktar på två likadana partvinnade kablar med var sin skärm, kablarna blir lätt lite grova annars, 6mm får det totalt sett absolut inte överstiga, då tänker jag mig att kablaget inklusive skärm når fram till "skal-skruven" där man extraherar de fyra ledarna som ihop inte får överstiga typiskt 2,5mm samtidigt som jag faktiskt kan nyttja klenare skruv för skalet och få loss några millimeter till.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu byggt klart hela tonarmsarrangemanget, det enda som saknas är att faktiskt montera dit det.

Tänker mig två träskruv underifrån chassit och rätt i den kvadratiska 21mm plh Furu som utgör tonarmsfundamentet.

Idealt borde den kvadratiska biten varit på 100X100mm för att komma kant i kant med chassit, detta är också vad jag beställt från min brädgård men jag orkade inte vänta så jag har nyttjat en kvadratisk bit av 21X95 istället, detta får inga stora följder bara att fundamentet inte kommer ligga kant i kant med chassit (12mm plyfa).

Återigen råkade jag sedan borra snett, denna gången vad beträffar L-profilen av aluminium som håller spänn-skruven, på håll syns inte detta så det gör inget, kul dock att jag hade två spännskruvar (vanlig M3 med ett 1mm hål på mitten), tack CPMS!

En annan person jag vill tacka är hsd, finessen med konisk plugg in i Bambu för godtyckligt vinkelfäste av pickup-skalet är genial!

MVH/Roger
PS
När det gäller tonarmshuset så började jag med att limma med trälim utom i hörnen där jag la en klick smältlim, när jag sedan skulle till att limma andra väggen undrade jag vad fasen jag ska med trälim till så resten är smältlimmat. Vilket underbart lim, bara hålla ihop i typ 20s sen sitter det där och tål tom måttlig belastning så varför krångla med trälim om man inte avser belasta speciellt mycket? :doh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det här är lite roligt.

Bambu-armen ditsatt i min något speciella tonarmsupphängning.

Resultat, armen kan nätt och jämt röra sig utmed hela LP, den kan inte vila i tonarmsstödet för tonarmshuset är lite väl litet och vinkeln för att kunna vila i tonarmsstödet blir då för stor samtidigt som jag borrat för Fireline lite väl långt in (~10mm) så att vinkelutslaget hos armen blir ännu mindre.

En annan miss är att Bambu-armen är något lång så pickupen läser av lite för långt "bort" på skivan dvs den går inte i en snäll radiell bana, jag spelar alltså i princip vinkelrätt mot skivans spår när pickupen är längst in :D

Jag kan flytta tonarmsstödet till ett något udda ställe längre in mot LP så den biten gör kanske inte så mycket men avläsningen kan inte ske på det sättet det nu gör, lösningen där måste bli att helt enkelt kapa tonarmen något.

Bifogar ett par bilder.

MVH/Roger
PS
Jag älskar det här sättet att konstruera saker, först höfta till med ide'er sedan mäta och kolla om det fungerar eller behöver justeras sedan justera och testa om. Jag har tom börjat strunta i om jag borrar rakt eller på symmetriska ställen, så länge det inte får drastiska konsekvenser såsom vobblande trissor t.ex, samtidigt har man ju även då lärt sig nåt :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Lite korrigeringar jag behöver göra:
1) Korta av Bambuarmen 1" (ger bättre radiell gång)
2) Höj upp tonarmshuset 1" (ger bättre vinkel vertikalt för verklig skivtallrik, bör ju inte peka uppåt liksom)
3) Prova med att borra 1mm 100mil från kant (ger större vinkelutslag, räcker nog inte dock för att kunna vila i tonarmsstödet)

Iträdandet av Fireline är knöligt att göra, eventuellt kan en avsågad/avbruten synål funka (dock <1mm).

Sen har jag planer på en kvadratisk skivtallrik :D

Jag sågar till den enda stuvbit av 21mm plyfa som jag råkar ha, sen försänker jag 8mm i centrum för 8mm AL-rundstav (gäller att borra rakt här vilket jag nog inte klarar, dock har jag planer på att införa ett lod där jag bara sätter ett grovt blysänke på en bit nylonlina och fäster den mha en krokodilklämma i borret vartefter jag alignar borrmaskinen med lodet, tror detta kan funka för mitt Biltema borrstativ är uppenbarligen inte världens bästa :D ).

