Skivspelarbygge

hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Prova och se
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Fiskelinan (Fireline/Kevlar) går tyvärr inte att tänja ut...

Men jag tycker det är mycket roligt att du kommer med så många roliga ide'er :)

MVH/Roger
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Försökte ta en bild....
Kan Du släppa lite på linan och sen motvikta bak på armen, tillfälligt för ett testBild
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Kul att du frågar!

Släpper jag på linan så fås ett gigantiskt nåltryck för att armen hänger i linan som i sin tur är hårt spänd i en liten låda där linan går genom lådan och armen, nåltryck fås sen genom att tilta denna låda och lyfta "bort" nåltryck, linan går dessutom igenom tonarmen med max en cm marginal till tonarmens slut så det går inte att motvikta den för det finns helt enkelt ingen momentarm där bak.

MEN man skulle kunna skarva där bak med liknande typ av kil som jag kilar fast pickuphuset med vilket dock blir för meckigt.

Samtidigt, tonarmen hålls även uppe med hjälp av gravitationen och det Z som linan ger, tar man bort Z genom att göra linan slak ja då har tonarmen inget att hänga i och då faller hela tonarmsupphängningen.

Jag avser nu nyttja det jag har och trimma in ett visuellt lagom nåltryck på mitten av skivan, sen blir det spännande att höra hur det låter i kanterna av skivan (finns trevligt nog en testton hos test-LP för början-mitten-slutet av skivan).

Bifogar en bild på hur det ser ut just nu.

MVH/Roger
PS
Jag har förresten bestämt mig för att inte lägga upp HELA låtar på min hemsida, detta för att det strider mot copyright att dela ut saker på det viset, kom jag plötsligt på (även om mina inspelningar suger men ändå). Däremot kan man göra som t.ex iTunes Store gör dvs möjliggöra lyssnade av delar av låtar och det avser jag göra, en personlig vinst med detta är sedan att jag slipper mecket med att "bygga om" min hemsida bara för att kunna dela musiksnuttar, en nackdel är att GeekJoan får ta smällen fast jag kommer bara ladda upp väldigt få spår, tänker mig speciellt tre utvalda låtdelar från mina tre inspelningar och en 300Hz-ton från min test-LP.

Fick förresten lyssnat på en inspelning av den underbara sista låten på den skiva som ligger på (Robert Cray: False Accusations), den lät fantastiskt bra!

Det som är lite synd med ovanstående resonemang är att jag måste göra om inspelningarna (till mindre MP3).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

På bilden ser pickupen ut att luta kraftigt åt vänster, detta är något som Du borde räta upp
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Den måste tyvärr vara sån, annars hakar pickupen upp sig och kommer inte vidare.

Man kan ha rak azimuth men då måste nåltrycket vara högre och då distar det.

Det enda sättet jag funnit för att få det att fungera längst in (obs) på skivan är denna "toe-in".

Det går liksom inte annars modell att jag bara har tre val:
1) Lågt/lagom nåltryck och plan pickup gör så att det låter bra på alla spår utom den sista där pickupen "stannar", första spåret gör samtidigt FF dvs scratchar inåt ett par tre gånger.
2) Högt nåltryck och plan pickup gör så att det låter illa på alla spår MEN pickupen stannar inte på sista spåret, första spåret gör dock fortfarande FF.
3) Lågt/lagom nåltryck och tiltad pickup (toe-in) gör så att det låter bra på alla spår, första spåret gör dock fortfarande FF MEN pickupen stannar inte på sista spåret, och det är så jag kör just nu.

MVH/Roger
PS
Vad toe-in gör är att den riktar nålspetsen mer vinkelrätt mot höger skivspårsvägg (höger kanal har jag fått lära mig), på det sättet krävs det mer kraft för att den skall halka ur spåret.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av ToPNoTCH »

Men Roger..... :doh:

Du kan ju inte hålla på och jaga problem med nåltryck och missljud och sedan ha en tiltad nål ?

Det begriper du väl att det där aldrig kan bli bra.

Kan du inte ha nålen rakt så beror det på ett ANNAT problem och då måste du ju lösa det före du ger dig på nästa.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av ToPNoTCH »

Till och med Svalander har begripit detta
Nu skall du justera vridningsvinkeln. Ofta går denna under beteckningen Azimuth-vinkel men det är faktiskt (enligt ing Öhman) helt fel - Azimuth är egentligen det som oftast går under beteckningen vinkelfel.

