Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Påminner mig om vad en gammal kollega berättade. Han hade jobbat på B&Os verkstad (70-talet) och fick in en fyrkanalsförstärkare med för hög distortion. Man kollade/lyssnade igenom förstärkaren utan att finna minsta fel på den. Då protesterade kunden, pekade på den lilla skärmen där man kunde se var "fokus" fanns i ljudbilden och utbrast "Titta! Där ser man ju att signalen är distorderad ....!".
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av svanted »

rogerk8 skrev: Sunma summarum, skivspelaren går för fort!

Men hur vad nu med att vi upplever att musiken går för långsamt? :humm:

MVH/Roger

inte säkert, det kan vara för lånsamt men "en pinne" fel,
det är ju inte så att bara för att pinnarna är stabila så går den med rätt hastighet...
det finns många hastigheter där de står stilla.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

MadModder skrev:När du får stabila pinnar, är avstånden exakt som när du kollar på dem stillastående? Annars har du nog synkat med halva hastigheten.
Såhär är det min käre vän.

Jag kollade precis igen och avståndet mellan pinnarna i drift tycks vara exakt lika som vid stillastående.

Snart behöver vi nog en formel för stroboskopeffekten :)

Jag tycker mig förstå att pinnarna kan stå stilla för flera hastigheter, i det här fallet tror jag dom står stilla för exakt halva hastigheten men jag vet inte, en vän till mig ökade annars manuellt farten lite och då stog pinnarna still igen MEN just nu verkar allt vara så off att det bara är suddigt.

Helt klart är i alla fall att jag tittar på rätt ring, ett tag trodde jag innersta ringen (78 rpm) var den jag skulle titta på men om manualen till stroboskopskivan har rätt så är det fel, annars visar 78 långsamt vandrande pinnar CCW dvs för långsamt (men knepigt långsamt långsamt), naturligtvis :)

Slutligen tror jag att problemet jag har är att min hastighetsavvikelse är för stor för att kunna detekteras, en stroboskopskiva är förmodligen gjord för att kunna detektera mycket SMÅ hastighetsavvikelser och jag vill betrakta en stroboskopskiva som ett precisionsinstrument.

MVH/Roger
PS
Nån som har lite kurvtejp på 1mm? Då skulle jag kunna öka motortrissans diameter på ett enkelt om än tillfälligt sätt, tips från nån i tråden, ska ta reda på vem...vänta...jag hittar tyvärr inte killen som skrev det där mycket geniala tipset om att man kan öka motortrissans diameter med lite tejp, tråkigt att jag inte hittar honom för det är precis det jag ska göra.
Senast redigerad av Spisblinkaren 14 november 2017, 17:30:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

hsd skrev:Du behöver en riktig drivrem, men ta en cykelslang och skär ut en skarvfri rem i rätt längd så blir det bättre

.
Bra tips, tack!

MVH/Roger
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Du borde investera i en testskiva
Brukar dyka upp på tradera
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Gimbal »

En annan variant är att sätta en fotocell över ribborna i strobo.skivan och läsa av frekvensen på oslo-skåpet. :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror jag ska göra såhär, klippa upp ett par dm eltejp med bredden 1mm och linda runt motortrissan, eltejp är relativt tjock och jag vill minnas triss-diametern är runt 7mm.

Vad ska jag satsa på tycker Ni?

Eltejpen är förresten 0,2mm.

Motortrissans diameter kan vi skatta:
1) rpm: 250
2) skivtallrik 100/3
3) trissa 43mm (tror jag)

x/43*250=100/3=>x=5,7mm (vilket jag inte vill minnas, men låt oss höfta till med 6mm)

Tejpen*2=>0,4mm/varv vilket redan med ett varv ger 6,4mm dvs +7%.

med ETT varv eltejp, alltså.

Jag måste nog ha tunnare tejp, eller vad säger Ni?