AL-rundstaven ska först ha ett 2mm hål i sig, detta hål kommer jag göra 6mm djupt sen försänker jag AL i skivtallriken så att den stoppar vid 5mm från toppen, säger vi.

På detta sätt hänger skivtallriken i motorn och dess lager.

Kruxet här är hela tiden att lyckas borra rakt.

Motorn kan få vara snett monterad på chassit för det gör bara att tallriken roterar snett men snett hål gör att tallriken wobblar och det måste undvikas.

Ett sätt jag tänkt ut för att borra AL-staven rakt är att ta en tillräckligt stor Furu-list (21X27, t.ex) och borra den rakt (återigen) från kortsida till kortsida samt därefter klyva den på mitten, då får man två U-formade delar som man kan nyttja på vardera sida AL-staven när man fixerar den i skruvstycket.

Ett (kommersiellt) vinkeljärn monterat på minst ena sidan (med ena kanten alignat med U-listen) kan sedan få AL-staven att peka fullständigt vertikalt relativt skruvstycket.

Sen återstår "bara" att borra rakt :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Bifogar ett par bilder på hur Bambuarmen beter sig i ändlägena.

Jag har nedvärderat mitt eget arbete!

Det funkar ju kalasbra!

Tonarmen kan nu fås att vila i tonarmsstödet precis som tänkt och om man trimmar rotationen av tonarmsfundamentet så fås faktiskt en i det närmaste idealisk spelvinkel (för tonarmen att röra sig inom) dvs den kan röra sig från stödet (R>15cm) och in till mitten på skivan (R~5cm).

Jag tror bannemig att höjden är bra också :D

Det finns minst 1" luft från nål ner till chassi vilket innebär att LaRdA's skivtallrik på 20mm (tror jag) plus trissan under på 10mm (tror jag) får plats utan att tonarmen pekar uppåt.

Jag testar just nu att bygga en kvadratisk skivtallrik på 21mm (plyfa, förstås :) ) med en trissa på 16mm som totalt bygger 37mm och då kommer nog ändå tonarmen peka lite uppåt MEN inte med mycket.

På bussen idag kom jag på ett par trick, ursprungsproblemet:
Jag beslöt att offra en trissa och borra rätt igenom med 8mm borr, sen tog jag en bit av min Aluminium-stång på 8mm och försänkte ett hål på 2mm (skivtallrikslagermotoraxeln) 6mm ner i stången, på andra sidan gängade jag upp ett M3-hål, i min kvadratiska skivtallrik försänkte jag sedan 5mm med 8mm borr samt borrade rätt igenom med 3mm borr.

Sen förde jag 8mm-stångsbiten (rundstav) genom både trissa och in i försänkningen hos skivtallriken samt drog i en M3-skruv ovanifrån.

Tänkte inte så mycket mer, speciellt hade jag preliminärt struntat i "piggen" på 7mm.

När jag provade arrangemanget märkte jag dock att rundstaven sjönk in i trissan, det saknades alltså 5mm dvs jag hade som vanligt räknat fel :D

Trick #1: Jag kapar till en 5mm lång rundstavsbit och genomborrar den med 4mm (passar min taskiga precision i förhållande till den M3-skruv som ska gå i på "mitten"), lägger den innerst mellan ovan rundstav och skivtallrikens försänkning, då kommer "lagret" att vara i höjd med trissans slut neråt.

Trick #2: Det här tricket är nästan roligast för emedan jag hade räknat bort piggen (har inget på 7mm) så innebär ju 6mm faktiskt inga direkta problem (det är ju egentligen bara att spana på glipan mellan pigg och LP-hål och centrera den manuellt, det finns inga som helst krafter som sedan kan dra skivan snett samtidigt som den millimetern snedhet är ohörbar, vill jag hävda), piggen bygger jag alltså av 1cm ihålig 6mm Aluminium-rör om jag råkar ha och som fästs ovanifrån med en något längre skruv (en riktigt klen bricka hade sedan varit bra alternativt kanske man kan försänka ovanifrån för en liten bricka?).

