Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Perkla »

Fungerande enheter finns absolut kvar, finns en och annan i detta landet som använder hans HiFi grejer, dom är inte vanliga dock och dom är svindyra även på begagnatmarknaden...

Ja grammofonspelare av den sorten som han byggde är verkligen riktigt coola, jag blev mycket imponerad när jag först såg grejerna, extremt proffsigt konstruerat och välbyggt när det lämnade monteringsverkstan...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

hsd skrev:Fyrkantremmen ska ju vrida sig lite så den får 2 ytor på remhjulet att greppa i]
Fina bilder, hsd!

Man ser ju tydligt att remmen vrider sig.

Det finns en enkel men lite dyr lösning på mitt problem, GRÖVRE REM :D

Jag var på Akkelis Audio idag och kikade, han har ju flyttat verksamheten sen ett par år tillbaka.

Ville be honom returnera ett par KT88 till JJ Electronic som efter ett års klanderfri funktion plötsligt gick sönder och båda gick sönder inom loppet av en vecka.

Han hade dock slutat köpa rör från JJ och köper nu TAD istället av olika anledningar, detta innebär att han inte har nån business med JJ längre så jag tyckte inte han skulle ta hand om rören trots att han erbjöd sig att skicka dom, jag ska nu försöka skicka dom själv men jag skriver i brevet att jag inte vill ha nån kompensation för jag tycker dom kan vara behjälpta av att analysera felen och kanske tom göra ännu bättre rör.

Nåväl, jag råkade nämna mitt fantastiska ( :D ) skivspelarprojekt och då fick jag höra nåt intressant när han berättade om ett av sina skivspelarprojekt (bl.a en uppgradering av en Lenco) och det var att han hade upplevt, utan att teoretiskt förstå det, att hastigheten på hans skivspelare var beroende av remmens tjocklek.

Jag är hyfsat högutbildad medans han sa sig mest har praktiskt kunnande men ingen av oss förstod fenomenet, jag klurade dock en del på vägen hem och kom fram till att det faktiskt är medeltjockleken på remmen som styr hastigheten!

Tänk Er periferihastigheten hos nåt som roterar, den är vinkelhastigheten gånger radien, om man då har två radier där den ena är den radie som innersidan av remmen vilar på (dvs triss-radien) då är andra radien triss-radien PLUS remmens tjocklek, men då har man ju två hastigheter, eller hur?

Insidan av remmen löper ju på med en mindre radie och utsidan en större radie MEN medelvärdet av radierna är den radie som styr hastigheten (det är bara att tänka på vad som händer när remmen går rakt).

Det här gör att man kan öka (eller sänka) medelradien genom att välja rem, dvs man kan mha remmens tjocklek finjustera hastigheten, käckt va?

För mig innebär detta att jag slipper förtenna motortrissan (som känns mycket svårt) och istället köper en ny 2mm-rem dvs ökar alltså från 1,5mm.

Vi hade +12% när triss-radien var 5,75/2mm och med 1,5mm-remmen får man effektiv radie enligt 5,75/2+1,5/2=3,63mm

Med samma rem och -5% så gäller eventuellt R+0,75=0,95/1,12*3,63=3,07mm som gissningsvis är effektiv radie nu.

R blir då 2,32 (D=4,64) vilket är det jag har råkat slipat ner trissan till.

3,07 skall alltså upp 5%, dvs effektiv radie skall vara 3,22.

3,22-2,32=0,9mm, medelradien behöver alltså lyftas 0,9mm DVS en rem på 1,8mm räcker (jag kör 1,5mm).

Summeringen måste bli att ett byte från 1,5mm till 2,0mm gör så att skivspelaren går för fort igen, SOM underlättar för mitt korrigerande genom att vara liiiiite finkänsligare med Dremeln.

Eller har jag fel med allt detta?

MVH/Roger
PS
Ovanstående pekar på en anledning till varför min första nedslipning inte fungerade, remmen var förmodligen vriden innan nerslipningen och blev sedan platt, sen är det bara att tänka hypotenusa...
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Såå, om man lägger en dm extra asfalt på vägen så går bilen fortare ;)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

persika skrev:Är svajet kvar ?
Hur stort är remhjulet på "skivtallrikssidan" ?
Nej, jag upplever inget ihållande svaj, däremot tycker jag det svajar lite precis när man har sänkt ner pickupen men jag vet inte, kan faktiskt vara att inspelningen skalla vara sån, det går i alla fall över väldigt snabbt.

Skivtallrikstrissan är på 43,0mm.

MVH/Roger
PS
Visst var det så att jag hade svaj när jag experimenterade med olika drivremmar? Jag tycker mig minnas att det försvann när jag fick köpt seriös drivrem av Svalander.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

hsd skrev:Såå, om man lägger en dm extra asfalt på vägen så går bilen fortare ;)
Nej men om däcken är grövre :D

MVH/Roger
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev:
persika skrev:Är svajet kvar ?
Hur stort är remhjulet på "skivtallrikssidan" ?
Nej, jag upplever inget ihållande svaj, däremot tycker jag det svajar lite precis när man har sänkt ner pickupen
Det har säker sin förklaring av att när pickupen kommer i kontakt med skivan så sker en liten inbromsning på grund av elasticitet i drivningen, den orsakar en liten självsvängning som snabbt dämpas av systemets tröghet. Kan nästan liknas vid en PID-insvängning.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack!