MVH/Roger
PS
Kan jag sedan linda PRECIS ett varv? Det är tråkigt att man inte vet exakt hur mycket fel hastigheten är :(
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Gimbal skrev:En annan variant är att sätta en fotocell över ribborna i strobo.skivan och läsa av frekvensen på oslo-skåpet. :humm:
Okej men vad ska det bli för frekvens, då? :)

Vinkelhastigheten är ju 2pi*100/3/60=2pif=>f=0,55555Hz=0,55555varv/s

60Hz "pinnblinkning"=>60/0,555555=108,0 pinnar (i 50Hz-fallet blir det 50/0,55555=90,0 pinnar).

Man får alltså pinnarna att "blinka" med 60Hz, naturlgtvis de är ju liksom därför dom fryses :)

Intressant att räkna på det dock.

Samitidigt ser vi att högsta upplösningen är 1pinne/108pinnar dvs ~1%.

Så dom som säger att 1% onoggrannhet vad beträffar hastigheten och att det hörs känner jag har fel för annars skulle inte den här metoden vara så vedertagen.

MVH/Roger
PS
Intressant att du säger "oslo-skåpet" för det fick mig nästan att tro att du är en mycket trevlig tjej jag kände ett tag som sa samma sak men hon, åtminstone utgav sig, för att vara dåligt bevandrad inom elektronik.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Du kan inte räkna upplösningen i antal pinnar. Du måste räkna i tid. Om mönstret flyttar på sig riktigt sakta, typ en pinnes avstånd på 10 sekunder, så ser du ändå att det rör sig, vilket det inte ska. Det är då bara en enda pinne mer eller mindre på 600 pinnar, vilket är 0,017%. Upplösningen är teoretiskt oändlig. Det är bara tålamodet som begränsar. :p

Säg att du sitter och kollar att det tar 10 minuter för den att flytta sig en pinne åt något håll. Det är 0,000028% fel. Men det hör man inte. :lol:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Kan dra det där en gång till är du snäll?

För jag säger som Kent sjunger "Bara det jag kan äta kan jag förstå" :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Om skivan inte snurrar exakt så fort så att 60 pinnar far förbi lampan under en sekund, så rör sig pinnarna åt ena eller andra hållet, eller hur?
Och antalet pinnar som far förbi under en sekund beror på hur fort skivan snurrar. Och hastigheten beror ju på sträcka och tid. Vi kan räkna sträckan i pinnar här, eftersom de sitter fast på skivan. Bestämmer vi att tiden är fast, t.ex 10 sekunder, så vet vi hur många pinnar som SKA passera under den tiden för att hastigheten ska stämma, i detta fall 600st. Men om skivan snurrar lite lite snabbare än den ska, så ökar sträckan. I detta fall med hela en pinne. Det har alltså passerat 601 pinnar på 10 sekunder, då det egentligen skulle ha passerat 600. Det är en för mycket, vilket ger att skivan snurrar 1/600 * 33 varv per minut = 33,055 varv per minut.

Ett sätt att avsevärt minska risken för att synkronisera i fel hastighet (kan man jämför med harmonier här kanske, eller övertoner :humm: ) är att bara ha en tjock pinne på ett varv, och en stroblampa som blinkar exakt en gång per varv, precis som när man ställer tändtiden på en bil mha svänghjulet. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket bra förklarat, tack!

Jag tror jag är med på det där med att sträckan kan räknas i antal pinnar.

Men den där sista uträkningen är jag definitivt inte med på, borde dock kanske handla om 60,1 pinnar per sekund och en högre hastighet eller 601/600*100/3=33,39rpm, eller?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Bara för att slutföra hur jag byggde 60Hz-generatorn bifogar jag detta schema.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Du kan ju även ta tid på en låt som Du vet speltiden på.....
ds77
Inlägg: 2206
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av ds77 »

rogerk8 skrev:Gjorde nu ett experiment med min asexakta 60Hz-LED.
Hur exakt är frekvensräknaren?
Skriv svar