Det artar sig :)

MVH/Roger
PS
Ser nu att mitt M3 skruvhuvud är knappt 6mm brett, passar alltså utmärkt att dra fast AL-röret så att det blir en pigg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kommer en video på mina stapplande framsteg:

Jag tycker det är knepigt hur lagret, trots att det är borrat exakt lika grovt som axeln, gör så att tallriken vickar/glappar så mycket.

Lagret är borrat så djupt det går (~6mm, total axellängd att tillgå: 7mm) och alltså med exakt lika diameter som axeln, ändå är det långt ifrån stabilt.

Frågan nu är om grövre och längre axel hjälper och i så fall VARFÖR?

Vad är det som glappar, jag fattar inte?

MVH/Roger
PS
Tallriken är alltså helt lealös när jag vickar på den, det finns alltså inget som böjer sig. När jag tittar under tallriken ser jag tydligt hur det vickas i själva lagret men hur fasen kunde det bli så? Jag har verifierat axeldiametern till 2mm hur många gånger som helst men samtidigt har jag tidigare upplevt viss onoggrannhet i mitt relativt dyra skjutmått så kanske det är som så att axeln är på 1,9mm och jag har borrat för 2mm? Vad blir det då för tilt om det är så?

Låt oss räkna lite förenklat:

Tallrikstjocklek: 20mm, säger vi [onödig information]

Om vi har en rätvinklig triangel med ena katetern lika med tallrikens "radie" och axeln är rak så har vi 0 grader (horisontellt).

Om vi fortfarande har en rätvinklig triangel men att axelns offset är +/-0,05mm på 6mm då är offsetvinkeln max atan(0,1/6) [förenklar lite], detta är samma vinkel som tallriken böjer neråt (säger vi) då har vi:

Offset=atan(0,1/6)=9,5grader

Tallriksoffsetvinkeln är då samma men vi har att 9,5=atan(tilt/100mm) där 100mm är den kvadratiska tallrikens uppskattade och approximerade radie dvs

tilt=tan(9,5)*100mm=1,7mm

Njae, stämmer inte så bra för jag skulle vilja säga att tallriken vickar motståndslöst ungefär 5mm, minst!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ett par sista bilder innan jag går och lägger mig.

Två problem:
1) Tydligen är tonarmsstödet för nära skivan, måste flyttas nån centimeter åt höger (enkelt ty smältlimmad :D ).
2) Skivtallriken är lite högt upp, tror jag löser det genom att tillverka en ny och lägre trissa.

I morgon kommer jag försöka smältlimma axel/lager-övergången så plant det går, tänker mig lite smältlim på axeln vartefter jag trycker på tallriken och fixerar så plant jag kan.

Älskar smältlim :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inte med någon annan intention att det i den här tråden kanske finns uppgifter och uppslag som du kan ha nytta av:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=94967
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att skippa det här med trissa-under-tallrik, tycker inte det blir bra.

LaRdA har gjort en mycket fin RUND skivtallrik till mig på 2X10mm tjocklek, tror jag.

Jag vill nyttja tandtråd som drivrem runt tallrikens periferi för att på så sätt bygga mycket lägre än mitt katastof-bygge :)

Eventuellt kan det dock bli tal om en käck polyuretan-rem som man bara kapar till och smälter ihop, fick detta underbara tips av LaRdA här är produkten: https://www.ironbill.se/product/rundrep ... -gron-8-mm samtidigt som tandtråd liksom bambu ju är roligare :)

LaRdA har dessutom 3D-printat ett par koner som jag ska ha till min lindningsmaskin, pengar kommer sättas in på måndag.

En rolig konsekvens av bytet mellan trissa-under-tallrik till trissa-på-motor är att dom faktiskt kan vara lika stora dvs jag behöver bara flytta trissa-under-tallrik till trissa-på-motor, det enda som händer är egentligen att piggen pekar rätt upp i skyn där den inte behövs, det blir lite hastighetsavvikelse här men den är faktiskt inom 1% men låt oss räkna:

Motorhastighet: 250rpm

Fall1 (Trissa-under-tallrik): Motortrissa: 5,7mm (2mm spår), 100/3rpm önskas, 5,7/x*250=100/3=>x=5,7*250*3/100=42,8mm
Fall2 (Trissa-på-motoraxel):Tallriksdiameter: 300mm, 100/3rpm önskas, x/300*250=100/3=>x=300*100/3/250=40,0mm

Min kära vän LaRda har redan svarvat för 43mm (+0,5%) och om jag vill återanvända den för Fall2 så kommer jag få en för hög hastighet motsvarande 43/40=+8%, vilket jag inte tycker verkar så farligt men om han känner sig på gott humör så kanske han kan svarva ner den lite.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag en trevlig present från LaRdA.

