Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag är fortfarande lätt grinig på att du har svårt att lyssna på goda råd, men samtidigt en aning impenerad att du kommit så här långt ändå. :)
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Gimbal »

Det ser ju rätt roligt ut faktiskt.

Nästan så man blir sugen på att göra något liknande fast då satsa stenhårt på utförandet så att det verkligen ser ut som en helt vanlig spelare, fast av trä.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

soundbrigade skrev:Jag är fortfarande lätt grinig på att du har svårt att lyssna på goda råd, men samtidigt en aning impenerad att du kommit så här långt ändå. :)
Jag tackar för denna sköna kommentar, soundbrigade!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Gimbal skrev:Det ser ju rätt roligt ut faktiskt.

Nästan så man blir sugen på att göra något liknande fast då satsa stenhårt på utförandet så att det verkligen ser ut som en helt vanlig spelare, fast av trä.
Tack för denna trevliga kommentar!

Observera att nu är det mest plywood modell obehandlad som min skivspelare består av, jag tror inte jag kommer lacka den, lite för att plyfan råkar vara en aning skev framifrån sett samt att grejerna, speciellt motorer och bakstycke, nu ju sitter där redan, samtidigt som klarlackad plyfa är en helt annan femma, speciellt när det gäller lackning av ändträ't/laminaten (chassit skulle dessutom även behöva slipas innan lackning).

Detta är dock sekundärt dvs precis det sättet jag sett på hela projektet där funktion är viktigare än estetik (ungefär som när jag caddar kretskort i Eagle), nu gäller det att få till så att ljudbiten blir Good Enough, jag är lite rädd för rumble-problem pga motorn som numera inte ens är gummiisolerad från chassit och dessutom faktiskt låter en del.

Sen är jag lite orolig för nåltrycket men det är åt det säkra hållet ty min typ av nåltryck bestäms av pickup:ens höjd, men när jag inför min Ortofon-våg under nålen så kommer nålen upp 3-4mm i höjd dvs den tappar nåltryck gentemot om vågen inte hade varit där, därför gäller det att ställa ett lite högre nåltryck vid själva vägningen (tänker mig 2,5g) och sedan inse att det sjunker lite MEN hur lite det sjunker det kan man inte riktigt veta, fast det är som sagt safe ty nåltrycket kommer garanterat bli just mindre än vid vägning (samtidigt som kevlarlinan säkerställer att nåltrycket aldrig kan öka pga uttänjning).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag bestämt kabelfärgerna för min pickup.

Jag har i min kabel röd, grön, blå och gul, dessa är nu bestämda för pickupen (det verkar finnas nån standard som faktiskt MC20 Super är färgmärkt med, en av färgerna då är vit men min kabel är ju allt annat än standard :) ).

Jag har bett Tele-Hå beställa REGA hylskontakter för pickup:
https://www.svalander.se/shoppen/tillbe ... pmontering
Men jag vill ha Tonar för jag tycker dom ser bättre ut, i morgon kommer jag kasta mig på telefonen och ändra :)

Bifogar ett foto på pickup-delen där man ser alla färger på tåtarna och en bild på konfigurationen över vilka färger som jag bestämt ska gå vart på pickupen, dock känner jag för att ha denna hela meter med kabel tillgänglig tills dess jag fått lött dit hyls-kontakerna, detta för att jag ska få lite slack på kabeln när jag löder mha min tredje hand.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Apropå pickup, så snappade jag upp att du i stroboskopplattevideon på förra sidan lyssnade till Elvis Presley - An american trilogy, från 4:09 till 4:17. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, Elvis är ju kungen :D

Gillar faktiskt rätt mycket 50-tal, precis gick "Rock Around The Clock" i bakgrunden.

Chuckens "Johnny B Goode" är ju sen en odödlig klassiker.

Fast egentligen är jag allätare när det gäller musik, jag lyssnar på allt utom Hip-Hop och Jazz :)

MVH/Roger
PS
Hur fasen visste du exakt tid?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Jag lyssnade på låten och jämförde med videon. :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rvl »

rogerk8 skrev:Chuckens "Johnny B Goode" är ju sen en odödlig klassiker.
8) 8) 8) Det var tur att hans kusin var på rätt plats vid rätt tid.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Faktiskt en av mina favoritfilmer.

"This is an oldie ...where I come from" :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Igår köpte jag en kork-matta till min skivspelare.

Hade tänkt vänta tills den var helt klar men jag orkade inte vänta :)

Nu väntar jag sedan en vecka tillbaks på pickup-kontakter från samma butik, nästa steg är alltså att löda dit dessa kontakter, ge kabeln lagom med slack och löda dit andra änden på RCA-honorna, förutom detta skall AC-matningen också dras.

Gummisnodden har gått av under denna korta tid sen min ovanstående demonstration, min tanke nu är att nyttja tandtråd istället mest för att det låter så roligt men detta avser jag göra näst sist dvs när all lödning är klar och innan kork-mattan.

