Skivspelarbygge

Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Platis »

Det har nog inte så stor betydelse för att läsa en stroboskopskiva, så länge det är jämt delbart med 50!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jo, men den ändringen bli liksom åt fel håll :)

Skivtallriken går ju redan för långsamt.
rogerk8 skrev: Utan pickup (med ett lager eltejp): 100 varv på 2:53=100 varv på 173s=>100/173s varv/s=>100/173*60 varv/min=34,7rpm
Med pickup (med ett lager eltejp) uppmäter jag nu 3:24!!!!! Dvs, 100 varv på 204s=>100/204s varv/s=>100/204*60=29,4rpm

Medelhastigheten blir (34,7+29,4)/2=32rpm

Sen ska man jämföra med 100/3rpm och då ligger jag +4% utan pickup och -12% med pickup.

Samtidigt vet vi alla om att det även svajar en del.

Undrar vad detta beror på :humm:

Tilläggas skall att jag faktiskt råkade mäta belastad rotationshastighet två gånger med samma resultat.

MVH/Roger
PS
Dock är detta beviset på vad jag sagt hela tiden, pickupen belastar!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Ja den belastar, och jag säger att motorn ska INTE sacka för det. Den ska inte ens sacka även om du borstar av dammet på skivan med en statisk kolfiberborste. Och den belastningen är ju lite större än en pickup...
Ingen skivspelare någonsin jag testat har varierat i hastighet med eller utan pickup. Strobprickarna har varit blickstilla oavsett.
Din synkronmotor ska gå efter nätfrekvensen och hålla sig där. Du ska inte med lätthet kunna stoppa motoraxeln med fingrarna.
Om du kan kolla motoraxelns hastighet och komma fram till att den är konstant även om du stoppar skivtallriken helt, då slirar remmen på trissan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Två saker har jag nu testat som respons på MadModders trevliga inlägg:

1) Stoppar jag skivtallriken ser motortrissan ut att rotera lika fort (remmen/gummisnodden slirar alltså).
2) Försöker jag stoppa motoraxeln så får jag faktiskt ta i en hel del men till slut säger den krkrkrkrkrk som om det kuggar ur.

Nej, jag tror att vi kan konstatera att motorn är definitivt inte för svag, den duger!

Ta mig tusan om inte det enda jag har kvar att testa nu är en riktig rem, annars är jag helt rådvill.

MMVH/Roger
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Ja då verkar nog motorn vara ok.
Om du tar bort remmen och snurrar till tallriken lite lätt med fingret, ungefär i samma hastighet som vid spelning, hur länge snurrar den av sig självt, och stannar den oftare vid ett särskilt område?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Vilket härligt och intressant tips, tack!

Måste genast testa :)

Två saker noterar jag:
1) Skivtallriken vill väldig lätt gå i "vertikal" oscillation/wobbling modell 1Hz, kanske något högre.
2) Skivtallriken stannar fort, dock inte på samma ställe men max två varv efter att jag släppt fingret på ditt sätt (dvs~33rpm).

Personligen tycker jag detta främst antyder ett dåligt lager, den borde rotera mer

På ett litet lustigt sätt dyker det nu upp ett tillfälle att byta rem på min Thorens vars nya rem samlat damm i ett halvår då jag är lite nojjig över att jag inte vill att min stora stereo skall gå sönder så jag startar den aldrig, men nu fick jag alltså chansen att äntligen fått bytt den där remmen och då började jag med att lyfta av skivtallriken och ta bort den gamla remmen sen satte jag dit skivtallriken igen och körde finger-tricket, gissa vad som hände?

Skivtallriken roterade ta mig fasen i hela 28 varv efter att jag släppte finget!

28 varv!!!

Jämför med mina två :D

Slutligen satte jag dit den fräscha remmen på min Thorens och till skillnad från den gamla (som hade torkat ut och gled av hela tiden) så startade Thorens klockrent, nu måste jag bara våga sätta på stora stereon också och det kan dröja för jag har tillräckligt med saker att bygga (och laga...).

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7052
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Teknikern »

Glöm inte "och påbörja" för du har väl ett gäng kretskort att sätta lödpennan på också som du beställde från kinesen. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Jo, det är sant men den här rackans skivspelaren både retar och fascinerar mig :D

MVH/Roger
PS
Går lite och velar mellan om jag härnäst ska bygga KMF (dvs Vinga Fyr-kortet anpassat till Måseskär Fyr, by E Kafeman) eller ännu en modul till min transistortestare som jag personligen är mer intresserad av men som knappast lär bli nån speciellt lukrativ "produkt" :D
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7052
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Teknikern »

Så är det, projekt,,,,,,alla dessa projekt,,,,,, :mrgreen:

Jag kan lova att du är inte ensam, jag ligger ungefär 2 år efter och vissa projekt blev aldrig byggda för planen ändrades. Jag har nog slängt en del pengar i sjön pga. att tiden sprungit ifrån mig men det är bättre att ångra nåt man gjort än ångra det man inte gjort när man sen sitter på hemmet och lallar mellan middag, kaffe och blöjbyten. :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Två år?! Det var ju igår.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7052
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Teknikern »

:rofl

Ja det känns iallafall så när man ser tillbaka, egentligen borde man gjort en tidslinje på alla projekt och jobb man gjort för jag tycker inte jag får nånting gjort ända tills jag börjar sammanställa lite parametrar och då konstaterar jag att jag hunnit med mycket mer än dom jag gick i skolan tillsammans med. Det där med tidsbegrepp är knepigt,,,,,,
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av SeniorLemuren »

rogerk8 skrev: MVH/Roger
PS
Dock är detta beviset på vad jag sagt hela tiden, pickupen belastar!
Det var ju det jag var inne för en tid sedan.
Sedan funderar jag på om motorn verkligen är stark nog att dra runt tallriken utan att ändra rotationshastighet vid olika belastningar. Jag vet inte ett dyft om grammofoner men jag har sett grammofonskivor och har uppfattat att på en del ställen är spåren tätt zigzaggade och på andra ställen nästan helt raka och jämna.
Ett spikrakt spår ger liten belastning och ett väldigt krokigt ger större belastning. För att utjämna skillnaden i toration får man göra skivtallriken mycket tyngre. Klipp till en blyplåt och limma fast på undersidan av skivtallriken. :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5801
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av rvl »

Det är kanske bäst att bara spela guld- och platinaskivor? 8) 8) 8)

Vad är det för lager, när den frisnurrar bara två varv? Dåligt lager + snedbelastning = ännu sämre...

Ett "kreativt" test: lägg en tonarm till mitt emot, som belastar lika, eller totalt tre stycken i en regelbunden triangel.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Hur mycket vickar skivtallriken när du med ett finger trycker på ena och andra sidan omväxlande?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

+/-1cm ungefär :D

MVH/Roger
PS
Jag gjorde ju misstaget att borra upp LaRdA's precisionsborrade triss-hål med farfars handslipade 2mm-borr, jag gjorde det för jag tyckte att jag inte fick på trissan på motoraxeln men såhär efteråt anar jag att jag bara borde tryckt på hårdare och då hårdare ur den synvinkeln (för metall spelar ju liksom inte) att jag ju egentligen måste trycka på trissan absolut plant men gör man det lite snett så måste ju kraften också räta upp trissan, tror jag.
Skriv svar