Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Du menar alltså att jag skall testa att koppla värden mellan 470k och 10M mellan utgång och ingång på en HC14, har jag förstått dig rätt nu?

Visst, det gör jag gärna asap.

Min kristall är av märket Citizen så din gissning är kvalitativ, kristallen är f.ö MYCKET liten :)

Tror jag förstår vad du menar nu, är som vanligt lite trög, för om jag ska koppla min kristall mellan utgång och ingång på en HC14 så krävs ju att den svänger med mer än hysteresen för annars kan inte kretsen slå om, eller hur?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Skrev jag inte att du kan använda schmitt trigger? VA? ;)
Det här är en vanlig lösning och den funkar från rätt låga frekvenser tills logikkretsen inte pallar högre. Flera MHz.
Använd valfri logikgrind för att fixa ett par inverterare.
logic_crystal_oscillator[1].gif
Som utgångssteg kan du t.o.m parallellkoppla flera stycken för att driva på lite.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av YD1150 »

Den oscillatorn funkar till det mesta :tumupp:
för lågfrekvenskristaller ~32kHz så kan 1kΩ motståndet ersättas med 100-220kΩ.
Vid höga frekvenser så kan man ersätta 1kΩ motståndet med en liten kondensator på typ 10-22pF
för att kompensera utbredningsfördröjningen (propagation delay) i logikkretsen.
Alltså när utbredningsfördröjningen blir stor i förhållande till periodtiden för kristallens arbetsfrekvens.
Har med fasvridning/ "svängningsvillkor" att göra med. Inverteraren ger 180° och då ska kristallen + kringkomponenter
ge den andra halvan på 180°.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack MadModder!

Min tanke var annars C2, C3 och XTAL ENDAST!

Jag tror inte på dom andra akademiska detaljerna.

Men det kanske jag får äta upp :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Kommer precis på att som Ni vet så driver jag gärna mina grejer med 9V, därför får det bli 4069 som jag tom råkar ha.

Orkar inte göra nåt schema just nu men nu har jag MadModder's i huvet och jag är väldigt tacksam men jag kommer ändå köra på med min förenklade variant i morgon.

Om det bara inte blir för mycket skojigt att svara på så kan jag få klart oscillatorn i morgon kväll.

Dekaddelningen tänkte jag sedan lösa med tre stycken 4017, vad tror Ni om det?

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Lär väl funka.
Men vad har du mer för kristaller? Och har du en 4060?
Om du har en kristall på 30720Hz, 61440Hz, 122880Hz, 2457760Hz eller 491520Hz osv klarar du dig med endast en IC för både oscillator och delare för att få 60Hz. :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, det visste jag inte.

Fast varför blir det så?

30720/60=512=9 bitars binärräknare, eller hur?

Jag råkar ha hela 38st 4060 :D

I min dokumentation står det "14-Stage Binary Counter/Oscillator", vad nu det innebär.

Jag uppskattar annars väldigt mycket att slippa koppla för tre dekadräknare om det går med en.

Mitt lager av kristaller är annars mycket sparsmakat, förutom 60kHz kanske nästa är på 4MHz osv.

Jag hade dock sönder mitt frässtål igår så nu måste jag köpa ett nytt och jag vill gärna ha samma dvs jag kommer lägga en liten order till ELFA på måndag, kanske dom har nån av dina udda kristall-frekvenser.

Fasen vad jag lär mig på det här fantastiska forumet, fast jag ber inte om ursäkt för att jag är lite obstinat :)

Kollar ELFA-frekvenser...vänta... 74-640-01 , denna sägs vara en "Klockkristall" och är på 32768kHz (liksom alla tillgängliga LF-kristaller tycks ha som frekvens) men detta genom 60 blir inte "binärt" så hur nyttjar man en sån?

Jag kollar Mouser också...vänta...samma sak där dvs dina frekvenser tycks inte finnas.

Eftersom 32768Hz sägs vara en Klockkristall så misstänker jag (1/60s per tick) Hz här på nåt sätt, men det skulle innebära en delning på 1.96608E6 ggr så som vanligt fattar jag ingenting :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

4060 är en s.k. ripple counter, och har 14st vippor i sig som varje delar med två. Det finns inte pinnar ut för varje vippa, utan några utvalda bara.
Klockkristallen kan då mycket enkelt delas ner till 2Hz, och så får man ha en extra vippa utanför så har man 1Hz.
60Hz·214=983,04kHz, vilket är det högsta du kan ha med en 4060 för att få till 60Hz.

Nej 32768 kan man inte dela ned till 60. 32768 har bara 2:or som primfaktorer. 60 har ju en trea och en femma också.

Notera att du har en kristall på 19,6608MHz. Siffrorna känns igen va? ;)
Tyvärr är den "lite" för snabb för logikkretsar.

Elfa har inte så mycket att välja på. Ingen i användbart område är jämnt delbar med 60. Du åker nog på att köra med tre st 4017.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tror jag förstår nu, 14-stage...

Och det är klart att utfrekvensen skall vara 1Hz och inte 1/60 Hz :D

Det är även klart att "Klockkristallen" bara når 2Hz och att en extra vippa behövs.

Läste annars ditt inlägg om den udda 19.6608MHz-kristallen i min lagersorteringstråd, intressant hur du klurade ut det :)

Nu ska jag cadda en ritning på min 60Hz-lampa, den blir preliminärt med HC14 som kristalldrivare men detta är lite för att jag vill kunna driva ström ut i LED med samma krets (4069 klarar typ 1mA, HC14 klarar typ 25mA och 5mA vill jag minst ha), den taniga kristallen har jag tänkt fixera runt ett 1M-motstånd för då blir den enkel att montera/hantera, eftersom jag vill nyttja 9V-batteri kommer jag införa en 78L05 som regulator (vilket även kan vara bra för frekvensstabiliteten...?), sen om kristallen inte vill svänga med HC14 så har jag HC04.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Skivspelaren jag använde sist (det var när jag bodde hemma) hade mönster på själva skivtallrikens periferi, och den belystes med en lampa driven av halvvågslikriktad 50Hz. Lite enklare att få till än 60Hz här i Europa. :)

Det skulle ju vara rätt lätt att fixa med en CNC om ändå tallriken fräses ut ur plyfa. :D
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Dual ,tex. har helt enkelt en glimlampa via ett motstånd =50Hz mot tallrikskantens stroboskop

Om man kollar tradera så finns det flera stroboskopskivor, tex.en i metall, troligtvis Lenco
Det vore ju enklast ,lencomodellen är som skivetiketten stor, att köpa en ny
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Okej, nu har jag caddat ihop ritningen för min 60,00000000000000000Hz-lampa :)

Det står förresten 12,5pF stämplat på kristallens påse, därför kör jag 12pF men det vete tusan om det funkar.

MVH/Roger
PS
Jag hade en gång i forntiden en Technics som hade en sån funktion, men nu är det andra bud som gäller :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Nu är det bara ett schema, men tänk på att montera 12pf-kondingarna så nära kristallen du kan, inte på varsin sida om ICn.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Bra tips, tack!

Dock har jag skissat lite layout i schemat också men det kanske inte framgår så tydligt?

Blir förresten ett "Manhattan Style"-bygge igen för jag är så trött på veroboard att jag kan spy :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29990
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Jaså det är det det är.
Tänkte lite snabbt att vad är det där för krumelurer. Hörlurar, duschmunstycke... :lol:
Skriv svar