Skivspelarbygge

brrmek
Inlägg: 51
Blev medlem: 26 maj 2012, 23:27:37
Ort: Ursviken

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av brrmek »

Nja, prova att påverka remmen med en pinne, el.dylikt. fungerar det kan en rulle placerad 45 grader från drivhjulet kanske fungera. Testa även avstånd från tallrik. För långt ifrån kanske får remmen att sträva tillbaka till ursprungsläget..
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad tror du om en bit plyfa med ett v-format spår placerad alldeles innan motortrissan?

Eventuellt kan man göra två sådana plyfor och föra ihop dom så att man har en glugg modell "ruter".

Det kommer dock bli friktion i denna plyfa (4mm är det klenaste jag har) men slitagemässigt på remmen tror jag inte är så farlig (man kan kanske minska friktionen genom att slipa ruter spetsig) däremot kanske hastigheten sjunker mer än förväntat samtidigt som Svalander intygar att hastigheten hos en synkronmotor är i det närmaste exakt tills dess den överbelastas och då stoppar den tydligen abrupt, så har jag uppfattat det i alla fall samtidigt som jag märker att min motor beter sig mycket så.

MVH/Roger
PS
Tricket kan vara att ruter lyfter remmen en aning innan motortrissan (så att det blir lite spänningar liksom), då kommer remmen inta ruter-läge och vara stabilt så. Det vore väldigt roligt om lösningen är såhär enkel :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av MadModder »

Oftast har man väl ett V-spår i båda rullar så remmen ligger så utan hjälp. :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Det är sant :D

Fast jag tycker om den här ide'n för det är så ynkligt lite som saknas, kommer bara remmen ner ordentligt så att den når det den var avsedd att nå då är problemet löst.

Tyvärr är som sagt skivtallrikstrissan plattförsänkt om man säger så det går inte att på normala vägar att få remmen att ligga "på kant".

Jag är faktiskt skeptisk till mina egna uträkningar men jag har räknat ut det flera gånger, radien behöver minskas 0,35mm och det verkar som det är det avstånd min 1,5mm-rem ligger på i förhållande till avsett ty mitt skjutmått ljuger inte fullständigt, det ÄR 5,75mm i diameter längst in och jag SKA ha 5,75mm och det BLIR +12% med 2X0,35mm fel i diameter.

MVH/Roger
PS
Gissa om det hade varit bättre med en STOR motortrissa (och remmen runt periferin) :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Spisblinkaren »

Ikväll har jag gjort en drastisk åtgärd som tyvärr blev för drastisk :(

Nu går inte skivspelaren dryga 10% för fort längre, nu går den runt 5% för långsamt :D

Jag sjorde nämligen slag i saken och inspirerad av SeniorLemurens förslag letade jag rätt på en motor som jag hittade i den fantastiska gåvan från Lasp, slängde på 6V och lät den snurra medans jag nyttjade Dremel-klinga för att svarva ner diametern.

Första försöket gick mycket bra, det blev snyggt platt där nere i motortrissan och den "svarta" randen som indikerade rätt nivå lät jag va kvar vilket gjorde att jag visste att jag inte hade slipat ner trissan för mycket.

När jag då monterade tillbaks trissan på motoraxeln och dessutom tog tiden på 100 varv hade inte ett skit hänt, fortfarande 2:40, fattade först ingenting men nu tror jag att fyrkantremmen faktiskt vrider sig när den kommer ner i kilspåret och att det på nåt sätt skulle innebära att hastigheterna inte skilde sig åt trots att remmen ju nu kunde vila plant.

Så jag skruvade av motortrissan igen och körde på lite mer brutalt men bannemig inte mycket dock försvann det svarta strecket precis ty det var där jag stoppade sen ut och räkna 100 varv igen, resultat: 3:10 så nu går skivspelaren för långsamt :D

En tanke jag har nu är faktiskt att förtenna trissan (som är av mässing), vad tror Ni om det?

MVH/Roger
PS
Felet jag har nu är typ -3:00/3:10 eller -180s/190s=-5,3%.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Perkla »

Jag kommer ihåg dom grammofonspelarna som vi byggde på 90 talet när jag jobbade med Roger Sperrling, riktigt jävligt fina grejer och riktigt svindyra också för den delen.. och riktigt svin bra med.. :D
hsd
Inlägg: 2117
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av hsd »

Fyrkantremmen ska ju vrida sig lite så den får 2 ytor på remhjulet att greppa i
BildBildBild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Roger: Gör om gör rätt! Är det en sådan liten motortrissa du har till remmen?! :shock:

Perkla skrev:Jag kommer ihåg dom grammofonspelarna som vi byggde på 90 talet när jag jobbade med Roger Sperrling, riktigt jävligt fina grejer och riktigt svindyra också för den delen.. och riktigt svin bra med.. :D
Har du jobbat för Den Mannen ...??!! Han var väl en aning speciell. :roll:
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av persika »

Är svajet kvar ?
Hur stort är remhjulet på "skivtallrikssidan" ?
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Perkla »

Har du jobbat för Den Mannen ...??!! Han var väl en aning speciell.


Japp det har jag gjort, nog var han aningen speciell, men inte på ett dåligt sätt, jag tycker han var bra och väldigt kunnig inom sitt område och tog fram ny spännande design på sina produkter och jag kan lova att det är bland annat med Sperrling Audio´s högtalare och förförstärkarsteg som jag jag hört det största och bästa ljudet jag nånsin hört. Helt otroligt...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag besökte hans studio, eller vad man ska kalla det, i Linköping nån gång 1973-74. Han byggde hornhögtalare i betong och LP-tvättar av gamla Lenco-spelare. "Det enda de dög till", sa han.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Perkla »

Stämmer bra, en hel del skulle komma att utvecklas under dom kommande 20åren..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hade en del papper på förstärkare han utvecklade i Gamleby - stämmer det?!

Gamleby och utvecklandet tänkte jag på. Det där med skivspelare visste jag inte om alls.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av Perkla »

Han har nog flyttat runt en del genom åren.. men under tiden jag jobbade i hans företag så bodde han i Råshult om jag inte minns fel, samt i Riddarhyttan, det börjar på vara 20+ år sen så jag minns inte helt riktigt var han bodde när osv..

Han höll på med massa olika saker, vi byggde stora bashorn och massa sånt, samt grammofonspelare i granit, samt små surroundhögtalare som man kunde koppla ihop med varandra hur många som helst som man kopplar in på ++ på förstärkaren. Ett fåtal försteg och slutsteg fanns bland annat också...

Han gillade att demonstrera sina produkter, jag hade flera riktigt massiva och dyra anläggningar hemma vid den tiden, Pioneer bland annat och Techincs, han gillade att göra narr av dessa och säga nåt i stil med; Ja.. det funkar ju, men inte fasiken låter det bra.

En mycket rolig man detta... :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Skivspelarbygge

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Finns det någonting av det han konstruerade kvar i någon form? Antingen fungerande enheter eller scheman, skisser o dyl?

Det där med plattenspieler (turntable på ren engelska) låter så intressant! 8)
Skriv svar