Oavsett vad du kallar det så måste nålen ligga helt lodrätt i spåret när du ser den rakt framifrån. Enklast är att du lägger en spegel på skivtallriken och tittar på nålen rakt framifrån. Spegeln bör ha ungefär samma tjocklek som en LP. Du ser lättare avvikelser i lodlinjen på grund av att spegelbilden reflekterar felet också dvs du får synbarligen dubbelt så stort fel vilket gör det lättare att ställa in rätt.
LÄNK
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

ToPNoTCH skrev:Men Roger..... :doh:

Du kan ju inte hålla på och jaga problem med nåltryck och missljud och sedan ha en tiltad nål ?

Det begriper du väl att det där aldrig kan bli bra.

Kan du inte ha nålen rakt så beror det på ett ANNAT problem och då måste du ju lösa det före du ger dig på nästa.
Du kan ju inte hålla på och jaga problem med nåltryck och missljud och sedan ha en tiltad nål ?
Men det är ju det enda sättet jag kan få det hyfsat bra ju :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men det är ju det enda sättet jag kan få det hyfsat bra ju :)
Enda?! :roll:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

En sista gång ska jag förklara läget:

1) Kör jag med korrekt azimut (dvs rak) och NORMALT nåltryck så kan jag inte spela sista låten, nålen "stannar".
2) Kör jag med korrekt azimut men HÖGT nåltryck ja då kan jag spela hela skivan MEN då distar det.
3) Kör jag slutligen med tiltad azimut (toe-in) men NORMALT nåltryck ja då kan jag spela hela skivan utan större problem.

Kom sedan ihåg att i alla dessa fallen har jag fenomenet att nålen scratchar inåt ett par tre gånger i första låten dvs jag har uppenbarligen krafter som drar tonarmen BÅDE inåt och utåt.

Så så ser det ut.

MVH/Roger
PS
Jag försökte räta upp azimut igår men då fastnade nålen i sista låten dvs psss jag beskriver ovan så jag blev tvungen att tilta tillbaks den och då funkar det. Alla dessa problem tror jag beror på min alltför feta och styva tonarmskabel (även om den lustigt nog inte är så styv faktiskt, verkar mest vara extremt känsligt det här).
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Du Kan ju inte ha det så här, distorderat slutande på skivorna ;)
1 -2 skaffa en discopickup som är gjord för ett högre tryck,4-5g, utan att förstöra skivorna allt för mycket (jag spelar på 0,75g)
Justera armen så nålspetsen ligger lodrätt mitt i spåret vid avspelning
Byt kablage i tonarmen och låt det liggga ett slack för rörelser
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

hsd skrev:Du Kan ju inte ha det så här, distorderat slutande på skivorna ;)
1 -2 skaffa en discopickup som är gjord för ett högre tryck,4-5g, utan att förstöra skivorna allt för mycket (jag spelar på 0,75g)
Justera armen så nålspetsen ligger lodrätt mitt i spåret vid avspelning
Byt kablage i tonarmen och låt det liggga ett slack för rörelser
Vilka klockrena förslag, stort tack!

Jag är annars inställd på att främst byta nål till nån som tål lite högre nåltryck, sen tror (och hoppas) jag det räcker för byte av tonarmskabeln blir minst sagt svårt och jobbigt.

Gick förbi Tele-Hå igår och kände på mig att det var nåt jag ville fråga dom om men inte förrän jag kom hem kom jag på att jag ju ville fråga efter just en nål som tål högre nåltryck, får väl bli på tisdag istället (har bara vägarna förbi på måndagar).

MVH/Roger
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Jag hittar inte nål för högre nåltryck till Din pickup
Däremot finns det för Stanton ,Ortofon och Dual ... säkert hos flera tillverkare
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du har nog hamnat lite i samma situation som någon som ska köra sin bil med Ottomotor med dieselolja - oavsett hur du ställer tändning, förgasare, tomgåmg, kommer det aldrig att lyckas riktigt eftersom det liksom inte är riktigt rätt från början och du saknar möjlighet att göra ett antal oerhört viktiga inställningar. Att lägga en tegelsten på pickuphuset lär inte lösa dina många problem.

Läs på vilka inställningar som är viktiga för att få till en korrekt avspelning och korrekt nålanliggning på skivan:

https://www.analogplanet.com/content/cr ... uth-part-1

https://www.audiophilia.com/reviews/201 ... idge-setup

http://www.soundfountain.com/amb/ttadjust.html

http://www.theabsolutesound.com/article ... cartridge/

http://www.tubeaudio.com/page18.html

https://www.lifewire.com/setup-a-turntable-3135129

https://www.whathifi.com/advice/how-to- ... -turntable

https://www.youtube.com/watch?v=jizk-3JGzag

https://www.youtube.com/watch?v=CnskL8Pe6fk
Skriv svar