Dock en ny upplevelse vad beträffar skivspelare jag stött på.

Fasen vad man lär sig!

MVH/Roger
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Gimbal »

hsd skrev:Såå, om man lägger en dm extra asfalt på vägen så går bilen fortare ;)
Nej men det blir längre att åka.
Ett varv runt jorden blir drygt 60cm längre, och det är inte bra med dagens bränslepriser.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Senaste videon på alstret (-5%):



MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 11 januari 2018, 20:23:27, redigerad totalt 1 gång.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1337
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av persika »

rogerk8 skrev:
persika skrev:Är svajet kvar ?
Hur stort är remhjulet på "skivtallrikssidan" ?
Nej, jag upplever inget ihållande svaj, däremot tycker jag det svajar lite precis när man har sänkt ner pickupen men jag vet inte, kan faktiskt vara att inspelningen skalla vara sån, det går i alla fall över väldigt snabbt.

Skivtallrikstrissan är på 43,0mm.

MVH/Roger
PS
Visst var det så att jag hade svaj när jag experimenterade med olika drivremmar? Jag tycker mig minnas att det försvann när jag fick köpt seriös drivrem av Svalander.

Jag tror att förhållandet mellan elasticiteten på remmen och storleken på skivtallrikstrissan har betydelse för svaj och dämpning av ojämn gång i motorn.
Jag ska försöka förklara med en bild.
Skivtallriken kan man likna vid en hävarm lagrad i en punkt.
Längst ut på hävarmen finns en tyngd, som motsvarar skivtallrikens svängmassa.
För att hålla hävarmen horisontell spänner man ett gummiband, både i fall A och B.

I fallet A kommer tyngden att kunna svaja mera eftersom gummibandet sitter närmre lagringspunkten, gummibandet har kortare hävarm.

Om gummibandet har för stor hävarm kommer vibrationer från motorn att kunna påverka skivtallriken, finns ett optimalt förhållande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket trevlig bild som jag dock bara tror jag förstår, tack!

Känns som om relativt stor hävarm dvs stor tallrikstrissa är att sträva efter, eller?

Jag vet inte riktigt hur detta slutar men jag är sugen på att bygga om drivdelen till att nyttja perifer drivning av skivtallriken istället, då blir också motortrissan bra mycket större (300/7,5=40,0mm), det var samtidigt egentligen det jag ville från början men det var så mycket att tänka på och lite praktiska smidigheter såsom att jag redan hade en "bandspelartrissa" och kära LaRdA behövde då bara göra tallrikstrissan.

MVH/Roger
PS
Lyssnar hela tiden på dessa -5%, trevligare än +12% i alla fall kan jag intyga.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Här är förresten remmen jag kommer köpa: https://www.svalander.se/shoppen/reserv ... tsremmar/3

Remmen har dimensionerna 164X2X2mm

Ett litet aber är att min gamla stumma (obs) tandtråds-rem har diametern 166mm som den nya är farligt nära.

164 i diameter ger 515 i omkrets/längd, vikt dubbel betyder det 258mm

166 i diameter ger 522 i omkrets/längd, vikt dubbel betyder det 261mm.

Med andra ord har jag bara 3mm för "spänning", hoppas det räcker.

MVH/Roger
PS
Förra remmen var på 160mm dvs 503/251 och därmed 10mm i "spänning", fanns tyvärr inga fetare 160mm:are. Svalander har också 150X2,4X2,4 men jag tycker dels att den kommer spänna för mycket dels är den nog lite för grov för motortrissan, jag har dock inte mätt vad jag ställt till med än :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Perkla skrev:Ja grammofonspelare av den sorten som han byggde är verkligen riktigt coola, jag blev mycket imponerad när jag först såg grejerna, extremt proffsigt konstruerat och välbyggt när det lämnade monteringsverkstan...
Du har inga bilder på den?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Perkla »

Nej inga bilder alls från tiden jag jobbade där, kanske beror på att jag hade en ganska stor Nikon kamera och inte jätte nära till att köpa nya filmrullar .....
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

I morse ångrade jag mig.

Jag kommer nu beställa en 150X2,4X2,4-rem från Svalander istället för 164X2X2mm.

Detta för att "spänningen" nu är 166-160=6mm diametermässigt medans mitt ovanstående val ger 166-164=2mm och detta senaste val 166-150=16mm.

2mm som spänningsmarginal är sannerligen inte mycket, dessutom "råkade" jag känna på spänningen i morse och trots en spänning på 6mm så kändes remmen lös dvs jag kan knappast ha lägre spänning så jag kommer tajta upp alltihop med 16mm istället, jag tror det blir bra och några slirningar lär jag inte få, eventuellt kan skivtallriken bli att rotera lite snett likt Jorden (amatören jag spekulerar).

MVH/Roger
Skriv svar