Jag fick en mycket fin skivtallrik av specialplywood, jag älskar den!

Tanken är nu att driva denna skivtallrik med en trissa av mässing som han också gjort åt mig, denna trissa är tydligen endast 8mm hög, själva skivtallriken är 19mm tjock mäter jag nu.

Så totalt över chassi svävar LP runt 27mm, känns helt okej även om jag lutar åt att flytta trissan till motorn och sedan driva själva tallriken med tandtråd, ett litet problem här är att jag måste kunna fixera trissan i motoraxeln vilket kan gå med bara ett 4mm-borr nästan ända in där resten borras 2,5mm för att sedan M3-gängas (går att göra hela vägen också om man vill).

Vi får se hur jag gör, först skall denna ursprungliga ide' testas (ynka 6mm djupt lager av ynka 2mm motoraxel :humm: )

Jag testar inte det ikväll (för bärsen är slut), men håll till godo med dessa bilder.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag försökt montera skivtallriken på motoraxeln, en liten oberäknad besvikelse är att skivtallriken/trissan passar inte :(

Hålet i trissan är för litet, jag mäter 1,8mm men det är nog inget korrekt värde för skjutmåttet bygger lite men att sedan testa med baksidan av ett 2,0mm HSS-borr utan framgång säger mig att det här hålet faktiskt är för litet.

Jag kan som sagt inte borra rakt så jag är mycket tveksam till om jag ens ska försöka, dock kan det vara som så att det gamla hålet styr upp det nya något, eller vad tror Ni?

Jag lutar emellertid åt att skicka tillbaks trissan så att min expert till EF-kontakt får borra upp det istället, samtidigt kan han då passa på att gänga M3 radiellt in i trissan så att jag kan prova att driva skivtallriken med tandtråd runt själva tallrikens periferi.

Jag är inte ett dugg besviken på min vän, det enda som händer är att bygget fördröjs.

Bifogar lite bilder, där jag lagt på en LP som råkade bli "Good Vibrations" med The Beach Boys :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Skivtallriken snurrar :D

Jag borrade upp hålet i trissan med en handhållen Dremel för jag tänkte att det spikraka hålet min vän gjort guidar förstoringen.

Nåt lustigt hände när jag borrade, jag började med att tejpa eltejp för 6mm djup men sedan när jag borrade hände lite i början men efter nån millimeter sa det bara tjop och jag gick i botten, mycket skumt.

När jag sedan trär på trissan på motoraxeln så glappar den en aning igen i sidled, detta trots att databladet för motoraxeln säger 2,0mm +0/-006 samtidigt som jag borrat med 2,0mm, trodde ett tag att att själva motoraxeln glappade men det gör den inte, jag har således borrat ett för stort hål i trissan.

MEN när jag monterar min lilla bandspelar-trissa på motoraxeln och drar en vanlig gummisnodd runt motortrissa+tallrikstrissa så snurrar tallriken faktiskt väldigt fint, det är nästan mindre wobblande än hos min Thorens!

Sett från sidan alltså, sett ovanifrån wobblar den aningen mer skumt nog.

Jag tror att det här blir "Good Enough", eventuellt kommer jag fixera tallrikstrissan i motoraxeln mha mitt favoritlim, smältlim.

Jag tror jag skippar att kolla faktisk hastighet i detta läge och drar hellre pick-upp kabeln till baksidan samt kopplar in KSP till min stereo, det är svårt att tänka sig att hastighetsavvikelsen skulle vara speciellt stor när man nyttjat skjutmått och fått hjälp att svarva till tallrikstrissan av en expert.

Nu ska jag äta lite kvällsvard samt gå och lägga mig.

God Natt!

MVH/Roger
PS
Batteriet i kameran tog slut så jag kan inte visa nån video ikväll men det avser jag göra i morgon.
Skriv svar