Jag måste då ta ur trissan ur skivtallriken och låta nån granne hålla ett par fingrar om tandtråden medans jag knyter, vill lite prova tandtråd för att hastigheten "wobblade" något i min senaste stroboskop-video.

Bifogar några bilder på kork-mattan.

MVH/Roger
PS
Förutom kontakterna för 125 spänn (Svalander) så kommer jag köpa en Thorens-rem för 250 spänn från samma trevliga ställe (Tele-Hå) veckan därpå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29906
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Den deprimerade sidan upp... :lol:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

:D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Idag fick jag så mina Rega pickup-kontakter för 140 spänn :(

Lödde på tåtarna genom att först skjuta på kontakterna på själva pickup:en som då fick hålla i kontakterna medans jag lödde (för hur skulle jag annars ha gjort med så små kontakter? :) ), drog kabeln genom tonarmen, tog loss skivtallriken, vände på skivspelaren och lödde alla kontakter inklusive matning.

Sen vände jag tillbaks skivspelaren, monterade ny svart gummisnodd från Akademibokhandeln (29 spänn för typ 200st :D ), monterade på skivtallriken och kopplade in C7-kablaget samt slog på vipp.

Fungerade sånär som på att skivtallriken wobblar mer nu än tidigare, ett tag tänkte jag att den nya gummisnodden var för stark så jag bytte tillbaks till den gamla typen (som är typ 25 år gammal och gick av senast) men det hjälpte inte så då bytte jag åter till svart gummisnodd.

Hastigheten enligt stroboskopskivan är tämligen exakt, något för långsam vad det verkar (mönstret vandrar mycket långsamt CCW).

Funderar på om jag kan applicera nåt lim skivlageraxel/trissa för att få skivtallriken att löpa mer plant men jag tvivlar starkt på att det är möjligt.

När jag vickar på skivtallriken lite försiktigt ser man att det glappar lite i skivslageraxel/trissa-övergången så det är helt klart där problemet ligger.

Jag tror tyvärr att enda lösningen är ny trissa och i så fall köper jag nog en motor till (trots att dom kostar runt 300 spänn) och skickar till min vän.

Ett alternativ är att jag går upp i effekt hos synkronmotorn (för skivtallrikslagret, alltså) för dess axel är grövre och då kan man bara borra upp trissan, ett aber är dock att bygghöjden lär vara högre vilket innebar att min patenterbara trepunktsupphängning fallerar, men detta är nåt jag känner att jag själv skulle klara, eventuellt...

MVH/Roger
PS
Ser nu att jag då måste köpa den största synkronmotorn (RS 440-414) för 518 spänn istället för den minsta som jag har idag (440-385, 274 spänn) men den största har en axel på 6mm och bygghöjden är 43mm jämfört med 22 ungefär dvs uteslutet på flera sätt. Fan att jag skulle borra upp hålet själv!!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag glömde ju visa Er dom fina guldpläterade pickup-kontakterna från Svalander och av märket Rega och deras inkoppling.

Normalt crimpas alltså sådana här kontakter men Rega-kontakterna hade istället små lödöron, mycket fördelaktigt när man dels är lite skakig som jag är dels inte har tre händer (även om jag har en Tredje Hand gjord av vinkeln hos en skrivborslampa+pappersklämma, oj vilken nytta jag haft av den enkla tingesten!)

Annars kommer här min plan för test:
1) Jag bygger nytt linjesteg (KLA) där jag återintroducerar en 2P vipp för käll-omkoppling (dator/skivspelare) samtidigt som jag hoppar BJT spänningsföljare dels för den inte behövs dels för att många säger att emitterföljare har hög motkoppling och därför inte låter bra, i vilket fall tycker jag inte man ska ha finesser som inte behövs, skitar bara ner ljudet i onödan enligt mig.
2) Jag bygger två nya mono RIAA/MIC-steg, det blir ingen förändring av dessa för jag tycker de låter bra nog, mao kommer dom även fortsättningsvis bestyckas med BJT spänningsföljare för kabeldrivning ty man kan inte driva kablar med runt 40k (ECC83).

Alla tre enheterna ska ha den tjockare plyfan för att se coolare ut, allt anpassat till dagens ytliga och hysteriska design-tänk.

Alla tre stegen kommer innehålla ett jordplan av tunn Aluminium-tejp, jag inför också seriös stjärnjord dvs ingen ström kommer att gå i jordplanet ty det ska bara guarda konstruktionen, båda sockel-skruvarna som jag tidigare skruvat fast mot AL-tejpen mha borstbricka kommer istället isoleras mha TO220-bussning (3,5mm hål räcker) sen kommer den enda förbindelsen med AL-tejpen ske med plattbricka och i närheten av likriktarröret, att jag väljer plattbricka istället för borstbricka har att göra med att jag tycker mig ha märkt att en borstbricka faktiskt kan "fräsa" bort AL-tejpen när man drar skruven varför vissa av mina "produkter" glappar, en fördel med seriös stjärnjord är också att det bara kan glappa på ett ställe och det glappet är då mer av typen "brummar inte"/brummar istället för fungerar/"fungerar inte" :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar